رپورتاژ آگهی چیست؟ از کجا رپورتاژآگهی بخرم؟

بسیاری از کاربران فضای مجازی، نوتیفیکیشن یا پیام‌های مربوط به تبلیغات را به‌محض دیدن سریعاً رد می‌کنند و اگر امکانش وجود داشته باشد، تبلیغات را حذف می‌کنند. متاسفانه، تبلیغات غیراصولی و محتوای تبلیغاتی بیش‌ازاندازه، آن‌قدر کاربر را کلافه کرده است که نظر خوبی در مورد تبلیغات رایج ندارند. البته، خبر خوب این است که رپورتاژ آگهی هنوز هم یکی از کاربردی‌ترین و موثرترین ابزارهای تبلیغاتی است. رپورتاژها معمولاً در کنار یک محتوای مفید (مثل مطلبی در مورد فایده تبلیغ در پمپ‌بنزین) به تبلیغ غیرمستقیم یک برند (مثل یک مجری تبلیغات) می‌پردازد. این کار نه‌تنها از کلافه شدن کاربر جلوگیری می‌کند، بلکه اطلاعات مفیدی هم در اختیارش قرار می‌دهد.

رپورتاژ آگهی چیست؟ از کجا رپورتاژآگهی بخرم؟

از آنجایی که روزانه هزاران تبلیغ در قالب‌های محتوایی متنوع به‌سمت مخاطبان و مشتریان هجوم می‌آورند، جلب توجه مخاطبان با روش‌های خلاقانه مثل رپورتاژ، مهم است. مخصوصاً برای شما و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ که حالا برندهای آماده‌به‌کاری را خلق کرده‌اید. فراموش نکنید که مخاطبان از تبلیغات با کیفیت پایین و تکراری ناامید هستند و رپورتاژها می‌توانند اسلحه‌ای قدرتمند برای شکار فرصت‌های فروش محسوب شوند. اگر می‌خواهید لید یا سرنخ برندتان را افزایش دهید، نرخ فروش را بالا بکشید و از تبلیغات واقعی سود ببرید، در این مقاله از کروشه همراه ما باشید.

 

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ تبلیغاتی (آگهی)، نوعی از انواع تبلیغ‌اند که در رسانه‌های چاپی (مثل روزنامه) یا انلاین (وب‌سایت‌ها) در قالب یک سرمقاله منتشر می‌شوند. در زبان انگلیسی، به رپورتاژهای تبلیغاتی اصطلاحاً Advertorials گفته می‌شود. واژه Advertisiment به‌معنای تبلیغات ساختار اصلی رپروتاژهای آگهی را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین، هدف از نوشتن آن، تبلیغ غیرمستقیم یک محصول، یک برند یا فروشگاه است نه بار محتوایی مقاله.

این نوع رپورتاژها، ابزاری‌اند که معمولاً خدمات مربوط به آن‌ها توسط یک برند خریداری یا سفارش داده می‌شوند. به‌عبارت ساده‌تر، بسیاری از برندهای حرفه‌ای برای به‌کارگیری روش‌های خلاقانه در تبلیغ برند یا محصول خود، از رپورتاژ آگهی استفاده می‌کنند و برای نوشته شدن آن، از نویسندگان تبلیغات (Advertor) کمک می‌گیرند.

رپروتاژ تبلیغاتی، از نظر شکل و محتوا شبیه به مطالب روزنامه‌ها، مجلات یا وب‌سایت‌های عمومی‌اند. نکته مهم هم دقیقاً همینجاست که شما می‌تونید از طریق ارتباطی که محتوای رپورتاژ با مخاطب برقرار می‌کند، برای تبلیغ زیرپوستی یک محصول یا برند استفاده کنید. بدین ترتیب، می‌توانید با پیام خود به‌طور غیرمستقیم به مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنید.

