نسخه آزمایشی!

شرکت تبلیغاتی چیست؟

شرکت تبلیغاتی چیست

فهرست مطالب

تبلیغات از سال‌های ۱۸۰۰ میلادی به یک صنعت تبدیل شد اما حالا در دنیای امروزی تبلیغات در حقیقت به یک میدان رقابتی بسیار داغ تبدیل شده است و با سرعت تغییر جریان‌های زندگی روزمره مردم نیاز است که خلاقیت و نوآوری را به حدی رساند که بتوان نه تنها توجه آن‌ها را جلب کرد بلکه در ذهن‌ آن‌ها ماندگار شد و مخاطبان را به انجام اقدامی ترغیب کرد که به سوددهی و فروش برندها منجر شود.

در ادامه این متن به این که شرکت تبلیغاتی چیست، پوشش خدمات آن‌ها چگونه است و تمام آن‌چه درباره آن‌ها باید بدانید می‌پردازیم؛ با کانون تبلیغاتی کروشه همراه باشید.

بیشتر بخوانید:  فرآیند برند سازی حرفه‌ای چگونه است؟

آژانس یا شرکت تبلیغاتی چیست؟

شاید اولین سوالی که در ذهنتان شکل گرفته باشد همین است؛ که «شرکت تبلیغاتی چیست؟» در پاسخ به این سوال باید بگوییم: یک آژانس تبلیغاتی، سازمان مستقلی از افراد و کسب وکارهای خلاق است که در توسعه و آماده‌سازی برنامه بازار، تبلیغات و سایر ابزارهای ترویجی تخصص خاصی دارند. این شرکت تمام خدماتی که یک برند یا شرکت برای آغاز کار، بازسازی هویت و هویت بصری خود، توسعه و تبلیغات و … نیاز دارد را ارائه می‌دهد.

کانون‌های تبلیغاتی معمولا از افرادی با تجربه بالا در زمینه کسب و کارها و تبلیغات، استراتژی و تکنیک‌های مورد نیاز برای پیشرفت و تیمی خلاق و نوآور با دیدگاه‌های جدید و متفاوت در هر زمینه‌ای تشکیل می‌شوند.

پاسخ دیگر به سوال شرکت تبلیغاتی چیست می‌تواند این باشد که کانون تبلیغاتی، شرکتی است که:

  • ایده‌های تبلیغاتی جدید ایجاد می‌کند.
  • تبلیغات چاپی، رادیویی، تلویزیونی و اینترنتی را طراحی می‌کند.
  • فضا و زمان تبلیغات را رزرو می‌کند.
  • کمپین‌های بازاریابی را برنامه ریزی می‌کند.
  • تحقیقات و پژوهش‌های لازم را انجام می‌دهد.
  • خدمات دیگری را ارائه می‌دهد که به موفقیت مشتریان کمک می‌کند.
  • نوعی از خدمات تجاری را ارائه می‌دهد که برای ایجاد، برنامه ریزی و مدیریت تبلیغات مشتریان خود طراحی شده است.
  • فراهم کننده خدماتی است که برای مشتریان کار می کند تا کمپین تبلیغاتی هدفمند و موثر را ایجاد نماید.

آژانس یا شرکت تبلیغاتی چیست؟

انواع شرکت تبلیغاتی چیست و خدمات آن‌ها شامل چه چیزهایی می‌شود؟

در این بخش انواع کانون‌های تبلیغاتی را طبق تعریف سایت راهنمای کسب و کار  Indeed و در ۱۰ گروه قرار داده‌ایم:

  • آژانس‌های تبلیغاتی با خدمات کامل (Full-service advertising agencies) یا شرکت تبلیغاتی ۳۶۰ درجه

این مجموعه‌های تبلیغاتی طیف گسترده‌ای از خدمات را چه به صورت سنتی و چه به صورت دیجیتال به مشتریان خود ارائه می‌دهند. معمولا برندهای بزرگ با بودجه‌های عظیم یا برندهایی که قصد دارد از چندین گزینه خدمات تبلیغات استفاده کنند به سراغ این شرکت‌های تبلیغاتی می‌روند. این شرکت‌ها شامل دپارتمان‌ها و بخش‌های متخصص در هر خدمت هستند و معمولا از روابط گسترده‌ای در این حیطه بهره‌مندند.

از جمله خدمات آژانس‌های تبلیغاتی ۳۶۰ می‌توان به ارائه کپی رایتینگ، برنامه‌ریزی رسانه‌ای، تبلیغات تلویزیونی، کمپین‌های تبلیغاتی، بازاریابی محتوایی و سئو، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، مارکام، طراحی گرافیک، توسعه وب‌سایت و… اشاره کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر از خدمات آژانس تبلیغاتی کروشه به عنوان یک شرکت تبلیغاتی ۳۶۰ درجه، می‌توانید به بخش خدمات مراجعه کنید.

