نسخه آزمایشی!

اصول تبلیغات تلویزیونی اثر بخش + مزایای آن

تبلیغات تلویزیونی (آگهی بازرگانی تلویزیون)

فهرست مطالب

حدود ۸۰% مردم روزانه زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون می‌کنند. آمار نشان می‌دهد به طور معمول انسان‌ها چیزی حدود ۱۵ سال از عمر خود را به تماشای تلویزیون و برنامه‌های تلویزیونی می‌گذرانند و این آمار غیر قابل چشم‌پوشی است. یکی از دلایل اصلی پرطرفدار بودن تبلیغات تلویزیونی حتی با وجود هزینه‌های بالایی که به همراه دارد، همین است.

کسب و کارهای بزرگ و برندهای معتبر این روزها بیش از گذشته یه ویدیو مارکتینگ روی آورده‌اند و با وجود گزینه‌های متنوع در انواع تبلیغات، نمی‌توان اهمیت تبلیغات ویدیویی آن‌ هم در یکی از بزرگ‌ترین و پربیننده‌ترین رسانه‌های ملی یعنی تلویزیون را نادیده گرفت.

با کانون تبلیغاتی کروشه همراه باشید تا به بررسی دقیق انواع تیزرهای تبلیغاتی و تبلیغات تلویزیونی و اطلاعات لازم برای سفارش و ساخت یک تبلیغ ویدیویی مناسب بپردازیم…

تیزر تبلیغاتی یا آگهی بازرگانی تلویزیون؟

در ابتدا لازم است به ریشه و معنای کلمه تیزر بپردازیم. تیزر تبلیغاتی (teaser ad)، طبق تعریف Cambridge Business English Dictionary به نوعی از تبلیغات گفته می‌شود که با هدف ایجاد حس کنجکاوی و اشتیاق در مردم با ارائه اطلاعات بسیار اندک  برای شناخت محصول یا خدمتی جدید از یک برند انجام می‌شود.

برای مثال شرکت متا، قبل از آماده دانلود شدن و راه‌اندازی نهایی برنامه threads ، در اپلیکیشن اینستاگرام یک روز و ساعت شمار ایجاد کرده بود و برای همه‌ی کاربران اینستاگرام بلیتی به عنوان دعوت برای استفاده از آن را تعبیه کرده بود که باعث شد جمعیت زیادی (چیزی بیش از ۷ میلیون کاربر در ساعات اولیه) از اینستاگرام وارد اکانت threads شوند؛ صرفا برای آن‌که متوجه شوند اپلیکیشن threads چیست!

در حقیقت کلمه tease به معنای اذیت کردن است؛ یعنی برند تلاش می‌کند با تحریک حس کنجکاوی در افراد، توجه مخاطب را به خود، محصولات یا خدماتش جلب کند و می‌تواند این کار را با استفاده از هر نوع رسانه‌ تبلیغاتی که در نظر دارد انجام دهد؛ پس تیزر تنها به ویدیوهای تبلیغاتی تلویزیونی محدود نمی‌شود و می‌تواند در هر رسانه دیگر از جمله رادیو، بیلبوردها و رسانه‌های تبلیغاتی محیطی و … مورد استفاده قرار گیرد.

بنابراین یک آگهی بازرگانی تلویزیونی می‌تواند تیزر تبلیغاتی باشد، اما یک تیزر تبلیغاتی صرفا به تبلیغات تلویزیونی محدود نمی‌شود.

تیزر تبلیغاتی یا آگهی بازرگانی تلویزیون؟

تبلیغات تلویزیونی چیست؟

تبلیغات تلویزیونی(  Television advertisement) یا اصطلاح رایج پیام بازرگانی در تلویزیون ایران، نوعی از تبلیغات است که در آن از تلویزیون به عنوان رسانه های تبلیغاتی استفاده می‌کند. این نوع از تبلیغات معمولا پرهزینه اما بسیار پربازده هستند و محبوبیت خاصی میان کسب و کارهای بزرگ و برندهای موفق دارند.

گوناگونی ساخت ویدیو و محتوا برای تبلیغات تلویزیونی از ۸۲ سال پیش که اولین تبلیغ تلویزیونی در آمریکا پخش شد تا به امروز بسیار گشترش یافته است و دست‌خوش تغییرات بسیاری شده است که این تعییرات در حقیقت به سبب وجود مخاطبان متنوعی است که برنامه‌های تلویزیونی در هر روز و هر ساعت دارند.

آمار نشان می‌دهد که گروه‌های سنی بین ۱۲ تا ۱۸ سال حدود ۱۲۰ ساعت و ۱۸ تا ۳۴ سال حدود ۱۴۰ ساعت و بازه ۳۵ تا ۵۰ سال تا ۲۰۰ ساعت در هفته را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند و این آمار برای افراد بالای ۶۰ سال بیشتر هم می‌شود!

اصول تبلیغات تلویزیونی در کسب و کار چه اهمیتی دارد؟

سارا کوپنز، مدیر بازاریابی و تبلیغات برند بریتانیایی Birds Eye می‌گوید:

«تلویزیون پایه و اساس ایجاد تحول و تقویت مجدد برند ما بوده است. تبلیغات تلویزیونی پایه اصلی استراتژی ارتباطی ما است که نقش اساسی در آگاهی از دارایی‌های کلیدی برند ما و مهم‌ترین وسیله برای ایجاد ارتباط عاطفی بلند مدت و مؤثر با برند ما داشته است.»

تبلیغات تلویزیونی موفق با درگیر کردن انواع حواس در انسان، میزان توجه او را بالا می‌برند و احساسات او را درگیر می‌کنند. فراموش کردن یا نادیده گرفتن تصاویر، متون، صداها و موسیقی در کنار هم بسیار دشوار است. به همین علت است که تبلیغات تلویزیونی یا به قولی تیزرهای تبلیغاتی را پس از سال‌ها می‌توان به یاد آورد.

آگهی بازرگانی تلویزیونی با بهره‌گیری از امکانات بی‌شمار ویدیو مارکتینگ به برندها و کسب و کارهای مختلف کمک می‌کند تا با توجه با سلیقه‌ی گروه مخاطبین هدف خود، بهترین تأثیر را روی آن‌ها بگذارند.

این تأثیرگذاری به شکلی است که طبق آمار اعلام شده، ۵۳% از مصرف‌کنندگان گزارش کرده‌اند که تبلیغات تلویزیونی روی تصمیمات مربوط به خریدن محصولات یا خدمات برندها تأثیر دارند.

طبق گزارش Thinkbox، ۷۰% از سهم کل سود به دست آمده از هر نوع رسانه تبلیغاتی برندها، متعلق به تبلیغات تلویزیونی است که علت آن نیز ایجاد ارتباط مؤثر از طریق تصاویر، موسیقی و پیام‌ها است.

علاوه بر آن، شرکت‌های بزرگی مانند گوگل و نتفلیکس تا امروز حدود ۶۰% از بودجه بازاریابی خود را در تبلیغات تلویزیونی صرف کرده‌اند.