رپورتاژ آگهی چیست؟

هدف‌های متفاوت از نوشتن رپورتاژ آگهی

یادتان باشد که برندهای حرفه‌ای بدون دریافت چیزی، اصلاً به تبلیغات فکر هم نمی‌کنند. یعنی اگر تبلیغات برای یک برند سود نداشته باشد، آن را بیهوده می‌دانند. رپورتاژ آگهی، یک نبلیغ اصطلاحاً بومی (native ad) است و یک هدف اصلی دارد: وادار کردن مخاطب برای یک اقدام خاص. یعنی، هدف رپورتاژ این است که مخاطب بعد از پایان آن مطلب یا مقاله، داخل وب‎سایت یک برند برود، با یک برند آشنا شود، محصولی بخرد و خلاصه یک اقدام (Action) انجام دهد.

البته، بعضی از برندها از نوع دیگر رپورتاژ آگهی برای کسب درآمد و دستیابی به سود استفاده می‌کنند. مثلاً آن‌ها مقاله یا مطلبی را با عنوانی جذاب به مخاطب ارائه می‌دهند. در ادامه، مخاطب علاقه‌مند برای مطالعه کامل مقاله باید پول پرداخت کند. به‌عنوان مثال، Stanford Childern’s Health یک مرکز درمانی در حوزه مادران و اطفال است. این مرکز، مقاله‌ای با عنوان «چگونه یک بیمارستان جان فرزندی را دوبار نجات داد» منتشر کرده بود. اما این مطلب «پولی» بود و مخاطب برای مطالعه آن باید پول می‌پرداخت.

 

تبلیغات بومی و اهمیت رپورتاژ تبلیغاتی

تبلیغات بومی، محتوای جالب و مفیدی دارند و مخاطبان با مطالعه آن می‌توانند اطلاعات جالبی دریافت کنند. تبلیغ‌کننده، به‌عنوان یک رهبر فکری یا متخصص، محتوا را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد و اسم آن را رپورتاژ تبلیغاتی می‌گذارد. نکته جالب‌تر اینجاست که در رپورتاژ، هرگز اقدام به فروش مستقیم نمی‌شود. همین نکته مهم‌ترین و بزرگ‌ترین تفاوت تبلیغات بومی و تبلیغات عمومی است. تبلیغات عمومی، توی چشم آدم نگاه می‌کنند و داد می‌زنند که تبلیغ هستند! این در حالی است که تبلیغاتی بومی یا نِیتیو اَد (native ad)، هم چیزی یادتان می‌دهد و هم پیشنهادی برای فروختن چیزی دارد.

همچنین، رپورتاژ تبلیغاتی برای آن دسته از برندها و کسب‌وکارهایی که می‌خواهند خدمات یا محصولاتشان را توصیف کنند، عالی است. تصور کنید کرم مرطوب‌کننده جدیدی که برندتان وارد بازار کرده است، به‌صورت غیر مستقیم در یک سرمقاله کوتاه در مورد «۸ روش مرطوب نگه داشتن پوست» تبلیغ خواهد شد. مخاطب آن سرمقاله را می‌خواند و واقعاً تصمیم می‌گیرد که محصولتان را توی سبد نیازمندی‌هایش جا بدهد. اینجاست که شما به سود واقعی از طریق نوشتن رپورتاژ آگهی می‌رسید.

 

تبلیغ غیرمستقیم در رپورتاژ آگهی چه معنایی دارد؟

تبلیغ غیرمستقیم یک برند یا محصول در رپورتاژ چگونه است و اصلاً این روش تبلیغات چه فایده‌ای دارد؟ منظورمان از تبلیغ غیرمستقیم در رپورتاژ، یعنی به‌جای اینکه از اول محتوا شروع به تبلیغ افراطی یک محصول یا برند کنیم و مخاطب حوصله‌اش سر برود، کار دیگری انجام دهیم. روش بهتر این است که لینک خرید محصول از وب‌سایت، آدرس وب‌سایت فروشگاه یا لینک آشنایی با برند را روی یکی از عبارات هایپرلینک کنیم.