  • شرکت تبلیغاتی مدولار

تبلیغاتی مدولار یک با خدمات کامل است که خدمات خود را بر اساس بخش‌های موجود ارائه می‌کند . بنابراین تبلیغ‌کننده ممکن است بخواهد با بخش خلاق کانون ارتباط داشته باشد تا یک کمپین تبلیغاتی موثر ایجاد نماید و از سایر خدمات در شرکت‌های دیگر بهره مند شود. همچنین تبلیغ‌کننده ممکن است بخش رسانه‌ای یک کانون را استخدام کند تا برنامه‌ای را برای تبلیغی اجرا کند که یک شرکت دیگر آن را توسعه داده است. دستمزد و هزینه استفاده از خدمات این شرکت‌ها بر اساس کارهایی که انجام می‌شود محاسبه خواهد شد.

  • آژانس‌های تبلیغاتی دیجیتال (Digital advertising agencies)

شرکت‌های تبلیغاتی دیجیتال خدماتی را که دنیای امروزی بیشتر با آن‌ درگیر است را ارائه می‌دهند. مشتریان این شرکت‌ها برندهایی هستند که تمرکز اصلی و هدف آن‌ها تبلیغات در بستر آنلاین است. خدماتی که شرکت‌های تبلیغاتی دیجیتال ارائه می‌دهند شامل دیجیتال مارکتینگ، سئو، بازاریابی ایمیلی، طراحی وب‌سایت و لندینگ پیج‌ها، بازاریابی محتوا و شبکه‌های اجتماعی، تولید و جذب لید و… است.

آژانس SmartSites یک دیجیتال با ارائه خدمات کامل در حیطه تبلیغات آنلاین و دیجیتال است. این شرکت در میان ۱% برتر آژانس‌های تبلیغاتی دیجیتال است و تیمی حدودا ۸۰ نفری از بهترین طراحان گرافیک، توسعه‌دهندگان وب‌سایت، متخصصان سئو و بازاریابان آنلاین را در اختیار دارد و بیش از ۵۰۰ برند مراجع و موفق و ۹۰۰ سایت تکمیل شده را در کارنامه خود قرار داده است.

  • آژانس‌های تبلیغاتی سنتی (Traditional advertising agencies)

یک شرکت سنتی، سبک‌های کلاسیک تبلیغات را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. مشتری این آژانس‌ها معمولا برندهایی با هدف تبلیغات محلی یا مشتریانی که برندشان هنوز وارد بستر دیجیتال نشده است هستند.

خدمات آژانس‌های تبلیغاتی سنتی شامل تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات بیلبوردی و رسانه‌های محیطی، تبلیغات در رسانه‌های چاپی و تبلیغات رادیویی و امثال آن‌ها است.

  • آژانس‌های تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی (Social media advertising agencies)

شرکت‌های مدیریت و تبلیغ در رسانه‌های اجتماعی، خدمات خود را به صورت متمرکز در رسانه‌هایی مانند اینستاگرام، توییتر، یوتیوب، وبلاگ‌ها و لینکداین ارائه می‌دهند. برخی از خدمات شرکت‌های تبلیغاتی شبکه‌های مجازی شامل طراحی پروفایل حرفه‌ای، نوشتن پست‌های وبلاگی و تولید محتوا، نوشتن کپشن و محتوای پست و استوری و… است.

از بهترین آژانس‌های تبلیغاتی که در شبکه‌های اجتماعی تخصص ویژه‌ای دارند می‌تواند به Moburs اشاره کرد. این کانون تبلیغاتی با اکثربرندهای یکه‌تاز این حوزه مانند Google، Reddit و eBay همکاری دارد و تقریبا نیمی از اپلیکیشن‌های ارتباطی که بیش از یک میلیارد دانلود دارند با این شرکت کار می‌کنند.

آژانس‌های تبلیغاتی شبکه‌های اجتماعی

  • کانون‌های خلاق (Creative boutiques)

این نوع از شرکت‌های تبلیغاتی، به سازمان‌هایی که دارای تیم‌های تولید محتوا و تبلیغات و بازاریابی هستند کمک می‌کنند تا تبلیغات و عملکردی بهتر و خروجی جذاب‌تری داشته باشند.

خدمات آژانس‌های تبلیغاتی خلاق می‌واند در هر طیفی از امور از جمله تولید محتوا، برنامه‌ریزی و تدوین استراتژی برای برند، نوشتن سناریو و طراحی گرافیکی قرار بگیرد.

Hub یکی از بهترین مثال‌ها برای یک آژانس تبلیغاتی خلاق است. این کانون تبلیغاتی برنده جوایزی نظیر The American Advertising Award، Graphis و The WEBBY Award است.

Hammer Creative نیز از دیگر مثال‌های خوب است. تریلرهای جدید Guardians of the Galaxy و Wasteland 3 از جدیدترین و ترندترین پروژه‌های این شرکت است. جایزه‌ی بزرگ دProMax Games Awards در سال ۲۰۲۰ نیز نسیب این آژانس خلاق با تمرکز بر تولید محتوای ویدیویی خلاقانه شد.

  • آژانس‌های تبلیغاتی آشنا با رسانه/خریدار رسانه (Media buying agencies)

اگر در یک پاراگراف بخواهیم بنویسیم که این نوع شرکت تبلیغاتی چیست باید بگوییم: این شرکت‌های تبلیغاتی معمولا بر پایه روابطشان یا مالکیتشان در یک یا چند نوع رسانه‌ی تبلیغاتی شکل می‌گیرند. آژانس‌های تبلیغاتی آشنا یا خریدار رسانه به مشتریان خود کمک می‌کنند تا با هزینه‌ای مقرون به صرفه، مناسب‌ترین رسانه تبلیغاتی را برای جلب توجه و تأثیر حداکثری را برای تبلیغات خود انتخاب کنند.

