نسخه آزمایشی!

۱۰ تا از حرفه ای ترین روش های جذب مشتری

جذب مشتری

فهرست مطالب

محصولات متنوع و جدیدی دارید، اما خبری از مشتری‌های پروپاقرص و همیشگی نیست؛ این، یکی از مشکلات رایجی است که کسب‌وکارهای کوچک بیشتر از همه دچار آن هستند. شما به‌عنوان یکی از صاحبان کسب‌وکار، به‌خوبی می‌دانید که داشتن مشتری‌های ثابت و همیشگی، لازمه رشد و کسب سود از قلب بازار است. شاید محصولات مختلفی را وارد کسب‌وکارتان کرده‌اید و حتی فروشگاهتان را از آن چیزی که قبلاً بود، به محیطی جذاب‌تر تبدیل کرده باشید. اما واقعیت داستان اینجاست که فرمول جذب مشتری تا حدودی به محصولاتی که می‌فروشید یا خدماتی که ارائه می‌دهید، بستگی دارد. مابقی داستان جذب کردن مشتری، به استراتژی‌های خلاقانه‌ای بستگی دارد که فقط حرفه‌ای‌ها از آن باخبر هستند.

درس اول، است که بدانید، جذب کردن مشتری یک کار مشخص نیست؛ بلکه مجموعه‌ای اقداماتی است که شانستان را برای موفقیت در کسب‌وکار افزایش می‌دهد. برای مثال، اگر شما بتوانید امکان خرید آنلاین از طریق وب‌سایت را در اختیار مشتریان بگذارید، می‌توانید تعداد بیشتری از آن‌ها را جذب کنید. البته، این فقط یک استراتژی از چندین روش مرسوم در بازاریابی موفق است. با توجه به همه این نکات، در این مطلب از آژانس تبلیغاتی کروشه به‌سراغ ۱۰ تا از حرفه‌ای‌ترین استراتژی‌ها رفته‌ایم که در کسب‌وکارهای موفق اجرا شده‌اند.

بیشتر بخوانید:  صفر تا صد تبلیغات هدفمند

۱۰ دلیل مهم برای اینکه چرا جذب مشتری اهمیت دارد

فضای مجازی و آنلاین، به سناریوی اصلی برندها و کسب‌وکارها برای تبلیغ و فروش محصولات یا خدماتی که دارند، تبدیل شده است. همین، مسئله باعث شده است که فروشگاه‌های آنلاین دائماً به‌دنبال فرصت‌های افزایش فروش باشند و مشتریان بیشتری را جذب کنند. از نظر بسیاری از کارشناسان فروش و بازاریابی آنلاین، ۱۰ دلیل مهم برای جذب کردن مشتری در بازار وجود دارد که باید روی آن‌ها متمرکز شد:

  • حضور مشتریان برای رشد کسب‌وکارها ضروری است
  • مشتریان، همان خریداران، مصرف‌کنندگان یا کاربران محصولات شما هستند
  • مشتریان راضی از کیفیت محصولات و برند شما می‌توانند به‌تنهایی یک رسانه تبلیغاتی مؤثر محسوب شوند
  • مشتریان، منابع درآمد جدیدی هستند که کسب‌وکارها به‌صورت طبیعی آن‌ها را جذب می‌کنند
  • مشتری به محصولات و خدمات نیاز دارد؛ بنابراین نیازشان از طریق محصولات شما رفع می‌شود
  • یک مشتری بالقوه، پاسخ سؤالاتش را در مطالبی که شما منتشر می‌کنید، پیدا می‌کند
  • شما می‌توانید به پرسش‌های مشتری پاسخ دهید و آن را برای همیشه جذب کنید
  • برقراری رابطه درست با مشتری جدید می‌تواند آن‌ها را به مشتریان وفادار یا پروپاقرص تبدیل کند
  • مشتریان، همان‌هایی هستند که کسب‌وکارها باید با آن‌ها مواجه شوند
  • جذب مشتری به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا هم در داخل و هم در بیرون رشد کنند

مشتریان خود را بشناسید

برای اینکه در جذب مشتری (مخصوصاً در دنیای دیجیتال مارکتینگ) موفق ظاهر شوید، باید از خودتان بپرسید که آن‌ها چه انتظاری از شما و کسب‌وکارتان دارند. چرا باید شما و محصولاتتان را به رقبا ترجیح دهند و آیا در آینده باز هم از برندتان خرید می‌کنند یا خیر. برای پاسخ به این سؤالات باید در ابتدا مشتریان خود را به‌خوبی بشناسید و از آن‌ها یک جامعه هدف بسازید. اگر شما نتوانید در شناختن مشتریانتان موفق عمل کنید، آن‌ها توسط رقبا جذب می‌شوند و به آن‌ها وفادار می‌مانند.

