نسخه آزمایشی!

۱۰ مهارت که مدیر بازاریابی دیجیتال برای موفقیت نیاز دارند

فهرست مطالب

مدیر دیجیتال مارکتینگ یا کارشناس بازاریابی دیجیتال که در یک آژانس بازاریابی دیجیتال یا شرکت تبلیغاتی مشغول به کار است همانند یک هدایت کننده و مربی است. این موضوع به معنای درک پارادایم های جدید دیجیتال مارکتینگ و نحوه ارتباط با آنهاست. بازاریاب دیجیتال باید به خوبی بدانأ هر کدام از کانال های دیجیتال و اجتماعی چگونه کار می کنند و با هم تعامل دارند.

در این میان سوالات مهمی به ذهن خطور می کند. تاکتیک های ارسال پست در تلگرام، اینستاگرام ، فیسبوک، توییتر و … چگونه باید باشد؟

این پست ها چه تفاوتی باید با هم داشته باشند؟ ایا اولویت اصلی هر بازاریاب  بازاریابی ایمیلی است؟ بازاریابی محتوایی چگونه می تواند به بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو کمک کند؟ سوالات بسیاری در این حوزه وجود دارد که بیشتر آن ها هم پیچیده هستند. اما قبل از هر چیزی اجازه دهید نگاه دقیق تری به چالش های پیش روی  متخصصان بازاریابی دیجیتال بیندازیم و مهارت هایی که برای موفقیت نیاز دارند را لیست کنیم.

تغییرات حوزه دیجیتال با سرعت بسیار بالایی انجام می شود:

یکی از چالش های بزرگی که پیش روی متخصصان بازاریابی قرار دارد، سرعت بالای تغییر در این حوزه است. متخصصان باید بتوانند خود را با چنین تغییراتی همگام و هماهنگ سازند.

یکی از  اهداف در حال تغییر، شبکه ها و رسانه های اجتماعی از قبیل تلگرام و اینستاگرام و فیسبوک و … است.  و این موضوع که چقدر بودجه باید صرف تبلیغات در این شبکه اجتماعی شود؟

از آنجایی که این روزها بیشتر افراد از دستگاه های موبایلی برای تعامل با برند و ناشران استفاده می کنند، بازاریابی موبایلی از یک تصور به الزام تبدیل شده  است. تبلیغات موبایلی، تبلیغات در اپلیکیشن های موبایل، ارسال نوتیفیکیشن ها و…  تاکتیک های تعامل جهانی در زمان واقعی و تعامل در رسانه های اجتماعی باید مدنظر قرار گیرد.

 خوب حالا سوال اینجاست که یک مدیر بازاریابی دیجیتال برای موفقیت در این دنیای شلوغ و با سرعت تغییر بالا،  به چه مهارت هایی نیاز دارد؟ در ادامه با ما همراه شوید تا این نکات را با هم مرور کنیم.

۱. تجزیه و تحلیل داده ها:

واژه داده های کلان یا Big data این روزها در هر محفلی به گوش می رسد.  اما ما در مورد کلان داده صحبت نمی کنیم بلکه در مورد کارهایی که می توانیم بر روی این داده ها انجام دهیم حرف می زنیم. یک تحلیل گر قوی می تواند با دسترسی به ابزارها و پلتفرم های مختلف به بازاریابی کمک کند. چنین نیازی باعث می شود تیم های بازاریابی دیجیتال به عضو جدیدی نیاز داشته باشند و آن هم تحلیلگر داده هاست.

بیشتر بخوانید:  12 دلیلی که نشان می دهد بازاریابی دیجیتال به رشد کسب وکارتان کمک می کند

همانطور که در  قسمت های قبلی مقاله نیز ذکر کردیم، دنیای دیجیتال با سرعت بالایی در حال تغییر است. همین موضوع نشان دهنده این است که تیم های بازاریابی به فردی برای تحلیل داده های موجود نیاز دارند . نمونه ای از  نیاز به تجزیه و تحلیل داده ها را در  ابزار Teradata می بینیم که بر روی برنامه وفاداری شرکت هواپیمایی بین المللی Qantas اعمال شده است:

  • ۱۰ میلیون عضو
  • ·
  • ·۸۰۰ میلیون جایزه در سال

 با تجزیه و تحلیل داده ها و بهینه سازی شرایط به کمک بینش های به دست آمده می تواند سود موجود را تا ۳۰۰ میلیون دلار در سال افزایش داد.