  • آژانس‌های تبلیغاتی روابط عمومی (Public relations advertising agencies)

شرکت‌های تبلیغاتی و روابط عمومی به مشتریان خود کمک می‌کنند تا وجهه عمومی و روابط معنادار و هدفمند خود را با مخاطبانشان افزایش دهند و حقظ کنند.

تصویر عمومی یک برند می‌تواند شامل شرکت، کارمندان و تیم‌های مختلف آن و مدیران آن باشد و یک آژانس تبلیغاتی روابط عمومی سعی می‌کند تا این تصویر عمومی را با موضوعات مختلف تحت پوشش قرار دهد و به این صورت کسب و کار را در اخبار، جامعه محلی یا در رسانه‌های مختلف به خوبی نشان دهد.

همچنین ممکن است یک شرکت برای بهبود تصویر عمومی خود یا حل یک مسئله عمومی مرتبط با برند یا افزایش آگاهی برند با این شرکت‌های تبلیغاتی همکاری کند.

بهترین مثال برای یک شرکت تبلیغاتی و روابط عمومی Edelman است. این شرکت در سال ۱۹۵۲ در شیکاگو تأسیس شد و حالا بیش از ۶۰ دفتر در بخش‌های مختلف در تمام قاره‌ها دارد. این آژانس روابط عمومی بر تولید، توسعه و نگهداشت برند و شهرت و اعتبار تمرکز دارد.

  • آژانس‌های تبلیغاتی برند (Brand advertising agencies)

شرکت‌های تبلیغاتی برند در امور مخصوص برندینگ فعالیت و تمرکز دارند. هویت برند از اساسی‌ترین عوامل تمایز برند از سایر رقبایش است و برای صاحبان کسب و کار مهم است که بتوانند این تمایز را با هدف قابل تشخیص و شناسایی بودن آن برای مخاطبان و به یادماندنی بودنش برای بازار هدف نشان دهد.

در آژانس‌های تبلیغاتی برند متخصصان برندینگ، تحقیقات عمیقی درباره صنعت و کسب و کار مشتریان خود انجام می‌دهند و یک برنامه و استراتژی مؤثر برای برند طراحی می‌کنند.

مشتریان این دسته از شرکت‌های تبلیغاتی صاحبان کسب و کاری هستند که به تازگی می‌خواهند برند خود را بسازند یا نیاز دارند آن را اصلاح یا بازسازی کنند. گاهی نیز برندهای بزرگ از این شرکت‌ها برای بررسی کلی عملکرد برندینگ خود کمک می‌گیرند.

طراحی لوگو، طراحی هویت برند، طراحی کتابچه راهنمای هویت برند (برند بوک)، نام تجاری، انتخاب پالت رنگی و… از خدمات این شرکت‌های تبلیغاتی است.

  • آژانس‌‌های تبلیغاتی داخلی (In-house advertising agencies)

شرکت‌های تبلیغاتی داخلی در حقیقت در یک سازمان یا شرکت بزرگ‌تر و برای آن فعالیت می‌کنند. در واقع این بدان معناست که این شرکت‌ها یک مشتری واحد دارند و تمام تمرکزشان بر همان است و نمی‌توانند مشتری دیگری داشته باشند. (مگر سازمان تصمیم بگیرد برای درآمدزایی این کار را به صورت محدود یا برای زیرمجموعه‌های خود یا شرکای خود انجام دهد.)

این نوع از شرکت‌ها برای برندهای بزرگ به صرفه‌تر است چرا که نسبت به برون‌سپاری کارهای تبلیغاتی‌شان هزینه کمتر و زمان کمتری را صرف می‌کند و همچنین وجود شرکت در کنار سازمان می‌تواند منجر به ایجاد ارتباطی راحت‌تر و مفیدتر شود.

از معروف‌ترین آژانس‌های تبلیغاتی داخلی می‌توان به Google Creative Lab اشاره کرد که در حقیقت گروهی از متفکران و فعالان بین رشته‌ای، طراحان، نویسندگان، رهبران کسب و کار، فیلمسازان، انیماتورها، تولیدکنندگان، فناوران خلاق و… است.

برند Lego نیز از این نوع از آژاتس تبلیغاتی تحت عنوان  The Lego Agency استفاده می‌کند.

آژانس‌‌های تبلیغاتی داخلی (In-house advertising agencies)

  • آژانس‌های تبلیغاتی تعاملی (Interactive advertising agencies)

این شرکت‌های تبلیغاتی مانند شرکت‌های تبلیغاتی دیجیتال هستند اما تمرکز اصلی آن‌ها بر تعامل و ارتباط مصرف‌کننده با تبلیغات آنلاین است. مشتریان این آژانس‌ها اغلب برندهایی هستند که به دنبال افزایش تعامل آنلاین مخاطبینشان یا تشویق و ترغیب مشتریان به انجام اقداماتی که می‌خواهند هستند. تبلیغات کلیکی و لندینگ پیج‌ها از تخصص‌های اصلی شرکت‌های تبلیغاتی تعاملی است.

