نسخه آزمایشی!

نکاتی برای سازماندهی بهتر جلسات طوفان فکری

فهرست مطالب

طوفان فکری به طور گسترده توسط تیم‌ها به عنوان روشی برای تولید ایده ها و حل مشکلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. با اینحال بیشتر فعالیت‌های مرتبط با طوفان فکری با شکست مواجه می‌شوند و ممکن است به جای کمک به ایجاد ایده، به خلاقیت تیم آسیب بزنند. به خوبی مشخص شده است که جلسات طوفان فکری سنتی ( که در آن اعضای گروه کنار هم جمع می‌شدند و ایده‌های خود را یکی یکی بیان می‌کنند) یک فرآیند ناقص است. مسائل و مشکلات مرتبط با طوفان فکری عبارت است از:

•عدم آماده سازی : اگر شرکت کنندگان در جلسات طوفان فکری، از قبل با اهداف این جلسات اشنا نباشند، بدون آماده سازی قبلی در این جلسات حضور خواهند داشت و زمان قابل توجهی برای اطمینان از اینکه همه افراد با مشکلات اشنایی دارند، نیاز خواهد بود.
•خلاقیت محدود : بیشتر فعالیت‌های طوفان فکری بر روی تولید ایده‌های منحصر به فرد یا راه حل‌های بی ارتباط با مشکل تمرکز دارند. با اینحال، خلاقیت اغلب با تشریح ایده‌های فردی و بهبود قسمتی از آن قابل دستیابی است.
•تفکر گروهی : معمولا در گروه‌ها، پذیرفتن اولین ایده‌ای که بیان می‌شود بسیار محتمل است. در این شرایط تولید ایده‌های ناب و منحصر به فرد کمتر می شود.
•سهم نابرابر: طوفان فکری سنتی شخصیت های برون گرا را بیشتر ترجیح می دهد. بدون تسهیل موثر، اعضای پر کار و فعال بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و امکان بیان ایده ها برای سایر افراد کم حرف وجود ندارد.
•ترس از قضاوت : حتی با وجود قوانینی همچون ” تمامی ایده‌ ها پذیرفته شده است” نیز این امکان وجود دارد که افراد شرکت کننده تنها زمانی به بیان ایده های خود بپردازند که در مورد درک صحیح آن از طرف سایر اعضا مطمئن باشند. ترس از بیان ایده های بد می تواند به جلسات معکوس تبدیل شود. مطالعات انجام شده نشان می دهد که نقد و درگیری می تواند به ایده های تخیلی بیشتر و بهتر بیانجامد.
•گام های گیج کننده بعدی : اغلب، تیم ها با ایده های بسیاری در این جلسات مواجه می شوند اما نمی دانند چه کاری باید با ایده های به دست آمده انجام دهند. همین موضوع باعث ایجاد سردرگمی در میان شرکت کنندگان می شود.

بیشتر بخوانید:  کارت ویزیت اولین برداشت از برند شما

با وجود تمامی این موارد، جلسات طوفان فکری نباید ناقص باشد. می توان فعالیت های طوفان فکری را برای به دست آوردن حداکثر ارزش هایی که از تک تک افراد به دست می آید، سازماندهی کرد. ۵ فرآیند زیر می‌تواند در دستیابی به جلسات طوفان فکری بهتر به شما کمک کند:
– تعریف اهداف و مشکلات موجود
– تحریک خلاقیت
– فکر کردن و بیان ایده به صورت جداگانه
– اشتراک گذاری، توسعه و نقد ایده ها
– دسته بندی و سنتز

و اما نکات اصلی :

۱. تعریف اهداف و مشکلات :
قبل از شروع جلسات طوفان فکری( ترجیحا ۲۴ ساعت قبل از آغاز این جلسات) ، بیانیه واضح و مختصری برای شرکت کنندگان ارسال کنید و در آن هدف جلسه را بیان نمایید. مشکلاتی که باید در این جلسات حل شود را توضیح دهید. فقط مطمئن شوید که این بیانیه را زیاد خاص طراحی نمی کنید زیرا خاص کردن این بیاینه ها باعث می شود تعداد راه حل های خلاقانه برای مشکل محدود گردد.بیانیه های مشکلات انتزاعی تر و گسترده تر به شرکت کنندگان اجازه می دهد فرضیات خود را به چالش بکشند، دیدگاه های جدیدی ایجاد کنند و رویکردهای جدیدی برای مشکلات پیدا کنند. مواد پس زمینه ای را فراهم کنید که به شرکت کنندگان کمک می کند زمینه مشکل را درک کنند. این مواد را در یک فرمت قابل اسکن خلاصه کنید تا شرکت کنندگان بتوانند محتوای آن را به درستی بخوانند. با فراهم کردن خلاصه ای از مواد پس زمینه و لینکی به مواد کامل، به شرکت کنندگان خود کمک می کنید خود را برای جلسات آماده کنند. اگرچه ارسال این موارد قبل از شروع جلسات بسیار مهم است اما سعی کنید در آغاز این جلسات توضیح مختصری از اهداف و مشکلات را داشته باشید.

بیشتر بخوانید:  بازاریابی چریکی چیست؟ و چگونه برای کسب وکارهای کوچک کار می کند؟

بخش دوم مقاله نکاتی برای سازماندهی بهتر جلسات طوفان فکری

بخش سوم مقاله نکاتی برای سازماندهی بهتر جلسات طوفان فکری

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

1d3368631835406d8a82be332dc49ee5_L
بزرگی گفته شما می‌توانید در هر حوزه‌ای که کار می‌کنید برایش ایده‌های الهام‌بخش پیدا کنید. بله این حرف کاملا درست است و من هم با آن موافقم اما مشکل اینجاست که در برخی از حوزه‌های تخصصی همچون نوشتن یا طراحی...
3cfd4ff673c93395fd580159a9616109_L
طراحی گرافیک یکی از مشاغل جذابی است که افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. اما در این میان برخی از طراحان هستند که فکر می کنند انتخاب های ضعیفشان در حوزه طراحی هرگز دیده نمی شود و...
6ce8174e82984e94a7a98889b7c17e32_L
شما چطور می‌توانید به صورت بصری از رقبای خود متمایزشوید؟ چگونه یک هویت برند را توسعه می‌دهید که یک داستان منسجم را بدون گفتن یک کلمه به مخاطبین شما منتقل کند؟ چرا هویت بصری برند مهم است؟ برای درک درست...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.