نسخه آزمایشی!

مهم‌ترین روش‌های جذب لید چیست؟

فهرست مطالب

هر کسب و کاری در هر زمینه‌ای که فعالیت دارد، به منظور سودآوری، فروش و توسعه بیشتر به جذب مشتریان جدید اتکا می‌کند. یافتن مشتریان بالقوه و جذب و نگهداری آن‌ها یک فرایند و اقدام کلیدی برای تمام تیم بازاریابی و فروش است. کسب دانش درباره جذب لید و نجوه ایجاد سرنخ‌هایی که بتوانند افراد را به مشتری تبدیل کند، می‌تواند به پیشرفت برند و کسب و کار شما کمک شایانی کند. در ادامه این مطلب کانون تبلیغاتی کروشه قصد دارد به سوالاتی مانند لید چیست و جذب لید چه روش‌هایی دارد و انواع مختلف لید چیست و … پاسخ دهد. با ما همراه باشید.
بیشتر بخوانید:  شناخت برند چیست و چرا اهمیت دارد؟

لید چیست؟

طبق تعریف AT Internet در پاسخ به سوال لید چیست می‌خوانیم: «در زمینه فروش، لید به معنای برقراری ارتباط با یک مشتری بالقوه است که به آن مشتری احتمالی نیز می‌گویند. بسته به نوع سازمان، تعریف لید می‌تواند بسیار گوناگون باشد. برای برخی از شرکت‌ها لید فردی است که از قبل به عنوان مشتری احتمالی شناسایی شده است، در حالی که در سایر شرکت‌ها هر فردی را که به طریقی برای فروش با شرکت در ارتباط بوده است می‌دانند. اما آن‌چه که در میان این تعاریف ثابت است، روند تبدیل لید (سرنخ) یا مشتری بالقوه به مشتری آینده و حتی وفادار است. بنابراین تیم‌های فروش موظفند تا حداکثر لیدها یا سرنخ‌ها را برای حفظ نرخ رشد تبدیل کنند.» به زبان ساده، کسی که به هر طریقی با خدمات برندینگ آشنا باشد و اطلاعاتی از خود به برند داده باشد (یا هر اقدامی در این راستا مانند کلیک روی بنر، بازدید از سایت، تماس، پیام یا حتی ثبت دیدگاه) و ممکن است در آینده از برند خریدی انجام دهد، یک لید (Lead) است.

قیف فروش و تولید لید

قیف فروش و تولید سرنخ تقش مهمی در جذابیت برند شما برای بازار هدفتان و تبدیل آن‌ها به مشتری دارد. این مفهوم مسیری را نشان می‌دهد که مردم باید برای آگاهی از برند شما، تبدیل شدن به یک لید واجد شرایط و در نهایت خرید از شما و تبدیل شدن به یک مشتری وفادار طی کنند. مسیر کلی این قیف فروش برای اکثر کسب و کارها یکسان است اما یک تیم بازاریابی دیجیتال حرفه‌ای باید بتواند با توجه به تمایز برند از دیگر رقبا و اهداف آن، یک قیف منحصر به فرد را متناسب با نیازهای کسب و کارتان طراحی کند.

