نسخه آزمایشی!

همه چیز درباره بازاریابی محصول + معرفی ۵ استراتژی مؤثر

بازاریابی محصول

فهرست مطالب

در دنیای تجاری و به‌شدت رقابتی امروز، بازاریابی مؤثر محصول برای کسب‌وکارهایی که به‌دنبال موفقیت و سود بیشتر هستند، ضروری است. اگر استراتژی‌های بازاریابی محصول به‌خوبی اجرا شوند، می‌توانند کسب‌وکارها را در زمینه برندینگ، افزایش فروش و همچنین تبلیغات کمک کنند. با این حال، طراحی استراتژی‌های این نوع بازاریابی نیازمند این است که در ابتدا جامعه هدفتان را بشناسید، چشم‌اندازی رقابتی داشته باشید و ارزش محصول خود را به‌درستی ارزیابی کنید. در این مقاله از مجموعه تبلیغاتی ]کروشه[، نگاهی دقیق‌تر به نکات کلیدی بازاریابی یا مارکتینگ محصول می‌اندازیم و نکات مربوط به طراحی استراتژی‌های خاص آن را ارائه خواهیم کرد.

در حال حاضر، چه مشغول راه‌اندازی و تولید یک محصول جدید هستید و چه هنوز تصمیم قطعی برای راه‌اندازی یک کسب‌وکار را نگرفته‌اید، مطالعه این مطلب را به‌تان پیشنهاد می‌کنیم. با به پایان رسیدن همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۲، حالا بیشتر از یک سال است که زمینه تبلیغات و بازاریابی برای جبران نرخ فروش در بازار فراهم شده است. البته، این پایان ماجرا نیست! توسعه و تولید یک محصول، یک داستان طولانی دارد و بازاریابی کردن آن هم دنیایی کاملاً متفاوت است. حتی بهترین محصولات دنیا هم بدون بازاریابی درست و اصولی، در گوشه قفسه فروشگاه‌ها خاک می‌خورند و به‌فروش نمی‌روند. پس برای اینکه درک کنید چگونه برای محصول خود بازاریابی کنیم، با ما همراه شوید!

بیشتر بخوانید:  چالش ریسک های برندینگ برای شرکت ها

بازاریابی محصول چیست؟

بازاریابی یا مارکتینگ محصول (به انگلیسی: Product Marketing)، فرآیند ارائه یک محصول خاص به بازار، تبلیغ و فروش آن به مشتری است. این فرآیند شامل درک مخاطبان هدف محصول و استفاده از استراتژی‌های مختلف تبلیغاتی (از جمله دیجیتال مارکتینگ) برای افزایش درآمد و میزان تقاضا برای آن محصول مورد نظر است. مارکتینگ محصول، پس از تولید و ورود محصول به بازار به پایان نمی‌رسد و همچنان تا مرحله فروش به مشتری، ادامه خواهد داشت.

نکته جالب در مورد بازاریابی محصول، این است که این نوع بازاریابی پس از اینکه محصول روانه بازار شد، گسترش پیدا می‌کند. این کار با این هدف انجام می‌شود تا تولیدکننده در مورد اینکه مخاطب هدف در مورد محصول اطلاع دارد، مطمئن شود. در نهایت، مجموع نیازها و بازخورد مشتریان در مورد محصول جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل می‌‍شوند تا کسب‌وکارها استراتژی‌های بازاریابی خود را تقویت کنند. همه این اقدامات باعث می‌شوند که صاحبان کسب‌وکارها تصمیم‌ها آگاهانه‌ای برای افزایش نرخ فروش محصول در بازار بگیرند.

تفاوت بین بازاریابی محصول و بازاریابی معمولی چیست؟

هر دوی این بازاریابی‌ها از جنس تبلیغات هستند، اما بازاریابی مرسوم یا بازاریابی معمولی (Conventional Marketing)، روی جذب و تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی متمرکز است. بازاریابی رایج معمولاً شامل مراحل مختلفی از جمله برندسازی (Branding)، تبلیغ کسب‌وکار و پیام‌رسانی به مخاطبان هدف برای فروش است.