اصول تبلیغات تلویزیونی در کسب و کار چه اهمیتی دارد؟

مزایا و معایب تبلیغات تلویزیونی در بازاریابی و کسب و کار

هر رسانه تبلیغاتی مزایا و معایبی دارد که برند باید با بررسی هر یک و کمک گرفتن از یک مشاور و کارشناس بازاریابی با تجربه، مناسب‌ترین رسانه تبلیغاتی را برای انتقال پیام خود انتخاب کند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب تبلیغات تلویزیونی برای هر برند و کسب و کار می‌پردازیم.

مزایای تبلیغات تلویزیونی:

  • ترکیب صدا، تصویر و حرکت!

عامل اساسی که میان تلویزیون و اکثر رسانه‌های تبلیغاتی دیگر تمایز ایجاد می‌کند، وجود امکان استفاده از تصاویر، موسیقی و شعر و دیالوگ و متن به صورت همزمان و در کنار هم است.

اگر بتوانید توجه مخاطیان را در نگاه اول جلب کنید، باقی کار آن‌قدر سخت نیست.این ترکیب در کنار یکدیگر راه نفوذ به ذهن و قلب مخاطبین را ساده‌تر پیدا می‌کند و باعث می‌شود پیام ماندگارتری به بازار هدف منتقل شود.

  • جاذبه‌ای برای همه‌ی حواس!

استفاده از ترکیبات بالا باعث می‌شود اکثر حواس مخاطبین درگیر و احساساتشان نیز تحریک شود. بنابراین توجه بیشتری به آگهی تبلیغاتی برند خواهند داشت و تأثیر بیشتری بر جامعه هدف برند می‌گذارند.

  • پوشش و دسترسی همگانی!

تقریبا هر کجا که دسترسی به برق وجود دارد، تلویزیون نیز وجود دارد و آمار تماشای آن نیز تنها به گروهی خاص محدود نمی‌شود و از کودکان تا سالمندان، همگی مخاطب برنامه‌های تلویزیون هستند.

  • نتایج سریع کوتاه مدت و تأثیر بلند مدت!

تبلیغات تلویزیونی اصولی تأثیر خود را در همان پخش‌های اولیه نشان می‌دهند، به همین علت است که اگر در کمپین‌های تبلیغاتی هدف سرعت در نتیجه‌دهی باشد، اولین پیشنهاد شرکت‌های تبلیغاتی، تبلیغات تلویزیونی است. این تبلیغات با پوشش همگانی تمام گروه‌های سنی، سریع‌ترین نتیجه را برای تبلیغات برند به ارمغان می‌آورند.

همچنین، به این خاطر که تبلیغات تلویزیونی موفق ماندگاری بالایی در ذهن مخاطبان دارند، حتی اگر همان موقع اقدام به خرید یا واکنش به پیام تبلیغاتی نکنند، اگر به فروشگاه‌ها بروند یا تصمیم به خرید بگیرند، برندی که تبلیغاتش را در تلویزیون دیده باشند را به خاطر خواهند آورد. البته تمام این‌ها در صورتی است که مخاطبان به آگهی بازرگانی برند در تلویزیون توجه کنند.

  • ایجاد اعتبار و قدرت در چند ثانیه!

تبلیغات تلویزیونی به هر برند، محصول یا خدمتی که به مخاطبین نشان می‌دهد، اعتباری خاص می‌بخشد و سبب ایجاد تمایز میان رقبای دیگر می‌شود. تجربه ثابت کرده است که مردم به چیزی که در تلویزیون می‌بینند اعتماد بیشتری دارند تا به محتوا و تبلیغاتی که در اینترنت با آن مواجه می‌شوند.

مزایا و معایب تبلیغات تلویزیونی در بازاریابی و کسب و کار

  • تبلیغ برای بازار هدف مناسب!

برنامه‌های تلویزیونی معمولا برای گروه‌های مختلفی مانند گروه‌های سنی خاص مانند کودکان، جوانان، سالمندان یا متأهلان و مجردان و گروه‌های دیگر مانند علاقه‌مندان به ورزش، آشپزی، موسیقی، فیلم و… تولید و پخش می‌شوند. بنابراین می‌توان زمان پخش تبلیغات تلویزیونی را مطابق با گروه‌های هدف برند انتخاب کرد.

  • مخاطبین علاقه‌مند به برند

همان‌طور که انتخاب گروه مخاطبین برای برند مهم است، برای مخاطبین هم تبلیغاتی با موضوع مرتبط با علاقه‌مندی‌هایشان مهم‌تر و جالب‌تر است. مسلما اگر میان برنامه‌ای با موضوع ورزش، باشگاه یا وسایل ورزشی تبلیغ شود، توجه بیشتری به آن خواهد شد تا زمانی که میان برنامه‌ای مناسب برای سالمندان تبلیغ شود.

  • قابل استفاده در شبکه‌های اجتماعی و اینترنت

ویدیوهای تبلیغاتی تلویزیونی را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی نیز باز نشر کرد و در حقیقت با یک تیر دو نشان و حتی بیشتر زد!

دی بخش ویدیو مارکتینگ نوشته بودیم که گوگل علاقه بسیاری به ویدیوها دارد و امروزه با محبوبیت ویدیوها در سطح اینترنت و ایجاد درآمد از بازدید آن‌ها، نشر این تبلیغات به بازگشت سرمایه و دیجیتال مارکتینگ برند نیز کمک شایانی می‌کند.

معایب تبلیغات تلویزیونی:

  • هزینه‌های جانبی زیادی دارد.

هزینه‌های تبلیغات تلویزیونی تنها در قیمت‌های بالای پخش آگهی در شبکه‌های مختلف خلاصه نمی‌شود؛ بلکه بسته به نوع تبلیغ و آگهی، باید هزینه‌های ساخت ویدیو مانند نویسنده متن و دیالوگ‌ها، بازیگران، کارگردان و عوامل صحنه، ساخت انیمیشن یا موشن‌گرافی، تدوین و… را نیز در نظر گرفت و نکته مهم در این باره این است که نمی‌توان از این هزینه‌ها صرف نظر کرد، چرا که ساخت تبلیغی بی‌کیفیت نه تنها باعث هدر رفتن بودجه برند می‌شود بلکه باعث از دست رفتن اعتبار و ایجاد ذهنیتی منفی می‌شود.

  • امکان تغییر یا ویرایش وجود ندارد یا مشکل است.

نکته‌ای که شاید کمتر در نظر گرفته شود، نبودن امکان تغییر در پیام یا دیالوگ‌های موجود در تبلیغ است. شاید بتوان بخش‌هایی از آن را هنگام ضرورت حذف کرد اما این کار در کیفیت نهایی پروژه تأثیرگذار است و گاهی هم نشدنی.

در نظر داشتن این موضوع که آگهی‌های بازرگانی در تلویزیون ممکن است توسط هر قشری دیده شوند و دردسرساز شوند وجود دارد. اگر سناریو و دیالوگ‌ها و عناصر موجود در آگهی به خوبی بازبینی نشود، ممکن است موجب ناراحتی یا خشم گروهی خاص از مخاطبین شود و بازخوردهای منفی به همراه داشته باشد یا مورد تمسخر قرار گیرد.