10 دلیل مهم برای اینکه چرا جذب مشتری اهمیت دارد

۱۰ استراتژی موفق برای جذب مشتری

تصور کنید که شما فروشگاهی در زمینه فروش گل‌های آپارتمانی دارید و می‌خواهید مشتریان بیشتری جذب کنید. اگر بتوانید به‌صورت روزانه یا منظم، مطالبی را در مورد نحوه نگهداری گل‌های آپارتمانی در اینستاگرام منتشر کنید، احتمالاً مشتریان بیشتری پیدا خواهید کرد. چرا که آن‌ها می‌توانند علاوه بر خرید، در مورد انواع گل‌هایی که در آپارتمان نگهداری می‌شوند، اطلاعات کسب کنند. این روش، فقط یک قطره از دریای استراتژی‌های جذب مشتری محسوب می‌شود.

در ادامه به ۱۰ روش موفقیت‌آمیز که باعث رشد کسب‌وکارها شده‌اند، می‌پردازیم.

۱. محتوای باکیفیت در شبکه‌های اجتماعی

مشتریان، درواقع افرادی هستند که با مشکلی خاص روبه‌رو شده‌اند و حالا به‌دنبال بهترین راه‌حل برای برطرف کردن آن می‌گردند. وظیفه شما به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار این است که آن بهترین راه‌حل را در اختیار مشتریان قرار دهید. یکی از بهترین استراتژی‌ها برای خلق راه‌حل، تولید و قرار دادن محتوای باکیفیت در شبکه‌های اجتماعی است. برای جذب مشتری از طریق محتوای باکیفیت می‌توانید از پادکست‌ها، لایوهای اینستاگرامی، پست‌ها و استوری‌ها، مقالات، محتوای تصویری و تبلیغات استفاده کنید.

برای مثال، اگر در زمینه فروش گوشی موبایل هوشمند فعالیت می‌کنید، می‌توانید در مورد چگونگی رجیستر کردن گوشی‌های آیفون تولید محتوا کنید. این تولید محتوا بسته به هدفی که دارید، می‌تواند تصویری، صوتی و حتی متنی باشد. چنین راه‌حلی علاوه بر جذب مشتری می‌تواند به او ثابت کند که شما واقعاً در این کار تخصص دارید.

۲. یک حال اساسی به وب‌سایتتان بدهید

وب‌سایت کسب‌وکارتان، خانه آنلاین شماست و اگر می‌خواهید مشتریان جدیدی جذب کنید، باید آن را توسعه دهید. فراموش نکنید که وب‌سایت کسب‌وکار شما، ویترین دیجیتالی فروشگاهتان محسوب می‌شود. بنابراین اگر در حدواندازه‌های حرفه‌ای نباشد، مشتریان به حرفه‌ای بودنتان شک می‌کنند و به‌سراغ رقبا خواهند رفت. از جمله کارهایی است که می‌توان برای توسعه وب‌سایت انجام داد، عبارت‌اند از:

  • اضافه کردن آدرس فروشگاه و نقشه گوگل‌مپ
  • افزایش سرعت وب‌سایت
  • گرفتن اطلاعات مشتریان از طریق فرم‌های آنلاین
  • طراحی بخش وبلاگ برای انتشار مقالات تخصصی
  • طراحی لندینگ پیج برای معرفی محصول یا خدمات
  • بهبود طراحی UX و UI برای بهتر شدن تجربه کاربری
  • اضافه کردن نظرات مشتریان قبلی در صفحه اول
  • اضافه کردن بخش خرید آنلاین در صفحه اصلی

برای مثال، فرض کنید که کسب‌وکارتان در مورد فروش تیشرت ورزشی با قابلیت چاپ طرح مورد نظر مشتری است. برای جذب مشتری از طریق بهبود وب‌سایت، یک بخش با عنوان سفارش طرح تیشرت و خرید آنلاین طراحی کنید. با ورود مشتری به این بخش، او می‌تواند تیشرت مورد نظرش را سفارش دهد و هزینه آن را به‌صورت آنلاین پرداخت کند.

۳. تشویق کاربران به نوشتن نظرات

طبق آمار رسانه BigCommerce، ۹۲ درصد از مشتریان قبل از خرید، نظرات کاربران را به‌صورت آنلاین مطالعه می‌کنند. این اتفاق، با عنوان «اثبات اجتماعی یا social proof» شناخته می‌شود و روی تصمیم‌گیری و جذب مشتری تأثیر مستقیم دارد. هر چقدر نظرات مثبت بیشتری از مشتریان قبلی و کاربران دریافت کنید، بهتر است. این کار نه‌تنها باعث جذب شدن مشتری می‌شود، بلکه به شما کمک می‌کند تا فروش بیشتری هم داشته باشید.