بخش‌های اصلی در هر شرکت تبلیغاتی چیست؟

کسب و کارهای گوناگون برای برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی اثربخشی عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی به کانون‌های تبلیغاتی مراجعه می‌کنند. معمولا شرکت‌های تبلیغاتی دارای دپارتمان‌های مختلفی هستند که در بخش‌های مرتبط تخصص دارند و شامل موارد زیر هستند:

  • دپارتمان برند: این بخش برای کسب و کارهای تازه یا کسانی است که می‌خواهند در برند خود تغییر ایجاد کنند و آن‌ را بهبود ببخشند. تیم برندینگ به صاحبان کسب و کار کمک می‌کنند تا خود برند، داستان برند، اهداف، چشم‌انداز، بازارها و مخاطبین و بازار هدفشان را بهتر بشناسند و به درک بهتری نسبت به آن‌ها برسند.
  • دپارتمان استراتژی و برنامه‌ریزی: این تیم به برندهای گوناگون کمک می‌کند تا کمپین‌های خود را طبق استراتژی شخصی‌سازی شده و منحصر به خود برند پیش ببرند. این دپارتمان معمولا با برنامه‌ی مارکام با برندهای موفق و قدرتمند همکاری می‌کند.
  • دپارتمان تبلیغات و رسانه: در این بخش متخصصین تبلیغات و رسانه‌های تبلیغاتی آماده‌اند تا بهترین نوع تبلیغات و مناسب‌ترین نوع رسانه را به برندهای گوناگون با توجه به هویت و موقعیت آن‌ها معرفی کنند.
  • تیم خلاق: این تیم معمولا شامل خلاق‌ترین و نوآورترین افراد (شامل کارشناسان بازاریابی، هنرمدان و طراحان گرافیست، کپی‌رایترها و…) در کل سازمان است که با تشکیل اتاق فکر بهترین ایده‌ها را با توجه به پارامترها و معیارهای تعیین‌شده برای اجرا و طراحی تبلیغات برند خلق می‌کنند.
  • بخش مالی و بودجه‌ریزی: در این بخش بودجه‌ریزی مناسب و برنامه‌ریزی مالی امور برآورد و انجام می‌شود و روند کاری آن‌ با توجه به نوع قرارداد شرکت می‌تواند متفاوت باشد.
  • بخش تولید و اجرا: بخش تولید هر شرکت تبلیغاتی دارای تیم‌ها و متخصصین متفاوتی در هر امر است. این تیم می‌تواند شامل عکاسان و فیلم‌برداران، طراحان سایت و کدنویس‌ها، طراحان گرافیک، اجرای انواع کمپین‌های تبلیغاتی و… باشد.
  • خدمات مشتری: این بخش یک پل ارتباطی میان مشتریان و تیم‌های بخش‌های مختلف است و هماهنگی جلسات، بررسی یا جمع‌آوری گزارش‌ها و نتیجه‌ها را انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل کند تمام نیازها و اهداف مشتریان به خوبی برآورده می‌شود.

وظیفه شرکت تبلیغاتی چیست؟

خدمات انواع شرکت‌های تبلیغاتی می‌تواند بسیار گسترده باشد و با توجه به این موضوع، هر شرکت تبلیغاتی وظایف خاصی را نسبت به خدماتی که ارائه می‌دهد بر عهده دارد. در ادامه به بررسی چندین مورد از وظایف شرکت‌های تبلیغاتی به صورت کلی می‌پردازیم:

  1. بررسی نیازهای مشتری

از ابتدایی‌ترین تعاملاتی که میان کانون تبلیغاتی و مشتری شکل می‌گیرد، اطلاعات ضروری، نیازها، دیدگاه و چشم‌انداز و انتظارات مشتری مورد بررسی قرار می‌گیرد تا تیم برندینگ و بازاریابی با اطمینان از داشتن تمام اطلاعات مورد نیاز کار خود را آغاز کند.

  1. تحقیقات بازاریابی

شرکت‌های تبلیغاتی برای توسعه مشخصه‌های بازار هدف خود از طریق تحقیقات بازاریابی، زمان زیادی را برای تحقیق و بررسی مخاطبین مشتریانشان انجام می‌دهند تا به خوبی بدانند این افراد چه محصولی می‌خرند و چه چیزی آن‌ها را به خرید تشویق می‌کند.

همچنین تیم تحقیقات و بازاریابی، برای شناخت رقبا و جایگاه برند در بازار، رقبای برند و تاکتیک‌های بازاریابی آنان را شناسایی می‌کنند. از طریق تحقیق در مورد بازار، کانون‌های تبلیغاتی می‌توانند فاکتورهای سیاسی، اجتماعی، فنی و اقتصادی را که ممکن است روی کمپین‌های تبلیغاتی تأثیرگذار باشد، مشخص کنند.

وظیفه شرکت تبلیغاتی چیست؟

جالب است بدانید در چند دهه اخیر، تکنیک‌های مورد استفاده برای تحقیقات بازاری هر چند سال یکبار تکامل می‌یابند. اینترنت و تجزیه و تحلیل وب امکان کسب اطلاعات بیشتر در مورد مصرف‌کنندگان را فراهم کرده است که یعنی آژانس‌های تبلیغاتی می‌توانند در عرض چند روز یا حتی چند ساعت طی یک تست ساده تعیین کنند که کدام یک از طراحی‌های تبلیغاتی برای برند مشتریشان مناسب‌تر است.

