نسخه آزمایشی!

چگونه در ۵ مرحله یک طرح بازاریابی تاثیرگذار را توسعه دهیم؟

فهرست مطالب

همانطور که می دانید امروزه تبلیغات در هر حوزه ای از زندگی ما حضور دارد. به همین خاطر تبلیغ کنندگان تلاش می کنند از رسانه های اجتماعی برای افزایش فروش خود استفاده کنند. دنیای تبلیغات به این نتیجه رسیده است  که به هنگام ارائه محصولات و خدمات به صورت آنلاین، فروش بیشتر می شود و شرکت ها می توانند از این گزینه برای متمایز کردن خود در میان رقبا استفاده کنند. داشتن یک بازاریابی تاثیرگذار  تنها به معنای داشتن فالوور نیست. بلکه این تاثیرگذاری از تخصص و اعتبار در مورد موضوع به دست می آید و رابطه قوی با تاثیرگذاران و فالوورهای آنها دارد. تاثیرگذاران نیز از توانایی های متعدد خود برای انتشار رسانه مد نظر برندها استفاده می کنند. آنها حامیان برندها و سفیران آنها نیستند. تاثیرگذاران در بالاترین قسمت سلسله مراتب  قرار دارند. در گذشته این سلسله مراتب شامل افراد مشهور موجود در صنعت خاص، شخصیت ها و ستاره های مشهور بود اما امروزه مشتریان زیادی وجود دارد که می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی برند داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  ۸ استراتژی جالب برای بیش فروشی (upselling)

چگونه یک برنامه بازاریابی تاثیر گذار را توسعه دهیم؟

ساخت یک پلن بازاریابی تاثیرگذار به معنای ایجاد شاهکار نیست. در این مقاله قصد داریم این فرآیند را به ۵ مرحله ساده تر تقسیم کنیم.

۱: به خاطر داشته باشید که باید در ابتدا مخاطبان آنلاین خود را تعریف کنید: بازاریابی تاثیرگذار در ابتدا با تشخیص مشتریان و مخاطبان هدف آغاز می شود. باید بدانید چه کسی و چگونه بر روی فروش شما تاثیرگذار است.

اولین قدم در یک طرح بازاریابی تاثیرگذار، شناخت مخاطب است. در اینجا شما با افرادی کاملا حقیقی طرف هستید؛ افرادی که نیازها، احساسات و عواطف واقعی داشته و تبلیغ شما را با این احساسات بررسی می‌کنند.

به تعداد کسب و کارهایی که در جهان وجود دارد، روش برای بازاریابی آن‌ها هم موجود است. طرح بازاریابی که تاثیرگذار شما زمانی کار می‌کند که بتوانید باتوجه به آنچه مخاطب شما نیاز دارد، رفتار کنید و تبلیغ خود را طراحی کرده باشید.

مشتریان شما اکنون به دنیای گسترده اینترنت دسترسی دارند. آن‌ها قیمت‌ها را برآورد می‌کنند، کیفیت‌ها را بررسی می‌کنند و در نهایت تنها زمانی سراغ شما می‌آیند که چیزی بیشتر از سایر رقبای خود برای ارائه داشته باشید.

  • کیفیت بهتر
  • قیمت مناسب‌تر
  • گارانتی
  • نسخه‌های آپدیت شده
  • ضمانت تست
  • بازگشت وجه
  • ….

تماما ویژگی‌هایی هستند که می‌توانید به کمک آن مخاطب خود را جذب و آن را نگهدارید. تنها در این صورت است که تاثیرگذاری عمیق طرح خود را درک خواهید کرد و از آن نتیاجی دریافت می‌کنید.

چگونه یک برنامه بازاریابی تاثیر گذار را توسعه دهیم؟

۲: تاثیرگذاران مناسب را پیدا کنید: تاثیر یک موضوع فردی است بنابراین باید به دنبال افرادی باشید که محتوایی را تولید و به اشتراک می گذارند که می تواند بر روی کسب وکار و فرایند تصمیم گیری مشتریان تاثیر بگذارد.

در کنار این که شما مخاطبان خود را شناخته‌اید، باید افرادی که می‌توانند روی آن‌ها هم تاثیر بگذارند را شناسایی کنید. همین حالا هم اگر سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید، با افراد تاثیرگذار زیادی آشنا می‌شوید.

