نسخه آزمایشی!

رتبه بندی در گوگل چقدر زمان می برد؟ (کی نتیجه زحمات تیم سئو معلوم میشود؟)

فهرست مطالب

بهینه‌سازی موتور جست‌وجو یا SEO، یک استراتژی بلندمدت و پربازده برای صاحبان کسب‌وکارهای مجازی است. مدیریت سئو به مدیران وب‌سایت‌ها و صاحبان مشاغل اینترنتی کمک می‌کند تا محتوای آن‌ها با یک سرچ کاربران در محیط گوگل، در نتایج اول قابل مشاهده و دسترسی باشد.

اما پرسش مهم اینجاست که چقدر طول می‌کشد تا زحمات تیم سئو نتیجه بدهد؟ به‌طور کلی، چند ماه طول می‌کشد تا مدیریت اصولی سئو، محتوای وب‌سایتتان را در رتبه‌های بالای گوگل نشان دهد. با این حال، تعداد ماه‌هایی که باید در انتظار نتیجه مثبت باشید به عوامل مختلفی بستگی دارد.

مهم‌ترین عوامل نتیجه‌بخشی سئو به کلمات کلیدی، صنعتی که در آن مشغول فعالیت هستید و رقابت با برندهای دیگر بستگی دارد. اگر کسی به‌شما وعده رتبه اول گوگل در ۳۰ روز یا هر تعداد روز دیگر را می‌دهد، یعنی بهتر است به‌سراغ شخص دیگری بروید و الکی هزینه نکنید. چونکه چنین وعده‌هایی به‌عنوان دروغ شاخ‌دار یا اصطلاحاً پرچم قرمز تلقی می‌شوند. البته، بعضی از تکنیک‌های موثر مثل لینک‌سازی یا لینک بیلدینگ (Link building) هم وجود دارند که به نتیجه‌بخشی سریع سئو کمک می‌کنند. اما واقعاً چه چیزی باعث می‌شود تا نتیجه تیم سئو جواب بدهد؟

در این مقاله از مجموعه تبلیغاتی [کروشه] رفته‌ایم تا ببینیم رتبه بندی در گوگل چقدر زمان می برد؟ با ما همراه شوید.

رتبه بندی در گوگل چقدر زمان می برد؟ بستگی دارد!

البته که این یک پاسخ تکراری و خسته‌کننده است، اما اگر این مطلب را تا پایان مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که موفقیت تیم سئو واقعاً به خیلی از نکات بستگی دارد.

به‌گفته Seo.co، با فرض اینکه محتوای خوبی برای وب‌سایتتان می‌نویسند و آن را برای موتورهای جست‌وجو بهینه‌سازی می‌کنید، ممکن است بین ۳ تا ۶ ماه طول بکشد تا در صفحه اول گوگل ظاهر شوید. اگر رقابت بین شما و سایر برندها شدید باشد یا وب‌سایتتان را از لحاظ سئو به‌خوبی بهینه نکرده باشد، ممکن است پس از ۶ تا ۱۲ ماه دیگر روی صفحه اول گوگل دیده شوید.

وقتی در مورد بهینه‌سازی سئو صحبت می‌کنیم، منظور ما پوشش ۳ رکن اصلی است:

۱.کیفیت محتوا

۲.در نظر گرفتن بک‌لینک‌ها (backlinks)

۳.ساختار فنی وب‌سایت

رعایت کردن نکات، ترفندها، روش‌ها و به‌کارگیری افراد متخصص حوزه سئو و محتوانویسی به‌شما کمک می‌کند تا در کم‌ترین زمان ممکن به بهترین نتیجه سئو دست پیدا کنید. با این حال، هنوز عواملی وجود دارند که آن‌ها را نمی‌شناسید و به‌شدت روی نتیجه سئو و مدت‌زمان اثربخشی آن تاثیر می‌گذارند. بیایید به عواملی که روی رتبه سایت شما تاثیر مستقیم می‌گذارند، نگاهی بیندازیم.

