نسخه آزمایشی!

انواع شرکت‌های تبلیغاتی و نحوه انتخاب بهترین آژانس تبلیغاتی

انواع آژانس‌های تبلیغاتی

فهرست مطالب

اگر سری به گوگل بزنید و عبارت شرکت تبلیغاتی یا آژانس تبلیغاتی را جستجو کنید، به صدها و حتی هزاران مورد برمی‌خورید که همۀ آن‌ها در حوزه تبلیغات فعال هستند. همین باعث می‌شود انتخاب از بین شرکت‌های فعال در حوزه تبلیغات کار سخت و چالش‌برانگیزی باشد. اما سؤال اینجاست که اگر قبلاً با این آژانس‌ها کار نکرده باشید، چگونه می‌توانید دامنۀ انتخابتان را کاهش دهید و از بین گزینه‌های موجود بهترین کانون تبلیغاتی را انتخاب نمایید؟

در این مقاله می‌خواهیم ۸ نوع شرکت تبلیغاتی را با هم بررسی کنیم و ببینیم هرکدام از این شرکت‌ها در چه زمینه‌ای مهارت دارند. در نهایت درباره مواردی صحبت خواهیم کرد که به هنگام انتخاب یک شرکت تبلیغاتی باید مدنظر داشته باشید.قبلا هم مقاله با عنوان راهنمای سریع نحوه کارکرد با شرکت های تبلیغاتی منتشر کرده ایم.

 

شرکت‌های تبلیغاتی که خدمات کاملی ارائه می‌دهند

اولین و مهم‌ترین نوع از شرکت‌های تبلیغاتی فول سرویس، شرکت‌هایی هستند که خدمات کاملی در اختیار شما می‌گذارند. این شرکت‌ها طیف وسیعی از خدمات را پوشش می‌دهند و می‌توانند نیازهای بازاریابی سنتی و دیجیتال هر کسب‌وکاری را به‌خوبی برطرف نمایند. آژانس های تبلیغاتی همه‌کاره تیمی از متخصصان را کنار هم جمع می‌کنند و خدمات بی‌نظیری را در یک مکان واحد در اختیارتان می‌گذارند. اجازه بدهید برخی از خدماتی که این شرکت‌ها ارائه می‌کنند را با هم مرور کنیم:

  • برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی؛
  • برنامه‌ریزی استراتژیک؛
  • اجرای تبلیغات تلویزیونی؛
  • مدیریت رسانه‌های اجتماعی؛
  • تولید محتوا؛
  • برنامه‌نویسی وب؛
  • تبلیغات رادیویی؛
  • سئو؛
  • طراحی گرافیک؛
  • تولید سرنخ.

 

آژانس تبلیغاتی تمام خدمت

 

چه زمانی باید به سراغ این شرکت‌ها برویم؟

حتماً با خودتان می‌گویید چه زمانی باید از این شرکت‌ها کمک بگیرم؟ خوب سؤال خوبی پرسیده‌اید. شرکت‌های تبلیغاتی همه‌کاره به درد کسب‌وکارهایی می‌خورند که نیاز به پشتیبانی کامل از فرایندهای بازاریابی‌شان دارند. این شرکت می‌تواند نتایج مدنظر شما را از طریق تبلیغات تلویزیونی، کمپین‌های اجتماعی و سایر حوزه‌ها برآورده کند. ازآنجایی‌که فعالیت‌های بازاریابی آن‌ها بسیار گسترده است، باید فردی را داخل شرکت داشته باشید که زمان کافی در اختیار داشته باشد و بتواند با این شرکت‌ها به تعامل بپردازد.

 

آژانس‌های تبلیغاتی سنتی

شرکت‌های تبلیغاتی سنتی در اصل با اشکال سنتی از رسانه‌ها مثل روزنامه، تلویزیون، رادیو و عناصر چاپی سروکار دارند.