  • هیچ تضمینی برای توجه نیست.

نمی‌توان گفت به طور صد در صد تمام بینندگان تلویزیون به تبلیغات میان برنامه‌ها توجه می‌کنند. گاهی ممکن است شبکه را عوض کنند یا آن را بی‌صدا کنند و به کارهای دیگری مشغول شوند؛ به خصوص اگر اولین تبلیغ پس از برنامه تلویزیونی نباشید.

بیشتر بخوانید:  مهم‌ترین روش‌های جذب لید چیست؟

تبلیغات تلویزیونی چیست؟

  • حجم تبلیغات در مقابل زمان پخش، بسیار بالاست.

آگهی‌های تلویزیونی معمولا بین ۱۵ تا ۶۰  ثانیه‌ای هستند. تصور کنید در فاصله‌ بین دو برنامه یا میان یک برنامه چندین اگهی بازرگانی پخش می‌شود و بازار رقابت میان تبلیغات تلویزیونی تا چه حد داغ است!

  • غیر قابل اندازه‌گیری است.

یکی از معابی اصلی تبلیغات تلویزیونی، آنالوگ بودن آن‌هاست. تبلیغاتی که به صورت دیجیتال قابل اندازه‌گیری نیستند شاید برای کسب و کارهای جدید کناسب نباشند چرا که نمی‌توان استراتژی تبلیغات و بازاریابی را با آن‌ها سنجید و اندازه‌ گرفت.

  • تلویزیون رسانه‌ای غیر تعاملی است.

امروزه تعامل و ایجاد ارتباط میان مخاطبین و برند یکی از عوامل مهم افزایش فروش و جذب است، اما تلویزیون چنین امکانی ندارد. شما نمی‌توانید با آن‌ها مکالمه کنید یا از آن‌ها بازخورد مستقیم دریافت کنید.

البته ایجاد تعامل در تلوزیون غیر ممکن هم نیست و می‌توان با سامانه پیامکی، تبلیغ سایت یا شبکه‌های اجتماعی برند یا اپلیکیشن، بینندگان را به تعامل دعوت کرد اما نمی‌توان از بازخورد و آمار آن مطمئن بود.

  • طرفداران تلویزیون در حال کاهش هستند.

شاید حالا کاهش چشم‌گیری در میزان طرفداران تلویزیون و برنامه‌های آن حس نشود اما رفته رفته این کاهش شدت خواهد گرفت و علت آن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی هستند. نسل جوان و امروزی دنیای دیجیتال و اینترنتی را بسیار جذاب‌تر از دنیای تلویزیون با محدودیت‌های بسیار می‌دانند. پس اگر مخاطبان شما از نسل‌های جوان‌تر هستند، شاید آگهی‌های بازرگانی تلویزیونی بهترین گزینه برای برند شما نباشند.

  • محدودیت‌های آن کم نیست.

سیاست‌گذاری هر کشور برای صدا و سیما و محتوایی که به نمایش درمی‌آید متفاوت است. امروزه با بیشتر شدن محدودیت‌ها در پخش، موضوعات و ظاهر کار و موسیقی شاید نتوان خلاقیت بسیاری به خرج داد.

اگر به دنبال فضایی از امکانات نامحدود و بدون ضوابط و شرایط خاص هستید، فضای تبلیغاتی تلویزیون شاید مقداری برایتان آزاردهنده باشد.

چه زمان‌هایی برای پخش تبلیغات تلویزیونی شما مناسب است؟

حتما شنیده‌اید که می‌گویند «زمان‌بندی همه چیز است!» واقعیت این است که در دنیای تبلیغات تلویزیونی دو عامل تعیین‌کننده زمان و بودجه هستند. اولین نکته در انتخاب بهترین زمان پخش آگهی برآورد بودجه تبلیغاتی برند است. هزینه‌ی هر زمان پخش هر نوع برنامه در تلویزیون با دیگری متفاوت است؛ برخی از این تعرفه‌ها شاید چندین یا حتی ده‌ها برابر بودجه شما باشند که عملی شدن آن را امری ناممکن می‌سازد.

با این حال پس از برآورد بودجه، باید به سراغ پرسونای مخاطبان و پیام و درون‌مایه‌ی پیامی بروید که قرار است انتقال دهید. مخاطبان شما غالبا از چه دسته‌ای هستند؟ می‌خواهید کدام گروه‌ها را تحت تأقیر قرار دهید؟ با پاسخ دقیق به این سوالات می‌توانید بهترین برنامه، بهترین شبکه و بهترین زمان برای پخش آگهی تبلیغاتیتان را پیدا کنید.

چه زمان‌هایی برای پخش تبلیغات تلویزیونی شما مناسب است؟

برای مثال اگر مخاطبین شما عمدتا خانم‌های جوان متاهل باشند، بهترین زمان برای پخش آگهی می‌تواند هنگام پخش سریال‌های تلویزیونی باشد. اگر محصولات یا خدمات ورزشی برای جوانان ارائه می‌دهید، انواع تبلیغات تلویزیونی را در هنگام پخش مسابقات ورزشی را در نظر داشته باشید.

انواع تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات تلویزیونی می‌توانند از منظرهای مختلفی مانند بودجه، هدف، زمان پخش و گروه مخاطبین در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار گیرند. در ادامه به شرح انواع شناخته‌شده‌تری از تبلیغات تلویزیونی و اصول آن‌ها می‌پردازیم.

  • پیام بازرگانی

آگهی‌ بازرگانی یا پیام بازرگانی، ویدیوهای تبلیغاتی کوتاه ۱۰ الی ۶۰ ثانیه‌ای هستند که معمولا میان برنامه‌ها یا پس از اتمام یا پیش از شروع آن پخش می‌شوند. این ویدیوها نیز انواع مختلفی دارند و تیزرهای تبلیغاتی یکی از انواع رایح آن‌هاست که بالاتر درباره آن صحبت شد. برخی دیگر از انواع پیام بازرگانی شاما موارد زیر است: (برای کسب اطلاعات بیشتر از انواع ویدیو، به بخش ویدیو مارکتینگ مراجعه نمایید)

  • تیزر یا ویدیوی رئال

این نوع از ویدیوی تبلیغاتی با حضور افراد واقعی تولید می‌شود. یعنی تیمی کامل از بازیگران، کارگردان، نویسنده، نورپردازان و صدابرداران و تدوینگران و دیگر عوامل برای ساخت این نوع ویدیو باید حضور داشته باشند.

تبلیغات تلویزیونی رئال از متدوال‌ترین سبک‌های تبلیغات هستند چرا که حس واقعی بودن و همزاد‌پنداری بیشتری میان بینندگان ایجاد می‌کنند. هر چند که امروزه این‌چنین نیست و ما شاهد تبلیغاتی با خانواده‌های رویایی و زندگی‌های بی‌عیب و نقص در تبلیغات هستیم.

