نسخه آزمایشی!

نکات کلیدی در طراحی کاتالوگ و بروشور خلاقانه و تاثیر گذار

طراحی کاتالوگ و بروشور خلاقانه

فهرست مطالب

در سال‌های اخیر بیشتر افراد ترجیح می‌دهند از بروشور و کاتالوگ برای ارائه اطلاعات مختلف، معرفی محصول و خدمات خود استفاده کنند و از چاپ، عکاسی و گرافیک نیز در این مسیر کمک می‌گیرند. نکته قابل توجه این است با وجود موثر بودن استفاده از این دو، اما خیلی‌ها با تفاوت‌ها و اصول طراحی آن‌ها آشنا نیستند و حتی گاهی فکر می‌کنند تفاوتی در تعریف و طراحی بروشور و کاتالوگ وجود ندارد؛ در حالی که این دو مورد با یکدیگر متفاوت هستند. در این مطلب قصد داریم درباره طراحی بروشور و کاتالوگ خلاقانه صحبت کنیم و ببینیم چه اهمیتی دارد. البته در ابتدا باید به تعریف هر کدام بپردازیم تا بتوانیم بهتر با تفاوت‌ها و کاربرد آن‌ها آشنا شویم.

بیشتر بخوانید:  ۱۰ نکته برای طراحی یک بروشور عالی

تعریف بروشور و کاتالوگ

کاتالوگ و بروشور تفاوت‌هایی در طراحی و جزئیات با هم دارند که برای درک این تفاوت‌‌ها به سراغ تعریف این موارد می‌رویم. ابتدا کاتالوگ بررسی کرده و با کاربرد آن آشنا می‌شویم، سپس درباره ویژگی‌های بروشور صحبت خواهیم کرد. کاتالوگ کتابچه یا دفترچه‌ای است که در جهت معرفی محصولات و خدمات طراحی می‌شوند. اولین کاتالوگ‌ها در قرن بیستم در ونیز چاپ شدند.

کاتالوگ را می‌توانیم در مکان‌های مختلفی مانند فروشگاه، مکان‌های آموزشی، کتابخانه‌ها و … ببینیم و جزئیات مورد نیاز را مشاهده کنیم. در حقیقت کاتالوگ مربوط به جزئیات محصول یا کتاب و… است. به عنوان مثال اگر قصد خرید یک وسیله خانه را دارید، در کاتالوگ آن می‌توانید جزئیات محصول را ببینید و سپس اقدام به خرید کنید، یا در مورد کاتالوگ کتاب می‌توان نام کتاب، نویسنده، موضوع و ژانر آن و… را مشاهده کرد. در حقیقت، کاتالوگ یک ابزار تبلیغاتی مهم برای فروش است و در آن به معرفی و تبلیغ محصول و خدمات می‌پردازند. بروشور یک کتابچه‌ی چند صفحه‌ای  یا برگه‌ی چند لتی است که به وسیله‌ی آن کالا یا خدمات معرفی می‌شود. بروشور شبیه به کاتالوگ است، اما یک تفاوتی اساسی دارد. با وجود اینکه در بروشور هم ما جزئیات محصول را مشاهده می‌کنیم، اما این جزئیات درباره نحوه استفاده از محصولات بعد از خرید است. مثلاً، شما پس از مراجعه به فروشگاه لوازم خانگی و دیدن کاتالوگ یک یخچال، اقدام به خرید آن می‌کنید. حالا باید از طریق دیدن بروشور با جزئیات دقیق‌تر آن محصول و روش استفاده از آن آشنا شوید. به صورت کلی می‌توان از بروشور برای معرفی محصول، شرکت، موسسه و منو استفاده کرد.

تاریخچه اولین بروشور و کاتالوگ ها

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه اولین بروشور و کاتالوگ بندازیم، در حقیقت عمر اولین کاتالوگ‌ها در غرب به چند صد سال پیش می‌رسد. طبق آمار و اسناد موجود، اولین کاتالوگ را حتی قبل از چاپ تقویم بروشوری گریگوری در سال ۱۴۹۸ در ونیز چاپ کردند. این شروعی برای چاپ بروشور و کاتالوگ بود. در آن زمان از صفحات بروشور برای نوشتن اسامی  کتاب‌های قابل فروش در نمایشگاه شهر استفاده می‌کردند. این روش تا ۳ قرن بعد در برخی نقاط اروپا ادامه داشت تا اینکه در قرن هفدهم به علت پیشرفت صنعت چاپ و کتابفروشی‌ها، استفاده از کاتالوگ رواج بیشتری یافت.

نکته قابل توجه این است که در آن زمان چون چاپ گران بود، گرفتن کاتالوگ و کتاب هم بسیار زیاد می‌شد. اما در حال حاضر، قیمت بروشورها و کاتالوگ‌ها خیلی گران نمی‌شود و اتفاقا چون یک ابزار مفید تبلیغات هستند، در سراسر دنیا شرکت‌ها و برندهای معروف برای معرفی محصول و خدمات و افزایش فروش خود از این ابزارها استفاده زیادی دارند.