 

آژانس تبلیغاتی سنتی

 

 چه زمانی باید به سراغ این شرکت‌ها برویم؟

خوب حالا که تا حدودی با این شرکت‌ها آشنا شدیم، باید ببینیم چه زمانی بهتر است به سراغ چنین شرکت‌هایی برویم. شرکت‌های تبلیغاتی سنتی برای کسب‌وکارهایی مناسب هستند که به دنبال جذب مشتری محلی‌اند. فرض کنید که می‌خواهید یک کمپین پست مستقیم راه‌اندازی کنید و در آن رستوران‌های محلی را هدف قرار دهید. یا قصد دارید یک بیلبورد در فضای شهرتان بزنید و به افراد بگویید موزه جدید چه زمانی باز می‌شود. در این شرایط باید سری به شرکت‌های سنتی بزنید و از آن‌ها کمک بگیرید.

 

آژانس‌های تبلیغاتی دیجیتال

شرکت‌های تبلیغاتی دیجیتال یا همان آژانس دیجیتال مارکتینگ در همه مواردی که به دنیای آنلاین مربوط است، تخصص دارند. آن‌ها با رسانه‌های سنتی هم آشنا هستند؛ اما تمرکز اصلی‌شان بر روی دنیای دیجیتال است. از جمله وظایف این شرکت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو)؛
  • بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی؛
  • برنامه‌نویسی و طراحی سایت؛
  • تولید سرنخ؛
  • بازاریابی ایمیلی؛
  • بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری؛
  • اتوماسیون بازاریابی.

 

آژانس تبلیغاتی دیجیتال

 

چه زمانی بهتر است از این شرکت‌ها کمک بگیریم؟

برای کسب‌وکارهایی که به دنبال دسترسی به طیف خاصی از مخاطبان هستند، کمک‌گرفتن از شرکت‌های تبلیغاتی دیجیتال بهترین گزینه خواهد بود. پلتفرم‌های دیجیتال به شما کمک می‌کنند، افراد خاصی را هدف قرار دهید و مخاطبان مختلفی را در دست داشته باشید. شرکت‌های دیجیتال برای کسب‌وکارهایی که به دنبال حضور در دنیای آنلاین هستند و می‌خواهند سرنخ یا همان لید بیشتری از سایتشان به دست آورند هم گزینه‌ای عالی خواهند بود. این شرکت‌ها تلاش می‌کنند از تخصص افراد مختلفی همچون طراحان، برنامه‌نویسان، کپی‌رایترها، متخصصان حوزه تبلیغات، عکاسان و متخصصان تولید ویدئو کمک بگیرند و خدمات وصف‌ناپذیری در اختیار شما قرار دهند.

بیشتر بخوانید:  آژانس دیجیتال مارکتینگ تمام سرویس چه نوع آژانسی است؟

 

 آژانس‌های تبلیغاتی رسانه‌های اجتماعی

همه ما خیلی خوب می‌دانیم که با ظهور رسانه‌های اجتماعی همه چیز تغییر کرده است. حالا نحوۀ ارتباط و خرید افراد نیز دستخوش این رسانه‌ها قرار گرفته است. شرکت‌های تبلیغاتی فعال در رسانه‌های اجتماعی فقط و فقط بر روی یک چیز تمرکز می‌کنند؛ آن هم چیزی جز رسانه‌های اجتماعی نیست. آن‌ها می‌توانند رسانه‌های اجتماعی مختلفی را پوشش دهند یا متخصص یک رسانه اجتماعی خاص مثل لینکدین و اینستاگرام باشند. با تغییر الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی ترافیک طبیعی شرکت‌ها نیز کاهش پیدا کرده است. به همین خاطر شرکت‌های فعال در این حوزه باید هزینه‌ای را برای تبلیغات در نظر بگیرند.

 

آژانس تبلیغاتی رسانه‌های اجتماعی

 

چه زمانی باید از این شرکت‌ها استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید به یک هدف واحد دست پیدا کنید، باید به سراغ این شرکت‌ها بروید. فرض کنید می‌خواهید کفش اسکی بفروشید یا می‌خواهید لباس‌های بچه‌گانه را از طریق رسانه‌های اجتماعی به فروش برسانید. در چنین شرایطی بهترین و عاقلانه‌ترین کار این است که دست‌به‌دامن شرکت‌های فعال در رسانه‌های اجتماعی بروید. این شرکت‌های بازاریابی معمولاً تیم خلاقی دارند و می‌توانند فرایند تولید محتوا، عکاسی و تولید ویدئو را برایتان ساده‌تر کنند.