از طرف دیگر، مارکتینگ محصول، شاخه‌ای از بازاریابی رایج یا معمولی است که درک مشتریان را در مورد محصول و عملکردش بالا می‌برد. در نتیجه، شغل یک بازاریاب محصول در شرکت تبلیغاتی، ارائه خدمات به مشتریان و کمک به رشد کسب‌وکار به‌صورت هم‌زمان است.

آشنایی با ۶ هدف مهم بازاریابی محصول

بدون بازاریابی کردن محصول، ممکن است محصول تولیدشده به حداکثر پتانسیل لازم برای اینکه در ذهن مشتری جا خوش کند و بازار را در دست بگیرد، نرسد. بنابراین، ارتباطات بازاریابی فروش محصول  با چه چیز یا چیزهایی می‌تواند به کسب‌وکارتان کمک کند و نرخ فروش را تا بالاترین حد ممکن افزایش دهد؟

این موفقیت، با وجود اهداف ۶ گانه‌ای حاصل می‌شود که برای این نوع بازاریابی تعریف شده‌اند. این اهداف روی ۲ فاکتور افزایش تقاضا  و پذیرش یک محصول در بین مشتریان متمرکز است. این تمرکز شامل مراحلی است که در طی آن‌ها مردم برای خرید محصول شما اقدام می‌کنند. معمولاً بازاریابی محصول با وجود این اهداف ۶ گانه تحقق پیدا می‌کند:

بازاریابی محصول چیست؟

۱. مشتریانتان را بهتر درک کنید

وقتی که استراتژی‌های بازاریابی فروش محصول را با موفقیت اجرا می‌کنید، مخاطب هدف یا مشتریانتان ارزش آن محصول را در زندگی خود درک می‌کنند. درک اینکه چه تعداد مشتری به سمت محصول جدیدتان جذب می‌شوند، درک بهتری را از مشتری در اختیارتان قرار می‌دهد.

برای مثال، تصور کنید شما فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی دارید و می‌خواهید استراتژی بازاریابی فروش محصول را برای ریمل جدیدتان اجرا کنید. وقتی شما برای بازاریابی محصولتان، شعار «ریمل X، شبتان را خراب نمی‌کند» را طراحی می‌کنید، این درک را در مشتری به‌وجود می‌آورید که او برای اینکه آرایش چشم‌هایش در مهمانی امشب خراب نشود و اعتمادبه‌نفسش پایین نیاید، به این محصول شما نیاز دارد.

۲. شخصیت خریداران را مورد هدف قرار دهید

علاوه بر درک بهتر مشتری، باید نوع شخصیت خریدار را که در آینده قرار است هدف شما محسوب شود، بشناسید. دانستن نیازهای دقیق مخاطب هدف یا مشتری بالقوه، به شما کمک می‌کند تا در تولید محصول نوآوری به خرج دهید تا نیازهای مشتریان با خریدن محصول شما برطرف شوند.

۳. با رقبای خود در بازار بیشتر آشنا شوید

وقتی که می‌خواهید محصولتان را بازاریابی کنید، باید قبل از هر چیزی، استراتژی‌های خود را با رقبا در مقام مقایسه قرار دهید. برای مثال، در مقایسه محصولتان با رقیب، به این فکر کنی که چه ویژگی‌ها و مزایایی در محصول رقبا وجود دارد؟ چه ایده‌هایی ممکن است برای بازاریابی محصول وجود داشته باشند که به آن‌ها فکر نکرده‌اید؟ محصول رقیب چه چیزهایی را ارائه می‌دهد که محصول شما آن را ندارد؟

صاحبان کسب‌وکار می‌توانند از این پرسش‌ها برای ایجاد و اجرای استراتژی بازاریابی فروش محصول خود استفاده کنند.

