نسخه آزمایشی!

طراحی ۸۸ ساله بلیط های جام جهانی از ۱۹۳۰ تا ۲۰۱۸

فهرست مطالب

جام جهانی یکی از بزرگترین و پر بیننده ترین رویدادهای ورزشی است که هر ۴ سال یکبار بین اعضای منتخب فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) و در رده مردان برگزار می شود. افراد زیادی در این رویداد بزرگ ورزشی شرکت می کنند و اگر خوش شانس باشند می توانند بلیت های جام جهانی را تهیه کنند. بسیاری از افراد این بلیت ها را به دلیل طراحی های زیبای آن ها یا جهت یادگاری نگه داری می کنند.

 

طراحی های بلیت های جام جهانی نسبت به گذشته و طرح های اولیه آن پیشرفت قابل توجهی داشته است. در تورنمنت های اولیه این بلیت ها بسیار ساده بودند و تقریبا هیچ تمرکزی بر روی طراحی آن صورت نگرفته بود. اما پس از برگزاری چندین جام جهانی، شرکت های طراحی لوگو توجه بیشتری نسبت به طراحی بلیت ها و جزئیات آن کردند، و شکل و شمایل آن ها جذاب تر و خلاقانه تر شد. هنگام میزبانی مکزیک در جام جهانی ۱۹۷۰، لوگو و طرح های خاص مختص به جام جهانی وارد گود شدند و تا به امروز نیز مورد استفاده قرار گرفتند.

همانطور که در مقاله ی پیشین لوگوها و پوسترهای جام جهانی را مورد بررسی قرار دادیم، در این مقاله نیز به بهانه شروع جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به همان نحو طراحی بلیت های جام جهانی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. بعضی از این بلیت ها طرح های بسیار زیبا و بعضی نیز طراحی عجیبی داشتند.

 

۱۹۳۰: فینال جام جهانی بین اروگوئه و آرژانتین

اولین بلیت فینال جام جهانی، شامل طرحی از یک لوح با حروف نوشته شده روی آن و پس زمینه ای با دو رنگ بود. گرچه این بلیت در مقایسه با بلیت های امروزی ساده بود اما امروزه ارزشی بالغ بر ۱۰۰۰ یورو دارد.

 

۱۹۳۴: بازی افتتاحیه بین اسپانیا و برزیل

بلیت این بازی شامل تایپوگرافی های بیشتری نسبت به دوره ی پیشین و همچنین شامل چهار نوع فونت مختلف (استاندارد، ایتالیک، درشت و خط تحریری) بود. در این بلیت مکان انجام بازی با فونت سه بعدی نوشته شده بود و در پشت بلیت، میزبانی کشور ایتالیا با اَشکال و نقوش رومی نشان داده شده بود و در قسمت کناری بلیت نیز با نقش موزاییکی کادر بندی صورت گرفته بود. تمام این نقوش تنها با دو رنگ آبی و سفید نشان داده شده بودند. با وجود اینکه چندین سال از طراحی این بلیت می گذرد، این طرح های زیبا هنوز هم قابل مشاهده هستند و زیبای خاص خود را دارند.

 

۱۹۳۸: بازی افتتاحیه بین فرانسه و بلژیک

اولین نشانه های کاربرد مینیمالیسم (ساده گرایی) در بلیت جام جهانی ۱۹۳۸ دیده می شد. به دلیل اینکه این بلیت از کاغذ ضخیم سفید رنگ ساخته شده بود، هنوز هم به خوبی حفظ شده است. در این بلیت از فونت های خاص و زیبا استفاده شده بود و در گوشه بالای سمت راست بلیت خطوط راه راه سبز رنگ به کار رفته بود.

بیشتر بخوانید:  تصاویر متحرک ابزار بازاریابی

 

۱۹۵۰: بازی افتتاحیه بین انگلیس و اسپانیا

بعد از وقفه ی ۱۲ ساله ی بازی های جام جهانی (به دلیل جنگ جهانی دوم)، بلیت های جام جهانی سال ۱۹۵۰ بر اساس طرح بلیت های سال ۱۹۳۸ ساخته شد، با این تفاوت که به جای دو رنگ از سه رنگ تشکیل شده بود. در این دوره، اولین بلیتِ شامل ته بلیت عرضه شد.

 

۱۹۵۴: فینال جام جهانی بین آلمان غربی و مجارستان

در این دوره از جام جهانی به میزبانی برزیل، بلیت ها به سمت و سوی طراحی استاندارد بازگشتند. این بلیت ها دیگر شمال ته بلیت نبودند، بلکه برای زیبایی بیشتر شامل طرح های گرافیکی زیبا و بیشتری بودند.

