نسخه آزمایشی!

۱۰ مهارت ضروری که مدیر شبکه های اجتماعی باید در رزومه خود داشته باشد

فهرست مطالب

تارا نلسون می‌گوید: «شما نمی‌توانید تعامل را بخرید. شما باید تعامل را بسازید.» ساخت تعامل دقیقا معادل مدریت شبکه‌های اجتماعی است. این امر به دانش و تجربه کافی و تسلط به پلتفرم‌های گوناگون نیاز دارد.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی فرایندی شامل تولید محتوا، زمان‌بندی انتشار آن، توسعه استراتژی، تعامل با کاربران، نظارت بر دسترسی و عملکرد اکانت‌های یک شرکت است.

با رشد روزافزون محبوبیت و تعداد کاربران رسانه‌های اجتماعی(  آمار شهریور ماه ۱۴۰۲ سایت demandsage نشان می‌دهد که حدود ۴.۹ میلیارد کاربر در اینترنت وجود دارد که ۶۰.۴۰% کل جمعیت جهان است) مدیریت شبکه‌های اجتماعی به یک الزام برای برندها تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:  مدیریت برند یا brand management چیست؟

مدیر شبکه‌های اجتماعی چه شخصی است؟

به زبان ساده مدیر شبکه‌های اجتماعی شخصی است که مسئولیت تولید محتوا و چیدمان استراتژی پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی شرکت‌ها را به عهده دارد. برای موفقیت در این نقش، مدیران شبکه‌های اجتماعی نیاز دارند که در خلق داستان و روایت آن مهارت داشته باشند. همچنین آن‌ها باید در طراحی دقت بالایی داشته باشند و بتوانند تحلیل کنند که چگونه محتوایی برای مخاطبینشان مناسب است و چه محتوایی عملکرد خوبی ندارد.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی به یکی از نقش‌های کلیدی در حوزه بازاریابی تبدیل شده است، از آن‌جایی که این قابلیت را به شرکت‌ها می‌دهد که در عین حال که مخاطبین جدید جذب می‌کنند، با مخاطبین فعلی خود ارتباط بهتری برقرار کنند و بتوانند درک بهتری از نیاز‌ها و تقاضاهایشان داشته باشند.

مدیران شبکه‌های اجتماعی امروزه می‌توانند در بسیاری از صنایع-شرکت‌ها، برندها، سازمان‌های غیرانتفاعی و…- فعالیت داشته باشند که به این معناست که فعالیت در حوزه مدیریت شبکه‌های اجتماعی می‌تواند بسیار متنوع باشد.

مدیر شبکه‌های اجتماعی شخصی است که به عنوان صدای کمپانی و برند شناخته می‌شود و حضور آن را در شبکه‌های اجتماعی مدیریت می‌کند.

از آن‌جایی که بیشتر ما صفحه‌های شخصی خود را در شبکه‌های اجتماعی داریم، ممکن است این تصور اشتباه برایمان ایجاد شود که این شغل بسیار ساده است و هر کسی از پس آن برمی‌آید. اما آن‌چه که بسیار مهم است این است که داشتن یک اکانت شخصی در شبکه‌های مجازی بسیار متفاوت از اداره کردن صفحه‌هایی است که مربوط به شرکت‌ها و کمپانی‌های بزرگ است و امروزه استخدام مدیر شبکه‌های اجتماعی تبدیل به یک چالش اساسی شده است.

یک مدیر موفق تمامی ترندها را به دقت دنبال می‌کند و محتوای خود را با جدیدترین ترندها به روز می‌کند و با برنامه منظمی پست می‌سازد و منتشر می‌کند. کاری که کمتر کسی برای صفحه شخصی خود انجام می‌دهد یا بهتر است بگوییم هیچ‌کس چنین پروسه‌ای را برای یک صفحه شخصی طی نمی‌کند.

مدیر شبکه‌های اجتماعی باید بتواند برای پلتفرم‌های متفاوتی تولید محتوا کند: قطعا محتوایی که برای شبکه‌ای همچون فیسبوک تولید شده است، در اپلیکیشنی مثل تیک تاک همان بازخورد را ندارد. مدیر شبکه‌های اجتماعی باید شناخت کافی و اطلاعات به روزرسانی شده درباره هر پلتفرم داشته باشد و بتواند بر اساسشان محتوای مناسب تولید کند. او همچنین باید دقت کافی بر روی استراتژی‌هایی که شرکت‌های رقیب استفاده می‌کنند داشته باشد و روش‌های تولید محتوای آنان را نیز بررسی کند.