۴. مطمئن شوید که تیم‌های بازاریابی، فروش و طراحی محصول با هم هماهنگ هستند

یکی از مهم‌ترین اهداف مارکتینگ محصول، قرار دادن تیم‌های بازاریابی فروش و طراحی یک محصول در یک مسیر یکسان است. وقتی تیم‌ها با همدیگر هم‌هدف و هم‌قدم باشند، می‌توانند هدف محصول را بهتر درک کنند و در نتیجه، آن چیزی را ارائه دهند که همه از آن راضی‌اند.

۵. محصول را به‌طور مناسب و در جای خودش در بازار قرار دهید

در بازاریابی محصول، شما می‌خواهید محصول، تصویر برند و لحن برندتان با هم در یک راستا قرار بگیرند و یک هدف را دنبال کنند. پس وقتی که قرار است در مورد جایگاه برندتان در بازار فکر کنید، باید این چند سؤال را از خود بپرسید و به آن‌ها پاسخ دهید:

  • آیا این محصول برای بازار امروز مناسب است؟
  • این محصول چه تفاوتی با رقبای ما در بازار دارد؟
  • آیا می‌توانیم این محصول را از محصول رقبا متمایز کنیم؟
  • آیا محصولاتی وجود دارند که ما داریم و درگذشته فروخته شده‌اند و ما آن‌ها را دوباره نمی‌فروشیم؟ اگر چنین است، چرا تولید دوباره آن از سر گرفته نمی‌شود؟

۶. درآمد و نرخ فروش خود را افزایش دهید

پرسیدن سؤالات مربوط به بازاریابی محصول و پاسخ درست به آن‌ها می‌تواند به شما بفهماند که آیا محصولتان در بین مشتریان به‌فروش می‌رسد یا خیر. اگر یک‌بار دیگر به سؤالاتی که مطرح شدند تا هدف بازاریابی فروش محصول را مشخص کنند، نگاه کنید، می‎بینید که همه آن‌ها با هدف نهایی افزایش درآمد و فروش مطرح شده‌اند.

آشنایی با 6 هدف مهم بازاریابی محصول

بازاریابی محصول چه اهمیتی دارد؟

برای درک اهمیت بازاریابی فروش محصول، بیایید به مثالی از یک بازاریابی موفق محصول در دنیا نگاهی بیندازیم:

در طول دهه ۵۰ میلادی، فولکس واگن موفق شد اتوبوس جدیدش را بفروشد. فولکس واگن برای معرفی این اتوبوس به ویژگی‌ها مهم آن اشاره کرد؛ از جله اینکه اتوبوس الکتریکی است و ظاهری شیک و مدرن دارد. بازاریابی فولکس ولگن برای این وسیله نقلیه عمومی جذاب، منحصربه‌فرد و سرگرم‌کننده بود و حال‌وهوای «هیپی بودن» را که آن زمان‌ها خیلی محبوب بود، به مخاطب القا می‌کرد. برند فولکس واگن برای موفقیت در بازاریابی محصول جدید خود، تصاویر مینیمالیستی برای آگهی‌های تبلیغ آن در نظر گرفت. همچنین، برای ماندگاری، از آهنگ معروف The Sound of Silence (با کنایه به اینکه ماشین‌های الکتریکی بی‌صدا هستند)، برای تبلیغ ویدئویی آن استفاده کرد.

در نهایت، برند فولکس واگن، بازاریابی این محصول را با این پیام که در آخر تبلیغ نمایان می‌شد، اجرا کرد:

«معرفی عصر جدیدی از رانندگی الکتریکی»

بنابراین، این احساس با دیدن پیام اتوبوس فولکس واگن به مشتریان القا می‌شد که جامعه آن‌ها واقعاً به ماشین‌های الکتریکی نیاز دارد. همچنین، این نکته هم در ذهن مردم نقش می‌بست که این دوره به رانندگی الکتریکی تعلق دارد و این اتوبوس، نماینده چنین سبکی از رانندگی است.