 

۱۹۵۸: سوئد

بلیت های این دوره از جام جهانی طراحی زیباتری داشتند و جذابیت آن ها نیز به مراتب بیشتر از بلیت های دوره های گذشته بود. در این بلیت ها تایپوگرافی های شکیل تر به همراه خط های افقی رنگارنگ در قسمت بالای بلیت و سمت راست وجود داشت.

 

۱۹۶۲: فینال جام جهانی بین برزیل و چکوسلواکی

بلیت این دوره از جام بیشتر شبیه به کارت دعوت های تجاری بود، زیرا ظاهر بسیار ساده و سفیدی داشت و تنها توسط یک طرح رنگی کادر بندی شده بود. شاید این بلیت به ظاهر طراحی ساده ای داشته باشد اما مطمئنا امضای پله (Pele) روی آن ارزش آن را چند برابر کرده است.

 

۱۹۶۶: فینال جام جهانی بین آلمان غربی و انگلیس

در بلیت جام جهانی ۱۹۶۶ به جزئیات بیشتر توجه شده بود و بر روی بلیت اسم و شماره ورودی، شماره صندلی و جایگاه صندلی درج شده بود، ولی طراحی این بلیت مانند بلیت دوره های قبل همچنان ساده بود.

 

۱۹۷۰: یک چهارم نهایی بین برزیل و انگلیس

در جام جهانی ۱۹۷۰، بعد از گذشت ۴ دهه، توجه به سزایی به طراحی بلیت ها شد. لوگوی جام جهانی در سمت چپ بالای بلیت، و تاریخ و ساعت بازی نیز با فونت و طرح زیبایی در سمت راست بالای بلیت نوشته شده بود.

 

۱۹۷۴: بازی افتتاحیه بین شیلی و استرالیا

در مسابقات ۱۹۷۴ نیز لوگوی جام جهانی بر روی بلیت درج شده بود و با طرح رنگی خاصی که در آن به کار گرفته شده بود، باعث ایجاد حسی دوستانه و خوب نسبت به بلیت در خریدارها می شد. در این بلیت ساعت آنالوگی که زمان بازی را نشان می داد نیز به کار رفته بود و تصویری از جایگاه صندلی خریدار بر روی بلیت، یافتن آن را به مراتب ساده تر می کرد.

بیشتر بخوانید:  در کارهایتان خلاقیت ندارید؟ این راه‌حل‌ها را امتحان کنید

 

۱۹۷۸: فینال جام جهانی بین آرژانتین و هلند

در این دوره از جام جهانی، طراحی بلیت ها به طور کامل عوض شد. بر روی بلیت های این دوره طرحی سنتی از یک استادیوم با تابلوی اعلام گل ها و آمار بازی طراحی شد، بدون این که بلیت طرحی شلوغ و شلخته داشته باشد. ساعت (بر روی ساعت آنالوگی) و تاریخ بازی در جای مناسبی از بلیت قرار گرفته بود.

 

۱۹۸۲: نیمه نهایی بین آلمان غربی و فرانسه

جام جهانی سال ۱۹۸۲ به میزبانی اسپانیا، شامل بلیت هایی برگرفته از رنگ های پرچم اسپانیا بود. در این بلیت برای اولین بار از ساعت دیجیتال برای نشان دادن ساعت بازی استفاده شده بود و قیمت بلیت نیز بر روی آن درج شده بود.

۱۹۸۶: مرحله ی بازی های گروهی بین کانادا و جماهیر شوروی

در این دوره از جام جهانی فرمت بلیت ها درست مانند جام جهانی ۱۹۷۰ به میزبانی مکزیک بود، اما تابلوی اعلام نتایج مانند سال ۱۹۷۸ بر روی بلیت ها درج شده بود.

 

۱۹۹۰: فینال جام جهانی بین آرژانتین و آلمان غربی

در جام جهانی ۱۹۹۰ بلیت بازی ها مزیّن به رنگ های پرچم سه رنگ ایتالیا بود و طرح تقریبا ساده ای داشت. اما نوشته های روی بلیت مانند سال ۱۹۳۴ به صورت سه بعدی نوشته شده بودند.

 

۱۹۹۴: فینال جام جهانی بین برزیل و ایتالیا

تنوع رنگی در بلیت های مسابقات جام جهانی ۱۹۹۴ زیاد بود و از رنگ های قرمز، سفید و آبی تشکیل شده بودند. در این دوره بلیت ها در دو شکل پرتره و Landscape فروخته می شدند و آرم جام جهانی آمریکا و فیفا به تعداد زیاد روی آن ها درج شده بود. نوشته های زیادی در فونت های مختلف (حتی در قسمت لوگو) نیز به کار رفته بود.