قرار گرفتن در موقعیت مدیر شبکه‌های اجتماعی به معنای این است که شخص باید دائم در حال یادگیری روش‌ها و ترفندهای جدید باشد و اطلاعات جدید کسب کند.

مدیر شبکه‌های اجتماعی چه شخصی است؟

شرح وظایف مدیر شبکه‌های اجتماعی

مسئولیت‌های این شغل به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد، برای مثال این که شرکتی که مدیریت شبکه‌های اجتماعی آن را به عهده دارید چقدر بزرگ است؟. مدیریت شبکه‌های اجتماعی در شرکت های بزرگ می‌تواند نقشی متمایز و استراتژیک باشد. در شرکت های کوچک‌تر، این نقش می‌تواند با سایر مسئولیت‌های بازاریابی و ارتباطات ترکیب شود.

اما به طور کلی، مسئولیت‌های ثابتی شرح وظایف مدیر فضای مجازی می‌تواند شامل موارد زیر شود و یک مدیر شبکه‌های اجتماعی باید بتواند کارهای زیر را انجام دهد:

-طراحی و ارائه استراتژی‌های جذب مخاطب برای شبکه‌های اجتماعی

-مدیریت روزانه تمامی شبکه‌های متعلق به یک سازمان یا شرکت خاص همچون اینستاگرام، توییتر، لینکدین، تیک‌تاک، یوتیوب و… و تولید محتوای مناسب برای هر یک از آن‌ها

-تطبیق محتوای تولید شده برای کانال‌ها و شبکه‌ها با گروه‌های مختلف مخاطبین

-برنامه‌ریزی به اشتراک‌گذاری محتوای تولید شده با استفاده از ابزارهایی همچون Sprinklr، Hootsuite، Buffer و… دیگر ابزارهای مناسب برنامه‌ریزی.

-تولید محتوای چندرسانه‌ای و هماهنگی محتوای پلتفرم‌های مختلف

-راه‌اندازی کمپین‌ها و رقابت‌های گوناگون برای معرفی و افزایش آگاهی از برند

-ارتباط‌گیری با اینفلوئنسرها و افراد تاثیرگذار در هر پلتفرم

-شناسایی الگوهای رفتاری مخاطبین و مصرف‌کنندگان برای برنامه ریزی کمپین‌های تبلیغاتی

-تحلیل و آنالیز داده‌ها و اطلاعات با استفاده از ابزاری همچون Google Analytics

-تولیدمحتوایی که باعث مشارکت بیشتر می‌شود و مخاطب را به پاسخگویی تشویق می‌کند

-پیشنهاد روش‌هایی برای ارتقای عملکرد

-هدف‌گذاری برای افزایش آگاهی درباره برند و معرفی بهتر آن

-کوچ کردن و یاد دادن شیوه‌های فعالیت و تولید محتوا به دستیاران

-مدیریت و ردیابی بودجه مورد نیاز برای فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

-تشویق به همکاری میان تیم‌ها و دپارتمان‌های مختلف

– توسعه عناصر سازمانی برای اجرای فرآیند پویا و به دست آوردن مشتریان وفادار و شاد

-مانیتور کردن ترندها در ابزارها و برنامه‌های اجتماعی، مانیتور کردن کانال‌ها، طراحی‌ها و استراتژی‌ها

شرح وظایف مدیر شبکه‌های اجتماعی

-یادگیری مداوم و داشتن انرژی و خلاقیت بالا

– مانیتور کردن بنچ مارک‌های موثر برای سنجش تاثیر کمپین‌های اجتماعی. تجزیه و تحلیل، بررسی و گزارش موثر بودن کمپین‌ها

– انجام طراحی (به عنوان مثال کاور تایم‌لاین فیس‌بوک، تصویر پروفایل، تبلیغات و صفحات فرود)

-طراحی، ایجاد و مدیریت تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی اجتماعی

شرح برخی از وظایف کارشناس سوشال مدیا:

توسعه برند:

بیان چرایی‌ها می‌تواند دلیل خوبی برای خرید مشتریان باشد. تدوین پیام خوب در این زمینه منحصر به هر شرکت  است و با حقایقی همچون جوایز، اعداد و سیاست‌های داخل فروشگاه نشان داده می‌شود. به سوالاتی همچون« شما چه چیزی برای من دارید؟» پاسخ دهید. این کار می‌تواند سوالاتی که در ذهن مشتری وجود دارد را کمتر کند. این وظیفه مدیر رسانه اجتماعی است.

