نسخه آزمایشی!

چگونه کمپین موفق با هشتگ راه‌اندازی کنیم ؟

فهرست مطالب

حالا که تقریبا همه رسانه های اجتماعی از هشتگ پشتیبانی می کنند، بیشتر سازمان هایی که کمپین های تبلیغاتی موفقی را اجرا می نمایند از هشتگ ها بهره می برند یا دربرگیرنده آن هستند. برندهای زیادی هستند که اغلب از هشتگ ها در انتهای تبلیغات خود استفاده می کنند. تبلیغات و نمایش های تلویزیونی هم زمانی که به پایان کار خود می رسند هشتگ هایی را به نمایش می گذارند و سلبریتی ها هم برای تبلیغ خودشان از این عناصر بهره می گیرند. در بیشتر موارد، هشتگ ها می توانند مکالمه ای را درباره محصول یا موضوع خاصی ایجاد کنند.

بنابراین کسب وکارها می توانند از هشتگ ها برای موارد دیگر استفاده نمایند. هشتگ ها را می توان برای بازاریابی کمپین ها و محصولات جدید مورد استفاده قرار داد، مسابقه و رقابتی را به کمک آن اجرا نمود، از طرفداران خواست نظر خود را درباره توسعه های جدید شرکت بیان کنند یا به کمک آن ها ،برند را به داستان های خبری یا آیتم های مشهور لینک داد.

با اینحال یکی از بهترین جنبه کمپین های هشتگی این است که چنین مواردی بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی هستند و حتی استفاده از آن ها می تواند رایگان باشد. هر چند نیازی به گفتن نیست که شما هر چقدر هزینه های خود را به صورت استراتژیک بر روی هشتگ ها صرف کنید مزایای بیشتری هم دریافت خواهید کرد.

زمانی که می خواهید کمپین موفقی با هشتگ ها راه اندازی کنید نکات کلیدی زیر را مدنظر داشته باشید:

حتما شما هم در مورد توییتر، فیس بوک، پینترست ، لینکداین، اینستاگرام و سایر رسانه های اجتماعی صحبت هایی را شنیده اید. این رسانه ها فهرست بلندبالایی دارند. به عنوان مثال بیش از ۵۰ رسانه اجتماعی مختلف وجود دارد که می توان از بین آن ها یکی را انتخاب کرد. در چنین شرایطی ممکن است وسوسه شوید و بخواهید پروفایل خود را بر روی شبکه های اجتماعی مختلفی راه اندازی کنید اما قبل از آغاز یک کمپین هشتگی باید فاکتورهای زیر را هم مدنظر داشته باشید.

مخاطبان تان:

همانطور که می دانید مخاطبانِ هدف یکی از مهم ترین مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد. باید بدانید مخاطب شما از چه کانالی بیشتر استفاده می کند. مثلا اگر کسب وکار شما مدل B2B را دارد( که محصولات خود را به سایر کسب وکارها می فروشد)، استفاده از لینکداین در مقایسه با فیس بوک بسیار مفید و مناسب تر خواهد بود. از سوی دیگر، اگر کسب وکاری دارید که محصولات را به طور مستقیم به دست مشتری می رساند باید مخاطبان خود را بیشتر بر روی پلتفرم هایی همچون توییتر، فیس بوک و اینستاگرام بیابید.

منابع تان:

چه کسی مسئول مدیریت برنامه ها و استراتژی های رسانه اجتماعی شماست؟ باید منابع مالی و بودجه ای که می توانید به کمپین خود اختصاص دهید را شناسایی و تعیین نمایید. این موضوع به بودجه بازاریابی تان بستگی خواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که اکانت های رسانه اجتماعی بدون فعالیت بدتر از این است که اصلا حضوری در شبکه های اجتماعی نداشته باشید. این فاکتور نقش ضروری و حیاتی در انتخاب کانال مناسب ایفا می کند.

برنامه تان:

آیا برنامه محتوایی جامع و دقیقی برای کمپین هشتگی خود تهیه و تدارک دیده اید؟ تنظیم و راه اندازی اکانت بر روی پلتفرم های رسانه اجتماعی بخش آسان ماجراست. برای اینکه بتوانید با مخاطبان هدف خود تعامل و ارتباط موثری داشته باشید باید برنامه محتوایی خوب و موثری ایجاد کنید. این موضوع یک بخش مهم برای داشتن کمپین موفق با هشتگ هاست. شما نمی توانید بدون کسب اطلاع از شبکه ای که از آن بهره می برید محتوایی توسعه دهید.

به عنوان مثال متن پست ها ممکن است در فیس بوک کارساز و موثر باشد اما این موضوع بدین معنی نیست که استفاده از آن می تواند توییت خوبی در توییتر باشد.