 

۱۹۹۸: فینال جام جهانی بین فرانسه و برزیل

بلیت های جام جهانی ۱۹۹۸ از طرحی با رنگ های آبی کمرنگ و سفید به همراه کره ی زمین قرمز رنگی در میان آن ها تشکیل شده بود. نوشته های روی بلیت با پرینتر نقطه ای چاپ شده بود. این اولین بار بود که از سال ۱۹۷۰ برند خاصی بر روی بلیت ها طراحی نشده بود.

بیشتر بخوانید:  چرا بسیاری از شرکت ها در ایجاد ارزش با شکست مواجه می شوند؟

 

۲۰۰۲: فینال جام جهانی بین آلمان و برزیل

بلیت های این دوره، مانند بلیت های ۱۹۹۴ آمریکا یکی از معدود بلیت هایی بود که برند های مختلف زیادی بر روی آن تبلیغ شده بود. بر روی بلیت طرحی از رنگ های لوگوی آن سال بود که شامل طلایی، بنفش، سبز، آبی و قرمز بود. در طرح سال ۲۰۰۲ ته بلیت بازی نیز در بلیت موجود بود و با بریدن قسمت هولوگرامی آن توسط نگهبانان، اجازه ی حضور در ورزشگاه صادر می شد.

 

۲۰۰۶: فینال جام جهانی بین ایتالیا و فرانسه

طراحی بلیت این دوره نیز شبیه به سال ۲۰۰۲ بود، در قسمت لوگو نوشته هایی به کار برده شده بود و مکان، تاریخ و ساعت بازی نیز نوشته شده بود. هر بلیت دارای یک شماره بود که تنها نوشته ی موجود در ته بلیت بود و بقیه طراحی ها در خود بلیت به کار رفته بودند.

 

۲۰۱۰: فینال جام جهانی بین اسپانیا و هلند

بلیت این دوره ترکیبی از طراحی بلیت های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ بود و همچنین قسمت هایی از آن نیز از بلیت ۱۹۹۴ آمریکا الهام گرفته شده بود. این بلیت شامل تایپوگرافی های متعدد، ته بلیت همراه با بارکد، و نوشته های عمودی بود. در قسمت بالایی بلیت نیز بارکدهایی وجود داشت. طرح طلایی و زرد رنگ روی بلیت به خوبی با رنگ های سبز، قرمز و بنفش کار رفته در لوگو همخوانی داشت.

۲۰۱۸: فینال جام جهانی ؟

در مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، بر روی بلیت‌ها، استادیوم محل بازی، زمان بازی، زمان باز شدن گیت و … مشخص شده است. نام هر شخص بر روی بلیت نوشته شده است و تماشاگرانی که وارد استادیوم‌ها می‌شوند باید FAN ID به همراه داشته باشند. داشتن FAN ID به تماشاگران کمک می‌کند تا از سرویس‌ها و مزایای دیگر نیز بهره‌مند شوند. با کمک FAN ID، تماشاگران می‌توانند به مناطقی از روسیه بدون ویزا وارد شوند و از برخی وسایل حمل و نقل عمومی به صورت رایگان استفاده کنند.

 

به نظر شما کدام تیم ها در فینال جام جهانی ۲۰۱۸ در مقابل هم بازی خواهند کرد برای ما در بخش نظرات بنویسید.

 

آژانس تبلیغاتی کروشه با بخش خلاق و جوان طراحی گرافیک آماده ارائه خدماتی چون : طراحی برندبوک،طراحی کاتالوگ،طراحی لوگو، طراحی بروشور،طراحی آرت ورک تبلیغاتی و … می باشد که می تواند جهت مشاوره با شماره ۶۶۵۰۱۳۵۲ تماس حاصل فرمائید

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

1d3368631835406d8a82be332dc49ee5_L
بزرگی گفته شما می‌توانید در هر حوزه‌ای که کار می‌کنید برایش ایده‌های الهام‌بخش پیدا کنید. بله این حرف کاملا درست است و من هم با آن موافقم اما مشکل اینجاست که در برخی از حوزه‌های تخصصی همچون نوشتن یا طراحی...
3cfd4ff673c93395fd580159a9616109_L
طراحی گرافیک یکی از مشاغل جذابی است که افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. اما در این میان برخی از طراحان هستند که فکر می کنند انتخاب های ضعیفشان در حوزه طراحی هرگز دیده نمی شود و...
6ce8174e82984e94a7a98889b7c17e32_L
شما چطور می‌توانید به صورت بصری از رقبای خود متمایزشوید؟ چگونه یک هویت برند را توسعه می‌دهید که یک داستان منسجم را بدون گفتن یک کلمه به مخاطبین شما منتقل کند؟ چرا هویت بصری برند مهم است؟ برای درک درست...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.