نسخه آزمایشی!

انواع رسانه‌های تبلیغاتی

فهرست مطالب

رسانه های تبلیغاتی انواع مختلفی دارند و برای آن ها دسته بندی های گوناگونی در نظر گرفته اند. کاربردی ترین دسته بندی ها به دو صورت انجام می شوند. در دسته بندی اول رسانه های تبلیغاتی به سه دسته کلی با عناوین ATL، BTL و TTL تقسیم می شوند. و در دسته بندی دوم رسانه های تبلیغاتی به دو گروه رسانه های آنلاین و رسانه های آفلاین تقسیم بندی می شوند که در مقالات بعدی به صورت کاملا مفصل این دسته بندی ها را تشریح می کنیم.

با افزایش رسانه های مختلف و گسترش تبلیغات در رسانه های دیجیتال، صنعت تبلیغات حتی در ایران دستخوش تغییرات فراوانی شده است. در دهه های گذشته برای تبلیغات از شیوه های سنتی استفاده می شد و تبلیغات به چاپ آگهی در روزنامه ها و مجلات، بیلبورد و پخش تیزر از تلویزیون و رادیو محدود می شد، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، افزایش رسانه های گوناگون و حرکت برندها به سمت تبلیغات دیجیتال، به هر سمت و سویی که نگاه می کنیم یک آگهی تبلیغاتی در مقابل دیدگانمان قرار می گیرد؛ روی بدنه و داخل وسایل حمل و نقل عمومی، شبکه های اجتماعی، وب سایت ها، تلفن های همراه، کف خیابان، درب منازل، فروشگاه ها، ایستگاه های مترو و اتوبوس و…

 

بنابراین می توانیم روش های مختلف و رسانه های تبلیغاتی بی شماری را برای تبلیغ انتخاب کنیم. با توجه به نوع کسب و کار، مخاطب (سن، جنسیت و تعداد) ، میزان بودجه، زمان تبلیغات (بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت) و هدف از تبلیغات ( تبلیغات با هدف افزایش پیشبرد فروش و یا تبلیغات با هدف افزایش آگاهی از برند) می توانیم از رسانه های مختلف استفاده کنیم تا به اهداف خود نائل شویم.

بیشتر بخوانید:  لیست قیمت بیلبورد های شهرستان ها و کل ایران

 

به عنوان مثال، کمپین شرکت سن ایچ با هدف معرفی محصول جدید به نام سن ایچ میکس با تیزینگ شروع شد و بیلبوردهایی با عکس میوه های مختلف در سطح شهر نصب شد که در پایین عکس متنی با عنوان «میدونی چه طعمیه؟» نوشته شده بود. در این کمپین از رسانه های محیطی به عنوان رسانه ی اصلی استفاده شد و برای پشتیبانی از کمپین از دیجیتال مارکتینگ و رسانه های دیجیتال نیز کمک گرفته شده بود.

 

در نمونه دیگر، بانک آینده جهت ارتقای ارزش برند خود در ذهن مشتری نسبت به رقبا اقدام به راه اندازی کمپین #نامه_به_آینده نموده است. این کمپین که با شعار «به آینده فکر کن» مخاطبانش را به چالش دعوت می کند یک کمپین مسئولیت اجتماعی است. کمپین بانک آینده از رسانه های دیجیتال به عنوان رسانه تبلیغاتی اصلی استفاده نموده و با قرار دادن ویدئوهایی در پیج اینستاگرام بانک آینده و بارگذاری نامه ها در وب سایتش به اهداف کمپین و جلب نظر مشتریان کمک می کند. از رسانه های تبلیغاتی دیگر مانند بیلبورد، تلویزیون، خبرگزاری ها نیز به عنوان رسانه های پشتیبان استفاده می کند.

 

همان طور که در سطرهای بالاتر اشاره کردیم رسانه های تبلیغاتی انواع مختلفی دارند و برای آن ها دسته بندی های گوناگونی در نظر گرفته اند. کاربردی ترین دسته بندی ها به دو صورت انجام می شوند. در دسته بندی اول رسانه های تبلیغاتی به سه دسته کلی با عناوین ATL، BTL و TTL تقسیم می شوند. و در دسته بندی دوم رسانه های تبلیغاتی به دو گروه رسانه های آنلاین و رسانه های آفلاین تقسیم بندی می شوند که در مقالات بعدی به صورت کاملا مفصل این دسته بندی ها را تشریح می کنیم.

بیشتر بخوانید:  پوستر

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

رپورتاژ آگهی چیست؟ از کجا رپورتاژآگهی بخرم؟
رپورتاژ، گزارشی بی¬طرفانه از محصولات و خدمات برندهای گوناگون است که برای انتقال پیام به مخاطب در رسانه¬ها منتشر می¬شود. (رسانه می¬تواند برنامه تلویزیونی و یا یک وب سایت باشد) مدیران رسانه در ازای انتشار گزارش مبلغی را از شرکت¬ها...
جاسازی یا تبلیغ در فیلم و سریال
شاید تجربه کرده باشید که موقع دیدن یک فیلم، محصولی خاص در قسمت‌های مختلف آن حضور دارد و دوربین به صورت نامحسوسی سعی در نمایش آن دارد. اگر تا به حال آن را امری تصادقی تلقی کرده‌اید، باید بگوییم که...
گیمیفیکیشن یا بازی‌گونگی
تبلیغات در نگاه اکثریت در یک تیزر تبلیغاتی در تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی، بیلبورد، کاتالوگ‌ها و بروشورهایی خلاصه شوند که تنها برای آگاهی‌رسانی از وجود یک برند به وجود آمده‌اند و خیلی سریع از ذهن افراد پاک می‌شوند. شاید هم...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.