بیشتر بخوانید:  چگونه رزومه عالی برای کارشناس دیجیتال مارکتینگ بنویسیم؟

راهنمای گام به گام راه اندازی کمپین تبلیغاتی به کمک هشتگ ها:

گام اول: برند خود و رقبا را مورد بررسی و پژوهش قرار دهید

خوب قبل از هر کاری باید بدانید برندتان در حال حاضر بر روی پلتفرم های اجتماعی مختلف چه جایگاهی دارد. در این شرایط باید بدانید که در اینستاگرام، توییتر و سایر رسانه های اجتماعی چقدر تاثیرگذار هستید، در مورد برندتان چه صحبتی می شود و چه کانسپتی ای دارید.

از طرفداران خود چه پاسخی دریافت می کنید؟ چه کلمات کلیدی در مورد برندتان به کار می رود؟

این ها سوالات ضروری هستند که قبل از آغاز کمپین باید بدان پاسخ دهید.

برای رسیدن به این موارد می توانید کارهای زیر را به دقت انجام دهید:

تاثیر فعلی برند خود را بسنجید:

شما از این اطلاعات برای تجزیه و تحلیل بعد از کمپین استفاده خواهید کرد. معیار تاثیرگذاری باید در برگیرنده فالوورهای فعلی و نیز منابع و سایر موارد موجود باشد. تاثیر لحظه ای تان را می توانید به کمک ابزارهای مانیتورینگ بسنجید. این موضوع می تواند اطلاعات ضروری و مهم همچون دسترسی به مخاطبان، همکاران، کاربران تاثیرگذار، بازدید ها و غیره را فراهم آورد.

ببینید چه کلمات کلیدی مرتبط با نام برندتان است و فهرستی از آن تهیه کنید:

در این مرحله باید کانال اجتماعی که می خواهید بر روی آن فعالیت کنید را شناسایی نمایید و سپس کلمات کلیدی مرتبط با برندتان را در آن بیابید. دانستن این کلیدواژه ها به شما کمک می کند هشتگ ها، مفاهیم و متن های مرتبط با کمپین را بیابید.

زمانی که در حال بررسی برند خودتان هستید باید رقبا را هم مانیتور کنید. اینکار به شما کمک می کند درک بهتر و وسیع تری در مورد صنعت خودتان به دست آورید و از ان به عنوان راهنما برای اجرای کمپین های هشتگی تان بهره ببرید.

بهتر است کمپینی که شبیه رقبایتان است را اجرا نکنید. روش پژوهش در این شرایط بسیار ساده خواهد بود. شما باید دسترسی های فعلی را مورد بررسی قرار دهید و ببینید این افراد چه فالوورهایی دارند. متن های به کار رفته و تاثیرگذاریشان را به دقت مانیتور کنید. تجزیه و تحلیل استراتژی رقبا می تواند اطلاعات مهمی که در کمپین به کار می رود را آشکار سازد.

گام دوم: اهداف کمپین خود را تعریف کنید.

تیم یا شرکت تبلیغاتی که قرار است کمپین را اجرا کند باید اهداف آن را قبل از توسعه استراتژی و محتوای مرتبط با کمپین، تعریف نماید. ممکن است به هنگام اجرای کمپین به نوآوری و خلاقیت برسید اما اگر معیارها و شاخص های کلیدی کسب وکارتان را نداشته باشید قطعا نمی توانید از چنین مواردی بهره ببرید. باید هدف اصلی این کمپین را درک کنید. شاید هدف شما افزایش آگاهی درباره محصولات جدید، افزایش تعداد فالورها یا تحریک کاربران به دانلود اپلیکیشن تان باشد.

معیارهای مختلفی همچون تعداد فالورها، منشن ها و ریتوئیت ها را می توان به کمک یک کمپین هشتگی موفق، بهبود بخشید. با اینحال باید هدف خود را تعریف کنید زیرا این موضوع برای ایجاد محتوای موثر و موفقیت در کمپین ضروری است.

به عنوان مثال برای سنجش دقیق آگاهی، معیارهایی همچون دسترسی، حجم، تقویت و قرار گرفتن در معرض مخاطبان ضروری خواهد بود. برای سنجش تعامل کاربران، معیارهای مرتبط دربرگیرنده تعداد ریتوییت ها، پاسخ ها، کامنت ها و مشارکت هاست.

گام سوم: هشتگی را که به مخاطبان مرتبط است و باعث ایجاد حس مثبت در آن ها می شود ایجاد کنید

داشتن یک هشتگ عالی بخش ضروری از هر کمپین هشتگی است. بدون داشتن هشتگ موثر ارتباطی بین محتوای تولید شده و رقابت وجود نخواهد داشت. به طور کلی هشتگ ها به توسعه برند و تشخیص رقابت کمک می کنند و می توانند به اشتراک گذاری آن ها را ساده تر سازند.