  • تیزر یا تبلیغات انیمیشنی

تبلیغات تلویزیونی انیمیشنی، نوعی از ویدیوهای تبلیغاتی هستند که برای ساخت آن‌ها نیاز به ابزارهای گرافیکی کامپیوتری، صداگذاری، گرافیست و تدوین‌گر و … داریم.

این ویدیوها تا سال‌های گذشته طرفداران بسیاری پیدا کرد اما با ظهور تبلیغات ویدیویی نوین، رفته رفته استفاده از آن کاهش یافت.

  • تیزر یا تبلیغات رئال-انیمیشنی

این نوع از تبلیغات تلویزیونی ترکیبی از بازیگران و فضاسازی انیمیشنی یا برعکس، شخصیت‌های انیمیشنی در دنیای واقعی است و با ابتکار و خلاقیت، می‌توان خروجی جذابی با آن به وجود آورد.

  • تبلیغات موشن گرافیک

در ویدیوهای موشن گرافیک تبلیغاتی، همه چیز به کمک ابزارهای دیجیتال و مجازی ساخته می‌شود. این سبک از ویدیو در ویدیو مارکتینگ بسیار پرطرفدار و پربازده است و در شبکه‌های مجازی وایرال می‌شوند و معمولا برندهای نوآور یا آن‌هایی که مخاطبان جوان دارند موشن گرافی را برای تبلیغات خود انتخاب می‌کنند.

  • تیزر یا تبلیغات استاپ موشن

یکی از انواع تبلیغات که پس از ورود به عرصه طرفداران خوبی پیدا کرد، ویدیوهای تبلیغاتی استاپ موشن است. در این ویدیوها، تصاویر خلق شده یا عکاسی شده و سپس به هم متصل می‌شوند.

این سبک ویدیویی جذابیت خاص خود را دارد و با استفاده از یک تیم حرفه‌ای، مانند تیم ویدیو مارکتینگ کانون تبلیغاتی کروشه، می‌توان خروجی جذابی از این سبک ویدیو دریافت کرد.

انواع تبلیغات تلویزیونی

  • اسپانسرینگ (حامی مالی)

لازم نیست حتما ویدیویی بسازید تا بتوانید برای برند خود تبلیغ کنید، گاهی برندها با حمایت مالی در ساخت و تولید یک برنامه تلویزیونی و… برند، محصولات یا خدماتشان را تبلیغ می‌کنند. در این نوع از تبلیغ تلویزیونی، مجری برنامه بخشی از زمان برنامه را به پروموت یا تبلیغ درباره حامی مالی برنامه اختصاص می‌دهد. تقریبا تمام برنامه‌هایی که این روزها از تلویزیون ایران پخش می‌شوند، حامی مالی دارند.

همچنین برای تبلیغ بهتر و جذب مخاطب، برندها معمولا فعالیتی با جایزه‌های مشخص برای بینندگان تعبیه می‌کنند، این فعالیت‌ها می‌تواند شرکت در قرعه کشی، اشتراک رایگان، تخفیقات مخصوص و … باشد تا مشتریان به سمت سایت، شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن برند سوق داده شوند.

  • جاسازی یا جانمایی

یکی از سبک‌های بازاریابی و تبلیغات که هزینه کمتری نسبت به ساخت فیلم یا برنامه تلویزیونی دارد، جاسازی محصولات و خدمات برند در فیلم، سریال، نماهنگ (موزیک ویدیو) و برنامه‌های تلویزیونی است و طی آن برند، محصولات یا خدمات آن به بخشی از سناریو و فیلمنامه یا بخشی از صحنه و دکور یا طراحی لباس تبدیل می‌شوند.

(برای اطلاعات بیشتر به مطلب بازاریابی جاسازی شده در وبلاگ آژانس تبلیغاتی کروشه مراجعه نمایید.)

  • زیرنویس

زیرنویس یکی از قدیمی‌ترین‌ روش‌های تبلیغات در تلویزیون، تبلیغ به شکل زیرنویس در برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و سریال‌ها و مسابقات ورزشی است. این شکل از تبلیغات به جز هزینه تبلیغات تلویزویونی، هزینه جانبی چندانی برای برندها ندارد و می‌تواند گزینه مناسبی برای کسب و کارهایی باشد که بودجه زیادی برای ساختن و تهیه ویدیوهای تبلیغاتی ندارند.

چرا باید ساخت تبلیغات تلویزیونی خود را به کروشه بسپارید؟

تبلیغات تلویزیونی به علت همگانی بودن و بازدید بالا، باید با کمترین ریسک اجرا شود چرا که تلویزیون یک رسانه همگانی با بازدید بالا است و اگر تبلیغات برند به درستی صورت نگیرد، ممکن است موجب تبلیغات منفی و ایجاد ذهنیت نامطلوب در ذهن مخاطبین و بینندگان شود.

ساخت ویدیوی تبلیغاتی باکیفیت و خلاقانه و مخاطب‌‌پسند و ایجاد راهی برای پخش آن در شبکه‌های مورد نظر و مناسب برای هر برند و کسب و کار، نیاز به تیمی مجرب از بهترین‌های هر رشته و یاری یک آژانس تبلیغاتی مناسب دارد. تیم بازاریابی و تبلیغات کانون تبلیغاتی کروشه به همراهی تیم ویدیو مارکتینگ و ساخت ویدیوی تبلیغاتی، مفتخر است تا در این مسیر همراه شما باشد و با رعایت اصول تبلیغات تلویزیونی باکیفیت و موفق، به درخشش برند شما در کسب و کارتان ببالد.

در نظر داشته باشید که هماهنگی جهت پخش تبلیغات در تلویزیون تنها بخشی از این امر است و بخش پرچالش آن، ساخت و تهیه‌ی تبلیغات مناسب و منحصر به برند است تا بتواند بهترین بازده را برای آن به ارمغان آورد.

انتخاب مناسب‌ترین نوع تبلیغ و سازگار با بودجه تبلیغات برند و اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق، نیازمند تجربه‌ای است که یک مشاور تبلیغاتی حرفه‌ای یا یک کانون تبلیغاتی مجرب می‌تواند به شما ارائه دهد تا به بهترین شکل برند، محصول یا خدمت خود را به مخاطب تان نشان دهید.

چرا باید ساخت تبلیغات تلویزیونی خود را به کروشه بسپارید؟

قیمت و تعرفه تبلیغات تلویزیونی

هزینه‌های تبلیغات در تلویزیون به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به طور کلی به دو بخش هزینه‌های ساخت تبلیغ و هزینه‌های پخش تبلیغ تقسیم می‌شود که آن‌ها هم بستگی به عوامل دیگری دارد.