۲. تبلیغات در رسانه های اجتماعی پولی:

زمانی که رسانه های اجتماعی کار خود را به عنوان ابزار بازاریابی آغاز کردند به افراد قول دادند که دسترسی رایگانی به کاربران جهانی فراهم آورند. با اینحال برخی از رسانه ها همچون فیس بوک بازی را تغییر دادند.  فیس بوک تصمیم گرفت داده های جمع آوری شده را به کاربران خود بفروشد.

آمارها و گزارش های موجود نشان می دهد که در سال ۲۰۱۶، حدود ۲۵ میلیارد دلار بر روی تبلیغ در رسانه های اجتماعی صرف شده است. در این میان، فیس بوک، سهم بیشتری نسبت به سایر رسانه های اجتماعی داشته باشد.  اگرچه این موضوع مورد نقد بیشتر افراد قرار گرفته اما تبلیغ در فیس بوک اگر به درستی انجام شود بسیار موثر خواهد بود.

برای اینکه بتوانید از این حوزه از تبلیغات استفاده کنید به چه موضوعات و مهارت هایی نیاز خواهید داشت؟

  • چگونه می توانید از ابزار آنالیتیکی فیس بوک به نام Facebook Insights استفاده کنید؟
  • · استفاده از Power Editor را به خوبی یاد بگیرید
  • · چه کاری را می توان به کمک Look a like انجام داد
  • هدف گیری مخاطبان سفارشی چیست و چه کاری انجام می دهد؟
  • مزایده و سرمایه گذاری چیست و چگونه می توان آن را انجام داد؟
  • · چگونه می توان تصاویر خلاقی ایجاد کرد و آن ها را بررسی نمود؟

۳. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ:

ایمیل در روزهای گذشته بسیار ساده بود و این روزها می توان از آن برای  هدف گیری حوزه کاری، تجزیه و تحلیل داده ها، مکالمات و آغاز گفتگو استفاده کرد . می توان از قدرت آن به عنوان ابزار بازاریابی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:  سرویس آنلاین ساخت اپلیکیشن موبایل گوگل راه اندازی شد

گزارش اخیری که توسط نیویورک تایمز منتشر شده نشان می دهد علی رغم وجود بیش از ۶ میلیون ایمیل در پایگاه داده آن ها، باز هم نتوانسته اند پلتفرم بازاریابی ایمیلی مناسبی داشته باشند. فهرست ایمیل ها باید به طور دستی از سایر سیستم ها بیرون کشیده شود. رسانه های اجتماعی برای افزایش آگاهی از برند بسیار عالی عمل می کنند اما مشتریان وفادار، مشتریان احتمالی و حامیان شما دوست دارند از طریق ایمیل ارتباط نزدیک تری را برقرار کنند.  بیشتر کمپین های بازاریابی با عملکرد خوب و نتایج فروش عالی از فهرست ایمیلی به دست می اید.

۴. بازاریابی موتورهای جستجو:

 در این معادله دو بخش وجود دارد:

  •  بهینه سازی محتوا، سایت و وبلاگ برای جستجوی طبیعی که همان سئو می باشد.
  • پرداخت برای کلیک در سیستم گوگل ادوردز. بازاریابی موتورهای جستجوی پولی را گاهی از اوقات SEM می نامند.

 همانطور که می دانید ایجاد اتوریتی  و به دست آوردن رتبه بالا در نتایج جستجو به زمان زیادی نیاز دارد. اما این موضوع را نادیده نگیرید.  جستجوی طبیعی می تواند در طول زمان ترافیک زیادی را به سمت سایت جذب کند. اگر دوست داشتید می توانید از جستجوی پولی نیز استفاده کنید.

۵. توسعه مهارت ها با ابزارها و پلتفرم های فناوری:

 کار بازاریابان در گذشته مدیریت آژانس های تبلیغاتی بود. اما در حال حاضر این افراد باید فناوری های موجود را بشناسند و درک کنند.

 ابزارهای رایگان دیجیتال مارکتینگ:

همانطور که می دانید طیف وسیعی از ابزارهای رایگان در این حوزه وجود دارد. برخی از این ابزارها عبارتند از :

Hootsuite,Tweetdeck,Canva,Buffer,Facebook Insights,Twitter analytics,Google analytics

بیشتر این ابزارها نسخه پولی نیز دارند و می توانند قابلیت ها و عملکردهای مختلفی را در اختیار افراد بگذارند.