بیشتر بخوانید:  8 مرحله دیجیتال مارکتینگ 360 درجه

با اینحال ایجاد هشتگی که به مخاطبان مرتبط باشد و بتواند احساس مثبتی در آن ها ایجاد کند کمی دشوار و البته فریبنده است. اگر رقابت و مسابقه شما بازه زمانی خاصی دارد و می خواهید به کمک هشتگ هایی که چشمگیر و منحصر به فرد هستند به مخاطبان دسترسی پیدا کنید باید موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  • هشتگ کوتاه باشد
  • به خاطرسپاری اش آسان باشد
  • مرتبط باشد
  • نادر باشد
  • جهانی باشد

سایت Mint.com که شرکت مدیریت آنلاین است یک هشتگ موثر و تعاملی ایجاد کرد و برای مسابقه #MyMintMoment مورد استفاده قرار داد.

این رقابت به دلایل مختلف موفقیت آمیز بود. یکی از این دلایل استفاده از هشتگ منحصر به فرد، کوتاه، ساده، به یاد ماندنی و با درک ساده #MyMintMoment بود. این هشتگ به مخاطبان ربط داشت و قالب ساده و واضحی داشت.

گام چهارم: کمپین را به کمک تیم و اینفلوئنسرهای خود اجرا کنید

همانند سایر کمپین ها در این کمپین هم باید از تیم و اینفلوئنسرهای خود کمک بگیرید. با اینفلوئنسرها و شرکای بازاریابی به خصوص آن هایی که فالورهای زیادی دارند تماس بگیرید و از آن ها بخواهید در مورد کمپین تان پست وبلاگی بنویسند یا توییت کنند. اینکار می تواند به سادگیِ اجرای یک متن ساده یا نوشتن سایر محتواهایی باشد که به راحتی قابل کپی و پیست کردن است.

ایده خوب دیگری که در این شرایط ممکن است برایتان کارساز باشد این است که تیم تان را برای این کار جمع کنید و از آن ها بخواهید در این فرایند یاریتان کنند. کمپین های هشتگی بسیار سرگرم کننده هستند زیرا هر فردی می تواند بخشی از این مکالمه باشد. برای افزایش تعامل و پاسخ مخاطبان کافیست از آن ها سوالات مرتبط بپرسید. اینکار نه تنها باعث افزایش تعامل و همکاری می شود بلکه می تواند بینش های مفیدی را در مورد مخاطبان نیز ایجاد نماید.

گام پنجم: کمپین هشتگی خود را تقویت کنید

برای تقویت این کمپین ها روش های متعددی پیش رو خواهید داشت. برخی از این روش ها را در ادامه با هم مرور می کنیم.

برای تقویت پایه مخاطبان می توانید از قرعه کشی استفاده کنید:

ارائه یک جایزه ارزشمند می تواند کمپین هشتگی تان را تبلیغ کند و تعاملی را ایجاد نماید. شما می توانید بر روی اینستاگرام یا توییتر قرعه کشی راه اندازی کنید و از افراد بخواهید برای شرکت در این قرعه کشی پست هایتان را لایک کنند یا به اشتراک بگذارند. انتخاب تصادفی برندگان از میان شرکت کنندگان مختلف بسیار مهم است. برای اینکه مطمئن شوید برندگان به صورت تصادفی انتخاب می شوند از ابزارهای آنلاین متعددی استفاده کنید.

از هشتگ های ترند شده بهره ببرید:

هشتگ های ترند شده هشتگ هایی هستند که در میان افراد محبوب شده اند. زمانی که در مورد موضوع ترند شده صحبت می کنیم معمولا به هشتگ هایی می رسیم که در آن زمان توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده اند. این گونه هشتگ ها ممکن است به صورت لحظه ای تغییر کنند.

به عنوان مثال ۱۰ ترند برتر ممکن است در عرض چند دقیقه جایگاهشان تغییر کند.

پس هر وقت هشتگ ترند شده ای را یافتید که به کمپین تان مرتبط است دست به کار شوید و از آن بیشترین استفاده را ببرید. به کمک این هشتگ ها در به روزرسانی های محتوایی می توانید پیام خود را به گوش طیف عظیمی از مخاطبان برسانید. در این شرایط به روزرسانی های محتوایی تان علاوه بر اینکه در اختیار فالورها و طرفداران قرار می گیرد توسط سایر افراد نیز به صورت رایگان دیده می شود. هشتگ #TravelTuesday که توسط Insider اجرا شد از این موضوع پیروی می کرد.

