نسخه آزمایشی!

تفاوت بین بروشور و کاتالوگ

تفاوت بین بروشور و کاتالوگ

فهرست مطالب

با پیشرفت صنعت چاپ و تبلیغات، انواع مختلفی از رسانه‌های چاپی وارد بازار تبلیغات و کسب و کارها شدند که از انواع آن‌ها می‌توان به طراحی گرافیک و خدمات چاپ اشاره کرد. کنار شباهت‌هایی که این تبلیغات با یکدیگر دارند در منظرهای گوناگونی نیز تفاوت‌ کاتالوگ و بروشور به چشم می‌خورد که در ادامه به بررسی آن‌ها پرداخته‌‌ایم.

تعریف کاتالوگ

کاتالوگ یکی از مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتی یک کسب و کار است که معرفی محصولات و خدمات، توضیحاتی درباره آن‌ها، اطلاعات تماس و در واقع هر آن چه که به فروش یک شرکت کمک می‌کند را در قالب یک طراحی جذاب با تصاویر مرتبط و به صورت کاملا مرتب و دسته‌بندی شده معمولا در هشت صفحه ارائه می‌دهد.

طبق تعریف BusinessDictionary، کاتالوگ لیستی از اقلام یا سرویس‌های برند یا شرکت است که به همراه قیمت و توضیحات به صورت سندی چاپی (کاتالوگ چاپی) یا دیجیتال (کاتالوگ الکترونیک) منتشر می‌شود.

مهم‌ترین اطلاعاتی که در یک کاتالوگ ذکر می‌شود شامل موارد زیر است:

  • دیتا (اطلاعات کلی و جزئی)
  • تصویر محصولات یا خدمات
  • کد محصولات یا خدمات
  • توضیحات مربوط به هر محصول یا خدمت
  • قیمت محصول یا خدمات
  • کاربردها و مزایای محصولات یا خدمات
  • راه‌های ارتباطی با برند، شرکت یا سازمان
  • لیست شعب و نمایندگی‌ها

تعریف کاتالوگ

تعریف بروشور

بروشور نیز یک سند، جزوه و کتابچه تبلیغاتی است که با توصیف ویژگی‌های برجسته و جزئیاتی که مشتری برای خرید یا مصرف محصول نیاز دارد، او را از مزایای محصول و خدمت ارائه شده یا رویدادی که قرار است برگزار شود، آگاه می‌کند و به او می‌گوید که چرا خرید این محصول یا خدمت، یا شرکت در این رویداد و.. برای او مفید است و سپس مخاطبان را به اقدام وا می‌دارد.

بیشتر بخوانید:  برند بوک (BRAND BOOK) یا کتابچه برند چیست؟

بروشورها معمولا با هدف نمایش و آگاهی‌رسانی درباره یک یا چند محصول یا خدمت منتخب و یا ارائه اطلاعات درباره یک موضوع مشخص به کار می‌روند. تعریف BusinessDictionary از بروشور چنین است: « بروشور یک سند چاپ‌شده است که شامل یک یا چند صفحه متصل به هم اما بدون صحافی است که برای اهداف تبلیغاتی استفاده می‌شود.»

محتوای بروشورهای تبلیغاتی معمولا شامل موارد زیر است:

  • یک مقدمه خلاصه‌شده و کوتاه از شرکت یا برند
  • جزئیات و تنوع محصولات و خدمات
  • تصاویر جذاب از محصولات و خدمات
  • خدمات ویژه‌ی برند و تمایز آن با دیگر برندها
  • پیشنهادات یا جشنواره‌های جذاب
  • راه‌های ارتباطی یا تماس با برند

بروشورهای تبلیغاتی جدید و خلاق معمولا دارای یک لایه‌ی محافظ یا دارای تزئینات خاص هستند تا بتوانند به بهترین شکل مخاطبان را جذب کنند؛ چرا که یکی از مهم‌ترین اهداف و کاربردهای بروشور ایجاد حس خوب و تحریک کنجکاوی مخاطبان در برخورد و نگاه اول است.

بروشورها فرمت دیجیتال نیز دارند اما معمولا در تیراژ بالا، صفحات محدود (تقریبا چهار تا هشت صفحه یا لت)، کاغذهای باکیفیت و با رنگ‌آمیزی و تصاویر بسیار جذاب از اقلام منتخب شرکت، طراحی و چاپ می‌شوند و بهتر است که از وسط تا شوند که یکی از تفاوت‌های میان کاتالوگ و بروشور است. چرا که کاتالوگ‌های تبلیغاتی با ارائه اطلاعات بیشتر نسبت به بروشورهای تبلیغاتی بیشتر برای کمک به فروش و افزایش آن و میزان سوددهی برند به کار می‌روند و حجم و تعداد صفحات و نوع استفاده و چاپ آن‌ها نیز متفاوت است.