انواع لید در بازاریابی و کسب و کار

لید از هر منظر در کسب و کار و بازاریابی انواع مختلفی دارد. در ادامه به بررسی برخی از انواع مختلف لید و تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم: انواع لید از منظر محتوایی که به دنبال آن هستند:
  • لیدهای واجد شرایط اطلاعات (IQLs: Information qualified leads)
اگر شما نیز به دنبال پاسخ سوالاتتان درباره لید به سایت کانون تبلیغاتی کروشه مراجعه کرده‌اید، جزو این دسته محسوب می‌شوید. سرنخ یا لیدهای IQL افرادی هستند که طی تحقیق برای حل مشکلات یا پاسخ به پرسش‌هایشان به شما برخورد می‌کنند. این افراد معمولا با دانلود یک راهنمای رایگان یا  دنبال کردن مطالب آموزشی یا خبرنامه‌تان به برند شما علاقه نشان می‌دهند. انواع لید در بازاریابی و کسب و کار برای هدف قرار دادن این دسته از لیدها بهترین گزینه تولید محتوای مفید حول محور اطلاعات و دانش‌های مرتبط با نوع کسب و کارتان است. این اطلاعات می‌تواند به وسیله پست‌، استوری و ویدیوها در شبکه‌های مجازی یا بلاگ  در وب‌سایت یا انتشار خبرنامه و … است. دقت داشته باشید که این کاربران به دنبال خرید مستقیم از شما نیستند، پس به آن‌ها پاسخ‌هایی ارائه دهید که به آن نیاز دارند. این افراد در آینده به سراغ شما خواهند آمد و می‌توانند مشتری‌های آینده‌تان باشند یا شما را در خاطر نگه‌دارند و به بقیه معرفی کنند. راه‌های تبدیل لیدهای واجد شرایط اطلاعات به مشتری:
  • استفاده از CTA (Call To Action)های جذاب و گیرا در ایمیل‌ها، پست‌های بلاگ و محتواهای شبکه‌های مجازی
  • اشتراک‌گذاری اطلاعات ضروری درباره کسب وکار، خدمات و محصولات برندتان در ایمیل و خبرنامه‌ها و گزارشاتتان
  • نشان دادن تجربه و دانش خود در عرصه فعالیتتان در بلاگ‌ها و مطالب منتشر شده
  • تولید محتوای باکیفیت که به تمام سوالات مخاطبانتان به شکلی مستقیم و واضح پاسخ دهد و ارائه راه‌حلی برای مسئله‌شان
  • تجربه استفاده از وب‌سایتتان را با توجه علایق و موضوعات پربازدید، برایشان شخصی‌سازی کنید.
  • لیدهای واجد شرایط بازاریابی (MQL: marketing qualified leads)
لیدهای MQL از نظر موقعیت در قیف فروش، پایین‌تر هستند که یعنی احتمال تبدیل شدن آن‌ها به مشتری بیشتر است. لیدهای واجد شرایط بازاریابی از قبل با برند شما آشنا و حتی به نوعی با شما در ارتباط هستند. احتمالا حتی قبلا در خبرنامه شما ثبت نام کرده باشند یا در رویدادهایتان شرکت‌ کرده باشند یا شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند و بلاگ‌هایتان را می‌خوانند. بهترین راه بازاریابی برای این افراد، پیاده‌سازی استراتژی‌های تبلیغاتی در محتوای اطلاعاتیتان است. از مطالبی استفاده کنید که ترکیبی از اطلاعات و تبلیغات هستند. برای مثال اطلاعات و دانشی درباره یک موضوع خاص ارائه دهید و خدمات و محصولات مرتبطتان را به آن موضوع معرفی کنید. راه‌های تبدیل لیدهای واجد شرایط بازاریابی به مشتری:
  • تشویق آن‌ها به ثبت‌نام در خبرنامه‌های ایمیلی برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کسب و کارتان
  • ایجاد محتوای جذاب و ترکیبی برای نشان دادن تخصصتان در حوزه‌ای که آن‌ها را به شما مرتبط کرده است.
  • بررسی نیازها و تحلیل رفتار مخاطب برای ایجاد جذابیت و تشویق آن‌ها برای اقدام
  • لیدهای واجد شرایط فروش (SQL: Sales qualified leads)
لیدهای SQL یا واحد شرایط فروش، در قسمت انتهایی قیف فروش قرار دارند. این افراد به طور روشن و فعالی به مخصولات و خدمات شما علاقه نشان می‌دهند و تیم بازاریابی و فروش شما آن‌ها را شناسایی کرده است و به همین خاطر ارزش بازاریابی مستقیم و تشویق آن‌ها به خرید را دارند. بنابراین لازم است به آن‌ها نشان دهید که مشتاقید با آن‌ها کار کنید یا به آن‌ها چیزی بفروشید اما باید این کار را به گونه‌ای انجام دهید که آن‌ها را نیز مشتاق کند. سعی کنید برای تاثیر بیشتر با آن‌ها تماس بگیرید یا آن‌ها را به جلسه دعوت کنید. قیف فروش و تولید لید راه‌های تبدیل لیدهای واجد شرایط فروش به مشتری:
  • با آن‌ها تماس بگیرید و سعی کنید آن‌ها را به برقراری ارتباط بیشتر دعوت کنید. به آن‌ها توضیح دهید که محصولات و خدمات شما می‌تواند راه‌حلی برای مشکلاتشان باشد و حتی در کنارش مزایای بیشتری نیز شامل حالشان می‌شود.
  • جلسه‌ای برای ارتباط مستقیم با آن‌ها ترتیب دهید و آن‌ها را وادار کنید متوجه شما، اعتبار و تجربیاتتان شوند و تردیدشان برای همکاری از بین برود و نیازی برای همکاری با شما در آن‌ها ایجاد شود.
دقت داشته باشید که لیدهای SQL یکی از محتمل‌ترین مشتریان شما هستند که می‌توانند به مشتری‌های وفادار تبدیل شوند و باید توجه زیادی به آن‌ها کرد.
  • لیدهای واجد شرایط محصول (PQL: Product Qualified Leads)
لیدهای واجد شرایط محصول مانند لیدهای واحد شرایط فروش هستند، با این تفاوت که آن‌ها برای دریافت یا استفاده از نسخه رایگان محصولات برند برای آزمایش کیفیت یا کاربرد آن ،شما قبلا ثبت‌نام کرده‌اند. احتمال تبدیل این مدل از لیدها به مشتری بیشتر است زیرا آن‌ها ارزش محصولتان را آزمایش کرده‌اند و با توجه به پاسخ برند شما به نیازشان، آماده‌اند تا اقدام به خرید کنند. روش‌های تبدیل لیدهای PQL به مشتری:
  • ایجاد نیاز دائم به محصول در سرنخ‌ها پس از تجربه نسخه رایگان و محدود
  • ایجاد محدودیت در محصولات نسخه رایگان با استراتژی بازاریابی به صورتی که سرنخ ترغیب به خرید شود.
  • لیدهای واجد شرایط خدمات (SQL: Service Qualified Leads)
لیدهای SQL از قبل علاقه‌مندی خود را به برند، محصولات و خدمات شما نشان داده‌اند و اقدام به خرید نیز کرده‌اند. این گروه از سرنخ‌ها به دنبال استفاده از خدمات پس از فروش مجدد شما هستند و تیم فروش و بازاریابی برند تلاش می‌کند تا این افراد را مجددا وادار به خرید کند. راه‌های تبدیل لیدهای واجد شرایط خدمات به مشتری وفادار:
  • خدمات پس از فروش جذاب و کاربردی به آن‌ها ارائه دهید. پیشنهادات ویژه، کدهای تخفیف، ارسال رایگان یا کد معرفی منحصر به فرد برای آن‌ها ایجاد کنید.
  • راه‌های ارتباطی آن‌ها را با تیم فروش و بازاریابی و حتی تیم تبلیغاتتان تقویبت کنید. از آن‌ها بخواهید در کمپین تبلیغاتی عمومی شما شرکت کنند یا شما را به دوستانشان معرفی کنند. حتی می‌توانید از آن‌ها بخواهید در شبکه‌های اجتماعی با محصولات و خدمات شما فعالیت کنند و در عوض از آفرهای ویژه استفاده کنند.
انواع لید از منظر فاصله با فروش:
  • لیدهای سرد (Cold leads)
لیدهای سرد گروهی هستند که مشخصات مشتریان شما را دارند اما هنوز ارتباط و تعاملی با شرکت شما نداشته‌اند. لیدهای سرد از سخت‌ترین گروه‌های برای تبدیل کردن به مشتری هستند، این گروه معمولا علاقه‌ای به کسب و کارتان ندارند یا تصمیمی برای خرید ندارند و ارتباط‌گیری با آن‌ها دشوار است. انواع لید از منظر فاصله با فروش بهترین رویکرد برای تبدیل لیدهای سرد به مشتری، هدایت آن‌ها به سمت قیف فروش با استراتژی بازاریابی محتوایی است. باید حواستان باشد که مشتری‌های قدیمی یا لیدهای دیگرتان نیز به لیدهای سرد تبدیل نشوند. زیرا فرایند تبدیل آن‌ها به مشتری مجدد بسیار سخت‌تر است.
  • لیدهای گرم (Warm leads)
لیدهای گرم به نسبت لیدهای سرد به قیف فروش نزدیک‌تر هستند. آن‌ها می‌دانند شما چه کسی هستید و چه چیزهایی ارائه می‌دهید اما علاقه‌ای برای خرید از شما نشان‌ نداده‌اند. این سرنخ‌های گرم ممکن است از وب‌سایت شما بازدید کنند یا شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند اما علاقه‌ای به خرید از برند شما یا شرایط خرید از شما را ندارند. بهترین اقدام برای تبدیل لیدهای گرم به مشتری استفاده از فراخوان برای اقدام (CTA) یا کال تو اکشن‌های جذاب است. آن‌ها باید در هر جایی که شما را دنبال می‌کنند یا می‌بینند با یک CTA رو به رو شوند. همچنین برای تبدیل این گروه به مشتری از تماس یا ایمیل یا ارائه پیشنهادات ویژه و ترغیب‌کننده برایشان استفاده کرد.
  • لیدهای داغ (Hot leads)
لیدهای داغ گروه مورد علاقه تیم بازاریابی و فروش هستند. این افراد علاقه آشکاری به محصولات، خدمات و برند شما دارند. شاید آن‌ها متعهد به خرید از شما نشده باشند اما نشان‌ داده‌اند که مشتاق به خرید هستند. این افراد از پیشنهادات و جشنواره‌های خریدتان استقبال می‌کنند و با تیم فروش شما در ارتباطند. تیم بازاریابی به خوبی می‌تواند روی آن‌ها تأثیر بگذارد و آن‌ها را ترغیب کند. لیدهای داغ نیاز به استراتژی‌های زیرکانه ندارند. تنها کافی‌ست ویژگی‌ها و تمایزهایتان را برجسته کنید و مقابل چشمشان قرار دهید.

