نسخه آزمایشی!

طراحی لوگو بایدها و نبایدهای شبکه لوگو

فهرست مطالب

شبکه لوگو یا راهنمای ساخت، از نظر بسیار طراحان یک نقطه‌ی شروع برای ایجاد لوگو است. استفاده از صفحه‌ی شبکه‌ای و توری، برای طراحی اغلب اوقات اندازه‌های حداکثر را ارائه می‌دهد – بسیار بزرگ یا کوچک – که به شما کمک کند چیزی را که خلق می‌کنید  دارای تطابق بصری و زیبایی شناسی باشد و سازمان یافته و هدفمند طراحی شود.

شبکه لوگو چیست؟

شبکه لوگو صفحه‌ی شطرنجی مانندیست که به ایجاد اشکالی با هماهنگی هندسی در طراحی و ساخت لوگو کمک می‌کند. شبکه‌های لوگو اغلب خطوط راهنما نیز نامیده می‌شوند .

شبکه‌های لوگو (Grid) اغلب از یک شبکه مربعی شکل ساخته شده‌اند. مانند برگه‌های مشبکی که در مدرسه مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما ساختار شبکه لوگو می‌تواند گسترده‌تر باشد. بعضی از طراحان از شبکه‌های لوگوی مدور استفاده می‌کنند و برخی دیگر یک سیستم مشبک منحصر بفرد را برای هر پروژه ایجاد می‌کنند؛ که شامل خطوط ” نامرئی” برای ارتفاع , فواصل بین اجزاء و فضای سفید است.

مشخصه‌ی مشترک در گریدها استفاده از یک نوع روش ریاضیاتی است. به طوریکه فضای پر و خالی با قرار گرفتن در کنار هم به طراحی و ساخت لوگو کمک می‌کند.

 

سبک‌های مشترک شبکه‌ لوگو

از زمانی که طراحان، هنر را برای پروژه‌های چاپی و صفحه نمایش به کار گرفته‌اند، شبکه ها یک ابزار مشترک برای جنبه‌های مختلف طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توان مفاهیم قدیمی از شبکه‌هایی که در طول زمان مورد آزمایش قرار گرفته‌اند، و یا شبکه‌های مدرن و شبکه‌های سفارشی را با توجه به نوع کار و طراحی انتخاب کرد. (به چیزی که می‌خواهید طراحی کنید فکر کنید، سپس شبکه‌ی لوگو را با توجه به آن انتخاب کنید)

شاید شما به طور ناخودآگاه از صفحه‌های شبکه‌ای بدون آنکه به آن فکر کنید استفاده می‌کنید. مانند قانون تقسیم سه گانه ( rule of thirds) که نسبت طلایی را نشان می‌دهد و یک ابزار بسیار رایج در دوربین عکاسی است.

علاوه بر طراحی‌ برای پروژه‌های دیگر، از شبکه لوگو می‌توان برای طراحی لوگو خلاقانه استفاده کرد. تفاوت بزرگی که در رابطه با لوگو وجود دارد این است که لوگو توسط کارت پستال‌ یا بیلبورد ارائه نمی‌شوند. به همین دلیل برخی از لوگوها با استفاده از راهنمای ساخت که از اصول کار برروی شبکه پیروی می‌کنند طراحی می‌شوند اما در اشکال خطوط و حتی منحنی‌ها انعطاف پذیری بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید:  5 راه برای جذب مشتریان مناسب جهت طراحی سایت

 

 

استفاده از یک شبکه لوگو

گزینه‌های متنوع بسیاری برای طراحی و استفاده از شبکه لوگو یا همان گرید وجود دارد. نوع شبکه‌ای که انتخاب می‌کنید باید بر اساس پروژه‌ای باشد که بر روی آن کار می‌کنید و سطح راحتی شما در کار کردن با شبکه باشد.