  • تعرفه پخش تبلیغ در تلویزیون:

هزینه‌های پخش تبلیغات در تلویزیون با توجه به شاخص‌های زیر متفاوت است:

  • نوع تبلیغ (تبلیغات تلویزیونی شامل انواع مختلفی از جمله آگهی، زیرنویس، اسپانسرینگ و… است که هر یک تعرفه‌های مشخصی دارد.)
  • شبکه (شبکه‌های ملی بسیار گران و شبکه‌های استانی به نسبت آن‌ها ارزان‌تر هستند. در میان شبکه‌های ملی نیز شبکه سه و سپس شبکه یک گران‌ترین شبکه‌ها در تعرفه تبلیغات هستند.)
  • ساعت پخش (بسته به آمار بازدید هر ساعت از شبکه، تعرفه پخش متفاوت می‌شود. برای مصال در ساعات کاری کمتر و در شب هزینه‌ها بالاتر است.)
  • برنامه‌های شبکه (گاهی ممکن است تبلیغات پیش، پس یا میان برنامه‌هایی پخش شوند که نسبت به سایر برنامه‌ها بیننده بیشتری دارند؛ در این صورت تعرفه و قیمت تبلیغات در تلویزیون بیشتر می‌شود.)
  • طول تبلیغ و تعداد دفعات پخش آن (هزینه تبلیغات به صورت ثانیه‌ای و دفعه‌ای محاسبه می‌شود. یعنی با توجه به معیارها، تعرفه در تعداد ثانیه‌های تبلیغ و سپس در دفعات پخش آن ضرب می‌شود.)

همچنین عامل موثر دیگر نوع قرارداد آژانس تبلیغاتی با صدا و سیما است که ممکن است در گروه‌ها مشارکتی، فرهنگی و… قرار گیرد.

  • ساخت ویدیو و تیزر برای تبلیغات تلویزیونی
بیشتر بخوانید:  فرآیند برند سازی حرفه‌ای چگونه است؟

نکته‌ای که بسیاری افراد در نظر نمی‌گیرند، هزینه‌های جانبی تبلیغات در تلویزیون است. انتخاب نوع تبلیغی که با بودجه هم‌خوانی داشته باشد بسیار مهم است. به طور کلی هزینه‌های جانبی تبلیغات در تلویزیون می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • استخدام نویسنده
  • استخدام کارگردان و عوامل اجرایی
  • استخدام بازیگر یا بازیگران
  • قرارداد با افراد و چهره‌های معروف
  • طراحی گرافیکی
  • تدوین
  • ساخت موشن گرافی
  • ساخت استاپ موشن
  • صداگذاری و افکت‌های صوتی
  • آهنگ‌سازی
  • اجاره‌ی استودیو یا لوکیشن فیلم‌برداری

قیمت و تعرفه تبلیغات تلویزیونی

قوانین مصوب شورای بازرگانی آگهی‌های سازمان صدا و سیما برای تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی

  • ضوابط

الف : متن حاضر دستورالعمل و مجموعه ضوابط تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی است که به وسیله اداره کل بازرگانی صدا و سیما تهیه شده و در اختیار سازندگان و سفارش دهندگان آگهی‌ها قرار می گیرد. این دستورالعمل در دو بخش مقدمه و اصول کلی تنظیم گردیده است . مقدمه شامل بندهای (الف تا ک ) و اصول کلی شامل ( ۸۱ اصل ) است .

ب : این دستورالعمل با رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران ناظر بر موضوع، عرف تبلیغات و ملاحظه قوانین تبلیغات برخی از کشورها تدوین شده است .

ج : صاحبان آگهی، تولید کنندگان آگهی و سفارش دهندگان آگهی باید آگهی خود را با رعایت کامل این دستورالعمل تولید نمایند. در صورت اعلام شکایت از طرف اشخاص حقیقی یا حقوقی حسب مورد نامبردگان پاسخگو خواهند بود.

د : رعایت این دستورالعمل برای پخش آگهی از کلیه شبکه های رادیویی و تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران الزامی است .

ها : مد نظر داشتن و رعایت سیاست های کلان دولت جمهوری اسلامی ایران در زمان ساخت و پخش آگهی ضروری است .

و : در جریان تولید و ساخت آگهی های رادیویی و تلویزیونی باید کلیه مواد تبلیغاتی با رعایت قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان و آئین نامه های مربوط به آن ساخته شده باشد. تولیدکننده و سفارش دهنده آگهی مسئول پرداخت هرگونه خسارت در ازای اعتراضی که از ناحیه هر شخص حقیقی و یا حقوقی نسبت به محتوای آگهی از حیث آهنگ، شعر، تصویر و …..وارد شود خواهد بود. چنانچه آثار استفاده شده متعلق به سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران باشد در آن صورت سازمان یاد شده اقدام قانونی به عمل خواهد آورد.

ز : چنانچه آگهی ارائه شده حسب ظاهر مغایرتی با این دستورالعمل نداشته باشد، ولی پس از پخش ایجاد زیان و خسارتی نماید و خسارت ناشی از تقصیر و تخلف سفارش دهنده و سازنده باشد، سفارش دهنده و سازنده آگهی حسب مورد مسئول جبران خسارت خواهد بود.

ح : مواد این دستورالعمل در مورد آگهی های درون برنامه ای نیز صدق می کند.

ط : تفسیر این دستورالعمل و ارائه نظرات مشورتی به عهده اداره کل بازرگانی صدا و سیما بوده و اداره کل بازرگانی صدا و سیما بر رعایت کامل دستورالعمل مذکور نظارت نموده و از پخش آگهی های مغایر با مفاد دستورالعمل حاضر جلوگیری می کند.

ی : در مورد هر نکته‌ای که در این دستورالعمل مبهم به نظر رسد و یا بطور صریح در مورد آن صحبت نشده باشد باید قبل از ساخت برنامه از اداره کل بازرگانی صدا و سیما کتباً نظرخواهی و استفسار شود.

قوانین مصوب شورای بازرگانی آگهی‌های سازمان صدا و سیما برای تولید آگهی‌های رادیویی و تلویزیونی

ک : در هر مورد که این دستورالعمل مسکوت به نظر رسد و یا موضوع جدیدی مطرح شود که در این دستورالعمل در باره آن صحبت نشده باشد حسب مورد ماده یا مواد جدیدی از طرف اداره کل بازرگانی صداو سیما به شرکت های تبلیغاتی ابلاغ و در ویرایش بعدی به این دستورالعمل ملحق خواهد شد.

  • اصول

اصل ۱- آگهی‌ها باید از هر جهت منطبق بر موازین قانونی جمهوری اسلامی ایران باشد و با رعایت ادب اجتماعی، احترام افراد و صداقت تولید شود.

اصل ۲- در آگهی باید به حساسیت های بینندگان توجه شود و به سلیقه های افراد و اقشار در آن توهین نشود.

اصل ۳- در آگهی های رادیویی و تلویزیونی باید به ادیان رسمی کشور آداب، رسوم، قومیت ها، لهجه‌ها و گویش های مختلف بدیده احترام نگاه شود.

اصل ۴- آگهی نباید مروج عقاید خرافی بوده و یا با بهره گیری از آن تهیه شود.

اصل ۵- آگهی های رادیویی و تلویزیونی نباید اسباب رنجش گروه هایی از بینندگان را مانند افرادی که از معلولیت‌ها رنج می برند فراهم کند.