مطمئناً با جمله‌ها یا کلماتی که رنگ آبی دارند و در محتوای وب‌سایت‌ها دیده می‌شوند، برخورد کرده‌اید. اگر روی این کلمات کلیک کنید، وارد یک صفحه یا tab جدید می‌شوید که احتمالاً صفحه معرفی یا فروش یک محصول و خدمات خاصی است. به رنگ آبی آن کلمات اصطلاحاً هایپرلینک کردن و به کلیک کردن روی آن‌ها تبلیغ غیرمستقیم گفته می‌شود.

هدف رپورتاژ آگهی هم همین است که مخاطب آن‌قدر کنجکاو شود که روی عبارت آبی‌رنگ کلیک کند و برای خرید آن محصول خاص انگیزه داشته باشد. مسئولیت خطیر ترغیب کردن مخاطب برای خرید یک محصول یا خدمات خاص، هنر نویسندگان تبلیغات است که باید به آن‌ها سفارش رپورتاژ آگهی داد.

تبلیغ غیرمستقیم در رپورتاژ آگهی

چرا باید از رپورتاژ تبلیغاتی استفاده کنید؟

پاسخ کوتاه این است: چون واقعاً کار می‌کند. چونکه احتمال دارد، مخاطبان بیشتری یک رپورتاژ را بخوانند تا سراغ یک آگهی معمولی و تکراری بروند. ماهنامه ریدرز دایجست (Reader’s Digest) در سال ۲۰۰۷، تفاوت بین رفتار مصرف‌کنندگان را در مواجهه با رپورتاژها و تبلیغات معمولی را با یک آزمایش بررسی کرد.

مسئولان این ماهنامه، دو متن یکسان را برای این آزمایش طراحی کردند؛ یکی از آن‌ها به‌عنوان تبلیغ و یکی دیگر به‌عنوان رپورتاژ آگهی معرفی شد. هدف از این آگهی‌ها فروش محصولی با عنوان نمک آدولف (Adolph’s Salt) بود.

بررسی‌ها در آزمایش ماهنامه ریدرز دایجست نشان داد:

  • متنی که به‌عنوان یک مقاله نوشته شده بود (رپورتاژ)، ۸۱ درصد محصولات بیشتری را نسبت به متن دوم که با عنوان تبلیغ منتشر شده بود، فروخت.
  • مخاطبان، ۵۰۰ برابر بیشتر از تبلیغ معمولی، به تبلیغ رپورتاژ توجه نشان دادند.

البته این نکته مهم را از یاد نبرید که اثربخشی تبلیغات به کیفیت خود محتوا بستگی دارد. اگر رپورتاژ تبلیغاتی خوب نوشته شده باشد و برای مخاطب، ارزش خلق کند، احتمال فروش محصول توسط آن بیشتر است و مخاطب را بیشتر از تبلیغات دیگر با خودش درگیر می‌کند. اما اگر محتوای رپورتاژ آگهی ضعیف نوشته شده باشد یا بیش از یک حدی نتواند بفروشد، نه‌تنها مخاطب را ناامید می‌کند بلکه به اعتبار برند یا کسب‌وکار هم آسیب می‌زند.

 

۵ تا از مهم‌ترین مزایای رپورتاژ برای برندها

در یک کلام، رپورتاژ می‌تواند به برندتان کمک کند تا مخاطبان زیادی جذب کنید و توجه مشتریان بازار به سمت شما جلب شود. اگر به ۳ نشریه برتر دنیا نگاه کنید، خواهید دید که مشترکان آنلاین آن‌ها (از دسامبر ۲۰۲۲) نزدیک به ۱۴.۷ میلیون نفر رسیده‌اند:

  • نیویورک تایمز (The New York Times): ۸ میلیون نفر مشترک آنلاین
  • وال استریت ژورنال (The Wall Street Journal):۲ میلیون نفر مشترک آنلاین
  • د اتلتیک (The Athletic): ۷ میلیون نفر مشترک آنلاین

تعداد بسیار زیادی از نشریات آنلاین دیگر هم در ایران و جهان وجود دارند که روزانه پذیرای رپورتاژهای برندهای مختلف هستند. در ادامه به ۵ مزیت استفاده از رپورتاژ اشاره کرده‌ایم:

 

۱. دستیابی به تعامل بیشتر با مخاطب

نزدیک به ۷۴ درصد از کاربران دنیای مجازی فکر می‌گنند که با حجم تبلیغات خیلی زیادی روبه‌رو می‌شوند و ۴۴ درصد از کاربران می‌گویند تبلیغات به دردشان نمی‌خورد. از آنجایی که مخاطبان و مشتریان بالقوه معمولاً از مواجه شدن با تبلیغات معمولی دوری می‌کنند، می‌توان از رپورتاژ آگهی برای به‌دست آوردن اعتماد مخاطب استفاده کرد.

 

۲. افزایش شناخت مخاطب از برند شما

وقتی که تبلیغات در مجلات و رسانه‌های آنلاین منتشر می‌شود، این امکان به‌وجود می‌آید که مخاطبان (حتی در سطح چهانی) با برند شما آشنا شوند. بنابراین، رپورتاژها می‌توانند به گسترش اسم برند شما و افزایش اعتبارتان در بازار کمک ویژه‌ای کند.

 

۳. به اشتراک گذاشتن جزئیات بیشتر

رپورتاژها فضای زیادی برای ارائه اطلاعات دقیق و جزئی در مورد محصولات یا خدمات را ندارند. شما باید محصول یا خدماتتان را با کم‌ترین تعداد واژه‌ها و در کم‌ترین حجم یک سرمقاله کوتاه ارائه دهید. از طرفی، از آنجایی که تبلیغات مفصل‌تر مثل تبلیغات ویدئویی یا صفحه معرفی محصول فضای بیشتری برای ارائه جزئیات دارند، می‌توان لینک یا آدرس آن‌ها را در محتوای رپورتاژ جا داد. اینطوری با یک شلیک، ۲ هدف مهم را شکار می‌کنید.

 

۴. افزایش نرخ فروش

رپورتاژ آگهی، با جذب مخاطبان و مشتریان بالقوه به سمت وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی شما می‌توند فرصت‌های فروش بیشتری را خلق کند. یک محتوای اصولی، جذاب و اصطلاحاً فروشنده، می‌تواند نرخ فروشتان را افزایش دهد و فروش یا درآمد بیشتری را برایتان به ارمغان بیاورد.

افزایش نرخ فروش با رپورتاژ

۵. شانس محبوب شدن در شبکه‌های اجتماعی

اگر مخاطبان یا مشتریان بالقوه از محتوا خوششان بیاید و اطلاعات آن را دوست داشته باشند، فکر می‌کنند که مطالعه این مطلب برای دیگران هم مفید خواهد بود. بنابراین، ممکن است رپورتاژ آگهی را با اعضای خانواده یا دوستانشان به اشتراک بگذارند. این اتفاق به برندتان کمک می‌کند تا اعتبار بیشتری برای خود رقم بزند و پیج شما در شبکه‌های اجتماعی، محبوبیت زیادی پیدا کند.

نکته خیلی مهم: در هنگام نوشتن یا انتشار رپورتاژ آگهی، تصمیم بگیرید که چه لینک یا پیوندی را می‌خواهید در محتوا قرار دهید. چونکه مخاطب با کلیک کردن روی آن، می‌تواند به خرید کردن، عضو شدن، تماشا کردن یا هر اقدامی تشویق شود. حتی می‌توانید با مشاوره گرفتن از یک متخصص تبلیغات، از یک صفحه فرود (landing page) هم برای تقویت روش تبلیغاتی خود استفاده کنید.

 

دستورالعمل‌های Google برای رپورتاژها

برای تقویت بخش سئو (SEO) وب‌سایتتان، باید از دستورالعمل‌های گوگل استفاده کنید تا رپورتاژ در نتایج برتر موتور جست‌وجوگر Google ظاهر شود. مطمئن شوید که رپورتاژ یک هرزنامه یا اسپم (spam) نیست و مثلاً در محتوای آن لینک‌های خیلی زیادی وجود ندارد. اگر الگوریتم گوگل متوجه لینک‌هایی در رپورتاژ شود که سعی در دستکاری رتبه‌بندی جست‌وجوی Google دارند، ممکن است آن رپورتاژ را یک اسپم تلقی کند.