  • آیا در ساختار شبکه احساس راحتی می‌کنید؟
  • آیا قبلا شبکهای طراحی کرده‌اید؟
  • در رابطه با تفکیک شبکه چگونه فکر می‌کنید؟
  • چه اشکال و سبک‌هایی را برای طراحی لوگوی خودتان مورد نظر قرار می‌دهید؟

وقتی که سطح راحتی خودتان را با شبکه تعیین می‌کنید – برخی طراحان به کار با برخی شبکه‌ها عادت کرده‌اند – وقت آن است که برخی گزینه‌ها را مورد بررسی قرار دهید. زمانی که می‌توانید شبکه خودتان را طراحی کنید، قابلیت طراحی‌تان را با توجه به آن افزایش می‌دهید.

 

مزایای استفاده از شبکه لوگو

به چه چیزی فکر می‏کنید؟ استفاده از گرید به نظر پیچیده می‏رسد، پس چرا از یک شبکه استفاده کنیم؟ قبل از اینکه از آن امتناع کنید یا چیزی بنویسید، دلایل زیادی وجود دارد که حداقل یک شبکه لوگو یا راهنمای ساخت را مورد توجه قرار دهید .

  • شبکه‌ها به ایجاد ساختار و تمرکز کمک می‌کنند.
  • شبکه‌ها می‌توانند باعث تمرکز شما برای طراحی یک چیز ساده و بی‌انتها شوند. به لوگوی شرکت‌هایی مانند اپل فکر کنید که از اشکال لوگوی فوق‌العاده ساده و کلاسیک استفاده می‌کنند.
  • شبکه به شما کمک خواهد کرد که لوگویی با قابلیت انعطاف پذیری طراحی کنید. به دستورالعمل‌هایی که برای طراحی موارد کوچکی مانند آیکون IOS بکار می‌روند نگاه کنید.
  • بعضی‌ها فکر می‌کنند شبکه‌ها محدود کننده هستند. اما در واقع به شما کمک می‌کنند که با انعطاف پذیری بیشتری کار کنید. خطوط شبکه به شما کمک می‌کنند که گزینه‌های بیشتری را برای جایی که می خواهید لوگو را طراحی کنید ببنید، خطوط را جابجا کنید و اینکه چگونه قطعات را به نحوی کنار هم قرار دهید که حس بصری ایجاد کند.
  • شبکه‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که از فضای در اختیار بهرهی بهتری و با سهولت هماهنگی ایجاد کنید.
  • شبکه‌ها به شما کمک می‌کنند به طرح جلا بدهید.
  • برخی از شبکه‌ها با اینکه شما از آنها استفاده می‌کنید یا نمی‌کنید، بر اساس شیوه ای که افراد به اطلاعات نگاه می‌کنند، وجود دارند. ( قانون تقسیم سه گانه یک مثال خوب در این رابطه است به دلیل شیوه‌ای که چشمان یک فرد می‌تواند در امتداد یک عنصر بصری حرکت کند) بنابراین حتی زمانیکه از یک شبکه استفاده نمی‌کنید، برخی مفاهیم شبکه هنوز هم بر روی لوگو اعمال می‌شوند.
بیشتر بخوانید:  من یک آگهی را دیده‌ام که نه دو برابر، نه سه برابر بلکه نوزده و نیم برابر دیگری موجب فروش شد !!!

در استفاده از شبکه محتاط باشید

بعضی‌ها با استفاده از شبکه برای طراحی لوگو مخالفند. طراحان اغلب بسیار موافق یا بسیار مخالف استفاده از صفحه‌ی شبکه لوگو برای این نوع از پروژه‌ها هستند.

  • شبکه‌ها می‌توانند خلاقیت را محدود کنند زیرا طراحان احساس می‌کنند که در بین اشکال یا الگوهای خاص گیر افتاده‌اند .
  • ایجاد شبکه برای خودتان می‌تواند دشوار و وقت گیر باشد. هنگامیکه می‌خواهید از شبکه‌هایی استفاده کنید که برای شما نا آشنا هستند حتی یادگیری طراحی یک منحنی نیز می‌تواند دشوار باشد.
  • دستیابی به طبیعت ریاضیاتی شبکه آسان است که این مسئله منتهی به ایجاد بسیاری از ساختارهای هندسی شبکه‌ای به جای لوگوی واقعی شده است .
  • طراحان می‌توانند در شبکه گیر کنند و نمی‌دانند چه زمانی باید قوانین تفکیک شبکه را که فرآیند طراحی را محدود می‌کنند زیر پا بگذارند.