شناسایی مشتریان هدف:

محصولات و خدماتی که ارائه می‌کنید قطعا برای همه انسان‌های روی کره زمین مناسب نخواهد بود؛ حتی برای گوگل. پدیرفتن این حرف، شرط ضروری پیشرفت هر کسب و کار است؛ چرا که بازار هدف هر برند به مشتریانی بستگی دارد که به محصولات و خدمات‌ آن نیاز دارد.

بازار هدف را از طریق شناسایی مخاطبان و ویژگی‌هایی که به نظرتان لازم است داشته باشند تعیین کنید. فیس‌بوک و اینستاگرام پلتفرم‌های ارزشمندی برای کاوش مخاطبانی هستند که به محصولات و خدمات‌تان علاقه‌مندند.

مدیر شبکه‌های اجتماعی باید بتواند با توجه پرسونای مشتریان و تحلیل رفتار مصرف‌کننده، مشخص کند که مخاطبین شرکت دقیقا چه کسانی هستند.

تدوین اهداف شفاف:

همه برنامه‌های بازاریابی در برگیرنده اهداف واقعی و از قبل تعریف شده است. نمی‌توانید بدون تنظیم هدف منتظر نتیجه بمانید. به عبارت دیگر، نتایج شما باید بر اساس اهدافی باشد که قبلا تنظیم کرده‌اید. بدون تنظیم هدف و استراتژی، قادر به تعیین بازگشت سرمایه‌گذاری نخواهید بود. در تنظیم اهداف باید چالش‌هایی که کسب وکارتان با آن مواجه است را بیابید. ۵ مورد از مهم‌ترین چالش‌ها در برگیرنده موارد زیر خواهد بود:

  • نبود ترافیک یا بازدیدکننده کافی
  • آگاهی از برند ضعیف
  • کاهش حفظ مشتری
  • شهرت ضعیف برند در دنیای آنلاین
  • کاهش فروش

استراتژی توسعه وب و طراحی بصری:

محتوای بصری یکی از موارد مهمی است که تاثیرگذاری پایداری بر روی بیننده دارد. برندینگ بصری شرکت باید ثابت و پایدار باشد. این عناصر شامل هرچیزی می‌شود؛ چه به‌روزرسانی استاتوس‌ها، یا طراحی صفحات فرود یا تبلیغات و قالب‌های اینستاگرام باشد، مخاطب آنچه را که می‌بیند بیشتر به خاطر می‌سپارد. مدیر شبکه‌ای اجتماعی باید اطمینان حاصل کند که این عناصر جذابیت کافی را دارند و مناسب هستند و می‌توانند پیام‌ شرکت را به درستی منتقل کنند.

شناسایی مشتریان هدف

توسعه وب هم بخش ضروری از موفقیت‌ در دنیای بازاریابی محتوایی است. باید شبکه‌ای از محتوا داشته باشید که مشتریان و مشتریان بالقوه‌تان بتوانند از آن بازدید کنند و درباره محصولات و خدمات‌تان اطلاعات بیشتری کسب کنند. اینجا همان جایی است که موتورهای جستجو شروع به خزش آن می‌کنند و می‌توانند اتوریتی بیشتری به سایت‌تان ببخشند و در نتیجه رتبه بهتری در صفحه نتایج به شرکت دهند.

مهارت‌های اصلی مدیر شبکه‌های اجتماعی موفق

مانند هر شغل دیگری در حیطه بازاریابی، برای موفقیت در زمینه مدیریت شبکه‌های اجتماعی به طیف گسترده‌ای از مهارت‌های گوناگون نیاز دارید که از این طریق بتوانید دنبال‌کنندگان خود را به تبدیل به مشتریان خود کنید.