جدیدترین فناوری‌هایی که به بینش‌ها و قابلیت‌های جدید تحقیقات بازاری کمک می‌کنند، هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ابزارها هستند. با استفاده از داده‌های موجود، آژانس‌های تبلیغاتی می‌توانند مشتریان را در زمان واقعی تقسیم‌بندی کنند، مشخص کنند کدام آگهی‌ها شانس بیشتری برای تبدیل دارند و آن‌ها را برای کاربر شخصی‌سازی کنند که خوشبختانه فضای زیادی برای رشد در این زمینه وجود دارد.

طبق گفته گارتنر، ۶۳ درصد از رهبران بازاریابی دیجیتال با شخصی‌سازی و انحصاری کردن استراتژی‌ها برای برندهای گوناگون مشکل دارند، اما تنها ۱۷ درصد از آن‌ها با ابزارهای دیجیتال و امروزی آشنا بودند.

  1. خلاقیت و طراحی تبلیغات

آژانس‌های تبلیغاتی به علت خروجی‌های خلاقانه خود که می‌توانند شامل طراحی سایت، متن تبلیغاتی، تبلیغ در مجله، رادیو، تلویزیون و طراحی پوستر و… باشد، شناخته و مشهور شده‌اند. رسانه‌های تبلیغاتی معمولا در هر کمپینی متفاوت هستند و برای هر یک نیاز به تیمی ماهر و خلاق است. طراحان گرافیک، طراحان سایت، نویسندگان، ویراستاران و مدیران نوآور از جمله افرادی هستند که یک شرکت را به محلی خلاق تبدیل کرده‌اند.

  1. آشنایی با رسانه‌های تبلیغاتی

یکی از مهم‌ترین عوامل به وجود آمدن کانون‌های تبلیغاتی، آشنایی متخصصین با رسانه‌های تبلیغاتی، مالکیت یا آشناییت با آن‌هاست. مدیران شرکت‌های تبلیغاتی بینشی را در مورد رسانه‌های موثر برای معرفی محصولات، خدمات یا رویدادها در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. در این فرایند، آن‌ها تلاش می‌کنند مکان قرارگیری تبلیغات مشتریان چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین را امن سازند. آن‌ها مقررات را بررسی می‌کنند و سعی می‌کنند بهترین شیوه را برای داشتن تبلیغاتی موثر انتخاب نمایند تا در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی شود و کمپین تبلیغاتی به درست‌ترین شکل اجرا و پیاده‌سازی شود.

  1. مدیریت و تدوین استراتژی

برای اطمینان از موفقیت یک تبلیغ یا عرضه محصولات و خدمات یک برند، استراتژی آن باید به گونه‌ای طراحی شود که بیشترین تأثیر را بر مخاطبین و مصرف‌کنندگان بگذارد.

استراتژی بازاریابی و تبلیعات می‌تواند برای اهداف مختلف و به اشکال مختلفی طراحی شود. نکته مهمی که در دنیای امروزی باید دانست، رشد چشمگیر سوددهی با استفاده از تبلیغات آنلاین و دیجیتال است به شکلی که درآمد تبلیغات دیجیتال ۶۵٪ از کل درآمد تبلیغات در سال ۲۰۲۱ را تشکیل داده است و انتظار می‌رود این رقم تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۷۰٪ افزایش یابد. این امر باعث می‌شودتا استراتژی تبلیغات دیجیتال به بخش اصلی هر کمپین تبلیغاتی تبدیل شود.

آژانس‌های تبلیغاتی اغلب کارشناسانی دارند که حوزه‌هایی از جمله تجزیه و تحلیل وب، جستجوگرها و تحقیقات کلمات کلیدی و بازارهای تبلیغات آنلاین را پوشش دهند تا از بازگشت سرمایه حداکثری اطمینان حاصل کنند. تجزیه و تحلیل وب به آژانس‌ها این امکان را می‌دهد که اثربخشی یک استراتژی را در زمان واقعی اندازه‌گیری کرده و در صورت نیاز آن را بهبود ببخشند.

روند کار شرکت‌ تبلیغاتی چیست و چگونه است؟

تا این مرحله شما را با این موضوع که شرکت تبلیغاتی چیست، انواع آن و بخش‌های اصلی آژانس تبلیغاتی آشنا کردیم. حال باید بدانیم که با توجه به بخش‌های اصلی شرکت‌های تبلیغاتی و انواع آن‌ها، نحوه عملکرد و خدمت‌رسانی‌شان می‌تواند متفاوت باشد اما به صورت کلی روند کار شرکت‌های تبلیغاتی از صفر تا صد پروژه تبلیغاتی به صورت زیر است:

در مرحله اول تیم بازاریابی و برندینگ به بررسی کسب و کار، هویت برند، اهداف، مخاطبین و جایگاه آن در بازار می‌پردازند و با توجه به نتایج تحقیقاتی که انجام داده‌اند، گزارشی آماده می‌کنند که شامل تمام راه‌های مناسب برای طراحی یک استراتژی موفق و کارآمد است. سپس تمام ایده‌ها و نتایج را کنار هم قرار می‌دهند.

