نسخه آزمایشی!

برند بوک (BRAND BOOK) یا کتابچه برند چیست؟

فهرست مطالب

کتابچه برند یا Brand Book یک سند چاپی یا الکترونیکی است که هویت سازمانی برند را مشخص می کند. راهنمای کلی در ارتباط با یک برند، شرح استانداردهای سازمانی و دستورالعمل های مربوط به یک برند در قالب یک کتابچه طولانی و یا چند صفحه ای تنظیم می شود که گویای خط مشی کلی برند است.مجموعه ای به هم پیوسته از اصول و قوانین که نحوه فعالیت برند را مشخص می کند در قالب کتابچه برند یا برند بوک تهیه می شود.

 

اهمیت کتابچه برند

همه شرکت ها و سازمان ها برای انتقال پیام برند به کانال های ارتباطی، نیاز به یک راهنمای مصوب دارند که کتابچه برند نام دارد. همه فعالیت های بازاریابی از طریق کانال های ارتباطی در معرض دید مخاطب هدف قرار می گیرد، برند بوک جهت حفظ یکپارچگی در محتوای بصری و فعالیت های برند، برای مخاطب یک ضرورت است.

فرض کنید برای یک کمپین تبلیغاتی خلاقانه که توسط که شرکت تبلیغاتی برای شما در حال برنامه ریزی و اجرا می باشد می بایست تیم طراحی گرافیک اقداماتی از قبیل طراحی بیلبورد، تولید موشن گرافیک، پست خلاقانه در شبکه های اجتماعی و طراحی پوستر را انجام دهد با ارائه این کتابچه به آژانس تبلیغاتی می توان انتظار داشت که این دستورالعمل ها و استانداردها را در طراحی ها رعایت کنند تا یکپارچگی بصری برند حفظ شود.

به زبان ساده می توان گفت کتابچه برند یا برند بوک، در شناسایی برند، برند سازی و فعالیت های بازاریابی با تمرکز بر عناصر کلیدی برند تاکید دارد. برای اینکه هویت برند در فعالیت های بازاریابی دچار تغییر نشود و یکپارچگی محتوایی حفظ شود، تهیه کتابچه برند، الزامی است.

بیشتر بخوانید:  ﺑﺴﺘﻪ بندی ها ﺳﺨﻦ ﻣﯽ ﮔﻮﯾﻨﺪ، ﺑﻪ آوازﺷﺎن ﮔﻮش ﻓﺮا دﻫﯿﻢ

از طرفی کتابچه برند یک ابزار کمکی برای تیم برندینگ و بازاریابی است که موجب آشنایی با استراتژی های سازمان و فعالیت های برند می شود. این امر در هنگام برون سازی و ارجاع فعالیت های بازاریابی به دیگر موسسات بازاریابی به خوبی مشخص می شود.

راهنمای تهیه کتابچه برند

تدوین ، بازنگری، توسعه و در صورت لزوم انجام اصلاحات از طریق تیم مدیریت انجام شده و یک چهارچوب کلی در اختیار تیم بازاریابی قرار می گیرد. تیم بازاریابی شامل مشاوران و شرکت های بازاریابی هستند که برای تدوین برند بوک به سازمان دعوت شده اند. قالب اصلی کتابچه برند شامل این موارد است:

واژه شناسی برند

در این بخش، علت نامگذاری و انتخاب نام برند توضیح داده می شود. این بخش با ریشه یابی واژه های به کار رفته در برند تکمیل می شود.

ویژگی های گرافیکی

یکپارچگی در طرح، رنگ، ابعاد، فونت و سایر المان های بصری بایستی در همه بخش ها لحاظ شود. عدم یکپارچگی در ویژگی های گرافیکی و بصری، شخصیت نام تجاری و برند را تحت تاثیر قرار می دهد.

تاریخچه برند

در این بخش تاریخ شکل گیری، اتفاقات مهم و تغییرات، از ابتدای فعالیت برند تا زمان حال آورده می شود. تاریخ و زمان ثبت برند، نام مالک حقیقی یا حقوقی، حیطه کاری و فعالیت برند، زمان حضور در بازار و هر موضوع مهمی می تواند بخشی از تاریخچه برند را مشخص کند. پیوست اسناد تصویری شامل بریده روزنامه ها و یا نامه های رسمی، نشان دهنده قدمت و اصالت برند است.

تگ لاین برند

یک عبارت کوتاه و ۷ کلمه ای در زیر لوگو نمایش داده می شود که ارزش های سازمانی و هویت اصلی برند را بیان می کند، این عبارت کوتاه” تگ لاین ” نام دارد و اغلب تغییر داده نمی شود. این عبارت با شعار برند تفاوت دارد و همواره ثابت است.

بیشتر بخوانید:  چرا بسیاری از شرکت ها در ایجاد ارزش با شکست مواجه می شوند؟

سبد محصولات برند

مهم ترین بخش برای بازار هدف، ارائه لیست محصولات موجود با برند است که در یک بخش مجزا به طور کامل نمایش داده می شود.

در صورت محرمانه نبودن برخی اطلاعات می توان اهداف، استراتژی ها، چشم انداز آینده و جایگاه برند را شرح داد. برند بوک یا کتابچه برند یک سند سازمانی است که نیازمند تغییر و اصلاح، در دوره های زمانی است. تنظیم دقیق و تدوین حرفه ای این سند، در موفقیت و ماندگاری برندها نقش دارد.

برای مشاوره در خصوص طراحی برندبوک یا طراحی کتابچه برند می توانید با کارشناسان کانون تبلیغاتی کروشه در ارتباط باشید

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

1d3368631835406d8a82be332dc49ee5_L
بزرگی گفته شما می‌توانید در هر حوزه‌ای که کار می‌کنید برایش ایده‌های الهام‌بخش پیدا کنید. بله این حرف کاملا درست است و من هم با آن موافقم اما مشکل اینجاست که در برخی از حوزه‌های تخصصی همچون نوشتن یا طراحی...
3cfd4ff673c93395fd580159a9616109_L
طراحی گرافیک یکی از مشاغل جذابی است که افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. اما در این میان برخی از طراحان هستند که فکر می کنند انتخاب های ضعیفشان در حوزه طراحی هرگز دیده نمی شود و...
6ce8174e82984e94a7a98889b7c17e32_L
شما چطور می‌توانید به صورت بصری از رقبای خود متمایزشوید؟ چگونه یک هویت برند را توسعه می‌دهید که یک داستان منسجم را بدون گفتن یک کلمه به مخاطبین شما منتقل کند؟ چرا هویت بصری برند مهم است؟ برای درک درست...
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

آخرین مقالات را از دست ندهید!

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.