مهارت‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی در طی سالیان اخیر تغییرات فراوانی را پشت سر گذاشته‌اند و اکنون به مراتب‌ پبچیده‌تر هم شده‌اند.

بر اساس داده‌های موجود در لینکدین ملزومات مهارت‌های مدیریت شبکه‌های اجتماعی در ایالات متحده از سال ۲۰۱۵ تا به الان حداقل دچار ۲۵٪ تغییر شده‌اند. مهارت‌های مورد نیاز در این نقش اکنون شامل توسعه در شبکه‌های اجتماعی، خدمات مشتریان، و بازاریابی است. شخصی که در این نقش قرار دارد، می تواند برای انجام این کارها از هوش مصنوعی نیز کمک بگیرد.

می‌توانیم مهارت‌های اصلی مدیر شبکه‌های اجتماعی را در ۹ مورد به طور کلی دسته‌بندی و بررسی کنیم:

۱-نوشتن: مدیران شبکه‌های اجتماعی بسیاری از وقت خود را صرف نوشتن می‌کنند، گاهی برای بیش از ده پست در یک روز. همچنین باید به این نکته توجه کرد که نوشتن برای شبکه‌های اجتماعی نیاز به سبک نوشتن نسبتا متفاوتی از نوشتن عادی دارد. برای مثال، نوشتن در لینکدین نیاز به لحن حرفه‌ای تری دارد در صورتی که در فیسبوک می‌توان عادی نوشت.

مدیر شبکه اجتماعی باید این قابلیت را داشته باشد که پیام خود را به سادگی منتقل کند و به گونه‌ای آن را بنویسد که سریع توسط مخاطب فهمیده شود.

برخی بخش‌های مهم در نوشتن:

-تیتر کوتاه و جالب

-معرفی‌های درگیرکننده

-کپشن ویدیو و عکس

-متن‌های ساختار یافته و ساده

۲-جست‌و‌جو: مدیر شبکه‌های اجتماعی باید خود با تغییرات سریع و هرروزه‌ی شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال به روز رسانی کند. این شامل اندازه‌گیری ابزارهای تحلیل جدید، ترندهای جهانی و پیگیری کارهای رقبا به صورت روزانه است.

۳-امور مشتریان: بر اساس آمار، بیش از نیمی از مشتریانی که در شبکه‌های اجتماعی با برندها در ارتباط هستند از نحوه رسیدگی به مشتریان ناراضی هستند. این در صورتی است که شبکه‌های اجتماعی ساده‌ترین و سریع‌ترین راه برای ارتباط‌گیری با یک برند است. مشتریان معمولا برای پاسخ به سوالات خود یا پیگیری شکایاتشان از شبکه‌های اجتماعی به ویژه اپلیکیشن‌های پیام‌رسان مانند واتس‌اپ استفاده می‌کنند. بنابراین اگر کسی برای پاسخگویی وجود نداشته باشد صورت خوشی برای آن برند ندارد و رسیدگی به این موضوع وظیفه مدیر شبکه‌های اجتماعی است.

مهارت‌های اصلی مدیر شبکه‌های اجتماعی موفق

نکات جالب توجه درباره خدمات امور مشتریان در مدیریت شبکه‌های اجتماعی:

  • ۴۹ درصد از سازمان‌ها خدمت‌رسانی و امور مشتریان را مسئولیت تیم بازاریابی خود می‌دانند.
  • بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی IQ فیس‌بوک گزارش کرده‌اند که احتمال خرید از شرکتی که خدمات مشتریان خود را از طریق چت ارائه می‌دهد، بیشتر است.
  • کانال‌های ارتباطی و پیام‌رسانی سازمان‌ها، هزینه تعامل با مشتری را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.
  • ۵۰ درصد از مصرف‌کنندگان اعلام کرده‌اند پاسخ به موقع به سؤالات و ارائه خدمات امور مشتریان آن‌ها بر تصمیم آن‌ها برای خرید تأثیر می‌گذارد.
  • ۴۰ درصد از مصرف‌کنندگان انتظار دارند، مدیر شبکه‌های اجتماعی یا ادمین اکانت برند در عرض یک ساعت به آن‌ها پاسخ دهند. ( این درصد در بازه زمانی ۲۴ ساعت پس از ارسال پیام، به ۷۹ درصد افزایش می‌یابد.)

