نسخه آزمایشی!

بازاریابی محتوایی یا بازاریابی رسانه اجتماعی

فهرست مطالب

توبی مرداک، مدیرعامل، کاپست در حالی که با برندها و سازمان های مختلف ملاقات میکنم، همچنـان بـا افـراد زیـادی برخـورد

میکنم که با واژه “بازاریابی محتوایی” آشنا نیستند. و بعد از آنکه شروع به تشریح واژه مـیکـنم، اغلب پاسخ میدهند:”آهان، محتواهای انتشـار یافتـه توسـط برنـدها، منظـور شـما بازاریـابی رسـانه اجتماعی است؟”

درست است که بازاریابی محتوایی به شدت رسانه اجتماعی را درگیر میکنـد. و صـد البتـه، در رسانه اجتماعی، بازاریابان برای انتقال پیام از محتوا استفاده میکنند. اما اگرچـه همپوشـانی زیـادی بین بازاریابی محتوایی و بازاریابی رسـانه اجتمـاعی وجـود دارد، ایـن دو، موجودیـتهـایی کـاملاً متمایز، با نقاط تمرکز، اهداف و فرآیندهای متفاوت هسـتند. بیاییـد بـرای روشـن شـدن موضـوع، نگاهی به تفاوتهای عمده آنها بیندازیم.

مرکز توجه (جاذبه)

در بازاریابی رسـانه هـای اجتمـاعی، مرکـز توجـه (تمرکـز فعالیـت بازاریـابی) درون شـبکه هـای اجتماعی قرار دارد. زمانی که بازاریابها، خیمه های تبلیغاتی رسانه های اجتماعی برپا میکننـد، در فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و …مشغول فعالیت هستند. بـه مـوازات تولیـد محتـوا، آن هـا را در درون این شبکه ها قرار میدهند.

در مقابل، مرکز توجه در بازاریابی محتوایی، پلتفرم نهـایی شما در بازاریابی محتوایی یک وبسایت با برند مشخص است.

چه آدرس این وبسـایت مطـابق برنـد شـرکت باشد نظیر AmericanExpress.com و چه یک خرده سایت برای محصول مشخصـی از یـک برنـد باشـد، مثل فروماَمکس اوپن

شبکه های اجتماعی برای موفقیت بازاریابی محتوایی حیاتی هستند،

امـا در این مورد فیسبوک، تلگرام، اینستاگرام ،توییتر وگوگل پلاس به عنوان ابزاری برای توزیع لینکهـا بـه وبسـایت یـک برند بکار میروند و نه به عنوان دربردارنده محتوا.

انواع محتوا

در بازاریابی رسانه های اجتماعی، محتوا به گونه های تعیین میشود که با پلـتفـرم رسـانه منتخـب سازگاری داشته باشد: برای توییتر، پیـام هـای کوتـاه در حـدود ۱۴۰ کـاراکتر، بـرای فـیسبـوک، مسابقات، تستهای کوتاه و بازیها و به همین صورت برای سایر رسانه ها. در این نـوع بازاریـابی، برندها رفتار خود را بر اساس رفتار اشخاصی که از هر رسانه استفاده میکنند، شکل میدهند.

بیشتر بخوانید:  مزایای دیجیتال مارکتینگ در صنعت آموزش

 

به عبارت دیگر، در بازاریابی محتوایی، زمینه وبسایت اجازه درج متنهای طولانی تر را میدهـد. برندها می توانند بـه عنـوان مثـال پسـت هـای وبـلاگ، ویـدیوها، اینفوگرافیـک هـا و کتـابهـای الکترونیکی منتشر نمایند. با این مدل بازاریابی، برندها رفتار خود را پـس از ناشـرین رسـانه شـکل میدهند.

اهداف

درحالی که بازاریابی رسانه های اجتماعی و بازاریابی محتوایی می توانند بـه منظورهـای متعـددی بکار گرفته شوند، بازاریابی رسانه اجتماعی عموماً به سمت دو هدف عمده متمرکز مـی شـوداولاً.

به منظور آگاهی از برند awareness بکار گرفته می شود: ایجاد فعالیت و بحث و تبادل نظر در خصوص برنـد. دوماً به منظور نگهداشت و ایجاد رضایت مشتری؛ برندها می توانند از کانال های اجتماعی به عنوان فروم های باز برای تبادل نظر مستقیم با مشتریان استفاده نمایند؛ که عمدتاً در خصـوص موضـوعات و پرسشهای مصرف کنندگان است.

در مقابل، مرکز توجه وبسایت – محـور بازاریـابی محتـوایی اسـت، ایـن نـوع بازاریـابی را قـادر می سازد تا بیشتر بر ایجاد تقاضا تمرکز کند. درحـالی کـه کیفیـت محتـوا مشـتریان احتمـالی را بـه سایت جذب میکند، آن برند میتواند با مشتریان احتمالی رابطه ایجاد کند و به تدریج آنها را بـه سوی مبادله یا خرید سوق دهد.

تکامل تدریجی بازاریابی آنلاین

ما می بایست در مورد بازاریابی رسـانه هـای اجتمـاعی و بازاریـابی محتـوایی کمتـر بـه عنـوان دو گزینه مجزا و جدا از هم و بیشتر به عنوان اجزای مرتبط تکامل بازاریابی بیندیشـیم. اینترنـت باعـث ایجاد انقلابی در زمینه برقراری ارتباط مستقیم برندها با مشتریان شده اسـت، بـدون نیـاز بـه واسـطه صنعت در رسانه ها.

بازاریابی رسانه های اجتماعی اولین گام طبیعی در این فرآیند است: دسترسی به کاربران مستقیم است (کاربران وقت زیادی را در شبکه های اجتماعی میگذرانند) و به طور کلـی محتـوا در قالـب قطعات کوچکتری ارائه میشود که باعث سهولت در فرآیند انتشار محتوا میشود.

بیشتر بخوانید:  بیست چراغ روشن برای فکر کردن

 

اما همچنان که برندها با نقش جدید خود به عنوان نشردهنده آشنا میشوند، پیشرفت طبیعی این است که به سمت بازاریابی محتوایی حرکت کنند. بله، در اینجا، قد و قواره ها بلندتر اسـت: در بازاریابی محتوایی، برندها باید اطلاعات طولانی تر و با کیفیت بالاتر تولیـد کننـد و واسـطه جـذب سایت خود نمایند – آن ها باید تبدیل به ناشران رسانه ای ]واقعی[ شوند. اما پاداشها و پاسـخهـا بـه شکل قابل توجهی قدرتمندتر است. برندها از طریق فعالیت های بازاریـابی محتـوایی مـیتواننـد بـه شکلی بسیار عمیق تر مشتریان خود را جذب نمایند، و با جذب مشتریان به وب سایت، فرصت هـای بزرگتری برای کشاندن مشتریان پای میز مذاکره خواهند داشت.

 

درحالیکه همه ما این استراتژی جدید بازاریابی محتوایی را سرلوحه قرار میدهیم، یـک تعریـف مشترک از آنچه که ما مرتبط با رویکردهـای وابسـته نظیـر بازاریـابی رسـانه هـای اجتمـاعی انجـام میدهیم، گرانبها خواهد بود.

در تدوین استراتژی بازاریابی محتوایی با تکمیل فرم مشاوره دیجیتال مارکتینگ کانون تبلیغاتی کروشه همراه شما خواهیم بود .

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

آخرین مقالات را از دست ندهید!

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.