بهترین راه برای دریافت نظرات بیشتر این است که مشتریان قبلی را به نوشتن نظر تشویق کنید. برای مثال، تصور کنید که شما در زمینه فروش پلی‌استیشن فعالیت می‌کنید. از مشتریان و کاربران پیج اینستاگرامی یا وب‌سایتتان بخواهید که در مورد تجربه خود از کسب‌وکارتان نظر دهند. ضمناً شما می‌توانید برای ترغیب و تشویق مشتریان قبلی، این مژده را بدهید که در صورت ثبت نظرات، می‌توانند از تخفیف ویژه برخوردار شوند. در ادامه، این کار را در صفحه آنلاین فروشگاهتان پوشش دهید. برای مثال، در یک پست اینستاگرامی بگویید که کاربر علی، با ثبت نظرات مثبت در مورد تجربه خریدش، از ۲۰ درصد تخفیف خرید دسته پلی‌‎استیشن ۵ بهره‌مند شده است.

10 استراتژی موفق برای جذب مشتری

۴. محتوایی که مشتریان به آن نیاز دارند، منتشر کنید

به مشتریانتان چیزی که نیازی به آن ندارند، پیشنهاد ندهید. برای جذب مشتری جدید، بهتر است که کلمات کلیدی پرتکرار در گوگل را بررسی کنید. این‌طوری می‌توانید جامعه هدفتان را به‌خوبی بشناسید و درک کنید که برای جذب آن‌ها باید چه مطالبی را ارائه دهید. برای مثال، اگر در زمینه فروش قهوه فعالیت می‌کنید، عبارت فروش قهوه را در گوگل سرچ و بخش پیشنهادهای گوگل را در انتهای صفحه بررسی کنید.

برای مثال، در بخش پیشنهادهای گوگل با عباراتی مثل «خرید قهوه اسپرسو کیلویی»، «قیمت قهوه کیلویی»، «خرید دانه قهوه» و غیره روبه‌رو می‌شوید. شما می‌توانید با به‌کارگیری این عبارات در مطالب وب‌سایتتان و بهبود سئو (SEO)، رتبه بالاتری در گوگل به‌دست بیاورید و در جذب مشتری موفق شوید.

۵. کسب‌وکارتان را از طریق دوستان و خانواده تبلیغ کنید

یکی از بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری، ارتباط با کسانی است که می‌شناسید و با آن‌ها رابطه نزدیک دارید. تبلیغ از طریق روابط نزدیک، چیزی است که مخاطبان معمولی را به مشتریان پروپاقرص و وفادار تبدیل می‌کند. دوستان و اعضای خانواده می‌توانند خودشان مشتری شوند و به تبلیغ کردن کسب‌وکارتان به دیگران کمک کنند. از آنجایی که دوستان و خانواده، با شخصیت و اخلاق کاری شما آشنایی بیشتر دارند، به دیگران می‌گویند که محصولات و خدماتتان چقدر خوب هستند.

نکته جالب اینکه اگر از طرف یک دوست به دیگران معرفی شوید، احتمال خرید از برند شما ۴ برابر بیشتر از حالت معمولی خواهد بود. محصوصاً در زمانی که تازه شروع به‌کار کرده‌اید و اصطلاحاً نیاز به هُل دادن بیشتری دارید. مثلاً اگر در زمینه کاشت ناخن فعالیت دارید، از خواهر یا دوستانتان که مشتری شما هستند، بخواهید که پس از هربار کاشت، یک استوری تبلیغاتی در اینستاگرام بگذارد و صفحه شما را تگ (tag) کند.

۶. مشتریان قدیمی را سورپرایز کنید

جالب است بدانید که تقریباً ۶۵ درصد از درامد یک کسب‌وکار از مشتریان قبلی یا همیشگی حاصل می‌شود. به‌همین دلیل داشتن استراتژی‌های خلاقانه و جذاب برای ارائه محصولات و خمات جدید به مشتریان کنونی بسیار مهم است. اگر مشتریانتان از چیزی که ارائه می‌دهید، راضی هستند و شما مشکلاتشان را قبلاً حل کرده‌اید، حتماً چیزهای جدید را هم امتحان می‌کنند. داشتن یک خبرنامه یکی از بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری محسوب می‌شود. شما می‌توانید، پیشنهادات جدید، اخبار برندسازی و مطالب مفیدتان از طریق این خبرنامه‌ها به‌صورت هفتگی یا ماهانه به ایمیل مشتریان ارسال کنید..