 

در مرحله دوم بودجه برند را محاسبه کرده و بودجه‌ریزی و امور مالی را انجام می‌دهند. سپس با توجه به بودجه، نیازهای برند و اهداف آن، استراتژی مناسبی برای یک کمپین تبلیغاتی یا هر خدمتی که مشتری مدنظر دارد طراحی و تدوین می‌کنند.

پس از آن تیم خلاقیت اتاق فکری تشکیل می‌دهد و تمام ایده‌ها را به شکلی جذاب‌تر و نوآورانه‌تر شکل می‌دهد و تلاش می‌کنند هر آن‌چه در رقبای برند وجود ندارد و در بازار نیاز است را به شکلی در برند جا دهند.

سپس مناسب‌ترین بستر و رسانه‌های تبلیغاتی که پاسخگوی نیاز برند است انتخاب می‌شود و وارد فاز طراحی و تولید می‌شود.

پس از مراحل طراحی و تولید که ملزم داشتن تیمی متخصص است تا بتوانند همه‌ی ایده‌ها را به بهترین شکل پیاده‌سازی کنند، نوبت مرحله اجرا می‌رسد.

هر کانون تبلیغاتی از روش‌ها و تکنیک‌های منحصر به فردی برای انجام این روند استفاده می‌کند و این اقدامات می‌توانند با توجه به نوع کسب و کار متفاوت است.

روند کار شرکت‌ تبلیغاتی چیست و چگونه است؟

یک آژانس تبلیغاتی چگونه می‌تواند به شرکت شما کمک کند و وظیفه شرکت تبلیغاتی چیست؟

شاید برای شما هم سوال باشد که خدمات و مزایای همکاری با یک شرکت تبلیغاتی چیست و این شرکت‌ها چگونه می‌توانند به شما کمک کنند؟ در حقیقت هنگامی که با یک شرکت تبلیغاتی همکاری می‌کنید، به مجموعه وسیعی از خدمات تخصصی دسترسی پیدا می‌کنید که می‌تواند عاملی برای توسعه برندتان باشد یا در بازایابی و اهداف برندتان به شما کمک کند. در ادامه برخی از مزایای همکاری با شرکت‌های تبلیغاتی را شرح داده‌ایم:

  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها

شاید تصور شود که پرداخت هزینه برای استخدام یک شرکت تبلیغاتی غیرضروری باشد اما هزینه‌ی این همکاری از توسعه تخصص، استخدام تیم مجزا، دوباره کاری‌ها و ریسک‌های موجود بسیار کمتر خواهد بود.

زمانی که از متخصصان صنعت تبلیغات کمک گرفته شود، می‌توان اطمینان داشت که استراتژی‌های پیشنهادی بسیار کم‌خطرتر و پرسودتر خواهند بود و در صورت بروز هرگونه مشکل، افراد مجرب تیم تبلیغاتی و بازاریابی به سرعت به ارائه راه‌ حل‌ها کارآمد می‌پردازند.

  • توسعه برند

آژانس‌های تبلیغاتی در روایت کردن داستان‌های برند متخصص هستند. آن‌ها تحقیقات گسترده‌ای انجام می‌دهند تا DNA یک شرکت را بشناسند و سپس داستان‌هایی خلق می‌کنند که به اهداف تجاری خاص دست یابند که به ایجاد آگاهی از تفاوت برند با رقبا کمک می‌کند.

  • استفاده از دانش و تخصص حرفه‌ای

آژانس‌های تبلیغاتی چه در داخل تیم خود و چه از طریق شرکا و تامین‌کنندگان، طیف وسیعی از استعدادها را در اختیار دارند یا می‌شناسند که مشتریانشان می‌توانند از آن‌ها برای ارائه دانش فنی در زمینه‌های مختلف استفاده کنند و از نتیجه و خروجی کار مطمئن باشند، از جمله:

  • کپی رایتینگ
  • سبک و جریان هنری
  • استراتژی
  • خرید و برنامه‌ریزی رسانه
  • توسعه اپلیکیشن
  • تجربه کاربری (UX) و رابط کاربری (UI)
  • کمپین‌های خلاقانه
  • بهبود تصویر برند

تصویر برند فقط درباره‌ی لوگوی یک شرکت نیست. تصویر و شناخت برند مجموعه‌ای از عناصر  است که تعیین می‌کنند مصرف‌کنندگان در مورد یک کسب و کار چگونه فکر می‌کنند. هنگامی که شخصی از وب سایت یک برند بازدید می‌کند یا تبلیغ آن را می بیند، تصویر برند مسئول اولین برداشت مخاطبین از برند است و این، تأثیر قابل توجهی در استراتژی‌های برند ایجاد می‌کند و تعیین می‌کند که آن‌ها چگونه به برند نگاه می‌کنند و آیا می‌خواهند از آن خرید کنند یا دست به انجام اقدامی در این باره بزنند یا خیر.

آژانس‌های تبلیغاتی حافظان و پرورش‌دهندگان داستان‌های برند هستند. با پی بردن به این‌که چه چیزی برند را منحصر به فرد می‌کند و آن را از دیگر رقبای خود متمایز می‌کند، می‌تواند داستان خوبی برای نشان دادن پتانسیل‌های برند باشد.