اصل ۶- در آگهی های رادیویی و تلویزیونی نباید از تصاویر و یا نام افراد بدون کسب اجازه قبلی استفاده شود در مواردی که در یک آگهی از تصاویر و یا نام فرد یا افرادی بدون اجازه استفاده شده باشد، در صورت اعتراض، پخش آگهی متوقف و جبران خسارات احتمالی به عهده سفارش دهنده و یا سازنده خواهد بود.

اصل ۷- آگهی‌ها باید از نظر اجراء و سبک به نحوی ساخته شوند که بینندگان و شنوندگان به سادگی آنها را از برنامه های تلویزیونی و رادیویی تمیز دهند.

اصل ۸- سفارش دهندگان و سازندگان آگهی‌ها باید مستندات لازم قانع کننده و قانونی برای ادعاها و استدلال های موضوع آگهی را ارائه کنند.

اصل ۹- در آگهی یک کالا و یا خدمت خاص نباید تلویحاً و یا تصریحاً کالا و خدمت مشابه دیگری نفی شود و یا تلاش شود که موضوع آگهی در مقایسه با دیگر کالاها و خدمات اثبات شود.

اصل ۱۰- در آگهی‌ها نباید به صراحت و یا تلویح محصولات تولید داخل در مقایسه با انواع خارجی در سطح پایین تری نشان داده شود.

اصل ۱۱- آگهی نباید به هیچ وجه متضمن فریب بوده و فراتر از واقعیت کالا یا خدمات مورد نظر را با ادعای خلاف واقع معرفی کند. همچنین از اغراق باید پرهیز شود.

اصل ۱۲- استفاده از عبارات و قیود تکراری اخباری چون اطلاعیه، اطلاعیه – توجه، توجه – مژده، مژده – اطمینان، بخش – مطمئن، کاملاً سالم – کاملاً بهداشتی و ….در آگهی مجاز نیست . استفاده از صفات مطلق ساز و اغراق آمیز نیز جایز نیست .

اصل ۱۳- آگهی نباید با استفاده از ذکر صفات تفضیلی و عالی به صورت صریح و یا بکارگیری هر شیوه دیگری در نگارش یا قرائت متن، مفهوم برتر یا برترین بودن موضوع آگهی را القاء کند.

اصل ۱۴- در آگهی نباید با استفاده از تمهیدات فنی و با قصد گمراه کردن بیننده ویژگی های کالای موضوع آگهی برتر از واقعیت آن به تصویر کشیده و نشان داده شود.

اصل ۱۵- در آگهی‌ها نباید با استفاده از تمهیدات فنی و یا بکارگیری تصاویر با زمان های کوتاه و یا شیوه های دیگر ضمیر ناخودآگاه مخاطب تحت تاثیر قرار گیرد و پیام مورد نظر بدون دادن آگاهی لازم به بینندگان منتقل شود و اذهان آنان را تحت تاثیر قرار دهد.

اصل ۱۶- چنانچه اطلاعاتی به صورت نوشتار به تنهایی و یا بر روی تصاویر دیگر حک شود، باید به قدر کافی بر روی صفحه تلویزیون باقی بماند تا بینندگان عادی بتوانند تمامی پیام را بخوانند.

تبصره : رهنمودها و توضیحات بیشتر در مورد استاندارد نوشته و نوع خط و ابعاد پیام های زیر نویس به صورت جداگانه ابلاغ خواهد شد.

اصل ۱۷- تاکید بر روی کالا و محصول باید متناسب با اهمیت آن محصول باشد و آگهی های تولید شده نباید بیش از اندازه پر سر و صدا و هیاهو باشند به نحوی که بیننده بدون دریافت آگاهی لازم تحت تاثیر واقع شود.

اصل ۱۸- استفاده از صحنه های استعمال دخانیات و موارد مشابه دیگر که مضر به سلامت انسان بوده و یا اعتیادآور باشند در آگهی‌ها مجاز نیست .

اصل ۱۹- در آگهی های رادیویی و تلویزیونی نباید رفتارهایی نمایش داده شود که برای بهداشت و ایمنی فردی و اجتماعی زیان آور باشد.

اصل ۲۰- آگهی نباید القاء وحشت و خشونت کند.

تبصره : در جریان آگهی های تلویزیونی نباید آزار دیدن هیچ جانداری به تصویر کشیده شود و یا به نظر رسد که برای ساخت آگهی، جاندار حاضر در آگهی آزار دیده است .

اصل ۲۱- در آگهی‌ها بهنگام نشان دادن رانندگی با اتومبیل و سایر وسایل نقلیه باید رعایت کامل مقررات راهنمایی و رانندگی مانند سرعت مجاز، ملاحظه قوانین جاده‌ها و بزرگراه ها، در نظر داشتن ضوابط ایمنی برای سرنشینان بدقت رعایت شود.

اصل ۲۲- نمایش مجسمه کامل در آگهی مجاز نمی باشد.

اصل ۲۳- آگهی نباید مروج تجمل گرایی باشد.

اصل ۲۴- آگهی نباید به گونه ای طراحی و ساخته شوند که در آن مردم به مصرف بیش از نیاز و اسراف در استفاده از امکانات تشویق شوند.

اصل ۲۵- تعیین جایزه برای تشویق مخاطبین آگهی به خرید و مصرف بی رویه مجاز نیست .

اصل ۲۶- در آگهی اعلام تخفیف در صورتی مجاز است که قیمت کالا نیز طبق تایید مراجع ذیصلاح در آگهی با صراحت اعلام شود.

اصل ۲۷- در صورتیکه موضوع آگهی مواد خوراکی غیر متناسب با فرهنگ ایرانی باشد، آگهی نباید تداعی کننده این باشد که موضوع آگهی غذای غالب خانواده های ایرانی است .

اصل ۲۸- پوشش و آرایش شخصیت های مورد استفاده در آگهی باید متناسب با عرف جامعه بوده و با موقعیت سنی و اجتماعی آنهای متناسب باشد.

اصل ۲۹- آگهی های مربوط به فیلم های سینمایی باید از تطابق کافی با محتوای فیلم مورد آگهی برخوردار باشند. بر این اساس هنگام ارائه آگهی باید خلاصه موضوع فیلم برای اعلام نظر اداره کل بازرگانی نیز تسلیم شود.

اصل ۳۰- نشان دادن تاثیر آنی استفاده از وسایل درمانی مانند لاغر شدن فوری و یا به تصویر کشیدن فرآیند تاثیر داروها، شامپوها، مواد شوینده، روغن ها، بر بدن انسان به هر شیوه ای از آن جمله تمهیدات انیمیشن مجاز نمی باشد.

اصل ۳۱- در آگهی های تولید شده با موضوع کالاها و لوازم بهداشتی، بازیگر آگهی نباید درنقشی غیر واقعی مانند پزشک ظاهر شود.

اصل ۳۲- پخش آگهی رادیو و تلویزیونی مربوط به انتشار اوراق مشارکت – فروش سهام – جوایز بانک‌ها – اعلام پیش فروش و موارد مشابه – نیاز به مدارک لازم و ارائه مجوز مراجع ذیصلاح دارد.