مثلاً، فرض کنید که کسب‌وکاری در زمینه فروش کتاب‌های کمک‌درسی دارید. شما می‌توانید با ایجاد یک کمپین ایمیلی، تخفیفات یا پیشنهادهای جدید را برای مشتریان قبلی ارسال کنید. مطمئن شوید که هر ایمیل با متنی متفاوت و با پیشنهاد مناسب مشتری مورد نظر است تا جذب مشتری و افزایش فروش واقعاً اتفاق بیفتد.

۷. هویت برند خود را بسازید

نام تجاری یا برندتان باید ارزش و هدف کسب‌وکارتان را منعکس کند و در نهایت باعث ایجاد ارتباط عاطفی شما و مشتریان شود. برای خلق هویت برندتان می‌توانید این کارها را انجام دهید:

  • طراحی لوگو
  • طراحی رنگ متناسب با کسب‌وکار
  • خلق یک پیام یا شعار تبلیغاتی
  • ایجاد یک نام تجاری خلاقانه

مثلاً، تصور کنید که در زمینه فروش کود کشاورزی فعالیت می‌کنید و به‌دنبال جذب مشتری از طریق خلق هویت برند هستید. یک نمونه خوب و متناسب می‌تواند اینگونه خلق شود:

  • طراحی لوگویی که نشان‌دهنده گیاه، خاک و نام برند است
  • رنگ‌آمیزی لوگو با رنگ‌های سبز و قهوه‌ای (نماد گیاه و خاک)
  • ایجاد شعار تبلیغاتی مثل: «بستری مناسب برای رشد گیاهتان»
  • ایجاد یک نام تجاری خلاقانه مثل: «کودِ تو»

اهداف خود را برای جذب مشتریان جدید تعیین کنید

۸. همکاری با دیگر برندها

همکاری با کسب‌وکارهای مکمل می‌تواند به‌شما کمک کند تا برندتان را رشد دهید. برای این کار، در ابتدا مطمئن شوید که ارزش‌ها و هدف‌گذاری تجاری همسویی دارید جامعه مخاطبانتان از قبل مشخص شده است. مثلاً، اگر در زمینه فروش کفش ورزشی فعالیت می‌کنید، می‌توانید در یک اقدام خلاقانه با باشگاه فوتبال نوجوانان شهرتان همکاری تبلیغاتی داشته باشید.

با چنین کاری، می‌توانید هم‌زمان با یک تیر به ۲ نشان شلیک کنید. یکی اینکه جذب مشتری از طریق جامعه مخاطبان باشگاه فوتبال برای شما انجام می‌شود. دیگری هم اینکه باشگاه فویتال می‌تواند به هنرجوهایش پیشنهاد دهد از فروشگاه شما خرید گنند.

۹. میزبان رویدادها و تبلیغات شوید

با برگزاری رویدادها و تبلیغات ویژه مثل مسابقات آنلاین، مشتریان بیشتری را جذب کنید. رویدادهایی را برنامه‌ریزی کنید که برای مخاطبان جذاب هستند و ارزشمند محسوب می‌شوند. برای موفقیت این رویدادها از شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی و کانال‌های تبلیغاتی دیگر استفاده کنید.

برای مثال، فرض کنید که زمینه فروش لوازم‌تحریر فعالیت دارید و حالا یک مسابقه تبلیغاتی راه انداخته‌اید. شما می‌توانید به مخاطبان پیشنهاد دهید که یک نقاشی از خاطره اولین روز مدرسه بکشند و با تگ کردن صفحه شما آن را منتشر کنند. در نهایت، هر نقاشی که لایک بیشتری بگیرد، می‌تواند سِت مدادرنگی ۶۴ رنگ شما را به‌عنوان هدیه دریافت کند. این کار باعث تبلیغ گسترده شما از طریق مخاطب و روی زبان افتادن نام تجاریتان خواهد شد.

۱۰. با اینفلوئنسرها دست بدهید

با اینفلوئنسرها یا فعالان شبکه‌های اجتماعی که فالوور زیاد دارند، برای جذب مشتری بیشتر همکاری کنید. البته، شما باید اینفلوئنسرهایی را انتخاب کنید که تبلیغات انحصاری و مقرون‌به‌صرفه می‌سازند و مخاطبانشان با جامعه هدفتان همسو هستند. نیازی نیست که به‌سراغ اینفلوئنسرهای با فالوورهای میلیونی بروید.