افراد تاثیرگذار یا اینفلوئنسرها، افرادی هستند که در می‌توانند از هر قشری باشند. بازیگر، ورزشکار، آشپز، طنزپرداز …. یا هرکس دیگری که به واسطه تولید محتوایی که در دنیای اینترنت انجام می‌دهد، یک فرد شناخته شده است، می‌تواند تاثیرات شگفت‌انگیزی روی مخاطبان داشته باشد.

برای مثال یک بیوتی بلاگر به راحتی می‌تواند نظرات کاربران در مورد یک محصول آرایشی جدید را ۱۸۰ درجه تغییر دهد. به همین دلیل است برخی از بزرگترین آژانس های تبلیغاتی در این حوزه یا برندهای آرایشی، پیش از لانچ محصولات خود، پکیج‌هایی را برای افراد اینفلئونسر در دنیای آرایش ارسال می‌کنند.

بنابراین در دومین قدم برای داشتن یک طرح بازارایابی تاثیرگذار، افراد مهم و تاثیرگذار حوزه خود را شناسایی کنید تا با آن‌ها در خصوص تبلیغات، ارائه محصول یا عرضه خدمات خود صحبت کنید.

۳: تاثیرگذاران را به منظور به دست اوردن فرصت های مناسب بررسی کنید: به تاثیرگذاران خاص خود گوش دهید و محتوای آنها را پیگیری نمایید. این سوالات را از خود بپرسید:  این افراد در مورد چه موضوعاتی مقاله می نویسند؟  آنها  چه محتوایی را به اشتراک می گذارند؟ اعضای مخاطبان آنها چه سوال هایی را می پرسند؟

حالا که در حوزه فعالیت خود افراد تاثیرگذار را پیدا کرده‌اید، برای ارائه یک طرح بازارایابی تاثیرگذار، باید این افراد را بررسی کرده و بیشتر با خط کاری و فکری آن‌ها آشنا شوید.

در نظر داشته باشید افراد اینفلوئنسر گاهی به دلیل منفور بودن شهرت پیدا کرده‌اند. سعی نکنید سراغ چنین افرادی بروید. پست‌های آن‌ها را دنبال کنید، پیج کاریشان را بررسی کنید.

سعی کنید تمام شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را جستجو کرده و بیشتر با پست‌هایی که می‌گذارند، محتواهایی که لایک می‌کنند، میزان تعاملی که با کاربران خود دارند … را کامل بررسی کنید. به طور نسبی با شخصیت و عملکرد افراد تاثیرگذار آشنا می‌شوید و می‌توانید از آن برای داشتن یک طرح حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید.

۴: فعالیت کنید و تعامل داشته باشید: شما می توانید از طریق فعالیت های ساده ای همچون فالوو کردن و به اشتراک گذاشتن لینک های آنها رابطه پایداری را ایجاد نمایید.  آنها را بشناسید، اعتماد را بین خودتان ایجاد کنید و فعالیت هایی را برنامه ریزی کنید که شما را برای همکاری با یکدیگر آماده می کند.

تعامل و ایجاد پل‌های ارتباطی قدم بسیار مهمی در خلق یک طرح بازاریابی تاثیرگذار است. شاید تا مرحله شناخت آمده باشید، اما بدون تعامل نمی‌توانید روی برنامه خود حساب ویژه‌ای باز کنید و عملا نتیجه‌ای هم برایتان به همراه نخواهد داشت. در اینجاست که باید دست به کار شوید و پل‌های ارتباطی مستحکم ایجاد کنید.

چطور؟ سعی کنید با آن‌ها همکاری داشته باشید، برایشان دایرکت ارسال کنید، کامنت بگذارید و پست‌هایی که به اشتراک می‌گذارند را لایک کرده و آن‌ها را به اشتراک بگذارید. اجازه دهید شما را وارد دایره دوستان خود کنند.

با افرادی تعامل داشته باشید که فرد تاثیرگذار مدنظرتان هم با آن‌ها در ارتباط و تعامل است. پیشنهاد یک تبلیغ مشترک، پیشنهاد فعالیت‌های مشارکتی …. به خوبی می‌توانند روابط مستحکمی ایجاد کرده و شما را به هدف خود برسانند.