آیا شما باید از یک شبکه لوگو استفاده کنید؟

اکنون به سوال مطرح شده در عنوان می‌پردازیم که آیا شما باید از گرید برای طراحی لوگو استفاده کنید؟

خب… شاید. هر طرحی با دیگری متفاوت است. ما ابتدا ذهنی کار می‌کنم و طرح کلی را تنظیم می‌کنم و سپس آنرا روی یک شبکه قرار می‌دهم. این فرآیند به من یک ایده کامل در رابطه با ساخت لوگو داده و به من کمک می‌کند که در مورد تغییرات بالقوه بعدی فکر کنم.

ایده شروع با شبکه حتی اگر فقط برای سادگی مقیاس‌ها، شکل و برنامه‌ریزی باشد یک ایده خوب است. ساخت یک لوگو بسیار شبیه ساخت یک ساختمان است. چیزی با یک فوندانسیون محکم وجود خواهد داشت و می تواند برای سال‌های آتی نیز مفید باشد. اگر شما در مورد نام تجاری شرکت یا چیزی که می‌تواند بخشی از یک هویت تجاری باشد فکر می‌کنید حداقل وقتی که به یکپارچگی ساختاری  طرح نگاه می‌کنید، حتما شبکه یا گرید لوگو را مدنظر قرار دهید.

بیشتر بخوانید:  رنگ مورد علاقه زنان و مردان در طراحی

این بدان معنا نیست که شما باید تمام خطوط و منحنی‌های نامرئی در طراحی را در نظر بگیرید اما به شما کمک می‌کند در مورد فرآیند طراحی لوگو فکر کنید. شما حتی می‌توانید مواردی را در طراحی ببینید که می‌تواند از کاربرد یک شبکه در طول کار منفعت کسب کند.

نتیجه گیری

شبکه‌های لوگو یک موضوع ملموس برای بسیاری از طراحان است اما یک موضوع سرگرم کننده برای بحث نیز هستند . کافیست در گوگل به دنبال عبارت گرید لوگو بگردید و ببینید صدها نفر در مورد مناسب بودن  این قابلیت برای طراحی لوگو بحث می‌کنند.

مانند هر تکنیک طراحی لوگو دیگری شبکه‌های لوگو برای برخی طراحان عالی و برای برخی دیگر نامناسب هستند. بسته به تجربه شما در کار با لوگوها، ممکن است ایده گزینه سفارشی را دوست داشته باشید و از کار کردن با مجموعه ابتدایی از خطوط شبکه‌ای متنفر باشید. به هرکدام از این گروه‌ها تعلق داشته باشید مهم نیست. همه ما می‌توانیم با گراهام اسمیت که در این رابطه بهترین سخن را گفته است موافق باشیم: ایده مربوط به لوگو اغلب از ذهن یا مدادی که در دست داریم نشئت می‌گیرد و نه از تعداد زیادی راهنمای برجسته، شبکه‌ها و دایره‌های زیبا.

 

به شما پیشنهاد میکنیم مقاله ۱۰ عنصر طراحی کارت ویزیت خلاقانه را در وبلاگ آژانس تبلیغاتی کروشه بخوانید

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

1d3368631835406d8a82be332dc49ee5_L
بزرگی گفته شما می‌توانید در هر حوزه‌ای که کار می‌کنید برایش ایده‌های الهام‌بخش پیدا کنید. بله این حرف کاملا درست است و من هم با آن موافقم اما مشکل اینجاست که در برخی از حوزه‌های تخصصی همچون نوشتن یا طراحی...
3cfd4ff673c93395fd580159a9616109_L
طراحی گرافیک یکی از مشاغل جذابی است که افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. اما در این میان برخی از طراحان هستند که فکر می کنند انتخاب های ضعیفشان در حوزه طراحی هرگز دیده نمی شود و...
6ce8174e82984e94a7a98889b7c17e32_L
شما چطور می‌توانید به صورت بصری از رقبای خود متمایزشوید؟ چگونه یک هویت برند را توسعه می‌دهید که یک داستان منسجم را بدون گفتن یک کلمه به مخاطبین شما منتقل کند؟ چرا هویت بصری برند مهم است؟ برای درک درست...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.