 

آژانس‌های تبلیغاتی روابط‌عمومی

روابط‌عمومی یکی از بخش‌های مهمی است که بیشتر شرکت‌های امروزی آن را نادیده می‌گیرند. شرکت‌های تبلیغاتی که در این حوزه فعال هستند، تلاش می‌کنند تصویر عمومی شرکت شما و کارمندانتان را بهبود ببخشند و مدیریت کنند. این شرکت‌ها تلاش می‌کنند شرکت یا مدیرعامل آن را در اخبار، سایت‌های خاص و در جامعه به بهترین شکل ممکن نشان دهند و برجسته‌شان کنند.

 

آژانس تبلیغاتی روابط عمومی

 

کی باید به سراغ شرکت‌های فعال در حوزه روابط‌عمومی برویم؟

این شرکت‌ها به درد سازمان‌هایی می‌خورند که به دنبال بهبود آگاهی افراد جامعه از خودشان هستند. آگاهی از برند یا بهبود تصویر عمومی شرکت در میان جامعه اصلی‌ترین هدف کسب‌وکارها برای مراجعه به این شرکت‌هاست. شرکت‌های روابط‌عمومی برای برندهایی مهم هستند که به طور مکرر در معرض دید عموم قرار دارند و می‌خواهند چهرۀ خوبی از خودشان به نمایش بگذارند.

 

 آژانس‌های تبلیغاتی در حوزه برندینگ

شرکت‌های برندینگ همان‌طور که از نامشان پیداست، به دنبال برند کردن کسب‌وکارها هستند. آن‌ها معمولاً تحقیقات بازاریابی جامعی را اجرا می‌کنند تا درک بهتری از فضای رقابتی شما داشته باشند و خدماتی را ارائه کنند که شما را بهتر و بیشتر از قبل برند می‌کند. خدماتی که این شرکت‌ها ارائه می‌کنند شامل طراحی لوگو، طراحی نام برند، طراحی هویت برند و شعار برند است.

 

آژانس تبلیغاتی در حوزه برندینگ

 

چه زمانی از این شرکت‌ها کمک بگیریم؟

خوب همه چیز به شما و نیازهایتان بستگی دارد. شرکت‌های برندینگ برای سازمان‌هایی مفید هستند که تلاش می‌کنند وارد فرایند ریبرندینگ شوند یا دلشان می‌خواهد نحوۀ پذیرش و درک برند در بازار را مورد بررسی قرار دهند.

 

 آژانس‌های تبلیغاتی خلاق

شرکت‌های تبلیغاتی خلاق بر روی طرح‌ها و گرافیک‌های برند تمرکز می‌کنند؛ اما استراتژی و اجرای برنامه‌های بازاریابی را به دست سایر شرکت‌ها می‌سپارند. این شرکت‌ها معمولاً در طراحی لوگو، بازاریابی چاپی، طراحی بیلبورد و طراحی کارت ویزیت عالی عمل می‌کنند.

 

آژانس تبلیغاتی خلاق

 

 چرا و چه زمانی باید از شرکت‌های خلاق استفاده کنیم؟

این آژانس‌ها برای سازمان‌هایی مناسب هستند که به دنبال ایجاد یک چهرۀ خلاقانه از برند می‌گردند و می‌خواهند حس و حالی که برند در ذهن افراد شکل می‌دهد را به شیوه خلاقانه تحت تأثیر قرار دهند. اگر شما هم می‌خواهید عناصر بازاریابی جدیدی به شرکتتان اضافه کنید، باید به سراغ سازمان‌های خلاق بروید.