با توجه به همه این نکات، اهمیت بازاریابی محصول از آن جهت است که اگر با موفقیت اجرا شود، نرخ فروش را بالا می‌برد و مشتریان را برای خرید آن جذب می‌کند. همچنین، باعث می‌شود تا محصول جایگاه خود را در بازار پیدا کند و بیشتر به فروش برسد.

۳ نقش مهم بازاریابی فروش محصول در بازار

بازاریابی یا مارکتینگ محصول، ۳ نقش مهم و پررنگ را در بازار ایفا می‌کند:

  1. تحقیق در بازار: بازاریابی محصول، اطلاعات زیادی را در مورد بازار، رقبا و مشتریان جمع‌آوری می‌کند تا بازاریابان بتوانند فرصت‌ها و تهدیدها را شناسایی کنند
  2. تعریف مشتری هدف: فرآیند بازاریابی کردن محصول شامل شناسایی بخش‌هاب مربوط به مشتریان هم می‎‌شود که محصول برای آن‌ها طراحی شده است
  3. تقویت جایگاه محصول در بازار: طبق تحقیقات در بازار و بینشی که در مورد مشتری می‌شود به‌دست آورد، می‌توان استراتژی‌های منحصربه‌فردی را طراحی کرد که محصول را از رقبا متمایز می‌کنند و به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهند که:
  • چرا این محصول را باید تولید کرد؟
  • چگونه برای محصول خود بازاریابی کنیم؟
  • این محصول برای چه کسانی مناسب است؟
  • این محصول چه مشکلی را می‌تواند حل کند؟
  • چه جیزی باعث می‌شود که این محصول از محصولات رقیب متمایز شود؟

البته قبل از اینکه برای بازاریابی محصول، استراتژی طراحی کنید، مطمئن شوید که این موارد را انجام داده‌اید:

  • ایجاد بروشورها، ویدئوها وبینارها و شعارهای تبلیغاتی برای محصول
  • راه‌اندازی و تولید محصول جدید با هماهنگی تیم‌های فروش، مهندسی و پشتیبانی مشتری
  • آموزش تیم‌های فروش و پشتیبانی مشتری برای اطلاع‌رسانی درست در مورد محصول و مزایای آن
  • تجزیه‌وتحلیل عملکرد استراتژی‌های بازاریابی فروش محصول

بازاریابی محصول چه اهمیتی دارد؟

آشنایی با استراتژی‌های بازاریابی یا مارکتینگ محصول

استراتژی‌ای بازاریابی محصول، در واقع شریان‌های قلب آن به‌شمار می‌روند. این استراتژی‌ها باعث می‌شوند، کسب‌وکارها در مورد اینکه محصول جدید به مخاطب هدف می‌رسد و واقعاً باعث فروش می‌شود، مطمئن شوند. یک استراتژی بازاریابی فروش محصول، می‌تواند شامل طیف وسیعی از تاکتیک‌ها شود؛ از تعریف پیشنهاد منحصربه‌فرد محصول به هر مشتری گرفته تا تولید محصول جدید و اجرای یک کمپین تبلیغاتی برای فروش آن.

بیایید برای درک بهتر استراتژی‌های مارکتینگ محصول، به ۵ تا از موثرترین استراتژی‌های این نوع بازاریابی، نگاهی بیندازیم. لازم به ذکر است که بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک برای موفقیت در اجرای بازاریابی محصول از همین تاکتیک‌ها استفاده می‌کنند.

۱. شناسایی مخاطب هدف و شخصیت‌های خریدار خود

اولین قدم در بازاریابی فروش یک محصول، تعریف مخاطب هدف است. این کار شامل شناسایی مشتری ایده‌آل برای محصول از جمله جمعیت‌شناسی، علایق و رفتار آن‌هاست. با درک مخاطب هدف، کسب‌وکارها می‌توانند کانال‌های پیام‌رسانی و ارتباطی خود را به‌نحوی تنظیم کنند که مشتری به‌صورت مؤثر با محصول و مزایای آن درگیر شود.