بهتر است بر روی کدام نوع لید تمرکز کنید؟

به عنوان یک قاعده کلی می‌توان این‌گونه پاسخ داد که هر برند و تمام تیم بازاریابی و فروش آن باید تلاش خودشان را بر مواردی متمرکز کنند که به فروش منتهی شود. این بدان معناست که برای مثال باید تمرکز بیشتری روی لیدهای داغ نسبت به لیدهای گرم و سرد گذاشت. همچنین گروه SQL مستحق پیگیری بیشتری نسبت به گروه MQL هستند. در حقیقت هرچه افراد به قیف فروش نزدیک‌تر باشند، منطقی‌تر است که توجه بیشتری به آن‌ها شود. برای افزایش فروش و عدم تلف کردن وقت خود بر موارد بیهوده باید به تفاوت اصلی میان انواع مختلف گروه‌های لید (سرنخ‌ها) اهمیت بسیاری داد.

منظور از لید جنریشن یا lead generation  (تولید لید) چیست؟

تولید لید یا لید جنریشن (Lead generation)، فرایند جلب علاقه مشتریان بالقوه به منظور افزایش فروش و سوددهی برند است. برندهای مدرن استراتژی‌های مختلف و هوشمندی را برای لید جنریشن استفاده می‌کنند. ای حمله این استراتژی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • وبلاگ‌نویسی
  • بازاریابی ایمیلی
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی
  • برگزاری سمینارها و ایونت‌ها
  • طراحی لندینگ پیج‌های جذاب
  • و…
اکثر شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از استراتژی‌های قطعی و اقداماتی که به فروش می‌رسند استفاده کنند و به همین منظور، از کارشناسان مجربی کمک می‌گیرند تا بتواند با توجه به نوع کسب و کار و مخاطبینش بهترین روش‌ها را برای تولید لید در استراتژی‌های بازاریابی برند بگنجاند. فرایند لید جنرشین به عوامل مختلفی بستگی دارد اما ۴ اصل اساسی آن شامل هدف‌گیری دقیق، پیام‌رسانی مداوم در کانال‌های متنوع، تمرکز بر هدایت و آموزش مشتری و پرورش و توسعه روابط هدف‌دار می‌شود. منظور از لید جنریشن یا lead generation  (تولید لید) چیست

مراحل تولید لید از بررسی اهداف تا ارزیابی نتایج

Lead generation شامل مراحلی است که برای تولید و تبدیل انواع مختلف لیدها لازم است انجام شود. البته تمام این مراحل توسط کارشناسان بازاریابی انجام می‌شود و طبق همین مراحل استراتژی‌های بازاریابی برند طراحی و تدوین می‌شوند. مرحله اول: در ابتدا نیاز است نیازها و اهداف خود را از تولید لید مشخص کنید. سعی کنید اهدافتان قابل اندازه‌گیری و واقع‌بینانه باشد. مشخص کردن اهداف و نیازها به شما کمک می‌کند تا بدانید دقیقا به دنبال چه چیزی هستید و از چه طریقی بهتر و دقیق‌تر به آن می‌رسید. مرحله دوم: شناخت مخاطب هدف به شما کمک می‌کند درک درستی از نوع لیدی که با آن سر و کار دارید به دست آورید. اگر مخاطبتان را نشناسید، هرگونه اقدام بازاریابی یا تبلیغاتی که انجام دهید بیهوده خواهد بود. همان‌طور که گفتیم مهم است که با توجه به شناخت مخاطبینتان، بهترین و نزدیک‌ترین گروه به قیف فروش را برگزینید. مرحله سوم: تعیین استراتژی و گزینش تکنیک‌های مناسب برای جذب و تولید لیدها از مهم‌ترین بخش‌های انجام کار است. با توجه به پرسونای مخاطبین، بودجه برند و اهداف و نیازهایش و همچنین بازار کسب و کار، مهم است که بتوان بهترین استراتژی را برای رسیدن به بهترین و نزدیک‌ترین نتیجه به اهداف اصلی برند طراحی کرد. مرحله چهارم: جذب لیدهای بالقوه در مرحله بعدی و با توجه به استراتژی انجام می‌شود. در این مرحله با تمرکز بر اموری مانند بازاریابی محتوا و حضور پررنگ در شبکه‌های اجتماعی یا در میان مخاطبان به جذب افرادی می‌پردازیم که خود به خود جذب برند می‌شوند. مرحله پنجم: در این مرحله باید تلاش کنیم از بازدیدکننده‌های برند لید بسازیم. ترغیب این تماشاچیان بنا بر نوع کسب و کار می‌تواند متفاوت باشد. کلید اصلی در این بخش استفاده از تکنیک‌هایی است که در آن از CTA استفاده شده است. از تکنیک‌های رایج در این مرحله می‌توان به ارائه کدهای تخفیف و نسخه‌های دمو یا رایگان از محصولات و خدمات برند است. مرحله ششم: ارتباط هدف‌دار و معنا‌دار با لیدها اصلی‌ترین نکته در این مرحله است. باید از اطلاعاتی که مخاطبین به شما می‌دهند به درست‌ترین شکل استفاده کنید تا بتوانید ارتباط مؤثری با آن‌ها برقرار کنید. مرحله هفتم: تولید لید با ایجاد رضایت در مخاطبینتان پایان می‌یابد. اگر لیدها از برند شما و استراتژیتان راضی باشند، می‌توان آن‌ها را به مشتری تبدیل کرد. به یاد داشته باشید در انتهای مسیر لازم است تا نتایج تحلیل و  ارزیابی شوند تا بتواند آن‌ها را بهبود بخشید و ایرادات آن را رفع کرد. چالش‌های تولید لید در میدان کسب و کار تولید لید همیشه آسان نیست. مورادی که در ادامه ذکر شده‌اند از رایج‌ترین مشکلات تولید لید برای بازاریابان هستند. آگاهی از این چالش‌ها می‌تواند دید بهتری نسبت به این مسیر داشته باشید و بتوانید بدون هدر دادن سرمایه و زمان خود، با آن‌ها غلبه کنید یا از مشاورین و متخصصین کمک بگیرید.
  • ایجاد لید‌های باکیفیت (داغ و واحد شرایط) که از کسب و کار شما حمایت کنند.
  • تولید حجم بالایی از لید در بازه زمانی کوتاه
  • اندازه‌گیری، ردیابی و ارزیابی موفقیت در تولید سرنخ و گزارش‌گیری از آن
  • داشتن زمان و منابع کافی برای تولید لید اختصاصی برند
مراحل تولید لید از بررسی اهداف تا ارزیابی نتایج

