نسخه آزمایشی!

اینفوگرافیک مدل برنامه ریزی بازاریابی SOSTAC

فهرست مطالب

مدل برنامه ریزی بازاریابی SOSTAC پی آر اسمیت چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد؟

اگر هنوز با مدل SOSTAC® پی آر اسمیت آشنایی ندارید و با برنامه ریزی استراتژی های بازاریابی یا کمپین ها درگیر هستید، بهتر است این دو مقاله زیر را مطالعه کنید.

مدل برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ SOSTAC [بخش اول ]

مدل برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ SOSTAC [بخش دوم ]

کمی زمان بگذارید و با این مدل آشنا شوید. این مدل به عنوان سومین مدل محبوب در نظرسنجی مدل های بازاریابی انتخاب شد زیرا به خاطرسپاری آن آسان است و همین امر باعث می شود ساختاربندی برنامه ها برای فعالیت های برنامه ریزی مختلف نیز آسان باشد. چه در حال ایجاد یک برنامه بازاریابی کلی باشید یا بخواهید استراتژی بازاریابی دیجیتال ایجاد کنید و تاکتیک های کانال های تکی همچون سئو یا بازاریابی ایمیلی را بهبود ببخشید، این مدل دوست شماست.

مدل SOSTAC® چیست؟

همانطور که قبلا نیز بیان کردیم، SOSTAC® یک مدل برنامه ریزی است که در اصل در سال ۱۹۹۰ برای کمک به برنامه ریزی بازاریابی توسط پی آر اسمیت ایجاد شد. این واژه از سرهم بندی عبارات زیر ایجاد شده است:

  • Situation( موقعیت): در حال حاضر کجا هستیم؟
  • Objectives( اهداف): می خواهیم به کجا برسیم؟
  • Strategy( استراتژی): چگونه می توانیم به موقعیت مدنظر خود برسیم؟
  • Tactics( تاکتیک ها): دقیقا چگونه می توانیم به این اهداف خود دست یابیم؟
  • Action( اقدام یا عمل): برنامه ما چیست؟
  • ·Control( کنترل): به این موقعیت دست یافته ایم؟

این مدل می تواند برای پیگیری و مدیریت برنامه مورد استفاده قرار گیرد و شما باید از آن برای ارزیابی فرایندهای خود استفاده کنید. به عنوان مثال از خود بپرسید در چه مواردی ضعف دارید؟ در تجزیه و تحلیل موقعیت شکست خورده ایم؟اهداف ما واضح نیستند؟ استراتژی داریم؟ عملکرد بازاریابی را به کمک ابزارهای آنالیتیکی کنترل می کنیم؟

بیشتر بخوانید:  5 اشتباه کپی رایترها مراقب باشید مرتکب نشوید

اینفوگرافیک اعمال مدل SOSTAC® بر روی بازاریابی دیجیتال:

در اینفوگرافیک که توسط آژانس تبلیغاتی کروشه به فارسی ترجمه و در اختیار شما قرار گرفته است ، مسائل کلیدی که باید در هر مرحله به هنگام توسعه برنامه بازاریابی دیجیتال مدنظر قرار گیرد، خلاصه شده است.

 

 

SOSTAC® که توسط پی آر اسمیت ایجاد شد یک سیستم برنامه ریزی قدرتمند است و می توان آن را به سادگی بر روی برنامه های بازاریابی اعمال نمود و برنامه عالی ایجاد کرد. SOSTAC® یک نشان تجاری ثبت شده توسط پی آر اسمیت برای کتاب های الکترونیکی، وبینارها و ورک شاپ هاست.

چگونه از این مدل SOSTAC® استفاده کنیم؟

من فکر می کنم SOSTAC® به خاطر سادگی، راحتی در به خاطر سپاری آن و اینکه می تواند تمامی مسائل اصلی را در برنامه بازاریابی یا کسب وکار پوشش دهد، محبوب شده است. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد رویکرد SOSTAC® برای برنامه ریزی بازاریابی هستید می توانید از کتاب The SOSTAC® Guide – to writing the perfect plan استفاده کنید.

نکات بیشتر برای استفاده از این مدل:

در ادامه تلاش می کنیم نکاتی را در مورد نحوه استفاده از مدل SOSTAC® و اعمال آن بر روی بازاریابی بیان نماییم.

۱. از مدل SOSTAC® برای مرور فرآیندهای خود استفاده کنید:

قبل از اینکه بخواهید نحوه اعمال این مدل را مورد بررسی قرار دهید، از آن برای مرور فرایندهای برنامه ریزی خود استفاده کنید و ببینید چگونه می توانید بازاریابی خود را مدیریت کنید. از خودتان در مورد فعالیت هایی که به طور شخصی و سازمانی در آن توانایی دارید سوال کنید. شاید مرور و بررسی موقعیت موجود، زمان اندک یا زمان بیشتری را از شما بگیرد. شاید شما در تنظیم اهداف SMART یا توسعه استراتژی های لازم برای پشتیبانی از این اهداف یا کنترل مراحل ارزیابی موثر بودن استراتژی ها و تاکتیک های استفاده شده زیاد توانا نباشید.

بیشتر بخوانید:  5 ترند که آژانس های بازاریابی دیجیتال باید خود را برای سال 2018 آماده کنند

۲. تعادل مناسبی در این مدل ایجاد کنید:

برخی از اوقات ممکن است زمان زیادی را صرف تجزیه و تحلیل برنامه خود بکنید و نتوانید زمان کافی به تنظیم استراتژی ها اختصاص دهید. بنابراین به عنوان یک قانون کلی، می توانید از فرمول زیر برای برقراری تعادل استفاده کنید:

S (20%) O (5%) S (45%) T (30%) = 100%

۳. سعی کنید موقعیت خود را به شکل ماتریس TOW تجزیه و تحلیل SWOT خلاصه کنید:

برای اینکه تمرکز کافی بر روی تجزیه و تحلیل موقعیت خود داشته باشید توصیه می کنم از شکل TOW تجزیه و تحلیل SWOT استفاده کنید. اینکار به شما کمک می کند SWOT را با استراتژی ادغام کنید.

۴. اهداف خود را به اهداف SMART تبدیل کنید و آن ها را به فرایند آنالیتیکس / کنترل پیوند دهید:

از آنجایی که بازاریابی دیجیتال قابل سنجش و اندازه گیری است، می توان به کمک توسعه مدل تبدیل قیف، در مورد هر کدام از اهداف دید خاصی به دست آورد. شما باید اهداف خاصی را هم در گوگل آنالیتیکس تنظیم کنید.

در مورد طیف کاملی از اهداف نشان داده شده توسط مدل ۵s هم خوب فکر کنید.

۵. عناصر مختلف SWOT را با هم ادغام کنید:

برخی از اوقات ممکن است بخش های مختلف یک برنامه به هم مرتبط نباشند. برای کمک به حل این مشکل توصیه می کنم کل برنامه SOSTAC خود را در جدولی خلاصه کنید که استراتژی ها، موقعیت، اهداف و تاکتیک ها در آن ادغام شده است.

 

منبع : smartinsights

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.