چطور فرد اینفلوئنسر مناسب را پیدا کنیم؟

۵: نتایج خود را بررسی کنید: روابطی که در حال ساخت آن هستید را دنبال کنید و به این فکر کنید که روابط شما به بازدید، معرفی، منشن و تولید سرنخ تبدیل شده است یا خیر.

مرحله آخر، مرحله نتیجه‌گیری است. اگر همه چیز خوب پیش رفته باشد، باید بتوانید نتایج حاصل شده را اندازه‌گیری کنید. آیا سودی کسب کرده‌اید؟ تبلیغات هدفمندی انجام داده‌اید؟ به تعداد دنبال کننده‌های شما اضافه شده است؟

اگر از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام استفاده کنید، به خوبی متوجه تغییرات خواهید شد. جایی که می‌توانید مقدار مخاطبانی که جذب شما شده‌اند را اندازه‌گیری کرده و راه‌های زیادی برای بررسی آن‌ها داشته باشید.

بیشتر شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها امکان بررسید و آنالیز رفتار کاربران را در اختیار شما قرار داده و به شما این امکان را می‌دهند نوع مخاطبان، رفتارشان، محدوده سنی و میزان علاقه‌ای که به کسب و کار شما نشان داده‌اند را تحلیل کنید.

تمام این داده‌ها را در کنار هم جمع کنید تا به عنوان یک تحلیل کلی در اختیارتان باشد و متوجه شوید که نتیجه‌ای از طرح بازاریابی تاثیرگذار خود دریافت کرده‌اید یا خیر. اگر نتیجه‌ای باشد که خوشحال کننده است. اگر نتایجی حاصل نشد و یا راضی کننده نبود، باید روش‌های خود را عوض کنید.

روش‌های طرح بازاریابی تاثیرگذار با استفاده از افراد تاثیرگذار

طرح بازاریابی تاثیرگذار با استفاده از افراد تاثیرگذار یا اینفلوئنسرها طرح جدیدی نیست؛ اما افراد گاهی یا از آن آگاه نیستند و یا این که از آن به درستی استفاده نمی‌کنند. در این بخش به طور مفصل به بیان این موضوع می‌پردازیم. پیش از هرچیز بد نیست با اینفلوئنسرها آشنا شوید و بیشتر در مورد انواع آن‌ها بدانید.

به چه کسی اینفلوئنسر گفته می‌شود؟

اینفلوئنسر یک واژه اینگلیسی است و به معنای فرد تاثیرگذار است. اینفلوئنسرها در واقع افراد معروف و تاثیرگذار در دنیای مجازی و حتی دنیای واقعی هستند. چنین افرادی هر چیزی که بپوشند، غذایی که می‌خورند، عقیده‌ای که دارند و هر چیز دیگری که به صورت شخصی دنبال کنند، به ترند کاربران تبدیل شده و از آن الهام می‌گیرند.

در واقع آن‌ها می‌توانند در یک لحظه محصولی را محبوب و دیگری را نامحبوب کنند. از این رو تاثیرات عمیقی بر روی تک تک افراد جامعه دارند. به همین دلیل به این افراد اینفلوئنسر یا تاثیرگذار می‌گویند. در ادامه به این اشاره می‌کنیم که این افراد به چند دسته تقسیم می‌شوند.

۱: افراد سلبریتی:

بازیگران، خوانندگان، ورزشکاران و … افراد سلبریتی هستند. افرادی که شناخته شده و معروف بوده و کمتر جایی نیاز به معرفی دارند. این افرد بیشتر در کسب و کارهای بزرگ فعالیت دارند و دایره وسیعی از افراد موفق با آن‌ها کار می‌کنند.

شهرت افراد سلبریتی به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا تبلیغات پربازده‌ای را ارائه کرده و در کمترین زمان ممکن، بیشترین بازدهی را از تبلیغات خود دریافت کنید.

۲: افراد متخصص:

برخی از افراد به صورت تخصصی در یک زمینه فعالیت دارند و به راستی در این حوزه جزو صاحب نظرات به حساب می‌آیند. این افراد در حوزه کاری خود خبره و شناخته شده هستند و صحبت‌های آن‌ها به سرعت وایرال می‌شود.

از این رو اگر می‌خواهید در یک زمینه خاص فعالیت کنید و محصول یا خدمات تخصصی ارائه می‌کنید، برای طرح بازاریابی تاثیرگذار خود بهتر است حمتما به سراغ چنین افرادی بیایید.