عوامل ۸ گانه موثر روی رتبه‌بندی گوگل

هر بار که یک کاربر، چیزی را در گوگل سرچ می‌کند، الگوریتم گوگل از چندین عامل مهم برای پیدا کردن و رتبه‌بندی بهترین صفحات وب کمک می‌گیرد. هر کدام از این عوامل، چندین سیگنال دارند که در مورد اطلاعات مفیدی که وب‌سایت شما برای کاربران دارد،  به گوگل کمک می‌کنند.

صفحات وب‌سایت‌هایی که بیشترین سیگنال را به گوگل ارسال می‌کنند، نتایجی‌اند که در صفحات اول گوگل ظاهر می‌شوند. در ادامه به ۸ سیگنال یا عامل مهم اشاره می‌کنیم که Google در هنگان رتبه‌بندی محتوا آن‌ها را در نظر می‌گیرد:

۱. اقتدار موضوعی محتوا (Topical Authority)

تاپیکال آتوریتی یا اقتدار موضوعی که بعضی‌ها آن را با عنوان اقتدار موضوعی محتوا یا اعتبار موضوعی هم می‌شناسند، اولین سیگنالی است که گوگل برای رتبه‌بندی به آن اهمیت می‌دهد. تاپیک آتوریتی نشان می‌دهد که وب‌سایت شما چقدر یک موضوع مورد توجه است. بهتر است این کار را به‌عنوان «تلاش‌های برندسازی هدفمند گوگل» در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید:  اصول اسمارت طراحی لوگو

به‌زبان ساده‌تر، هرچقدر گوگل دامنه وب‌سایتتان را با یک موضوع خاص مرتبط کند، شانستان برای رتبه‌بندی بالاتر، بیشتر است. اقتدار موضوعی محتوا به کلمات کلیدی که برای موضوع اصلی وب‌سایت استفاده شده‌اند هم بستگی دارد.

به‌عنوان مثال، فرض کنید کاربر کلمات کلیدی خاصی با عنوان «تبلیغات موثر» در گوگل جست‌وجو می‌کند. تصور کنید شما هم وب‌سایتی با موضوع تبلیغات دارید و محتوایی در مورد «انواع تبلیغات موثر» منتشر کرده‌اید.

محتوای شما که توسط وب‌سایت تخصصی تبلیغات منتشر شده است، رتبه بیشتری نسبت به محتوایی که یک وب‌سایت عمومی منتشر کرده است دارد. چرا که شما اقتدار موضوعی محتوای مورد نظر کاربر را در وب‌سایتتان دارید.

۲. عدم استفاده از کیورد استافینگ (Keyword Stuffing)

کیورد استافینگ یا همان بمباران کلمات کلیدی، یکی از روش‌های قدیمی و البته با تاثیر منفی است که با هدف جلب توجه ربات‌های خزنده گوگل استفاده می‌شد. در چنین روشی، سعی می‌شد تا با استفاده بیش‌ازحد از کلمات کلیدی در یک محتوا آن را در نتایج برتر گوگل نشان دهند.

با آپدیت شدن الگوریتم‌های گوگل، تکرار کردن کلمات کلیدی عملاً هیچ فایده‌ای ندارد و کیورد استافینگ به‌عنوان یک اسپم از نظر گوگل محسوب می‌شود. بنابراین، اگر محتوای شما جزو صفحات اسپم از نظر گوگل تلقی نشود، شانس بیشتری برای کسب رتبه برتر در نتایج جست‌وجو خواهد داشت.

۳. کیفیت محتوا

کیفیت محتوا، یکی از فاکتورهای رتبه‌بندی SEO است که کنترل آن در دستان تیم محتوانویسی و مدیریت سئو است. این نکته مهم را به‌یاد بسپارید، وقتی ربات‌های خزنده گوگل وارد صفحات وب‌سایتتان می‌شوند، فقط به‌دنبال کلمات کلیدی یا اقتدار موضوعی محتوا نیستند. بلکه انتخاب بهترین محتوا از لحاظ کیفیت و مفید بودن برای کاربر هم برایشان اهمیت دارد.