بیشتر بخوانید:  چگونه یک هویت سازمانی منسجم برای مجموعه خود بسازیم؟

 

 آژانس‌های تبلیغاتی فعال در خرید رسانه

خرید رسانه یکی از موضوعات مهمی است که بیشتر سازمان‌ها با آن درگیر هستند. در این میان هستند آژانس‌هایی که تمرکز اصلی‌شان بر روی برنامه‌ریزی و خرید رسانه‌هاست. این شرکت‌ها معمولاً یک کانال خاص را هدف قرار می‌دهند. بعد از اینکه بازه زمانی مدنظر را شناسایی کردند، بودجه مورد نیاز را تعیین می‌کنند و شما را برای رسیدن به مخاطبان هدفتان یاری می‌نمایند.

 

آژانس تبلیغاتی فعال در خرید رسانه

 

 چه زمانی بهتر است از این شرکت‌ها کمک بگیریم؟

شرکت‌هایی که در حوزه خرید رسانه فعال هستند، به درد سازمان‌هایی می‌خورند که تنها به یک کانال خاص نیاز دارند. این آژانس‌ها معمولاً تیم خلاقانه‌ای در اختیار دارند و می‌توانند با آژانس‌های دیگر، همچون شرکت‌های تبلیغاتی خلاق هم مشارکت کنند.

 

 هنگام انتخاب یک شرکت تبلیغاتی مرتکب این اشتباه‌ها نشوید

خوب حالا که با انواع شرکت‌های تبلیغاتی آشنا شدیم، باید به سراغ مرحله بعد برویم و فرایند ارزیابی‌مان را آغاز کنیم. اگرچه انتخاب از بین شرکت‌های معرفی شده کار سختی نیست، اما در این میان خطاها و اشتباه‌های مختلفی رخ می‌دهد و همین امر فرایند انتخاب را برای شرکت‌ها دشوار می‌سازد. اگر می‌خواهید بودجه‌تان را هدر ندهید، از اشتباهاتی که در ادامه معرفی می‌کنیم به دور باشید:

۱. استفاده از شرکت‌های تبلیغاتی که یک رویکرد ساده شده را دنبال می‌کنند

اگرچه شرکت‌های تبلیغاتی طیف وسیعی از خدمات را در اختیار صنایع مختلف قرار می‌دهند، اما بیشترشان به دنبال تمایز نیستند. آن‌ها یک رویکرد ساده شده و واحد ایجاد می‌کنند؛ بدون اینکه نیازهای کسب‌وکارها را بسنجند و مخاطبانشان را بشناسند. زمانی که شرکت‌ها به دنبال یک راه‌حل شخصی‌سازی‌شده می‌گردند برخی از آژانس‌ها پاسخ سربالا می‌دهند و چنین می‌گویند: «ما واقعاً متأسفیم؛ اما نمی‌توانیم برای هرکدام از مشتریانمان یک استراتژی متمایز بنویسیم. ما همیشه این‌گونه بازاریابی کرده‌ایم و روش‌های خاص خودمان را داریم.»

اگر چنین حرف‌هایی را شنیدید، با سرعت هر چه تمام از شرکت تبلیغاتی مدنظر دور شوید و پشت سرتان را هم نگاه نکنید!

یادتان باشد بازاریابی بیشتر از اینکه علم باشد، یک هنر است. هیچ فرمول جادویی برای موفقیت شرکت‌ها وجود ندارد. هیچ تضمینی هم در کار نیست. استراتژی که سال قبل کار می‌کرد، ممکن است امسال دیگر کارساز نباشد. برنامه‌ای که به درد یک شرکت می‌خورد ممکن است نیازهای شرکت دیگر را برآورده نکند. هر شرکت و هر مشتری نیازهای خاص خود را دارد و باید رویکرد سفارشی برایش اتخاذ گردد.