رعایت این نکات را از نویسنده تبلیغات که قرار است رپورتاژ آگهی شما را بنویسد، بخواهید. مطمئن شوید که بهترین رپورتاژ را برایتان نوشته است و علاوه بر یک محتوای جذاب و پُر از فَکت، محصول و برندتان هم تبلیغ می‌کند.

 

جادوی تبلیغ آنلاین

تبلیغات آنلاین (Online Advertorials)، نام دیگر محتواهای متنی و تبلیغاتی مثل رپورتاژ است که از جمله موثرترین ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital marketing) محسوب می‌شود. حتی با وجود این که بعضی از وب‌سایت‌ها عنوان رپورتاژها را علناً «رپورتاژ آگهی» می‌نویسند، اما شباهت آن‌ها با یک سرمقاله، آن‌ها را جذاب می‌کند. به‌عبارت ساده‌تر، مخاطب با مشاهده یک رپورتاژ تصور می‌کند که این یک مقاله بی‌طرفانه در مورد محصولات یا خدمات مفید است.

از آنجایی که وب‌سایت‌های معتبر مثل نیویورک تایمز، واشنگتن پست، همشهری و حتی وب‌سایت کروشه اقدام به انتشار این رپورتاژها می‌کنند، مخاطب هم اعتماد می‌کند. با همه این اوصاف، نویسندگان تبلیغات آنلاین باید با قوانین موتور جست‌وجوگر و الگوریتم گوگل خیلی خوب آشنا باشند و دستورالعمل‌ها را زیر پا نگذارند.

تبلیغ آنلاین

۵ نکته برای داشتن یک رپورتاژ آگهی موثر

یک رپورتاژ خوب و اثربخش، چند مرحله کلیدی دارد که آن را به ابزاری جذاب برای بیشتر شدن نرخ فروش تبدیل می‌کند. آن مراحل کلیدی شامل ۵ نکته زیر می‌شوند:

۱.درک کنید که مخاطب هدف شما چه نظری در مورد موضوع مد نظرتان در رپورتاژ دارد.

۲.زاویه تبلیغ محصول (مستقیم یا غیرمستقیم) یا خدماتتان را مشخص کنید.

۳.با استفاده از محتوای مفید، ارزش ایجاد کنید.

۴.رسانه یا وب‌سایت پرمخاطبی را برای انتشار رپورتاژ انتخاب کنید.

۵.یک کال تو اکشن (CTA) یا ترفند محتوایی کاربردی برای تشویق مخاطب به خرید محصول یا خدمات طراحی کنید.

 

از کجا یک رپورتاژ آگهی بخرم؟

رپورتاژ آگهی، چیز جدیدی نیست، اما واقعیت این است که اگر به‌درستی نوشته شوند، می‌توانند از جدیدترین متدهای تبلیغاتی هم موثرتر ظاهر شوند. فراموش نکنید که موفقیت یک رپورتاژ به‌شدت به کیفیت محتوایی که نوشته می‌شود، بستگی دارد. به یاد داشته باشید که با گذشت زمان، مشتریان بالقوه بازار، رویکرد خود را نسبت به تبلیغات تغییر داده‌اند. بنابراین شما هم باید رویکردتان را تغییر دهید و با استفاده از قابلیت‌های یک رپورتاژ مناسب، نرخ فروش و اعتبار برندتان را بالا بکشید.

حالا که با جزئیات، ایده‌ها و چگونگی یک رپورتاژ خوب آشنایید، آماده استفاده از رپورتاژهای تبلیغاتی برای کسب‌وکار خودتان هستید؟ اگر بله، ما در شرکت تبلیغاتی کروشه در کنار شما و کسب‌وکارتان ایستاده‌ایم تا با استفاده از مناسب‌ترین روش تبلیغاتی، سودآوری و فروش بیشتر را برایتان به ارمغان بیاوریم.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.
[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.