محتوای شما باید از نظر متنی برای کاربری که کلمه کلیدی خاصی را جست‌وجو می‌کند، مرتبط و مفید باشد. علاوه‌براین، گوگل با بررسی کیفیت ساختار، چیدمان و عناصر بصری (مثل نمودارها، تصاویر، آموزش ویدئویی و غیره) بهترین محتوا را در لیست نتایج نشان می‌دهد.

۴. ارتباط با هدف جست‌وجوی کاربر

حتماً شنیده‌اید که بعضی از افراد می‌گویند: «محتوا باید مرتبط باشد». منظور از مرتبط بودن، این است که آیا محتوای شما در وهله اول به سؤالاتی که کاربر در جست‌وجوی آن پاسخ داده است یا نه. کاربران به‌دلایل مختلفی در گوگل مشغول جست‌وجو می‌شوند؛ مثل تلاش برای پیدا کردن بهترین تبلیغات مجازی یا نحوه نوشتن یک رپورتاژ آگهی.

بنابراین، وقتی محتوا یا صفحه وب‌سایتتان با هدفی که کاربر دارد، مطابق باشد، گوگل صفحه شما در رتبه برتر نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، فرض کنید یک کاربر عبارتی مثل «بهترین نرم‌افزار حسابداری برای حسابداران مبتدی» را در گوگل جست‌وجو می‌کند.

در چنین حالتی، معلوم است که کاربر به‌دنبال خریدن یک محصول حسابداری است. بنابراین، مقالات یا محتواهایی که نرم‌افزارهای حسابداری ویژه حسابداران مبتدی را بررسی، مقایسه و رتبه‌بندی می‌کند، به هدف کاربر بسیار نزدیک است. همین دلیل، می‌تواند گوگل را برای نشان دادن شما در صفحه اول قانع کند.

۵. تجربه کاربری یا UX

تجربه‌ای که کاربر از تمام بخش‌های وب‌سایتتان به‌دست می‌آورد، می‌تواند روی رتبه‌بندی محتوای شما در گوگل تاثیر بگذارد. گوگل، از معیارهایی مثل سرعت لود شدن یا بارگذاری صفحه برای ارزیابی تجربه کاربری یا UX استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:  10 ترفند و قابلیت کاربردی استوری اینستاگرام

به‌عنوان مثال، اگر صفحه مورد نظر کاربر در وب‌سایت شما در عرض ۳ ثانیه لود شود، اما رقیبتان صفحه خود را زیر ۲ ثانیه بارگذاری کند، احتمالاً شما جنگ سئو را در تجربه کاربری به او می‌بازید. یکی از بخش‌های مهم تجربه کاربری، جنگ در ثانیه‌ها و جلوتر حرکت کردن از رقباست.

ابزار کور وب ویتال یا Core Web Vital (هسته حیاتی گوگل)، مجموعه‌ای از معیارهای خاصی‌اند که توسط گوگل برای اندازه‌گیری و سنجش تجربه کاربر از صفحات وب‌سایت استفاده می‌کند. این معیارها علاوه بر سرعت بارگذاری صفحه شامل ثبات بصری، نرخ تعامل و غیره می‌شود.

۶. سازگاری صفحه وب با فضای موبایل

موبایل سرچ (Mobile Search) یا جست‌وجوی موبایلی، برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ از جست‌وجوی دسکتاپی (سرچ کردن با کامپیوتر یا لپ‌تاپ) جلو زد و از همان موقع تا امروز در حال رشد است. نزدیک به پایان سال ۲۰۲۱ بود که اعلام شد، ۶۳ درصد از کل بازدیدهای موتور جست‌وجوی ارگانیک از گوشی‌های هوشمند موبایل بوده است.

منظور از جست‌وجوی ارگانیک یا ارگانیک سرچ (Organic Search)، ترافیک رایگانی است که به‌طور مستقیم از موتورهای جست‌وجوی معروف مثل گوگل، یاهو و غیره وارد وب‌سایت‌ها می‌شوند.

همین شد که گوگل در جولای سال ۲۰۱۹، از الگوریتم Mobile First Index یا الگوریتم اولویت با نسخه موبایل استفاده کرد. این الگوریتم به‌معنای ان است که گوگل، در وهله اول برای رتبه‌بندی یا ایندکس کردن نتایج سرچ کاربر، از نسخه موبایل استفاده می‌کند.