۲. استفاده از شرکت‌های تبلیغاتی که بر روی کمپین‌های تک کانالی تمرکز می‌کنند

برخی از آژانس‌های تبلیغاتی هم هستند که با یک کانال واحد احساس راحتی می‌کنند؛ چون تنها دربارۀ آن اطلاعات مورد نیاز را کسب کرده‌اند. به‌عنوان مثال آن‌ها ممکن است بازاریابی سنتی را خوب بشناسند و خودشان را به یک مسیر واحد محدود کنند. در این میان آژانس‌های تبلیغاتی هم هستند که عاشق دنیای دیجیتال‌اند و شما را از حضور در دنیای سنتی برحذر می‌دارند. این شرکت‌ها فکر می‌کنند رسانه‌های سنتی دیگر به درد نمی‌خورند و به‌روز نیستند. اگر با این شرکت‌ها کار کنید، تنها چیزی که به دست می‌آورید فراری دادن فرصت‌ها و ازدست‌دادن مخاطبان ارزشمند است.

کمپین بازاریابی موفق زمانی حاصل می‌شود که بتوانید از رویکرد چندکانالی برای دسترسی به مخاطب احتمالی استفاده کنید. این کمپین‌ها اغلب ترکیبی از یک یا دو مورد زیر هستند:

  • بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی؛
  • کار بر روی سایت؛
  • بازاریابی ایمیلی یا بازاریابی سنتی؛
  • تبلیغات سنتی اسپانسری یا آنلاین؛
  • بازاریابی محتوایی.

استفاده از کانال‌های مختلف در بازاریابی مزایای متعددی برایتان دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به کمک همین استراتژی ساده می‌توان به مخاطبان بیشتری دست پیدا کرد؛
  • به کمک آن می‌توان آگاهی از برند را بیشتر کرد؛
  • با کمپین چندکانالی می‌توان مشتریان احتمالی را همان جایی که هستند هدف قرار داد؛
  • می‌توان فروش را بیشتر کرد؛
  • می‌توان یک استراتژی بازاریابی منسجم ایجاد نمود؛
  • به کمک این روش‌ها می‌توان خلأهای موجود در بازاریابی را از بین برد.
بیشتر بخوانید:  اطلاعیه رسمی کروشه (هشدار!)

کمپین‌های سنتی رقیب بازاریابی دیجیتال نیستند. این دو کمپین باید در کنار هم قرار گیرند و تکمیل‌کنندۀ یکدیگر باشند. کمپین‌های بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی در کنار هم استفاده می‌شوند تا نیازهای خاص شرکت شما را برطرف کنند و با رسیدن به مشتریان آنلاین و آفلاین موفقیتتان را نزدیک‌تر کنند.

۳. انتخاب شرکت‌های تبلیغاتی که گزارش‌دهی خوبی ندارند

وقتی صحبت از بازاریابی می‌شود، هیچ‌چیز به‌اندازه گزارش‌دهی مهم نخواهد بود. بازاریابی به معنای تغییر فعالیت‌هاست. برای اینکه فعالیت و عمل افراد را تغییر دهیم باید اعتقادات او را عوض کنیم. برای تغییر اعتقادات هم راهی جز جلب توجهشان نداریم. فعالیت‌ها ممکن است قابل‌سنجش باشند.

اما شما نمی‌توانید اعتقادات و توجه افراد را به‌راحتی بسنجید. به همین خاطر است که ما به دنبال متریک‌هایی همچون ترافیک کلی، سئو و نرخ کلیک می‌رویم تا بتوانیم فرضیاتمان را مورد آزمایش قرار دهیم و موفقیتمان را بسنجیم. بیایید این موضوع را با یک سناریوی فرضی بررسی کنیم.

اگر ترافیک کلی سایتتان افزایش یابد و کاربران جدید نسبت به کاربرانی که قبلاً داشته‌اید، بیشتر شده باشد چه حدسی می‌زنید؟ حتماً با خودتان می‌گویید شرکت ما توانسته است نظر افراد بیشتری را به خود جلب کند. اینجاست که پای گزارش‌های بازاریابی به میان می‌آید و حدس شما را بررسی می‌کند. زمانی که تبلیغاتتان را به دست یک شرکت دیگر می‌سپارید، سنجش نتایج و گزارش‌دهی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. یک گزارش‌دهی منظم به شما کمک می‌کند خلأ بین اهداف کسب‌وکار و بازاریابی را ببندید.