اصل ۳۳- در متن و گفتار آگهی باید از واژه‌ها و کلمات فارسی استفاده شود و همچنین اسامی کالاها و اماکنی که در متن آگهی ذکر و یا در تصویر نمایش داده می شود باید فارسی باشد. چنانچه به هر دلیلی از اسامی خارجی استفاده شود باید دلایل کافی و توجیهی برای قانع شدن اداره کل بازرگانی صدا و سیما ارائه شود.

بیشتر بخوانید:  ۸ ایده برای اجرای کمپین اینستاگرامی

اصل ۳۴- استفاده از اصطلاحات عوامانه و غیر ادبی در آگهی‌ها ( مانند همساده – چسبید در عبارت خیلی چسبید…) صحیح نمی باشد.

اصل ۳۵- اعلام نشانی‌ها چه در گفتار و چه در تصویر باید طبق صورت رسمی باشد و قبل از نام خیابان‌ها و میدان‌ها ذکر کلمه خیابان و میدان ضرورت دارد. مانند خیابان شهید استاد مطهری – نبش خیابان شهید مفتح .

اصل ۳۶- در آگهی های رادیو تلویزیونی اعلام بیش از دو شماره تلفن و دورنگار مجاز نمی باشد شماره های اعلام شده نیز باید به صورت صحیح خوانده شود برای مثال در تهران برای تلفن های هفت شماره ای سه رقم اول با هم و برای تلفن های شش شماره ای ابتداء دو رقم اول خوانده شود.

اصل ۳۷- به منظور رعایت احترام، در آگهی های رادیو تلویزیونی استفاده از آیات قرآن کریم باید به شکل مستقل باشد.

اصل ۳۸- در آگهی‌ها تصویر نقشه ایران باید به صورت کامل استفاده شود و دریاهای خزر – عمان و خلیج فارس به وضوح دیده شود.

اصل ۳۹- در صورت اقتضای موضوع آگهی برای استفاده از پرچم جمهوری اسلامی در آگهی باید شئونات ملی بدقت رعایت شود.

اصل ۴۰- استفاده از تصاویر شخصیت های تاریخی و فرهنگی و مقامات رسمی کشور و یا استفاده از صدا و بکارگرفتن تکیه کلام های آنها در آگهی های رادیو تلویزیونی ممنوع است .

اصل ۴۱- آگهی کالاهای مشمول استاندارد اجباری تنها با ارائه گواهی معتبر از مراجع ذیصلاح پذیرفته می شود، سازنده و سفارش دهنده در مورد اصالت گواهی ارائه شده مسئول است .

اصل ۴۲- استانداردهای سری ۹۰۰۰ تاییدیه کیفیت محصول نیست، لذا نباید این استانداردها به شکل ثبت شده بر روی محصول و کالای تولید شده در آگهی نشان داده شوند.

اصل ۴۳- سازنده و سفارش دهنده آگهی در مورد اعلام هرگونه اطلاعات در خصوص کیفیت کالا و خدمات پس از فروش مسئولیت دارند.

اصل ۴۴- آگهی نباید شامل منتخبی از مطالب برنامه های صدا و سیما بوده و یا با استفاده از تصاویر و موسیقی متن این برنامه‌ها ساخته شده باشد.

اصل ۴۵- استفاده از تصاویر خبری با کسب مجوزهای لازم و در قالب «گزارش آگهی» امکان پذیر است .

اصل ۴۶- در آگهی‌ها نباید به برنامه خاصی از شبکه های رادیویی و تلویزیونی اشاره شود.

اصل ۴۷- تقلید از یک برنامه رادیویی و تلویزیونی نیاز به مجوز خاص دارد. هرگاه یک آگهی با کسب مجوزهای لازم مبادرت به تقلید نماید این آگهی همزمان با آن برنامه و یا میان آن برنامه پخش نخواهد شد.

اصل ۴۸- سازندگان آگهی چنانچه قصد استفاده از صدا و تصویر چهره های شاخص برنامه های صدا و سیما در آگهی را داشته باشند باید قبلا مجوز لازم را از اداره کل بازرگانی صدا و سیما اخذ نمایند.

تبصره ۱- استفاده از افرادی که بصورت منظم به گویندگی خبر و یا اعلام برنامه اشتغال دارند مطلقاً جایز نیست .

تبصره ۲- آگهی هایی که با کسب مجوز لازم در آنها از تصویر و یا صدای چهره های برنامه های صدا و سیما استفاده شده باشد در زمان های نزدیک به برنامه آن چهره‌ها پخش نخواهد شد.

اصل ۴۹- در آگهی های رادیویی و تلویزیونی نباید از آهنگ‌ها و آثار متعلق به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بدون مجوز استفاده شود.

اصل ۵۰- استفاده از موسیقی و توصیف موضوع آگهی بصورت آهنگین گرچه به آگهی های رادیو تلویزیونی جاذبه می بخشد ولی استفاده نابجا از این شیوه می تواند موجب وارد شدن لطمه اساسی به موضوع آگهی باشد، لذا بین موضوع آگهی و توصیف آهنگین آن باید تجانس و تشابهی وجود داشته باشد که تشخیص این موضوع با اداره کل بازرگانی صدا و سیما می باشد.

اصل ۵۱- در تولید آگهی های آهنگین ( موزیکال ) رعایت دقیق شئون و موازین جمهوری اسلامی ایران ضروری است . این اصل برای پرهیز از هرگونه ابتذال باید مورد توجه سازندگان و سفارش دهندگان قرار گیرد.

تبصره : موسیقی آگهی نباید از حیث محتوی و اجراء تداعی کننده موسیقی های مبتذل باشد، از ریتم های رقص گونه در آن پرهیز شود، حتی الامکان از ملودی های کوتاه استفاده شده و ترانه گونه نباشد و با تصاویر استفاده شده همگون و متناسب باشد.

اصل ۵۲- چنانچه سازنده آگهی قصد داشته باشد موضوع آگهی را با شعر و یا نظم و با اجرای آهنگین و همراه با موزیک مطرح کند باید شعر و نظم از استحکام کافی برخوردار باشد، با قواعد ادبی مغایرت نداشته و با آهنگ به صورت مناسب تلفیق شود.

اصل ۵۳- استفاده از کلمات و تصاویری که بار منفی دارند در متن آگهی مجاز نیست .

اصل ۵۴- استفاده از تصاویری که القای رقص نماید در متن آگهی مجاز نیست .

اصل ۵۵- در آگهی‌ها باید معیارها و ملاحظات فنی از جنبه های گوناگون آن مانند تصویربرداری تدوین، صداگذاری، تناسب موسیقی و صدا بدقت رعایت شود.

اصل ۵۶- زن در نظام مقدس اسلامی از موقعیت ویژه ای برخوردار است و قوانین و احکام مقدس اسلام برای زن جایگاه رفیعی را قائل است، لذا استفاده از حضور خانم هادر آگهی های رادیو تلویزیونی مستلزم اعمال دقت های خاصی می باشد و باید جایگاه زن مسلمان و شئون او مد نظر باشد.

