نسخه آزمایشی!

۹ نقش ضروری برای داشتن تیم موفق بازاریابی دیجیتال

فهرست مطالب

کنار هم جمع کردن یک تیم بازاریابی دیجیتال موثر به نظر کار دشواری می رسد. در حقیقت، بیشتر مواقع تفاوت بین موفقیت یا شکست دیجیتال مارکتینگ، به داشتن افراد مناسب در تیم بستگی دارد. اما کمی برنامه ریزی و تفکر خلاقانه، تنها چیزی است که برای ایجاد یک تیم موثر نیاز دارید. در این مقاله قصد داریم نقش های ضروری که یک تیم موفق دیجیتال مارکتینگ را تشکیل می دهد با هم مرور کنیم. علاوه بر این، به شما نشان خواهیم داد که چگونه می توانید به طور خلاقانه تیم بازاریابی دیجیتالی که با منابع و مهارت های داخلی شما منطبق است را ترکیب کنید و با هم سازگار نمایید.

 نقش های ضروری تیم بازاریابی دیجیتال موفق

مدیر پروژه دیجیتال مارکتینگ

 تیم های بازاریابی اغلب کارهای زیادی انجام می دهند. آن ها مسئول برطرف کردن نیازهای مختلف دپارتمان های متعددی هستند و اولویت بندی برای انجام کارها، چالش بزرگی است.  مدیر پروژه به عنوان رابطی بین تیم بازاریابی دیجیتال و باقیِ سازمان عمل می کند. نصف این نقش ، مدیریت تیم است در حالیکه باقی مسئولیت این افراد، مدیریت درخواست های ورودی از سایر دپارتمان ها و اطمینان حاصل کردن از این است که همه افرد چیزی که نیاز دارند را به دست می آورند.

 استراتژیست تیم دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی تاثیرگذار و مفید با برنامه ریزی خوب و درک مستحکمی از مخاطبان و چیزی که برایشان مهم است آغاز می شود.  اما زمانیکه تیم در حال تولید محتوا و پشتیبانی از موارد اولیه است، احتمال دارد بینش گسترده تر بازاریابی و اهداف مرتبط با کسب وکار نادیده گرفته شود. به همین خاطر وجود یک استراتژیست در تیم بازاریابی ضروری است. استراتژیست شما مسئول کارهای زیر است:

  • شناسایی پرسونای خریداران
  • نقشه برداری از سفر مشتری
  • درک فرصت های موجود برای کلمات کلیدی
  • توسعه معیارهای کلیدی موفقیت
  • اطمینان حاصل کردن از اینکه فعالیت های بازاریابی با اهداف گسترده تجاری همتراز است.
  • · سنجش و بهینه سازی محتوا برای عملکرد

 استراتژیست شما باید به عنوان ویراستار برند عمل کند و مطمئن شود همه موارد منتشر شده تمامی این استراتژی ها را در بر می گیرد.

 نویسنده محتوا ( کپی رایتر )

تمامی برنامه ریزی های بازاریابی و ایده های عالی اگر فردی نباشد که بتواند محتوای عالی و ارزشمند تولید کند اصلا مفید نخواهد.  بهتر است نویسنده ای بیابید که بتواند هر نوع محتوایی را برای استراتژی بازاریابی محتوایی شما بنویسد. اشکال مختلف محتوا عبارت است از :

  • وبلاگ ها
  • محتوای سایت
  • متن ایمیل های خودکار
  • برگه های فروش
  • مواردی همچون کتاب های الکترونیکی و ….
بیشتر بخوانید:  افسانه بیست و سوم: گزینه‌های خلاقانه زیادی برای تبلیغات رسانه‌های اجتماعی وجود ندارد

با اینکه بیشتر سازمان ها دوست دارند فرایند تولید محتوا را در محل کار خود انجام دهند اما می توان این نقش را برونسپاری کرد. فریلنسرها و تولیدکننده محتوای زیادی وجود دارد که می تواند اهداف بازاریابی شما را به محتوای تعاملی تبدیل کنند. نویسندگان محتوا باید دانش گسترده ای در مورد سئو داشته باشند و در نوشتن انواع مختلفی از محتوا برای مخاطبان مختلف مهارت داشته باشند. اطمینان حاصل کنید که  نویسندگان و تولیدکنندگان محتوا را به طور کامل ارزیابی می کنید.