پلتفرم های بازاریابی دیجیتال

پلتفرم های بازاریابی دیجیتال در برگیرنده ، بازاریابی ایمیلی و رسانه های اجتماعی است که به شما اجازه می دهید تلاش های بازاریابی خود را وسیع تر کنید.

پلتفرم های زیادی برای بازاریابی دیجیتال وجود دارد. یکی از این پلتفرم ها محصولات بازاریابی شرکت ترا دیتا همچون Planning & Spend Manager،Workflow & Collaboration Manager،Marketing Asset Manager است.

و یا پلتفرم های ایمیل مارکتینگ از قبیل

Mail Chimp,Aweber,iContact

۶. بازاریابی رسانه های اجتماعی:

 بازاریابی رسانه های اجتماعی بخش متغیر حوزه دیجیتال محسوب می شود. این گزینه بسیار پیچیده است و فرد موردنظر باید شبکه های اجتماعی متعدد و ابزارهای بازاریابی در این رسانه ها را بشناسد تا بتواند از تلاش های موجود به نفع خود استفاده نماید.

بیشتر بخوانید:  4 روش برای انجام موثر گزارش گیری از رسانه های اجتماعی

به عنوان مثال باید سوالاتی در مورد اینکه چه نوع رسانه ای قرار است مورد استفاده قرار گیرد پرسیده شود. تاکتیک های مختلفی برای دستیابی به اهداف مناسب وجود دارد. باید محتوای خلاقانه ای برای این رسانه ها طراحی شود تا بتواند مخاطب را به خود جذب نماید.

۷. بازاریابی محتوایی:

 محتوا بنیان و اساس تمامی تلاش های بازاریابی است. شما به تصاویر، پست های وبلاگی، اینفوگرافیک ها، کتاب های الکترونیکی رایگان و سایر موارد نیاز خواهید داشت.  زمانی که بازاریابی محتوایی به درستی انجام می شود می تواند مزایایی همچون افزایش تعامل،سئوی بهبود یافته و افزایش سرنخ و فروش را به همراه داشته باشد.

۸. بازاریابی موبایلی:

افزایش کاربرد گوشی های هوشمند نشان می دهد که بیشتر بازاریابان باید به حوزه موبایل و دستگاه های موبایلی توجه ویژه ای داشته باشند.

این نوع بازاریابی هنوز هم به مهارت های خاصی نیاز دارد.

۹. بازاریابی ویروسی:

 انتشار سریع محتوا چیزی است که به سطح جدیدی منتقل شده است. این موضوع بدین معنی نیست که باید بر روی آن تمرکز کنید بلکه باید بدانید که داشتن ویدئو، پست های وبلاگی یا تصاویری که ویروسی می شوند از دیدگاه آگاهی از برند بسیار با ارزش است.  باید به ناشرانی که اینکار را انجام داده اند نگاهی بیندازید و ببینید آن ها از چه تاکتیک هایی در کمپین های بازاریابی خود استفاده کرده اند.

۱۰.  بازاریابی بصری:

بیشتر بازاریابان به خوبی می دانند که اگر از محتوای بصری استفاده کنند تعامل و اشتراک گذاری بیشتر خواهد بود. این موضوع در فیس بوک  و اینستاگرام تایید شده و مطالعات نشان می دهد پست های بصری تعامل ۱۰۰ درصدی خواهد داشت.  اما این  تاکتیک تنها برای اینستاگرام و فیسبوک نیست. توییتر نیز به شما اجازه می دهد از تصاویر بصری استفاده کنید و این موضوع بسیار موثر است.  تستی را بر روی توییتر انجام دادیم و نتایج استفاده از عناصر بصری بر روی بخش های مختلف را مورد بررسی قرار داده ام. و بازدیدها:  برای توییت هایی که از تصویر استفاده کرده اند بازدید ۱۹۷ درصد افزایش یافته است. و تعامل: توییت هایی که دارای تصویر هستند  افزایش تعامل ۵۸۱ درصدی خواهند داشت.

نرخ تعامل:توییت های حاوی تصویر نرخ تعامل ۱۱۱ درصدی دارند.

بازاریابی بصری و مهارت در آن هنوز هم با ارزش است.

منبع مقاله 

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.