بنابراین، اگر URLهای جداگانه‌ای برای موبایل در وب‌سایتتان طراحی نکرده‌اید، گوگل URL دسکتاپ را به کاربرانی که با موبایلشان سرچ می‌کنند، نشان نمی‌دهد. شما می‌توانید با بهبود تجربه کاربری یا UX design این بخش از وب‌سایتتان را تقویت کنید.

۷. بک‌لینک‌ها (backlinks)

بک‌لینک، لینک یا پیوندی است که از وب‌سایت دیگر به وب‌سایت شما داده می‌شود. بعضی‌ها از این اصلاح با عنوان «لینک خارجی» هم یاد می‌کنند و در اصل، پروسه گرفتن لینک از وب‌سایت‌های دیگر را «لینک‌سازی» یا link building می‌گویند. بک‌لینک‌ها، یکی دیگر از سیگنال‌های معتبر گوگل برای رتبه‌بندی محسوب می‌شوند و نشان می‌دهند که دامنه کدام وب‌سایت و کدام محتوای آن دارای اقتدار موضوعی‌اند.

وقتی که یک شخص از وب‌سایتش به صفحه وب‌سایت شما لینک می‌دهد، در واقع سیگنالی را به گوگل ارسال می‌کند که می‌گوید به محتوای شما اعتماد دارد. هرچقدر سیگنال‌های بیشتری از دامنه وب‌سایت‌های مختلف به گوگل ارسال کنید، اقتدار بیشتری از نظر گوگل دارید و خب مطمئناً رتبه بالاتری در نتایج کسب خواهید کرد.

از جمله ابزار لینک‌سازی برتر در دنیای سئو می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

۱.SEMrush (کمک به ایجاد لینک و بک‌لینک، شناسایی کلمات مورد استفاده رقیبان)

۲.Ahrefs (کمک به لینک‌سازی، جست‌وجوی کلمات کلیدی، ردیابی رتبه، ممیزی سایت یا Site Audit)

۸. سئو داخلی یا آن پیج سئو (On-Page SEO)

به‌طور کلی، هر فعالیتی که در داخل صفحات وب‌سایت برای بهبود رتبه وب‌سایتتان در صفحه اول گوگل انجام می‌دهید در دسته‌بندی سئو داخلی قرار می‌گیرد. این فعالیت‌ها شامل تکنیک‌هایی‌اند که در وب‌سایت خودتان اجرا می‌کنید تا پیدا کردن و درک محتوای مفید شما توسط گوگل آسان شود.

این تکنیک‌ها به‌صورت خلاصه شامل نوشتن محتوای باکیفیت، بهبود تجربه کاربری یا UX و کمک به نفوذ ربات‌های خزنده گوگل به داخل صفحات وب‌سایتتان است. فراموش نکنید که قرار دادن کلمات کلیدی در متادیتا (metadata) مثل تایتل مقالات، استفاده از تگ‌ها و هدینگ‌ها به گوگل کمک می‌کند تا در مورد محتوای شما اطلاعات کامل‌تری داشته باشد. منظورمان از متادیتا اطلاعاتی است که اطلاعات دیگر را توضیح می‌دهد.

بیشتر بخوانید:  Be a Follower

متادیتا در واقع یکی از بخش‌های مهم HTML است که نمی‌توان آن را مشاهده کرد، اما اطلاعات وب‌سایتتان را به‌صورت مستقیم به موتورهای جست‌وجو انتقال می‌دهد. از طرفی اهمیت متاتگ‌ها را هم نباید نادیده گرفت. به‌زبان ساده‌تر استفاده از توضیحات متا و متاتگ در عنوان محتوا و بخش‌های دیگر، تأثیرات مثبتی روی سئوی وب‌سایت می‌گذارد.

آمار واقعی در مورد زمان رتبه‌بندی در گوگل چه می‌گویند؟

برای پاسخ تخصصی‌تر به این پرسش، به‌سراغ وب‌سایت Ahrefs.com رفته‌ایم که ۲ میلیون صفحه از وب‌سایت‌های مختلف را با استفاده از ربات خزنده Ahrefs بررسی کرده است. طبق اطلاعات ارائه‌شده، فقط ۵.۷ درصد از همه صفحات مورد مطالعه، برای حداقل یک کلمه کلیدی خاص در طول یک‌سال رتبه‌بندی شده‌اند.