تعریف بروشور

تفاوت بروشور و کاتالوگ در یک نگاه

  • سایز:
بیشتر بخوانید:  شماره 33 - انواع سبک های برند سازی در تبلیغات تلویزیونی صدا و سیمای ایران*04

بروشورها از لحاظ سایز معمولا بین ۴ الی ۸ صفحه یا لت و کاتالوگ‌ها معمولا از ۸ صفحه بیشتر هستند.

  • محتویات:

بروشورها شامل توضیحات مربوط به برند یا شرکت و چندین محصول منتخب یا درباره یک رویداد هستند. درحالی که کاتالوگ‌ها شامل توضیحات مختصر درباره برند یا شرکت و قیمت و عکس تمام محصولات یا خدمات یا سری‌های مختلف از انواع محصولات یا خدمات هستند.

  • اطلاعات:

بروشورهای تبلیغاتی اطلاعاتی در حد یک پارگراف با توضیحات کامل درباره جزئیات هستند اما کاتالوگ‌ها توضیحاتی در حد یک یا دو جمله دارند.

  • صحافی:

بروشورها دارای چند لت (تاخوردگی) هستند اما کاتالوگ‌ها معمولا منگنه شده‌اند.

  • تصاویر:

بروشورها دارای تصاویر جذاب و رنگارنگ هستند اما کاتالوگ‌ها معمولا دارای عکس‌های حرفه‌ای و فروشگاهی هستند.

  • ترتیب:

اطلاعات موجود در بروشورهای تبلیغاتی اغلب ترتیب خاصی ندارند اما کاتالوگ‌ها دارای ترتیب هستند. این ترتیب معمولا به صورت الفبایی یا کد محصولات است.

  • طراحی:

تفاوت کاتالوگ و بروشور کاملا بارز است. بروشورها باید به شکلی طراحی شوند که در نگاه اول جذاب و گیرا باشند و مخاطبین را ترغیب به اقدام کنند. کاتالوگ‌ها اما بیشتر برای ارائه اطلاعات و کمک به فروش محصولات و خدمات هستند و باید طراحی قابل اعتماد و حرفه‌ای داشته باشند.

  • کاربرد:

بروشورها اکثرا برای مقاصد تبلیغاتی در بازه زمانی مشخص استفاده می‌شوند اما کاتالوگ‌ها برای معرفی محصولات و خدمات و کمک به فروش آن‌ها استفاده می‌شوند.

تفاوت بروشور و کاتالوگ در یک نگاه

چه زمانی به بروشور و چه زمانی به کاتالوگ نیاز داریم؟

بروشورها به منظور اطلاع‌رسانی به مخاطبین با پتانسیل بالا که راهی برای شناخت بیشتر محصولات و خدمات یافته‌اند استفاده می‌شود و همچنین جلب توجه مخاطبین جدید و یادآوری به مشتریان بازگشتی جهت خرید مجدد از برند استفاده می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  طراحی 88 ساله بلیط های جام جهانی از 1930 تا 2018

این درحالی است که کاتالوگ‌ها با هدف ارائه اطلاعات بیشتر و عمیق‌تر درباره برند و محصولات و خدماتش طراحی می‌شوند. کاتالوگ‌ها معمولا در مسیر خرید و فروش مورد استفاده‌ی بیشتری قرار می‌گیرند تا به تصمیم‌گیری مشتریان برای خرید و یا هنگام خرید کمک کند.

اگر همچنان تصمیم‌گیری برای انتخاب بروشور یا کاتالوگ یا هر نوع رسانه تبلیغاتی دیگر برای برندتان، دشوار است یا سوال‌هایی دارید که پاسخ داده نشده‌اند، می‌توانید با مشاورین کانون تبلیغاتی کروشه تماس بگیرید یا در قسمت دیدگاه‌ها با ما در ارتباط باشید.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

1d3368631835406d8a82be332dc49ee5_L
بزرگی گفته شما می‌توانید در هر حوزه‌ای که کار می‌کنید برایش ایده‌های الهام‌بخش پیدا کنید. بله این حرف کاملا درست است و من هم با آن موافقم اما مشکل اینجاست که در برخی از حوزه‌های تخصصی همچون نوشتن یا طراحی...
3cfd4ff673c93395fd580159a9616109_L
طراحی گرافیک یکی از مشاغل جذابی است که افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. اما در این میان برخی از طراحان هستند که فکر می کنند انتخاب های ضعیفشان در حوزه طراحی هرگز دیده نمی شود و...
6ce8174e82984e94a7a98889b7c17e32_L
شما چطور می‌توانید به صورت بصری از رقبای خود متمایزشوید؟ چگونه یک هویت برند را توسعه می‌دهید که یک داستان منسجم را بدون گفتن یک کلمه به مخاطبین شما منتقل کند؟ چرا هویت بصری برند مهم است؟ برای درک درست...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.