برای جذب مشتری، کارتان را با میکرو اینفلوئنسرها (micro influencers) شروع کنید. میکرو اینفلوئنسرها نرخ تعامل (Engagement) بیشتری دارند و تعداد فالوورهای آن‌ها بین ۲ تا ۵۰ هزار نفر ارزیابی می‌شود. این افراد، فالوئر کافی برای تبلیغ موثر دارند و دستمزد خیلی زیادی برای تبلیغات نمی‌گیرند.

اهداف خود را برای جذب مشتریان جدید تعیین کنید

در نهایت، علاوه بر همه این نکات ۱۰ گانه، به‌یاد داشته باشید که باید اهداف تجاری خودتان را برای جذب کردن مشتریان جدید تعیین کنید. برای این کار می‌توانید از سیستم هدف‌گذاری اسمارت (SMART) کمک بگیرد که مخفف این ۵ واژه مهم است:

  • مشخص (Specific)
  • قابل اندازه‌گیری (Measurable)
  • قابل دستیابی (Attainable)
  • مرتبط (Relevant)
  • دارای محدوده زمانی (Time-Based)

با توجه به این نکات، فرض کنید که شما در زمینه فروش لپ‌تاپ و مک‌بوک فعالیت دارید و می‌خواهید از سیستم SMART برای تعیین اهداف کمک بگیرید. یک مثال ساده برای تعیین اهداف برای جذب مشتری جدید می‌تواند اینگونه باشد:

«سلام به مخاطبین جدید مجموعه ایران لپ‌تاپ! ما می‌خواهیم در فصل پاییز (Specific) و تا ۳۰ آذرماه (Measurable)، امکان استفاده از تخفیف ۵۵ درصدی (Attainable) را برای شما فراهم کنیم. شما تا پایان همین هفته (Time-Based) وقت دارید که ۳۰ تا از دوستانتون رو زیر همین پست تگ کنید (Relevant).»

بیشتر بخوانید:  معرفی ارزان‌ ترین روش تبلیغات با توجه‌ به کسب‌وکار

مشتریان بیشتری جذب کنید و طعم رشد را بچشید!

در این مقاله به ۱۰ راه‌کار حرفه‌ای و آزمایش‌شده برای جذب مشتری در کسب‌وکارهای مختلف اشاره کردیم که باعث رشد فروشگاه‌های اینترنتی و تاثیرگذاری دیجیتال مارکتینگ می‌شوند. این راه‌کارهای شامل استراتژی‌های خلاقانه‌ای هستند که نیاز به بازنگری بیشتر در کسب‌وکارها دارند؛ از به‌کارگیری اینفلوئنسرها، همکاری با سایر برندها، توسعه وب‌سات، بهبود SEO و غیره تا دقت در محتوایی که قرار است منتشر شود.

آیا شما هم نکاتی برای جذب مشتری به‌نظرتان می‌رسد که باعث رشد و سودآوری کسب‌وکارها مخصوصاً در فضای آنلاین می‌شوند؟ ایده‌هایتان را در قسمت نظرات این مطلب برایمان بنویسید تا دیگران هم از این استراتژی‌ها بهره‌مند شوند. کانون تبلیغاتی ]کروشه[ با بیش از یک دهه تجربه، آماده است که شما و کسب‌وکارهای آینده‌دار را در زمینه بازاریابی، تبلیغات و برندینگ همراهی کند!

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

کاربرد cta چیست؟
اگر به وب‌گردی علاقه دارید، در وب سایت‌های مختلف گزینه‌هایی نظیر اطلاعات بیشتر، مشاهده قیمت، افزودن به سبد خرید و موارد مشابه دیگر را دیده‌اید؛ احتمالا برایتان جالب باشد که به این موارد Cta می‌گویند و به منظور تعامل کاربر...
رپورتاژ آگهی چیست؟ از کجا رپورتاژآگهی بخرم؟
رپورتاژ، گزارشی بی¬طرفانه از محصولات و خدمات برندهای گوناگون است که برای انتقال پیام به مخاطب در رسانه¬ها منتشر می¬شود. (رسانه می¬تواند برنامه تلویزیونی و یا یک وب سایت باشد) مدیران رسانه در ازای انتشار گزارش مبلغی را از شرکت¬ها...
بلاگ کروشه18 بهمن
روابط عمومی که اغلب در فضاهای حرفه‌ای به PR معروف است ۶۳٪ ارزش اکثر شرکت‌های امروزی را تشکیل می‌دهد. روابط عمومی یکی از جنبه‌های کلیدی کسب و کار شما است. اگر از مدیران کسب و کارها بپرسید که چگونه روابط...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.