نسخه آزمایشی!

روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندینگ

guide

فهرست مطالب

[ بخش اول ]

روانشناسی رنگ ها یکی از جنبه های جالب و بحث بر انگیز در حوزه بازاریابی است.مشکلی که در این مورد وجود دارد ، نبود تجزیه و تحلیل عمیق است. نظریه رنگ ها موضوع پیچیده و متفاوتی است . تصمیم گیری در مورد طیف رنگی مورد استفاده به هوشمندی زیادی نیاز دارد.

تصورات غلط رایج در مورد رنگ ها:

همانطور که تحقیقات انجام شده نشان می دهد این نوع تصورات به خاطر اولویت های شخصی ، تجارب ، تربیت، تفاوت های فرهنگی و زمینه رخ می دهد. هنوز هم چیزهای زیادی در این حوزه وجود دارد که باید آموخته شود. نکته کلیدی این است که به دنبال روش های عملی برای تصمیم گیری در مورد رنگ ها باشیم.

اهمیت رنگ ها در برندینگ:

خوب اجازه دهید در ابتدا مسئله رنگ ها در حوزه برندینگ را مورد بررسی قرار دهیم که یکی از مسائل مهم و جالب در این زمینه است و مطالعات بسیاری را به خود اختصاص داده است. تلاش های بسیاری برای طبقه بندی پاسخ های مشتری به رنگ های مختلف انجام شده است.

guide

واقعیت این است که رنگ ها به تجربیات شخصی وابسته اند . در درک رنگ ها نیز الگوهای پیامی بسیار گسترده ای وجود دارد. در مطالعه ای با عنوان” تاثیر رنگ ها بر روی بازاریابی” ؛ محققان دریافتند که بیش از ۹۹ درصد از قضاوت های انجام شده در مورد محصولات می تواند بر اساس رنگ باشد. صرف نظر از نقشی که رنگ در برندینگ بازی می کند، نتایج حاصل از مطالعات دیگر نشان می دهد که ارتباط بین برندها و رنگ های مورد استفاده در آن به درک مناسب رنگ هایی بستگی دارد که در یک برند خاص به کار رفته است. مطالعه دیگری تایید کرده است که خرید یک محصول توسط رنگ ها تحت تاثیر قرار می گیرد زیرا استفاده از این رنگ ها بر درکی که مشتری از برند خواهد داشت موثر است. رنگ بر روی درک صحیح شخصیت یک برند توسط مشتری تاثیر می گذارد. مطالعات اضافی نیز در این حوزه انجام شده است . این مطالعات نیز نشان داده است که مغز ما برندهای قابل تشخیص را بیشتر ترجیح می دهد که در این میان نیز عناصر رنگی تاثیر بسزایی در ایجاد هویت برند دارد. مقاله چاپ شده در یک مجله پیشنهاد می کند که انتخاب مناسب رنگ برای برندهای جدید نیز مهم است زیرا باعث ایجاد تمایز و تفاوت در میان رقبا می شود. زمانی که صحبت از انتخاب رنگ مناسب به میان می آید، تحقیقات نشان می دهد که پیش بینی واکنش مشتری به مناسب بودن رنگ، بسیار مهم تر از خود رنگ است. رنگ مناسب باید احساسات مشتری را به شیوه درست تحریک کند و آنها را به خرید محصول یا خدمات تشویق نماید.

بیشتر بخوانید:  چریک‌ها جنون اطلاعات و خلاقیت دارند

روانشناس و استاد دانشگاه استنفورد ،جنیفر آکر، مطالعات بسیار زیادی را در این حوزه انجام داده است . او در مقاله خود با عنوان “ابعاد شخصیت و هویت برند”، ۵ بعدی را مورد بررسی قرار می دهد که بر روی شخصیت برند تاثیر بسیار مهمی دارد. برندها ممکن است از میان دو صفت عبور کنند اما همیشه یکی از این صفت ها غالب خواهد بود. با اینکه رنگ های خاص به طور گسترده با صفت های خاصی در ارتباط اند( به عنوان مثال رنگ قهوه ای با استحکام، رنگ بنفش با مهارت و رنگ قرمز با هیجان) اما مطالعات دانشگاهی در مورد رنگ ها و برندینگ به شما خواهد گفت که رنگ ها می توانند شخصیتی که شما می خواهید را مورد پشتیبانی قرار دهند و این فراتر از ارتباط رنگ با صفت هاست. به عنوان مثال بیشتر اوقات اظهار نظرهای نادرستی همچون رنگ سبز رنگ آرامش است می شود. بافت متنی این جمله ناقص است. برخی از اوقات رنگ سبز برای برند کردن مسائل مرتبط با محیط زیست مورد استفاده قرار می گیرد و لی در برخی از موارد نیز برای استفاده در برندهای مالی به کار می رود. بنابراین نمی توان با قاطعیت در مورد صفت رنگ ها صحبت کرد. همچنین ممکن است رنگ قهوه ای نشان دهنده استحکام باشد اما باید بافت زمینه ای آن مشخص گردد. رنگ قهوه ای را می توان برای ایجاد یک حس گرم یا افزایش اشتها مورد استفاده قرار داد. راهنمای دقیق و درستی برای انتخاب رنگ برای برندها وجود ندارد. این موضوع به برند و فعالیت آن بستگی دارد . زمینه کاری شما نیز باید به دقت مد نظر قرار گیرد. احساسات و تصاویری که برندتان ایجاد کند مسئله مهمی است.

بیشتر بخوانید:  کارت ویزیت اولین برداشت از برند شما

dim compressor
گرایشات مرتبط با رنگ برای زنان و مردان:
یکی از بررسی های جالب در این حوزه مرتبط با تخصیص رنگ هاست. مطالعات انجام شده نشان می دهد که زنان و مردان رنگ های مختلفی را ترجیح می دهند. نقاط قابل توجه در این بررسی ها این است که رنگ آبی در هر دو گروه( زن و مرد) برتری دارد و اختلاف نظر قابل توجهی در رنگ بنفش بین دو جنسیت وجود دارد. توجه به این نکته مهم است که محیط اطراف افراد و نیز درک فرهنگی آنها نقش بسیار مهمی در مناسب بودن رنگ برای جنسیت بازی می کند. این موارد می تواند بر روی انتخاب های فردی نیز تاثیر بگذارد. به عنوان مثال تحقیقات انجام شده نشان داده است که ارتباطی بین رنگ آبی و صورتی در پسران و دختران وجود دارد. یافته ها را در شکل زیر مشاهده می کنید.

ادامه دارد …

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

1d3368631835406d8a82be332dc49ee5_L
بزرگی گفته شما می‌توانید در هر حوزه‌ای که کار می‌کنید برایش ایده‌های الهام‌بخش پیدا کنید. بله این حرف کاملا درست است و من هم با آن موافقم اما مشکل اینجاست که در برخی از حوزه‌های تخصصی همچون نوشتن یا طراحی...
3cfd4ff673c93395fd580159a9616109_L
طراحی گرافیک یکی از مشاغل جذابی است که افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. اما در این میان برخی از طراحان هستند که فکر می کنند انتخاب های ضعیفشان در حوزه طراحی هرگز دیده نمی شود و...
6ce8174e82984e94a7a98889b7c17e32_L
شما چطور می‌توانید به صورت بصری از رقبای خود متمایزشوید؟ چگونه یک هویت برند را توسعه می‌دهید که یک داستان منسجم را بدون گفتن یک کلمه به مخاطبین شما منتقل کند؟ چرا هویت بصری برند مهم است؟ برای درک درست...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.