هنگام همکاری با برند، نقش شرکت تبلیغاتی چیست؟

شرکت تبلیغاتی یک فراهم کننده خدمات است که از طریق طراحی، برنامه ریزی و توسعه کمپین‌های تبلیغاتی مناسب به مشتریان خود کمک می‌کند و هدف آن‌ها نشان دادن خدمات و محصولات مشتریان به روشی است که تصویر مثبتی در ذهن مشتریان ایجاد کند.

نقش یک شرکت تبلیغاتی در همکاری با هر برند، با شناسایی اهداف مشتریان آغاز می‌شود و این شناسایی به ارزشی تبدیل می‌شود که در آن برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های آینده و ایجاد کمپین صورت می‌گیرد.

لیست زیر سوالاتی است که تیم‌های مختلف یک شرکت‌ تبلیغاتی برای شناسایی بیشتر برند می‌پرسند و با تحقیق و مطالعه برند به آن‌ها پاسخ می‌دهند:

  • محصول یا خدمات برند برای چه کسانی طراحی شده است؟
  • چه افرادی از آن استفاده خواهند کرد؟
  • بازار هدف و مخاطب هدف برند چه کسانی هستند؟
  • محصولات و خدمات برند چه ویژگی‌هایی دارند که منجر به تمایز و خاص بودن آن می‌شود؟
  • آیا محصولات و خدمات برند منحصر به فرد یا متفاوت هستند؟
  • موقعیت محصولات و خدمات برند نسبت به محصولات و خدمات مشابه دیگر و موجود در بازار چگونه است؟
  • برند قصد دارد چه چیزی را در مورد محصول یا خدمت خود به افراد انتقال دهد؟
  • ارتباط برند با افراد و شرکت‌های دیگر چگونه است؟
  • بهترین رسانه تبلیغاتی برای برند کدام است؟ رادیو؟ تلویزیون؟ روزنامه؟ مجله؟ تبلیغات اتوبوسی؟ یا پست مستقیم؟

زمانی که شرکت تبلیغاتی با اهداف و کسب وکار مشتریان خود آشنا شد، می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را برنامه‌ریزی کرد. برای انجام این کار، باید موارد خاصی همچون افزایش فروش، وارد کردن محصولات جدید در بازار، بازگویی و یادآوری مزایای محصولات و خدمات برند مشتری و جذب لید و مشتریان جدید و حفظ و نگهداری مشتریان قبلی را مد نظر داشت و به تعریف و مدیریت بودجه و امور مالی نیز توجه داشت.

تیم متخصص در شرکت تبلیغاتی تمام تلاش خود را برای توسعه متون زیبا و جذاب در تبلیغات خواهد کرد و تمام این اقدامات بر اساس پارامترهای تعریف شده‌ای انجام می‌شود که مشتری آن را تعیین کرده است.

لیست مشاغل و تخصص‌های موجود در شرکت تبلیغاتی چیست؟

مدیریت شرکت:

  • مدیر عامل
  • تحلیل‌گر مالی
  • مدیر توسعه
  • رئیس امور مالی
  • مدیر منابع انسانی و شرکای تجاری
  • مدیر اجرایی

خدمات امور مشتریان:

  • مدیر امور مشتریان
  • مجری امور مشتریان
  • کارشناس راه‌های ارتباطی مشتریان
  • ناظر کیفی ارتباطات

بخش تولید و خلاقیت:

  • مدیر هنری
  • مدیر خلاقیت
  • کپی رایتر
  • مدیر استودیو و عوامل
  • تولید کننده محتوا (متنی، تصویری، ویدیویی، صوتی)

بخش دیجیتال:

  • توسعه‌دهنده سایت (front end and back end)
  • برنامه‌نویس و کدنویس
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی
  • گرافیست

بخش مالی:

  • حسابدار
  • مدیر هزینه‌ها و پرداختی‌ها
  • مدیر حساب‌ها و گزارش‌ها

بخش استراتژی و برنامه‌ریزی:

  • اقتصاددان یا متخصص بودجه‌ریزی
  • مدیر اجرایی برنامه‌ریزی و استراتژی
  • گزارش‌نویس و تحلیل‌گر بازخوردها و عملکرد
  • کارشناس بررسی داده‌ها و اطلاعات

بخش بازاریابی و برندسازی:

  • مدیر بازاریابی
  • مدیر تأسیس برند جدید
  • کارشناس ثبت برند جدید
  • تحلیل‌گر برند

بخش تبلیغات:

  • متخصص تبلیغات و رسانه‌های تبلیغاتی
  • برنامه‌ریز و طراح کمپین‌های تبلیغاتی
  • مدیر اجرایی تبلیغات
  • تحلیلگر و گزارش‌نویس عملکرد و بازخورد تبلیغات

اولین شرکت تبلیغاتی در تاریخ

جیمز وایت در سال ۱۸۰۰ اولین آژانس تبلیغاتی دنیا را با نام R. F. White & Son در لندن و با یک تیم چهار نفره تأسیس کرد و او بود که باعث به وجود آمدن سوال اصلی این مقاله یعنی «شرکت تبلیغاتی چیست» شد.