۴-دانش سئو: بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو یا به اصطلاح سئو، یکی از ملزومات دنیای بازاریابی امروزی است. سئو می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر محتوای موجود در شبکه‌های اجتماعی برند بگذارد و مهم است که مدیر شبکه‌های اجتماعی درباره آن اطلاعاتی داشته باشد.  زمانی که سئو در استراتژی شبکه‌های اجتماعی برند نقش داشته باشد، می‌تواند منجر به پیشرفت آمار بازدید محتوای برند، جلب توجه جمعیت بیشتری از افراد و همچنین تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان وفادار یا جذب لید شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو می‌توانید به مقاله سئو کانون تبلیغاتی کروشه مراجعه نمایید.

۵-طراحی و خلاقیت: محتوای بصری خلاقانه مانند محتوای نوشتاری دست اول بسیار مهم است. تصاویر، ویدیوها، گیف‌ها و حتی میم‌های جذاب می‌توانند در زمان کم به صورت گسترده‌ای به اشتراک گذاشته شوند. داشتن دانش و مهارت در طراحی گرافیک یا تولید محتوای بصری برای مدیر شبکه‌های اجتماعی یک امتیاز باارزش است.

مقاله طراحی گرافیک آژانس تبلیغاتی کروشه می‌تواند به کسب اطلاعات بیشتر شما در این باره کمک کند.

همچنین با افزایش نرخ تولید و بازدید محتوای ویدیویی در حجم اعظیم و به صورت فراگیر (گزارش شده است که در یوتیوب به صورت روزانه ۳.۷ میلیون ویدیو آپلود می‌شود)، مهم است که در بازاریابی ویدیویی خود خلاق باشید و محتوایی تولید و منتشر کنید که مخاطبان آن را می‌پسندند و برای برند آورده دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش ویدیو مارکتینگ مراجعه کنید.

با افزایش چشمگیر پلتفرم‌های بصری مانند اینستاگرام و تیک تاک، کیفیت ویدیوهای شما بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که از داستان‌سرایی برند در شبکه های اجتماعی برای صحبت با مخاطبان خود و دادن پیامی واضح در مورد برند خود استفاده می‌کنید.

۶-آنالیز داده‌ها و اطلاعات: زمان صرف شده و تلاش‌های انجام شده شما بی‌اثر خواهند ماند اگر نتوانید بازخورد، بازده و عملکرد آن‌ها را بررسی و تحلیل کنید. آنالیز اطلاعات شبکه‌های اجتماعی به مدیران شبکه‌های اجتماعی و تمام برند کمک می‌کند تا بینش درستی درباره نحوه عملکرد برند در سوشال مدیا و محتوای موجود در آن‌ها داشته باشید.

سوالاتی که به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند شامل موارد زیر هستند:

کدام رسانه‌های اجتماعی باعث ایجاد تعامل بیشتر میان برند برند و مخاطبیان آن می‌شوند؟

کدام فرمت‌های محتوا مانند ویدئو، میم، تصاویر برای برند و مخاطبینش بهتر عمل می‌کنند؟

چه نوع پست‌هایی باعث ایجاد تعامل بیشتر می‌شوند؟ (مثلا نظرسنجی‌ها یا نوع خاصی از محتوای ویدیویی)

خدمات امور مشتریان در مدیریت شبکه‌های اجتماعی

آیا زمان‌ها و روزهای خاصی وجود دارد که در جهش یا افت تعامل تاثیرگذار باشند؟

آیا کانالی وجود دارد که باید فعالیت را در آن افزایش یا کاهش دهید؟

۷-تخصص در شبکه‌های اجتماعی: شاید بدیهی به نظر برسد اما یک مدیر شبکه‌های اجتماعی یا کارشناس سوشال مدیا باید مهارت و تسلط زیادی در استفاده از شبکه‌های اجتماعی داشته باشد. ممکن است با خود بگویید یاد گرفتن استفاده از پلتفرم‌های مختلف کار یک روز است اما این‌طور نیست! مدیریت شبکه‌های اجتماعی شرکت‌های بزرگ نیازمند داشتن تجربه‌ای جندین ساله و مهارت بالا در استفاده از تمام آپشن‌های رسانه‌های تبلیغاتی است.