اصل ۵۷- حضور خانم‌ها و دختر خانم‌ها در آگهی های رادیو تلویزیونی در صورت اقتضاء موضوع مورد آگهی بدون آرایش و با رعایت کامل حجاب اسلامی امکان پذیر است .

اصل ۵۸- حضور خانم‌ها در آگهی هایی که وضعیت کالا و مصارف آن با نقش خانم‌ها بستگی نداشته باشد مجاز نیست .

اصل ۵۹- آگهی های رادیو تلویزیونی نباید تداعی کننده این امر باشد که اشتغال و تلاش زن ایرانی محدود به امور منزل است و در عرصه های علمی و فرهنگی حضور ندارد و بطور کلی زن مسلمان ایرانی نباید تحقیر شود.

اصل ۶۰- آگهی نباید تداعی کننده ترجیح بین جنس مذکر و مونث باشد.

اصل ۶۱- در آگهی هایی که در آن خانواده حضور دارند نباید نقش یکی از اعضاء اعم از زن شوهر و فرزندان دختر یا پسر تحقیر شود.

اصل ۶۲- آگهی‌ها نباید تداعی کننده این فکر باشد که زن‌ها از مردها ناتوان ترند و نقش هر کدام باید کامل و بی نقص مشخص شود.

اصل ۶۳- در آگهی نباید حسب تعبیر عوامانه رفتارهایی مانند غیبت کردن، صحبت کردن طولانی با تلفن و ….به زنان نسبت داده شود یا به تصویر کشیده شود.

اصل ۶۴- آگهی نباید موجب بدآموزی کودکان شود و از زود باوری، حس عاطفی و کم تجربگی آنان در تشخیص واقعیت‌ها سوء استفاده شود.

اصل ۶۵- در آگهی نباید از کودکان با صراحت درخواست شود محصولی را خریداری کنند و یا از والدین خود و دیگران چنین درخواستی کنند و نباید خرید موضوع آگهی برای کودکان و یا ترغیب دیگران به این امر به عنوان انجام یک وظیفه مطرح شود.

اصل ۶۶- در آگهی های تلویزیونی نباید کودکان به تنهایی هنگام خرید و یا مذاکره با فروشنده برای خرید و یا مبادله پول با فروشنده نشان داده شوند.

اصل ۶۷- آگهی‌ها نباید به کودکان القاء کنند که چنانچه کالای موضوع آگهی را نداشته باشند یا خریداری نکنند، از دیگر کودکان پایین تر هستند و یا احتمالاً موردتمسخر و استهزاء واقع می شود.

اصل ۶۸- در آگهی‌ها نباید از کودکان برای خرید از طریق پست یا تلفن دعوت شود.

اصل ۶۹- هنگام پخش برنامه های ویژه کودکان پخش آگهی های مربوط به مواد غذایی، کبریت، محصولاتی با خواص دارویی و حاوی ویتامین، غذاهای کمکی کودکان، وسایل و اسباب لاغری و شیوه های درمانی آگهی فیلم‌ها با صحنه های وحشتناک و خطرناک و خطرآفرین ممنوع می باشد.

تبصره : در آگهی های تلویزیونی نباید کودکان هنگام خوردن دارو، ویتامین و غذاهای کمکی در غیر حضور والدین نشان داده شوند.

اصل ۷۰- در آگهی فرآورده هایی که شباهت به دارو دارند باید به روشنی تفاوت کالا با دارو نمایش داده شود.

اصل ۷۱- در کلیه آگهی‌ها به ویژه در آگهی هایی که مخاطب آنها کودکان هستند با رعایت ضوابط و مقررات راهنمایی و رانندگی از جمله عبور از محل های خط کشی شده باید به دقت مد نظر واقع شود.

اصل ۷۲- کودکان نباید در شرایطی به تصویر کشیده شوند که با توجه به اقتضای سن آنان خطرناک محسوب می شود.

اصل ۷۳- کودکان نباید در حال استفاده از مواد ضدعفونی کننده گندزدا و یا سمی نشان داده شوند.

اصل ۷۴- کودکان نباید در حال بازی با کبریت یا هرگونه گاز – بنزین – پارافین – وسایل متصل به منبع الکتریسیته و یا مکانیکی که احتمالا منجر به سوختگی – شوک الکتریکی و یا جراحت می شوند نشان داده شوند.

اصل ۷۵- چنانچه در صحنه های آتش سوزی کودکی نشان داده می شود همواره باید یک آتش نشان در صحنه به وضوح قابل رویت باشد.

اصل ۷۶- در آگهی نباید کودکان برای وارد شدن به مکان های ناآشنا و خطرناک و گفتگو با غریبه‌ها ترغیب شوند.

اصل ۷۷- در آگهی های تلویزیونی نباید کودکان عریان یا نیمه عریان نشان داده شوند در شرایطی که موضوع آگهی نشان دادن کودکان را در این گونه شرایط ایجاب کند با تصویب قبلی فیلمنامه ممکن است .

اصل ۷۸- از کودکان نباید برای معرفی کالا و خدماتی استفاده شود که از آنها انتظار نمی رود خود مصرف کننده آن کالا و یا خدمت باشند و یا آنرا بخرند و نیز در آگهی کودکان نباید در مورد هرگونه کالا یا خدمت به صراحت اظهار نظر کنند.

اصل ۷۹- در هیچ صحنه ای از آگهی‌ها افراد نباید در حال پرخوری و یا خوردن با حرص و ولع نشان داده شوند.

اصل ۸۰- هنگام آگهی محصولات غذایی نباید از افراد به ویژه کودکان چاق برای القاء این موضوع که مصرف محصول مورد آگهی سلامتی بخش است استفاده شود.

اصل ۸۱- محل بازی کودکان در آگهی‌ها باید محل های مجاز باشد.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

Characteristics of a good advertising company
اکثر افراد به عنوان مخاطب و مشتری شرکت‌های تبلیغاتی، تجربه همکاری خوب و یا بد را با این مجموعه‌ها داشته اند. امروزه شرکت‌های تبلیغاتی به عنوان اهرم کسب و کار‌ها شناخته شده و در توسه و پیشرفت بازار و برند...
42 مزیت بازاریابی محتوا
در دنیای شلوغ و پر سروصدای بازاریابی امروزی، جلب‌توجه مخاطبان و متقاعدکردن آنها به خرید محصولات یا خدمات شما کار آسانی نیست. اینجاست که بازاریابی محتوایی به کمک شما می‌آید.   بازاریابی محتوایی یک استراتژی‌ مبتنی بر ایجاد و توزیع...
افسانه های مارکتینگ
در دنیای پویای مارکتینگ، افسانه‌ها و باورهای نادرست زیادی وجود دارند که می‌توانند شما را از رسیدن به اهدافتان دور کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی برخی از رایج‌ترین باورهای غلط در این حوزه بپردازیم و حقایق را...
یک پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.