پیام خود را به کمک توییت ها و مسابقات تقویت کنید:

به کمک گزینه های تارگتینگ متعددی که در توییتر وجود دارد و با تبلیغ یا ارسال منظم توییت ها می توانید پیام کمپین خود را تقویت کنید و مسابقه تان را بازاریابی نمایید. علاوه بر این می توانید مخاطبان محتوای تبلیغی خود را سفارشی سازی نمایید و نتایج بهینه ای دریافت کنید. توییت های تبلیغی و پروموت شده بر روی توییتر برای تقویت رسیدن به مخاطب، بسیار ایده آل هستند. این ها مقرون به صرفه اند و اگر به درستی استفاده شوند برای مدت زمان طولانی موثر خواهند بود. کافیست برای اجرای تبلیغات توییتری و تبلیغ محتوایتان سری به ads.twitter.com بزنید.

بیشتر بخوانید:  بهترین ابزارهای پژوهش کلمات کلیدی برای سئو

از تصاویر، گیف ها و ویدئوها هم بهره ببرید:

شما می توانید برای تبلیغ کمپین هشتگی خود از تصاویر، گیف ها، ویدئوها و موشن گرافیک هم استفاده کنید. کاربرد این موارد اغلب بر پایه شوخ طبعی است اما شما می توانید هر طور که دوست داشتید از آن ها بهره ببرید.

اگر می خواهید به کمپین خود خاصیت شوخ طبعی را هم تزریق کنید استفاده از این موارد بسیار موثر خواهد بود. این تصاویر و گیف ها در مقایسه با متن های به کار رفته بسیار تعاملی و چشمگیر هستند و می توانند برای مدت زمان طولانی در ذهن مخاطب بمانند. تیم تجزیه و تحلیل و داده ها در توییتر آمار و ارقام های زیر را برای تایید قدرت عناصر بصری منتشر کرده است:

 

  • تصاویر می توانند به طور میانگین ۳۵ درصد افزایش در ریتوییت ها را به همراه داشته باشند
  • ویدئوها ۲۸ درصد کمک بیشتری دریافت می کنند
  • نقل قول ها ۱۹ درصد ریتوییت بیشتری دریافت می کنند.

گام ششم: رشد خود را به کمک ابزارهای موجود بسنجید

خوب تا به اینجای کار معیارهای مختلفی را فهرست کردیم که به شما کمک می کرد بر روی موارد مهم تمرکز کنید. حالا زمان آن فرا رسیده است که برای سنجش این معیارها ابزارهای مناسبی پیدا کنید و سنجش تان را آغاز نمایید.

در بیشتر موارد خودِ رسانه های اجتماعی ابزارهای آنالیتیکی را در اختیار کاربران قرار می دهند. اما اگر چنین نبود باید بتوانید ابزارها و اپلیکیشن های ثالثی بیابید و یا حتی خودتان با API های موجود ابزاری را توسعه دهید. اگر نمی دانید برای کانال های مختلف از چه ابزاری باید استفاده کنید می توانید از سایر افراد سوال کنید یا در گوگل جستجویی انجام دهید. برخی از این ابزارهای ثالث دربرگیرنده موارد زیر هستند:

  • Tweetchat: این ابزار استریم های لحظه ای از توییت هایی که هشتگ تان در آن کار به رفته ارائه می کند و باعث می شود با سایر افراد به خوبی تعامل برقرار کنید.
  • Socialert: این ابزار کمپین هشتگی شما را پیگیری و آنالیز می کند و بینش وسیع و گسترده ای درباره توییت های برتر، دسترسی به مخاطبان، اینفلوئنسرها و سایر موارد ارائه می نماید.
  • Woobox: از این ابزار می توان برای سازماندهی مسابقه های هشتگی استفاده کرد.
  • Mention: برای اینکه بتوانید اطلاعات ضروری در مورد محتوای برتر خود در کمپین به دست آورید از این ابزار بهره بگیرید.

بیشتر ابزارهای آنالیتیکی رسانه های اجتماعی به صورت لحظه ای کار می کنند. به همین خاطر بهتر است برنامه و ابزارهای پیگیری مناسبی را قبل از آغاز کمپین داشته باشید. این موضوع دسترسی به داده های مرتبط را در طول کمپین و بعد از آن ساده تر می سازد.

به عنوان مثال بر روی پلتفرم توییتر دسترسی به توییت هایی که بیشتر از چند روز عمر دارند بسیار موثر است. معمولا جمع آوری و ارشیو کردن توییت ها در زمان واقعی و به صورت لحظه ای سخت است. پس ابزاری را انتخاب کنید و قبل از آغاز کمپین کار با آن را بیاموزید و آن را راه اندازی نمایید.

با تشکر از جناب سامان فائق بابت معرفی این مقاله در کانال تلگرامی STUDIO 5

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.