۳:بلاگرها

طیف وسیعی از افراد تاثیرگذار جزو بلاگرها و ولاگرها هستند. این افراد در رسانه‌های تبلیغاتی شخصی خود مثل اینستاگرام فعالیت داشته و تولید محتوا انجام می‌دهند. این افراد در زمینه‌های طنز، جدی، تبلیغات و معرفی محصول فعالیت داشته و به کسب و کارهای زیادی هم جهت موفقیت کمک می‌کنند.

اصلی‌ترین منبع درآمد یک بلاگر یا ولاگر از ویدیوهایی است که تولید کرده و در نهایت به تبلیغ می‌انجامد. این افراد تاثیر عمیقی بر روی موفقیت محصولات دارند. با معرفی محصولات یا خدمات توسط این افراد، می‌توانید روی موفقیت آن حساب ویژه‌ای باز کنید.

روش‌های طرح بازاریابی تاثیرگذار با استفاده از افراد تاثیرگذار

۴: میکرو اینفلئونسرها

گروه دیگری از افراد در فضای مجازی فعالیت دارند. این گروه افرادی هستند که نه تخصص خاصی دارند، نه به اندازه سلبریتی‌ها معروف و مشهور به حساب می‌آیند. این افراد را در دسته میکرو اینفلوئنسر یا تاثیرگذار کوچک دسته‌بندی می‌کنند.

بیشتر کسب و کارهای کوچک به دلیل قیمت مناسب و تاثیرگذاری مناسبی که این افراد بر روی طرح بازاریابی تاثیرگذارشان دارند؛ از کمک این افراد استفاده می‌کنند. این افراد به نسبت ۳ دسته دیگر از اهمیت کمتری برخوردار هستند اما برای شروع تاثیرات ویژه‌ای خواهند داشت.

چطور فرد اینفلوئنسر مناسب را پیدا کنیم؟

اکنون شناخت بهتری از واژه فرد تاثیرگذار داریم و بهتر آن‌ها را می‌شناسیم. بنابراین منطقی است که بخواهیم در طرح بازاریابی تاثیرگذار خود از آن‌ها کمک بخواهیم. در این بخش اما به نحوه انتخاب یک فرد تاثیرگذار مناسب می‌پردازیم.

۱: هزینه دریافتی اینفلوئنسر با بودجه ما همخوانی داشته باشد.

بودجه‌ای که برای تبلیغات و اجرای طرح بازاریابی تاثیرگذار خود در نظر گرفته‌اید را نمی‌توانید تنها در این بخش خرج کنید. بنابراین اگر می‌خواهید با یک فرد تاثیرگذار قرارداد ببندید، حتما در مورد هزینه‌های نهایی با او صحبت کنید. فردی را پیدا کنید که هزینه تبلیغاتش با بودجه شما هماهنگ باشد.

۲: محبوبیت فرد تاثیرگذار به دلایل مثبت باشد.

بدون شک در دنیای مجازی افراد معروف و تاثیرگذار زیادی وجود دارد که دلایل معروفیت هرکدام متفاوت است. در تبلیغات سراغ افرادی بروید که دلیل محبوبیتشان دراماها، مشکلات یا موارد دیگر نباشد، بلکه به دلیل فعالیت‌های مثبت این محبوبیت را به دست آورده‌اند.

تصور کنید یک فرد پر حاشیه محصول یا خدمات شما را تبلیغ کند. این خود نوعی ضد تبلیغ برای کسب و کار شما خواهد بود.

۳: تنها به تعداد دنبال کننده‌ها دقت نکنید.

شما در دنیایی زندگی می‌کنید که می‌توان به سرعت دنبال کننده خریداری کرد. تنها به بزرگی اعداد دنبال کننده‌ها دقت نکنید، روی نرخ تعامل فرد با کاربران، نحوه برخورد، پاسخگویی و … بیشتر توجه کنید.

برای مثال پست اینستاگرامی یک صفحه را در نظر بگیرید که ۱ میلیون دنبال کننده دارد؛ اما پست‌های صفحه بیش از ۲۰۰ لایک یا ۵۰ کامنت دریافت نمی‌کنند. در این صورت متوجه فیک بودن صفحه می‌شوید. این صفحات قابل اعتماد نبوده و بیشتر ضد تبلیغ خواهند بود.