۲. تعیین پیشنهاد فروش و پیام منحصربه‌فرد برای محصول

پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد (USP)، یکی از مزایای کلیدی یک محصول است که آن را از رقبا متمایز می‌کند. به‌عبارت ساده‌تر، وقتی شما برای هر کدام از مشتریان خود، یک پیام جداگانه برای معرفی و فروش محصول طراحی و ارسال می‌کنید، یعنی پیشنهاد منحصربه‌فردی را به هر مشتری داده‌اید. البته که مهم است، در ابتدا مسئله USP را به‌خوبی تعریف کنید و سپس آن را در همه گوشه‌وکنارهای بازاریابی به کار بگیرید. این اقدامات باعث می‌شوند که محصول جدید در بازار شلوغ و رقابتی، اصطلاحاً بولد شود.

مهم‌ترین نکته در این استراتژی بازاریابی محصول، موقعیت محصول شما و پیامی است که برای تبلیغ آن ارائه می‌دهید. موقعیت‌یابی و پیام‌رسانی محصول، ۲ فاکتوری هستند که به سوالات مشتریان در مورد محصول و اینکه چه چیز منحصربه‌فردی دارد، پاسخ می‌دهند. یک بازاریاب محصول، باید مطمئن شوید که پاسخ‌های درستی برای این قبیل سوالات وجود دارند:

  • چه چیزی محصول را منحصربه‌فرد می‌سازد؟
  • چرا محصول شما از محصول رقیب بهتر است؟
  • چه ویژگی‌هایی در محصولتان وجود دارند که با نیاز مخاطب هدف، در یک راستا هستند؟
  • مشتریان چه چیزی را در محصول شما به‌دست می‌آورند که در محصول رقیب وجود ندارد؟
  • چرا مشتریان باید به شما و محصولتان اعتماد و روی آن سرمایه‌گذاری کنند؟

وقتی که پاسخ‌ها را دریافت کردید، آن‌ها را در قالب یک گزارش گردآوری کنید تا از آن‌ها برای تعیین استراتژی بعدی کمک بگیرید. نکته مهم: مطمئن شوی که تیم بازاریابی، تیم فروش و بقیه گروه‌های ذی‌نفع، از موقعیت محصول و پیام‌رسانی تبلیغاتی مد نظرتان آگاه هستند. این کار باعث می‌شود تا آن‌ها توانند پیام و ایده‌های ثابت یا مرتبطی بری جذب مشتری بالقوه در نظر بگیرند.

۳. تعیین هدف یا اهداف برای محصول

وقتی که مخاطب هدف و استراتژی USP در بازاریابی محصول تعریف شدند، نوبت یک برنامه مشخص برای بازاریابی می‌رسد. این برنامه‌ریزی شامل بودجه، جدول زمانی و تاکتیک‌هایی برای دستیابی به مخاطب هدف هستند. بعضی از استراتژی‌های مؤثر بازاریابی محصول، عبارت‌اند از:

  • تبلیغات
  • رسانه‌های اجتماعی
  • بازاریابی محتوا (content marketing)
  • بازاریابی ایمیلی (email marketing)
  • برگزاری رویدادها و همایش‌ها
  • بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها یا بازاریابی اینفلوئنسری (influencer marketing)

آشنایی با استراتژی‌های بازاریابی یا مارکتینگ محصول

اهداف محصول، بسته به مدل شرکتی که در آن یا برای آن کار می‌کنید، اهداف کلی بازاریابی شما و عوامل مختلف دیگر تعیین می‌شوند. با این حال، اهداف محصول باید مختص کسب‌وکار و موقعیتتان در بازار باشد. بیایید نگاهی به بعض از اهدافی که بازاریابان محصول به‌دنبال آن هستند، بیندازیم:

  • افزایش درآمد
  • تعامل با مشتریان
  • بهبود موقعیت محصول در بازار
  • آموزش از رقبا
  • تقویت برندسازی با خدمات برندینگ