اولین شرکت تبلیغاتی در تاریخ

اولین مشتری جیمز وایت، بیمارستان مسیح، مدرسه قدیمی او بود و اولین تبلیغ رسمی شرکت خود را با تماس با یک چاپ‌خانه روزنامه که در امتداد راه مدرسه بود شروع کرد و با قبول درخواست او، دریافت که می‌تواند یک تجارت سودآور را با این استراتژی پیش ببرد و توانست مشتریان بیشتری برای خود پیدا کند.

به این ترتیب اولین شرکت تبلیغاتی تأسیس شد و رفته رفته صنعت عظیمی را شکل داد و موج بزرگی از شرکت‌های تبلیغاتی را وارد عرصه کرد.

بهترین شرکت‌های تبلیغاتی دنیا

  • Ogilvy & Mather

از بهترین جواب‌ها در مقابل واقعا یک شرکت تبلیغاتی چیست؟ معرفی آژانس تبلیغاتی Ogilvy &  Mather است. این شرکت یک سازمان غیرانتفاعی تبلیغات و روابط عمومی است که از سال ۱۸۵۰ مشغول فعالیت در این حوزه است. این شرکت زیرمجموعه WPP یکی از غول‌های صنعت تبلیغات با بیشترین درآمد سالانه (۱۷ میلیارد دلار) است.

O&M توانسته است برنده سه مدال طلا، نقره و برنز در جشنواره بازاریابی برند ۲۰۰۴ هنگ کنگ شود.

بزرگترین مشتریان این کانون تبلیغاتی Amazon، Coca-Cola، Dove، American Express و IBM Cloud هستند.

  • MullenLowe U.S

شرکت MullenLowe U.S یکی از برجسته‌ترین‌های صنعت بازاریابی و تبلیغات است. این شرکت در سال ۱۹۷۰ تویط جیم مولن تأسیس شد و حالا جزو ۱۰ شرکت برتر در بازاریابی و تبلیغات نوآورانه و همچنین به عنوان خلاق‌ترین شرکت و روابط عمومی خلاق در سال ۲۰۱۷ برگزیده شد.

بزرگترین مشتریان این آژانس شامل Google، JetBlue، General motors، Acura و ask.com هستند.

  • McCann Worldgroup

این شرکت در حقیقت شبکه‌ای از آژانس‌های تبلیغاتی در بیش از ۱۲۰ کشور است و فعالیت جهانی و بین‌المللی‌اش آن را به یکی از بزرگ‌ترین‌های این صنعت تبدیل کرده است و  زیرمجموعه‌های زیادی از جمله MRM//McCann (دیجیتال مارکتینگ، مدیریت روابط عمومی)، Momentum Worldwide (برندینگ)، UM (مدیریت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی) و FutureBrand (مشاوره و طراحی) است.

از مشتریان این آژانس تبلیغاتی می‌توان به L’OREAL، MasterCard، Nespresso و Cigna اشاره کرد.

  • Y and R

شرکت تبلیغاتی Y and R کار خود را در سال ۱۹۲۶ در فیلادلفیا آغاز کرد و سپس آن را به نیویورک انتقال داد. این آژانس تبلیغاتی به عنوان یکی از به یادماندنی‌ترین و نمادین‌ترین فعالان این صنعت شناخته شده است. شرکت Y and R 9 مدال طلا، ۱۳ مدال نقره و ۱۵ مدال برنز در جشنواره‌های تبلیغاتی مختلف دریافت کرده است.

مشتریان برجسته این آژانس تبلیغاتی Sony، Adobe، Burger King و Dell هستند.

ننتیجه‌گیری:

در این مقاله سعی شد با توضیحات جامع در پاسخ به سوال شرکت تبلیغاتی چیست و خدمات آن شامل چه چیزهایی می‌شود، افراد مختلفی که ممکن است با این شرکت‌ها در ارتباط باشند را آگاه کرد.

شاید شما فردی به دنبال کار در یکی از این شرکت‌ها باشید یا مدیری باشید که قصد دارید با یک کانون تبلیغاتی همکاری کنید یا به دنبال تأسیس شرکت خود باشید. تفاوتی ندارد اگر در کدام از این دسته‌ها یا دسته‌های دیگر قرار گیرید، مهم این است که حالا شما نیز بتوانید توصیف دقیقی از این که شرکت تبلیغاتی چیست داشته باشید.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

1d3368631835406d8a82be332dc49ee5_L
بزرگی گفته شما می‌توانید در هر حوزه‌ای که کار می‌کنید برایش ایده‌های الهام‌بخش پیدا کنید. بله این حرف کاملا درست است و من هم با آن موافقم اما مشکل اینجاست که در برخی از حوزه‌های تخصصی همچون نوشتن یا طراحی...
3cfd4ff673c93395fd580159a9616109_L
طراحی گرافیک یکی از مشاغل جذابی است که افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. اما در این میان برخی از طراحان هستند که فکر می کنند انتخاب های ضعیفشان در حوزه طراحی هرگز دیده نمی شود و...
6ce8174e82984e94a7a98889b7c17e32_L
شما چطور می‌توانید به صورت بصری از رقبای خود متمایزشوید؟ چگونه یک هویت برند را توسعه می‌دهید که یک داستان منسجم را بدون گفتن یک کلمه به مخاطبین شما منتقل کند؟ چرا هویت بصری برند مهم است؟ برای درک درست...
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

آخرین مقالات را از دست ندهید!

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.