آمار و ارقام مرتبط با لید در بازاریابی

در آمار منتشر شده در popupsmart می‌بینیم: هزینه صرف شده بر تولید لید در بستر دیجیتال در آمریکا در سال ۲۰۲۲ خدود ۳.۱۵ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۳، ۳.۲۴ میلیارد دلار آمریکا بوده است. ۵۳% از بازاریابان باور دارند که مؤثرترین راه در جذب لید از طریق ایمیل مارکتینگ است و حدود ۴۳% از شرکت‌ها از ابزارهای اتوماسیون برای این کار استفاده می‌کنند. ۸۰% از کسب و کارهای B2B، جذب لید را در صدر اهداف بازاریابی محتوای خود قرار داده‌اند؛ چرا که آمارها نشان داده است بازاریابی محتوایی حدود سه برابر جذب بیشتری نسبت به بازاریابی‌های بیرونی دارد آن هم تقریبا با نصف هزینه‌ی آن‌ها! ۶۲% از کسب و کارهای B2B از لندینگ پیج‌ها برای جذب مشتریان احتمالی استفاده می‌کنند و در این میان، کسب و کارهایی که بلاگ‌نویسی دارند ۶۷% بیشتر از سایر رقبایشان لید تولید می‌کنند. همچنین اینستاگرام گزارش داده‌ است که ۹۰% از کاربرانش حداقل یک پیج کسب و کار را در این شبکه اجتماعی دنبال می‌کنند. در ادامه این گزارش آمده است که طی یک نظرسنجی مشخص شد ۸۷% از شرکت‌کنندگان قبل از اقدام به خرید، اطلاعات مربوط به محصولات یا خدمات را در اینستاگرام بررسی کرده‌اند. لینکداین نیز با بیش از ۴۰۰ میلیون کاربر در ۲۰۰ کشور مختلف، گزارش کرده است که ۵۸ میلیون شرکت ارتباط خود را در لینکداین شکل داده‌اند تا جذب لید و مشتری احتمالی بیشتری داشته باشند و طی نظرسنجی میان آن‌ها دریافته‌اند که ۸۰% از تولید و جذب لید برند خود را از طریق لینکداین به دست آورده‌اند. طبق آمار Hubspot حوزه اطلاعات فناوری و خدمات بیشترین لید را در هر ماه تولید می‌کند. میزان تولید لید در این نوع از کسب و کار به صورت میانگین حدود ۳۶۶۰ لید به صورت ماهانه است که ۸۳% از این عدد متعلق به لید MQL یا لید واجد شرایط بازاریابی است.