۴. قیمت‌گذاری محصول

قیمت‌گذاری روی محصول، بخشی مهم از بازاریابی محصول است تا فروش، سودآوری و موفقیت کلی برندتان در بازار افزایش پیدا کنند. در ادامه، با مراحلی که به شما در قیمت‌گذاری مؤثر و دقیق محصول کمک می‌کنند، آشنا می‌شوید:

  • شناسایی و ارزیابی هزینه‌ها (از تولید تا تحویل محصول)
  • شناخت مخاطب هدف (اینکه مشتری شما چقدر می‌تواند برای خرید محصولتان پول بپردازد)
  • تحقیق در مورد قیمت محصول رقبا (از قیمت‌گذاری تا تخفیف‌ها)
  • تنظیم استراتژی‌های تخصصی قیمت‌گذاری (همسو با اهداف تجاری کسب‌وکارتان)
  • آزمایش قیمت‌گذاری (با هدف تعیین اینکه کدام قیمت، بیشترین فروش و سودآوری را دارد)
  • نظارت و تنظیم قیمت (زیر نظر گرفتن دائمی فروش و سودآوری با توجه به قیمت فعلی)

فراموش نکنید که استراتژی قیمت‌گذاری در بازاریابی محصول، یک تصمیم یک‌باره و یک‌شبه نیست. بلکه باید نتیجه فرآیندی مستمر باشد که تغییرات بازار، رقابت و هزینه‌های تولید محصول را هم شامل شود. یک استراتژی قیمت‌گذاری خوب، هم سودتان را به حداکثر می‌رساند و هم موفقیت محصول را در بازار تضمین می‌کند.

۵. راه‌اندازی و ارائه محصول

حالا نوبت به اصل ماجرا می‌رسد و وقتی به این مرحله برسید، یعنی روز موعد فرا رسیده است! راه‌اندازی، تولید و ارائه محصول، یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های بازاریابی محصول محسوب می‌شود. در این مرحله، لازم است بدانید که می‌خواهید محصول را چگونه و از چه طریقی به مخاطبان هدف یا مشتریان آینده‌تان عرضه کنید.

در این قسمت، ۲ مسیر مختلف ظاهر می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • عرضه از طریق Soft Launch: در فرآیند سافت لانچ، یک شرکت پس از تولید محصول، محصولاتش را در یک بازه زمانی مشخص در انبار ذخیره می‌کند تا پس از تست کنترل کیفیت و اوکی بودن همه پارامترهای کیفی، آن‌ها را روانه بازار کند
  • عرضه از طریق Hard Launch: فرآیند هارد لانچ، شامل همه اقدامات برای ارائه یک محصول اعم از اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، بازاریابی و تبلیغات گسترده می‌شود. هدف از عرضه با روش هارد لانچ، ایجاد علاقه و افزایش فروش از طریق هجوم مشتریان به بازار است. فرآیند هارد لانچ می‌تواند شامل تبلیغات مختلف، برگزاری رویدادها، بازاریابی مؤثر و سایر استراتژی‌های بازاریابی محصول برای دستیابی به مخاطبان هدف باشد

با همه این اوصاف، استراتژی سافت لانچ در بازاریابی محصول، زمانی ایده‌آل است که:

  • می‌خواهید محصولتان را در یک محیط واقعی آزمایش کنید
  • می‌خواهید از مشتریانتان بازخورد بگیرید
  • می‌خواهید مشکلات احتمالی را شناسایی کنید و قبل از ارائه محصول در مقیاس بزرگ‌تر، آن را بهبود دهید

همچنین، فرآیند هارد لانچ در بازاریابی محصول در شرایطی کارایی دارد که:

  • به محصولتان اطمینان دارید و معتقدید که موفق خواهد بود
  • می‌خواهید در بازار سروصدا به پا و در مشتریان علاقه ایجاد کنید
  • می‌خواهید سرعت فروش و درآمدزایی را افزایش دهید

برای هر کدام از استراتژی‌هایی که در مرحله تولید محصول انتخاب می‌کنید، باید اطلاعات مربوط به آن محصول (مثل موقعیت‌یابی در بازار و پیام‌رسانی محصول) وجود داشته باشند. این اطلاعات باعث می‌شود تا مشتریان بالقوه بتوانند همه‌چیز را در مورد محصولتان از جمله ویژگی‌های محصول، آنچه آن را منحصربه‌فرد می‌سازد، قیمت‌گذاری، آموزش‌ها و سایر چیزها به اشتراک بگذارید.