۸- مدیریت بودجه

یک مدیر شبکه‌های اجتماعی باید بداند که چگونه بودجه شرکت را در سوشال مدیا برای افزایش آمار بازدید و … برنامه‌ریزی و مدیریت کند. این بودجه می‌تواند صرف تولید محتوا، تبلیغات پولی، تبلیغات کلیکی یا اینفلوئنسری شود. به طور کلی اکثر بودجه مدیریت شبکه‌های اجتماعی صرف موارد زیر می‌شود:

تولید محتوا: بودجه می‌تواند صرف هزینه برای تولید محتوای متنی، تصویری و.. توسط فری‌لنسرها یا افزاد خارج از شرکت و تیم آن شود.

اینفلوئنسرها: تبلیغات اینفلوئنسرها معمولا بودجه بالایی احتیاج دارد. همچنین اسپانسرینگ و دیگر موارد موجود در این حوزه نیز می‌تواند پرهزینه باشد.

تبلیغات پولی: بسته به سطح تعامل و مخاطبان خود، باید بودجه‌ای را برای تبلیغاتی که مناسب برند و نوع کسب و کار و مخاطبان شرکت هستند، در نظر بگیرید. برای آشنایی با انواع تبلیغات می‌توانید به بخش رسانه‌های تبلیغاتی کانون تبلیغاتی کروشه مراجعه نمایید.

نرم افزار و ابزار: بودجه برای هر ابزار یا نرم افزار برای تجزیه و تحلیل داده‌ها یا ساخت محتوای باکیفیت نیز باید در نظر گرفته شود.

۹- سازگاری و انعطاف‌پذیری

انعطاف‌پذیری و سازگاری با تعییرات و شرایط در هر نقشی از کسب و کار و بازاریابی اهمیت دارد؛ به خصوص در مدیریت شبکه‌های مجازی.

اهداف، چشم‌انداز و استراتژی‌های شبکه‌های اجتماعی به قدری سریع تغییر می‌کنند که انعطاف‌پذیری را به یک مهارت لازم در این شغل تبدیل کرده است.

زمان‌بندی پست‌ها کافی نیست. یک مدیر شبکه‌های اجتماعی یا ادمین این شبکه‌ها باید بتواند ترندهای جدید را امتحان کند و امور و عوامل را بر اساس روندها و آزمایش‌ها و تجزیه و تحلیل مستمری که باید روی پست‌های خود اجرا کند، تغییر دهد.

استخدام مدیر شبکه‌های اجتماعی برای شرکت

دانستن اینکه چه زمانی یا به چه شدت نیاز به استخدام یک مدیر شبکه‌های مجازی دارید، می‌تواند چالش برانگیز باشد. بسیاری از شرکت‌های کوچک ترجیح می‌دهند از هزینه‌های استخدام مدیر شبکه‌ای اجتماعی اجتناب کنند و این وظیفه را میان کارمندان دیگر تقسیم کنند یا کارمندی با عنوان شغلی متفاوت را با هزینه کمتر استخدام می‌کنند. این عمل اعلب نتیجه‌ای معکوس دارد و کیفیت مدیریت شبکه‌های اجتماعی را نه تنها بالاتر نمی‌برد، بلکه پایین می‌آورد.

بنابراین اگر در استراتژی بازاریابی شرکت، بخشی مرتبط با سوشال مدیا دارید، لازم است تا به صورت پروژه‌ای با فری‌لنسرها کار کنید یا کارمندی را برای این کار استخدام کنید.

استخدام مدیر شبکه‌های اجتماعی برای شرکت

برای استخدام کارشناس سوشال مدیا علاوه بر مهارت‌هایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، شرایط و تجربیات زیر را نیز در کاندیدها بسنجید:

  • وجود دانش و تجربه در حوزه بازاریابی سنتی یا مدرن (مدارک بازاریابی ممکن است مفید باشد اما به اندازه تجربه مهم نخواهد بود.)
  • داشتن خلاقیت و درک وسیع از رسانه‌های اجتماعی
  • داشتن مهارت در نظریات بازاریابی محتوایی و اجرای آن
  • تجربه مدیریت و ایجاد محتوا و توزیع آن
  • داشتن توانایی برای اجرای جوانب تجزیه و تحلیلی بازاریابی و توانایی استفاده از ایده‌ها
  • نمایش دانش عمیق و درک وسیع از پلتفرم‌های اجتماعی، کاربران و نحوه توسعه سناریوهای مختلف در آن
  • داشتن مهارت نوشتاری و زبانی عالی
  • داشتن دانش کاری از اکوسیستم وبلاگ‌نویسی مرتبط با زمینه کاری شرکت
  • توانایی نمایش دانش، ایده‌ها و اطلاعات موجود به شکل ویدئو و متن
  • توانایی ایجاد و حفظ روابط فروش آنلاین و آفلاین
  • داشتن توانایی برای مدیریت زمان
  • توانایی همکاری با سایر اعضای تیم و هدایت آنها به مسیر درست. (به عنوان مثال توسعه محتوا، ایجاد و ویرایش محتوا و مدیریت اعتبار آنلاین شرکت)
  • داشتن دانش فنی مناسب برای انتخاب و استفاده درست از ابزارهای تازه
  • داشتن دانش کافی از اصول سئو همچون تحقیق بر روی کلمات کلیدی و گوگل آنالیتیکس.
  • داشتن دانش زیاد درباره اصول جستجو و رسانه اجتماعی
  • داشتن دانش وکاربردی و تجربه شخصی با وردپرس
  • دانستن تکنیک‌های خدمات‌رسانی به مشتریان در رسانه‌های اجتماعی همچون ایجاد همدلی، صبر، حمایت و مبارزه با مشکلات
  • داشتن توانایی لازم برای شناسایی مشکلات بحرانی یا منفی و اعمال اصول مناسب
بیشتر بخوانید:  هدف از پیاده‌سازی استراتژی برندینگ در کسب و کار چیست؟

آمار و ارقام مربوط به شبکه‌های اجتماعی

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در سرتاسر جهان درحال پبشرفت و ارتقا هستند و به تبع آن کاربران بیشتری نیز در حال پیوستن به آن‌ها هستند. در ادامه به بررسی آمار سال ۲۰۲۳ شبکه‌های اجتماعی و کاربران آن پرداخته‌ایم که اهمیت مدیریت شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد:

  • ۹ میلیارد کاربر شبکه‌های اجتماعی در سراسر جهان وجود دارد، یعنی ۶۰.۴۹ درصد از جمعیت جهان از رسانه های اجتماعی استفاده و در آن‌ها فعالیت می‌کنند.
  • پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۷ تعداد کاربران جهانی رسانه‌های اجتماعی به ۵.۸۵ میلیارد نفر برسد.
  • فیس بوک با ۳.۰۳ میلیارد کاربر، بزرگترین شبکه اجتماعی است. (شروع فعالیت از ۲۰۰۴)
  • ضریب نفوذ شبکه‌های اجتماعی جهانی در حال حاضر ۴ درصد است.
  • یک کاربر معمولی رسانه‌های اجتماعی به صورت میانگین با حدود ۵-۶ شبکه اجتماعی تعامل دارد.
  • آسیای شرقی بیشترین کاربر را در رسانه‌های اجتماعی (۲۶ درصد) تا سال ۲۰۲۳ داشته است.
  • شبکه‌های اجتماعی توسط ۸۵ درصد از ۵.۲۷ میلیارد کاربر تلفن همراه در جهان استفاده می‌شود.
  • چین با ۱.۰۲ میلیارد کاربر، بیشترین کاربر شبکه‌های اجتماعی را در میان سایر کشورها دارد. هند و ایالات متحده به ترتیب با ۷۵۵.۴۷ میلیون و ۳۰۲.۲۵ میلیون کاربر در رتبه سوم قرار دارند.
  • یک فرد به طور متوسط هر روز دو ساعت و سی و پنج دقیقه از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.
  • Millennials و Gen Z بیشترین کاربران پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی هستند.
  • سریع‌ترین رشد شبکه اجتماعی مربوط به TikTok است که طی دو سال گذشته در ایالات متحده ۱۰۵ درصد افزایش کاربر داشته است.
  • ۵۴ درصد از کاربران اینترنت مرد و ۴۶ درصد آن‌ها زن هستند که با توجه به هر کشور متفاوت است. برای مثال تعداد کاربران خانم در آمریکا بیشتر از آقایان است؛ درحالی که در انگلستان برعکس است.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

آخرین مقالات را از دست ندهید!

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.