۴. انتخاب شرکت‌هایی که در گذشته گیر کرده‌اند

فناوری هر روز در حال پیشرفت است. فناوری‌هایی که در حوزه بازاریابی دیجیتال به کار می‌روند، با سرعت بیشتری تغییر می‌کنند؛ هر هفته یک محصول جدید، برنامه جدید یا ابزار ارتباطی جدید در بازار ظهور می‌کند و همین امر دنیای بازاریابی را تغییر می‌دهد. رسانه‌های اجتماعی را در نظر بگیرید. سال ۲۰۱۸ بود که پست‌های طبیعی که کسب‌وکارها منتشر می‌کردند، مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب می‌کرد. یک حرکت از طرف فیسبوک همه چیز را تغییر داد.

الگوریتم‌های جدید فیسبوک باعث شد این پست‌ها ارزش خود را در فید خبری کاربران از دست بدهند و دسترسی کاربران را به‌کلی عوض کنند. در یک روز صفحات این کسب‌وکارها افت کردند و استراتژی دسترسی به مخاطب هم عوض شدند.

بازاریابی به‌سرعت تغییر می‌کند. وظیفه شرکت بازاریابی این است که خود را با این تغییرات همگام سازد. شکی نیست که این شرکت‌ها مجبورند خودشان را با فناوری‌ها، نظریه‌ها و استراتژی‌های جدید وفق دهند و به‌اندازه کافی با حوزه‌های مرتبط آشنا باشند. تنها در چنین شرایطی است که می‌توانند پیشنهادهای هوشمندانه‌ای به شما بدهند.

 

برای انتخاب شرکت تبلیغاتی آماده‌اید؟

حالا که با انواع شرکت‌های تبلیغاتی برای داشتن بهترین انتخاب آشنا شده‌اید، می‌توانید مشخص کنید به دنبال چه نوع خدماتی هستید و برای رسیدن به اهداف تجاری خود کدام‌یک از این آژانس‌های تبلیغاتی می‌تواند به شما کمک کند. ما در آژانس تبلیغاتی کروشه با مشاوره صحیح به شما کمک می‌کنیم تا نیاز خود را بشناسید و با استفاده از خدمات گسترده، یکپارچه و همه‌جانبه در بهترین جایگاه بایستید. کانون تبلیغاتی کروشه با شکستن مرزهای خلاقیت، تا رسیدن به نتیجه مطلوب همراه شما خواهد ماند.

منبع مقاله

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

کاربرد cta چیست؟
اگر به وب‌گردی علاقه دارید، در وب سایت‌های مختلف گزینه‌هایی نظیر اطلاعات بیشتر، مشاهده قیمت، افزودن به سبد خرید و موارد مشابه دیگر را دیده‌اید؛ احتمالا برایتان جالب باشد که به این موارد Cta می‌گویند و به منظور تعامل کاربر...
جاسازی یا تبلیغ در فیلم و سریال
شاید تجربه کرده باشید که موقع دیدن یک فیلم، محصولی خاص در قسمت‌های مختلف آن حضور دارد و دوربین به صورت نامحسوسی سعی در نمایش آن دارد. اگر تا به حال آن را امری تصادقی تلقی کرده‌اید، باید بگوییم که...
تیزرهای تبلیغاتی
تا به‌ حال فکر کرده‌اید که چرا به فیلم‌های تبلیغاتی تیزر می‌گویند؟ در فرهنگ لغت انگلیسی «tease» به معنای “دست انداختن، اذیت کردن و سر به سر کسی گذاشتن” است؛ هرچند صورت «Teaser» این لغت برای عنوان کردن ویدیوهای تبلیغاتی...
یک پاسخ
  1. ممنون از مقاله خوبتون، ما برای فروشگاهمون دنبال یک آژانس خوب میگردیم.

    توی یه خبری در مجله اقتصاد آفرین خوندم که باید تبلیغات گوگل ادز بخواهیم از آژانس مدنظرمون، خواستم بدونم تبلیغات گوگل چطور انجام میشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.