بازاریابی فروش محصول چگونه انجام و اجرایی می‌شود؟

برای اینکه استراتژی‌های تعیین‌شده بازاریابی فروش محصول با دقت و به‌درستی اجرایی شوند، باید این مراحل را در نظر داشته باشید:

  • ایجاد یک چارچوب پیام‌رسانی: یک چارچوب پیام‌رسانی ایجاد کنید تا هدف بازاریابی محصول را محقق کند. این چارچوب، به محتوا و تیم رسانه‌های اجتماعی‌تان کمک می‌کند تا ارزش پیشنهادتان را در تمام کانال‌های بازاریابی به مخاطبان هدف منتقل کنند
  • انتخاب کانال‌های بازاریابی: کانال‌های بازاریابی خاصی را انتخاب کنید که بیشترین تأثیر را در دستیابی به مخاطبان هدفتان دارند. مثل رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی مؤثر، بازاریابی محتوا، برگزاری رویداد یا همایش و تبلیغات هوشمندانه
  • توسعه یک استراتژی محتوا: با ایجاد یک استراتژی محتوایی (مثل انتشار مقاله، طراحی آگهی یا کپی‌رایتینگ) می‌توانید چارچوب پیام‌رسانی بهتری برای درگیر کردن مخاطب با محصول داشته باشید
  • برنامه‌ریزی و تعیین بودجه: بودجه‌ای را که فقط برای بازاریابی محصول در نظر گرفته‌اید، کنار بگذارید و آن را اهداف تجاری خود همسو و هم‌جهت کنید. این کار به شما امکان اجرای مؤثر تاکتیک‌های بازاریابی را می‌دهد
  • تعیین اهداف و معیارها: اهداف و معیارهایتان باید مشخص و قابل اندازه‌گیری باشند. برای مثال، باید بدانید که می‌خواهید ترافیک وب‌سایتتان دقیقاً چقدر باشد یا نرخ تعامل و فروش محصولتان دقیقاً به چه عددی برسد
  • اجرای برنامه بازاریابی مد نظر: برنامه‌های بازاریابی محصول را با اجرای استراتژی‌های خود پیش ببرید و با توجه به معیارها و اهدافی که دارید، روی عملکرد آن‌ها نظارت کنید
  • ارزیابی و بهینه‌سازی: برنامه بازاریابی خود را به‌صورت مستمر و همراه با تجزیه‌وتحلیل معیارهایی که دارید، ارزیابی کنید. اگر نتایج با آن چیزی که فکر می‌کردید، متفاوت است، برنامه‌های بازاریابی فروش محصول را بهینه‌سازی کنید تا جواب مثبت بگیرید

معرفی ۳ نمونه موفق در مارکتینگ محصول

بیایید ۳ نمونه واقعی از بازاریابی کردن محصول را که با موفقیت مواجه شدند، مرور کنیم:

  • اپل (Apple): بازاریابی فروش محصول در اپل، روی ویژگی‌های محصولات متمرکز نیست. بلکه از ویژگی‌های محصول استفاده می‌کند تا به مشتری بگوید با داشتن محصول اپل به چه شخصی تبدیل می‌شود و در صورت داشتن آن چه کارهایی می‌تواند انجام دهد. اپل، با استفاده از محصولاتش، روایتی را بیان می‌کند و مردم را از این طریق برای خرید تشویق خواهد کرد
  • پپسی‌کولا (Pepsi Cola): پپسی، به‌عنوان یک برند مشهور، همیشه خود را همراه با انرژی و هیجان جوانی نشان داده است. این مسئله را به‌وفور می‌توان در کمپین‌های تبلیغاتی آن مشاهده کرد. مشتریان پپسی معمولاً بین ۱۳ تا ۳۵ سال سن دارند و سبک زندگی‌شان مدرن و اکتیو است. بنابراین، پپسی با موقعیت‌یابی درست در بازار، تبلیغات هدفمند و برندسازی همیشگی، به یک برند جهانی تبدیل شده است
  • میل‌چیمپ (MailChimp): در حال حاضر، ده‌ها هزار ابزار برای ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی در بازار وجود دارند، اما بازاریابی محصول برند میل‌چیمپ، از رقابت با موفقیت بیرون آمده است. این شرکت با نشان دادن خود به‌عنوان چیزی فراتر از یک ابزار بازاریابی ایمیلی، از رقبای خود سبقت گرفته است. این پلتفرم، یک محیط بازاریابی همه‌کاره است که به رشد کسب‌وکارها کمک می‌کند. میل‌چیمپ هم مثل اپل، در درجه اول، مزایای خدماتش را برای مشتری پررنگ می‌کند تا او را برای خرید جذب کند
بیشتر بخوانید:  به کارگیری عناصر خلاق در تبلیغات

طراحی واقعی استراتژی‌های بازاریابی محصول برای فروش بیشتر

بازاریابی فروش محصول یا پروداکت مارکتینگ، برای کسب‌وکارهایی که به‌دنبال تبلیغات و فروش موثر محصولاتشان هستند، ضروری است. با انجام تحقیق در بازار، تجزیه‌وتحلیل رقبا، طراحی پیام‌های تبلیغاتی و موقعیت‌یابی دقیق محصول می‌توان استراتژی‌های تاثیرگذاری را ایجاد کرد. در نتیجه، کسب‌وکارها می‌توانند آگاهی مشتریان را در مورد برندشان افزایش دهند، فروششان را بالا بکشند و در بازار به‌شدت رقابتی بازار با قدرت باقی بمانند. اگر نکاتی را که در مورد بازاریابی محصول ارائه کردیم، با دقت اجرا کنید، می‌توانید ارزش پیشنهادهایی که به مشتریانتان می‌دهید را افزایش دهید و آن‌ها را به‌سمت خرید محصول ترغیب کنید.

اگر تصمیم گرفته‌اید که بازار را قبضه کنید و هنوز در این فکر هستید که «چگونه برای محصول خود بازاریابی کنیم»، با ما در مجموعه تبلیغاتی ]کروشه[ تماس بگیرید. کروشه، با سابقه درخشانی که در زمینه مارکتینگ، برندینگ، اجرای کمپین‌های تبلیغاتی، طراحی استراتژی‌های موثر و بازاریابی فروش محصول دارد، شما را تا مرز موفقیت پیش می‌‌برد.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

کاربرد cta چیست؟
اگر به وب‌گردی علاقه دارید، در وب سایت‌های مختلف گزینه‌هایی نظیر اطلاعات بیشتر، مشاهده قیمت، افزودن به سبد خرید و موارد مشابه دیگر را دیده‌اید؛ احتمالا برایتان جالب باشد که به این موارد Cta می‌گویند و به منظور تعامل کاربر...
رپورتاژ آگهی چیست؟ از کجا رپورتاژآگهی بخرم؟
رپورتاژ، گزارشی بی¬طرفانه از محصولات و خدمات برندهای گوناگون است که برای انتقال پیام به مخاطب در رسانه¬ها منتشر می¬شود. (رسانه می¬تواند برنامه تلویزیونی و یا یک وب سایت باشد) مدیران رسانه در ازای انتشار گزارش مبلغی را از شرکت¬ها...
بلاگ کروشه18 بهمن
روابط عمومی که اغلب در فضاهای حرفه‌ای به PR معروف است ۶۳٪ ارزش اکثر شرکت‌های امروزی را تشکیل می‌دهد. روابط عمومی یکی از جنبه‌های کلیدی کسب و کار شما است. اگر از مدیران کسب و کارها بپرسید که چگونه روابط...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.