طبق آماری که این وب‌سایت تهیه کرده است، صفحات با رتبه دامنه یا DR بالا نسبت به وب‌سایت‌های با DR پایین، عملکرد بهتری داشته‌اند. البته این آمار نباید تعجب‌آور باشد، چونکه معیار رتبه‌بندی دامنه یا DR (نشان‌دهنده قدرت پروفایل بک‌لینک یک وب‌سایت) به‌خوبی با رتبه‌بندی گوگل ارتباط نزدیک دارد.

در ادامه روی آن ۵.۷ درصد صفحه خوش‌شانس تمرکز بیشتری شد تا مشخص شود چگونه از هیچ به رتبه‌های برتر نتیج گوگل رسیده‌اند. نتایج نشان دادند که این وب‌سایت‌ها موفق شده‌اند تا در طول مدت‌زمان ۶۱ تا ۱۸۲ روز به رتبه‌های برتر سرچ گوگل برسند.

با این حال، نتایج دیگر نشان می‌دهند که تقریباً ۹۵ درصد از صفحات تازه منتشرشده در عرض یک‌سال به جمع ۱۰ صفحه برتر در سرچ گوگل اضافه نمی‌شوند. البته، آن ۵ درصد بقیه که خیلی خوش‌شانس‌تر از ۹۵ درصد اصلی‌اند، در طول ۲ تا ۶ ماه به صفحات برتر سرچ گوگل تبدیل می‌شوند. در حقیقت، بهتر است واژه «خوش‌شانس» را با واژه دیگری تعویض کنیم؛ چونکه دلیل کسب رتبه برتر گوگل توسط بعضی از وب‌سایت‌های تازه‌کار احتمالاً به‌دلیل تلاش سخت و برنامه‌ریزی‌های قدرتمند تیم SEO است نه شانس.

چقدر طول می‌کشد تا با تکنیک‌های سئو به رتبه برتر گوگل برسید؟

سئو، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و سودآور برای بسیاری از برندهاست. یک وب‌سایت سئوشده به‌عنوان یک کانال بازاریابی، با توجه به محتوای خوب و تکنیک‌های اصولی کسب نتیجه برتر گوگل، بازدهی خوبی برای صاحبان مشاغل خواهد داشت. اما با همه ابن اوصاف رتبه بندی در گوگل چقدر زمان می برد؟

در این مقاله به ترفندهای مهم افزایش رتبه در گوگل اشاره کردیم و گفتیم که مدت‌زمان نتیجه‌دهی سئو به صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید، کلمات کلیدی شما و سطح رقابت با برندهای دیگر بستگی دارد. به‌طور کلی، محتوای سئو چند ماه تا یک‌سال طول می‌کشد تا به اثربخشی برسد. خبر خوب اینکه می‌توانید با درک سیگنال‌هایی که گوگل از آن‌ها برای تشخیص محتوای برتر استفاده می‌کند، کمک بگیرید تا وب‌سایتتان از لحاظ سئو بهینه‌سازی شود.

شما می‌توانید با ما در مجموعه تبلیغاتی کروشه تماس بگیرید تا در مورد افزایش سرعت سایت و بهبود تجربه کاربری صفحاتتان کمک بگیرید. کانون تبلیغاتی ]کروشه[ با سابقه چندین سال فعالیت در زمینه تبلیغات موفق، کنارتان ایستاده است تا در زمینه‌های مختلف بازاریابی دیجیتال به شما کمک کند.

 

منابع:

https://ahrefs.com/blog/how-long-does-it-take-to-rank/

https://neilpatel.com/blog/how-long-does-it-really-take-to-rank-at-the-top-of-googles-search-results-a-data-driven-answer/

https://www.clearscope.io/blog/how-long-does-it-take-to-rank-in-google#:~:text=According%20to%20seo.co%2C%20it,12%20months%20to%20see%20results.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.