چرا جذب لید در بازاریابی و فروش اهمیت دارد؟

زمانی که افراد به محصولات یا خدمات برند علاقه نشان می‌دهند، به صورت طبیعی به سمت خرید از شما قدم برمی‌دارند و شما با کمک به آن‌ها مسیر خرید را هموارتر و لذت‌بخش‌تر می‌کنید. زمانی هم که علاقه‌ای به کسب و کار شما ندارد، می‌توانید تلاش کنید تا طی اقداماتی او را علاقه‌مند کنید و به سمت خرید از برندتان سوق دهید. اما این سوق دادن باید به نحوی باشد که باعث آزار افراد نشود، چرا که اگر حس کنند شما آن‌ها را تخت فشار قرار می‌دهید، به اعتبارتان لطمه وارد می‌شود. توجه به جامعه و بازار هدف فقط از طریق تولید لید می‌تواند به صورت تضمینی باعث شود برند شما با ایده‌آل مشتریان تطابق داشته باشد. همچنین با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های جذب، تولید و تبدیل لید می‌توانید هزینه کمتری را صرف تبلیغات و بازاریابی خود کنید. تنها نکته مهم در این باره این است که باید در این راه از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید. توجه کنید که در این موضوع شما با مخاطبینتان سر و کار دارید و هر خطایی می‌تواند منجر به از بین رفتن اعتبار یا شهرتتان شود یا مسیر رشد را برای شما دشوار کند. کانون تبلیغاتی کروشه با گردآوری تیمی متشکل از افراد مجرب و ماهر در این حوزه می‌تواند شما را در این این مسیر همراهی کند. چرا جذب لید در بازاریابی و فروش اهمیت دارد؟ علاوه بر تمام این مطالب، تولید لید شامل مزایای زیر نیز می‌شود:
  • افزایش آگاهی از برند: تولید لید و تمرکز بر بازار هدف به برند شما کمک می‌کند تا آگاهی را نسبت به خود افزایش داده و محبوبیت و مقبولیت بیشتری میان افراد به دست آورد.
  • کاهش هزینه‌های تبلیغاتی: یکی از مزایای جذب لید، کاهش هزینه‌هایی است که باید صرف جذب مخاطب با استفاده از تبلیغات شود. زمانی که دغدغه یک برند از جذب مشتری و مخاطب به معرفی محصول و سوددهی تغییر می‌کند، برند می‌تواند متمرکزتر تبلیغات خود را پیاده‌سازی کند. همچنین با عمل به استراتژی‌های سرنخ‌سازی و بازاریابی می‌توان نرخ بازگشت سرمایه را چند برابر کرد.
  • انسجام و جمع‌آوری اطلاعات مشتریان: یکی از اهداف تولید سرنخ، ثبت اطلاعات مشتریان احتمالی است. زمانی که اطلاعات جامعه هدف را در اختیار داشته باشید، می‌توانید نیازهای آنان را بهتر شناسایی کنید.
  • ایجاد مشتریان وفادار: برندی که به مخاطبین خود توجه ویژه‌ای داشته باشد، مشتریان وفاداری برای خود خواهد ساخت. افراد متوجه این موضوع می‌شوند که هدف برند از اقداماتش چیست و زمانی که بداند در مرکز توجه قرار دارد، به برند علاقه‌مند می‌شود.
بیشتر بخوانید:  بازار هدف چیست؟ | چرا باید بازار هدف خود را بشناسیم؟