طراح گرافیک

عناصر بصری قابل توجه یکی از موارد ضروری برای موفقیت هر نوع بازاریابی است. این ها برای برند مهم هستند و باید بتوانند در دنیای پر مشغله امروز صدای شما را به گوش مخاطب برسانند. عناصر بصری  به مخاطب کمک می کند پیام شما را موثرتر از متن به خاطر داشته باشد و درک کند.

هر بخشی از محتوا که تولید می کنید باید عنصر گرافیکی نیز در خود داشته باشد. با اینکه ممکن است بتوانید  از تصاویر استوک برای کارهای خود استفاده کنید اما اگر به عناصر طراحی شده سفارشی نیاز دارید باید یک طراح گرافیکی حرفه ای در اختیار داشته باشید.  اگر به دنبال یک پروژه واحد همچون تهیه کتاب الکترونیکی یا اینفوگرافیک هستید،می توانید از فریلنسر یا سایر طراحان استفاده کنید. اگر این مسیر را انتخاب می کنید مطمئن شوید که این افراد را به طور کامل ارزیابی می نمایید.

متخصص سئو

اگر محتوای شما در موتورهای جستجو یافت نشود، ممکن است کسی شرکت یا سازمان تان را پیدا نکند. در حقیقت، بیشتر کاربران سایر صفحات نتایج موتورهای جستجو را بررسی نمی کنند و تنها صفحه اول را مورد بررسی قرار می دهند. به همین خاطر است که وجود یک متخصص سئو در شرکت ضروری است. متخصص سئو باید به گوگل آنالیتیکس علاقه داشته باشد و بتواند از ابزارهای سئو استفاده کند.  ما در کانون تبلیغاتی کروشه از ابزارهای رایگانی مثل گوگل آنالیتیکس ، کنسول جستجوی گوگل و ابزارهای پولی های دیگر استفاده می کنیم. متخصص سئوی شما باید اطمینان حاصل کند که تمامی محتوای دیجیتال برای جستجو بهینه سازی شده و مواردی همچون سرتیترها، صفت، توضیحات تصویر و داده های متا برای رتبه بندی بهتر، به روز گشته است. این افراد همچنین مسئول  به روزرسانی استراتژی های سئو و کلمات کلیدی هستند و بررسی های سئو را برای شناسایی محتواهایی که نیاز به بهینه سازی دارند انجام می دهند.

بیشتر بخوانید:  چگونه بازگشت سرمایه گذاری بازاریابی ویدئویی را محاسبه کنیم؟

به طور ایده آل، هر فردی در تیم بازاریابی دیجیتال باید یک متخصص سئو باشد اما داشتن متخصص سئوی اختصاصی می تواند عالی باشد.

 مدیر بخش تبلیغات تجاری گوگل ( پرداخت به ازای کلیک  PPC )

تقریبا در تمامی قلمروهای بازاریابی، ترویج و تبلیغ محتوا و تبلیغ کردن، جزو عناصر ضروری موفقیت محسوب می شود. ابزارهایی همچون ادوردز  در جذب ترافیک و رشد مخاطبان عالی هستند. اما این ابزارها می توانند مانیتورینگ، به روزرسانی، تست و بهینه سازی را نیز در اختیار شما قرار دهند.  بهتر است فردی را برای این نقش داشته باشید. در این شرایط می توانید از مدیران داخل شرکت یا فریلنسرها استفاده کنید.

 توسعه دهنده سمت کاربری وب:

 با اینکه به نظر می رسد داشتن این نقش در شرکت خوب است اما توسعه دهنده فرانت اند می تواند منبع بسیار خوبی برایتان باشد. توسعه دهنده فرانت اند متخصص ایجاد Call to action، ساخت صفحات فرود، اجرای داده های ساخت یافته و طراحی و ساخت هر فرم پاپ آپی است که می خواهید. اگر CMS قدرتمندی همچون جوملا یا وردپرس دارید و از قالب خوب استفاده می کنید می توانید خودتان اینکارها را انجام دهید. اما بیشتر  دارایی های بازاریابی  بهتر است توسط توسعه دهنده متخصص ایجاد شود.