۴: زمینه فعالیت فرد اینفلوئنسر با زمینه کاری ما هماهنگ یا حداقل نزدیک باشد.

از افراد تاثیرگذاری برای طرح بازاریابی تاثیرگذار خود استفاده کنید که در زمینه کاری شما فعال هستند و یا زمینه کاریشان تقریبا مشابه است. نمی‌توانید از یک موسیقی‌دان بخواهید خدمات طراحی سایت یا سئوی شما را در صفحه خود تبلیغ کند.

بیشتر بخوانید:  بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ۲۰۲۳

برای طرح بازاریابی تاثیرگذار با چه روش‌هایی از افراد تاثیرگذار کمک بگیریم؟

طرح بازاریابی تاثیرگذار نیازمند یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای و کارآمد است. در مسیر این برنامه‌ریزی از افراد مهم و تاثیرگذار هم می‌توانید کمک بخواهید اما چطور باید این کار را انجام داد؟ روش‌های زیادی برای انجام ان وجود دارد. از مهم‌ترین روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

۱: استفاده در تبلیغات

اولین و مهم‌ترین روش موفقیت در یک کسب و کار استفاده از تبلیغات است. تبلیغات خط مقدم موفقیتی است که شما را یک شبه ۱۰۰ پله بالا می‌برد. اما به شرطی که آن را درست انجام داده باشید. در این مسیر کمک از افراد تاثیرگذار بهترین ایده بنظر می‌رسد.

در صورتی که اینفلوئنسر یا اینفلوئنسرهای مناسب با تجارت خود را پیدا و انتخاب کرده‌اید، یک تبلیغات حرفه‌ای طراحی کنید و آن‌ها را در جریان بگذارید. یک تبلیغ خوب اگر در زمان مناسب و مکان مناسب انجام شود، تمام هزینه‌های انجام شده با سود را چندین برابر به شما باز می‌گرداند.

۲: فعالیت اشتراکی در شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی برای یک طرح بازاریابی تاثیرگذار حیاتی هستند. اینفلوئنسرها هستند که در تمام این شبکه تاثیرگذاری خود را انجام می‌دهند. اگر می‌خواهید یک مارکتینگ حرفه‌ای داشته باشید، به داشتن فعالیت‌های اشتراکی با افراد تاثیرگذار فکر کنید.

این فعالیت‌ها می‌تواند شامل ایجاد پست‌های مشترک، استوری‌های مشترک، یک لایو اشتراکی و هر چیز دیگری باشد. این فعالیت‌های ساده و در عین حال کاربردی، به شما کمک می‌کنند فعالیت، خدمات و محصولات خود را بهتر تبلیغ کرده و به کمک فرد یا افراد تاثیرگذار، قدرت تبلیغات خود را چندین برابر کنید.

در سال های اخیر، حضور گسترده برندها و شرکت ها  باعث شده است که بازاریابی تاثیرگذار آنها در داخل شرکت یا سازمان باشد.  مزایای زیادی در مورد ساخت یک تیم داخلی برای اجرای کمپین تاثیرگذار وجود دارد. این گزینه به معنای تعداد افزایش یافته روابط تاثیرگذاران، قیمت گذاری شفاف و ساختار بهینه سازی شده برای  تولید محتوای بهتر است.  البته باید به این نکته توجه داشته باشید که اجرای یک  کمپین تاثیرگذار در داخل شرکت می تواند برای برخی از کسب وکارها بسیار دشوار باشد.

مطالعات انجام شده توسطeMarketer بیان می کند که ۷۵ درصد از بازاریابان تاثیرگذار برای یافتن تاثیرگذاران مناسب کشمکش می کنند و ۲۵ درصد بقیه نیز زمان بسیار سختی برای خودکارسازی مدیریت کمپین خود صرف می کنند. اگرچه این موضوع در کل صحیح است اما مزایای موجود می تواند بر خطرات پیشی بگیرد. با ساخت تخصص و روابط، کسب وکارها می توانند بازگشت سرمایه گذاری خوبی را تجربه کنند.

برای برنامه ریزی یک پلن بازاریابی اینفلوئنسر می توانید فرم مشاوره شرکت دیجیتال مارکتینگ کروشه را تکمیل نمائید

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

آخرین مقالات را از دست ندهید!

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.