جذب لید با روش‌های کاربردی

  • جذب لید با بهینه‌سازی (سئو)
به کمک روش‌هایی که در سئو به کار گرفته می‌شود (سئو محتوا، سئوی خارج از صفحه و سئوی داخل صفحه) می‌توان سئو را برای کاربران بهینه‌سازی کرد تا وارد قیف فروش برند شوند.
  • جذب لید از شبکه‌های اجتماعی
شبکه‌های اجتماعی ماند فیس‌بوک، لینکداین و اینستاگرام، از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی هستند که به نحوی با کسب و کارها در ارتباطند. با تولید محتوا برای شبکه‌های احتماعی برندتان می‌توانید مخاطبین خود را به خوبی پیدا کرده و آن‌ها را به خرید از شما ترغیب کنید.
  • جذب لید از طریق ایمیل
ایمیل مارکتینگ یکی از پرکاربردترین روش‌های بازاریابی در دنیاست. کاربران می‌توانند به صورت ماهانه، هفتگی و یا سالانه از شما خبرنامه دریافت کنند یا از جشنواره‌هایتان اطلاع پیدا کنند و برند در ذهم آن‌ها یادآوری شود.
  • جذب لید به کمک تولید محتوا
محتوا در کسب و کارهایی که برای مخاطبینشان ارزش قائلند، حرف اول را می‌زند. یک کسب و کار خوب تلاش می‌کند تا به کمک تولید محتوای با کیفیت و مفید میان مخاطبینش محبوبیت کسب کند و به وسیله آن لید جذب و تولید کند و سپس آن‌ها را به مشتریان خود تبدیل کند.
  • جذب لید با خرید اشتراک
زمانی که اطلاعات یا خدمت مفیدی را در دسترس کاربران قرار می‌دهید، مخاطبان خود به خود جذب شما می‌شوند و از این اطلاعات استفاده می‌کنند. بسیاری از کسب و کارهای موفق و بزرگ، علاوه در دسترس قرار دادن برخی از محتواهای پربازدید خود، حق اشتراکی را برای کاربران ایجاد می‌کنند که به آن‌ها فرصت می‌دهد به صورت نامحدود از این خدمات استفاده کنند.
  • جذب لید به کمک تبلیغات
انواع مختلفی از تبلیغات وجود دارد که می‌تواند منجر به جذب لید شود. رسانه‌های تبلیغاتی محیطی، آنلاین و چاپی همگی ‌می‌توانند به برند شما کمک کنند تا مخاطبین خود را پیدا کرده و آن‌ها را به مشتری تبدیل کنید. تبلیغات کلیکی، پاپ‌آپ، اپلیکیشنی، اسپانسرینگ، تبلیغات ویدیویی و… با توجه به بودجه و اهداف و نوع کسب و کار شما می‌توانند شما را سریع‌تر به اهدافتان برسانند.
  • جذب لید به کمک پاداش و تعامل
همان‌طور که گفتیم، کدهای تخفیف، کدهای معرفی به دوستان و بازاریابی ارجاعی، جشنواره‌ها و پیشنهادات و آفرهای خاص می‌توانند لیدهای شما را به قیف فروش نزدیک‌تر کنند.
  • جذب لید با ارائه خدمات مفید به کاربران
با ارائه خدمات مفیدی که به محبوبیت شما نزد مخاطبین کمک کند و حسن نیت شما را به آن‌ها اثبات کند، می‌توانید جذب لید خود را چند برابر کنید. این کار را می‌توانید با ارائه مشاوره رایگان، آپلود فایل‌های کاربردی و… انجام دهید.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

کاربرد cta چیست؟
اگر به وب‌گردی علاقه دارید، در وب سایت‌های مختلف گزینه‌هایی نظیر اطلاعات بیشتر، مشاهده قیمت، افزودن به سبد خرید و موارد مشابه دیگر را دیده‌اید؛ احتمالا برایتان جالب باشد که به این موارد Cta می‌گویند و به منظور تعامل کاربر...
رپورتاژ آگهی چیست؟ از کجا رپورتاژآگهی بخرم؟
رپورتاژ، گزارشی بی¬طرفانه از محصولات و خدمات برندهای گوناگون است که برای انتقال پیام به مخاطب در رسانه¬ها منتشر می¬شود. (رسانه می¬تواند برنامه تلویزیونی و یا یک وب سایت باشد) مدیران رسانه در ازای انتشار گزارش مبلغی را از شرکت¬ها...
بلاگ کروشه18 بهمن
روابط عمومی که اغلب در فضاهای حرفه‌ای به PR معروف است ۶۳٪ ارزش اکثر شرکت‌های امروزی را تشکیل می‌دهد. روابط عمومی یکی از جنبه‌های کلیدی کسب و کار شما است. اگر از مدیران کسب و کارها بپرسید که چگونه روابط...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.