متخصص بازاریابی ایمیلی/ اتوماسیون بازاریابی:

متخصص بازاریابی ایمیلی موثر  و اتوماسیون بازاریابی می تواند مسئول کارهای زیر باشد:

  • مدیریت پایگاه داده
  • بخش بندی هوشمند مخاطبان
  • تعامل قدرتمند و استراتژی های رتبه بندی سرنخ

اگر از بازاریابی ایمیلی یا اتوماسیون بازاریابی استفاده می کنید، نمی توانید همه کارها را خودتان انجام دهید. بهتر است در این شرایط از یک نفر کمک بگیرید. سایر مسئولیت ها همچون ایجاد ایمیل  را می توان در میان سایر اعضای تیم به اشتراک گذاشت.

 مدیر رسانه های اجتماعی

 اگر مخاطبان شما در رسانه های اجتماعی فعال هستند باید این رسانه ها را نیز مدیریت کنید. رسانه های  اجتماعی  تنها مکانی برای اشتراک گیف و تصاویر کودکان نیستند. این ها مکانی هستند که برند شما می تواند از آن برای نشان دادن محتوا و ایجاد تعامل با مخاطبان استفاده کند. همچنین این ها کانال های خدمات رسانی به مشتریان نیز محسوب می شود. اگر افراد از خدمات رسانی شما در رسانه های اجتماعی راضی نباشند ممکن است آن را ترک کنند.  مدیر شبکه های اجتماعی متمرکز بر مخاطب و مشتری می تواند بهترین دارایی شما باشد.

 چگونه این نقش ها را به طور موثر با هم ترکیب کنیم؟

با اینکه همه این ها مسئولیت های ضروری تیم بازاریابی دیجیتال هستند اما سازمان های اندکی منابع  مورد نیاز برای تامین بودجه  این مسئولیت ها را دارند یا اصلا به فرد  اختصاصی نیاز دارند. بسته به اندازه و  نکات قوت تیم بازاریابی، فکر می کنم راه هایی برای ترکیب دو یا چند مورد از این عملکردها به منظور اطمینان از اینکه شما به یک رویکرد جامع برای تلاش های بازاریابی دیجیتال می رسید، وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  بازاریابی شبکه های اجتماعی برای وکلا

به عنوان مثال،  تولید کننده محتوای  شما ممکن است یک مدیر ایده آل برای رسانه اجتماعی و  روابط تان باشد. او ارتباط نزدیکی با خودِ محتوا دارد و همچنین درک عمیقی از مخاطبان و چیزی که بدان ارزش می دهند می تواند داشته باشد.

به همین ترتیب، مدیر پروژه نیز ممکن است یک استراتژیست کامل باشد. او عمیقا با نیازهای سازمان و نیز اهداف کلی کسب و کار که تیم بازاریابی از آن پشتیبانی می کند اشناست. او اولویت های شرکت را می شناسد و می تواند آن را به یک استراتژی محتوای قوی برای بقیه تیم تبدیل کند.

برای ترکیب موثر این نقش ها، در مورد نقاط قوت  افراد در تیم بازاریابی و اینکه چگونه می توان آن ها را با نیازها و عملکردهای هر نقش همتراز کرد، فکر کنید.

 نکته ای در مورد برونسپاری دیجیتال مارکتینگ

  اگرچه برخی از نقش ها به نظر برای موفقیت شما ضروری می رسند اما شما نمی توانید بیشتر آن ها را به طور داخلی مدیریت کنید. در این شرایط بهتر است برونسپاری را نیز مدنظر قرار دهید. به نظر من؛ صرف نظر از نقش مدیر پروژه، هر نقشی که در بالا بیان شد را می توان از برونسپاری کرد. فریلنسرها و آژانس های بازاریابی دیجیتال زیادی در این حوزه ها هستند که می توانند نیازهای تیم تان را پشتیبانی کنند. فقط مطمئن شوید که افراد را به درستی ارزیابی می کنید.

 تعادل خوبی ایجاد کنید:

برای آغاز این فرایند، اهداف کسب وکار و بازاریابی خود را مشخص کنید، نقش های مورد نیاز برای رسیدن به این اهداف را برجسته نمایید و به طور خلاق به این فکر کنید که چگونه می توانید از قدرت اعضای فعلی تیم  استفاده کنید. نتیجه چنین فرآیندی، تیم بازاریابی چابک و پر سودی خواهد بود که برای انجام کارهای سازمان شما آماده اند.

برای مشاوره دیجیتال مارکتینگ یا مشاوره تبلیغاتی می توانید از طریق فرم درخواست با ما در ارتباط باشید.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.