تعریف بروشور و کاتالوگ

اصول طراحی خلاقانه

این روزها در بیشتر مراکز آموزشی، تبلیغاتی و فروشگاه‌ها ما با انواع کاتالوگ و بروشور مواجه می‌شویم و کاربرد زیادی دارند. نکته قابل توجه این است که طراحی کاتالوگ و بروشور خلاقانه باعث تأثیرگذاری بیشتر آن‌ها می‌شود. حال که در بخش قبلی با تعریف این دو مبحث آشنا شدیم، بهتر است کمی درباره اصول طراحی خلاقانه آن‌ها صحبت کنیم. زمانی که قصد داریم یک کاتالوگ یا بروشور حرفه‌ای طراحی کنیم، باید با استاندارهای این کار آشنا باشیم. در زمان طراحی کاتالوگ ابتدا باید بدانیم چه ابعادی می‌خواهیم و طبق آن ابعاد تصمیم می‌گیریم چگونه صفحه چینی و صفحه‌آرایی کنیم و چه نوع چاپی داشته باشد. همچنین توجه داشته باشیم که کاتالوگ مورد نیاز ما تک محصولی است یا چند محصول در آن توضیح داده می‌شود. کاتالوگ تک محصولی فقط روی یک محصول متمرکز است و در کاتالوگ چند محصولی شاهد معرفی چندین محصول یا خدمات هستیم که هر کدام کارایی مختلف دارند.

در مورد بروشورها هم همین موضوع صدق می‌کند و باید توجه داشته باشیم که بروشور انواع مختلفی دارند و در چند سایز طراحی می‌شوند. به صورت کلی در طراحی اصولی هر دو مورد باید به این نکات مهم توجه کنیم:

 استفاده از فونت مناسب

یکی از فاکتورهای مهم در طراحی کاتالوگ و بروشور خلاقانه، استفاده از فونت درست و خوانا است. به عبارت دیگر، باید در انتخاب فونت به چند نکته مهم دقت کنید. نکته اول این است که به سراغ فونت‌های پیچیده نروید و تا حد امکان از فونت ساده استفاده کنید. همچنین به گروه سنی مخاطب و حوزه فعالیت برندینگ نیز توجه داشته باشید.

طبقه بندی کردن درست اطلاعات

اگر اطلاعات را به صورت پراکنده قرار دهیم و طبقه‌بندی درستی نداشته باشیم، نمی‌توانیم یک طراحی کاتالوگ و بروشور خلاقانه داشته باشیم. بنابراین اطلاعاتی که می‌خواهید در کاتالوگ یا بروشور مود قرار دهید، حتما باید درست طبقه‌بندی شده باشند و به ترتیب قرار بگیرند. انسجام متن را هم فراموش نکنید.

تناسب طراحی با زمینه کار

اگر شما در زمینه فروشگاه لوازم خانگی فعالیت می‌کنید، حتما باید در طراحی خود به تناسب طرح با زمینه کاری لوازم خانگی توجه کنید. تا حد امکان حواستان باشد که از طرح‌های غیر مرتبط استفاده نکنید و همچنین طرح استفاده شده خلاقان باشد و سراغ گزینه‌های کلیشه‌ای نروید.

 استفاده از رنگ مناسب

رنگ‌ها از تاثیرگذارترین عناصر کاتالوگ و بروشور هستند که اگر اشتباه انتخاب شوند، تاثیر بسیار منفی روی احساس مخاطب درباره آن محصول یا خدمات خواهند داشت. بنابراین لازم است در طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور، سراغ روانشناسی و تاثیر هر رنگ برویم و به صورت خلاقانه و درست از رنگ‌ها کمک بگیریم.

نکات مهم برای طراحی جلد بروشور و کاتالوگ

انتخاب عکس مناسب

استفاده از تصاویر با کیفیت و خلاقانه نکته بسیار مهمی است که باید در طراحی بروشور و کاتالوگ به آن توجه کنیم. حتما اگر عکس محصول را قرار می‌دهید، زاویه دید مناسب داشته باشد. فراموش نکنید که در صورت استفاده از تصاویر نامناسب باعث نارضایتی مخاطب خواهید شد.

نکات مهم برای طراحی جلد بروشور و کاتالوگ

برای طراحی کاتالوگ و بروشور خلاقانه لازم است به صفحه روی جلد توجه ویژه داشته باشیم، زیرا در نگاه اول مخاطب جذب جلد این ابزارهای تبلیغاتی شما می‌شود. یکی از موارد مهم نام موضوع است که همان عنوان کاتالوگ و بروشور محسوب می‌شود و می‌تواند شامل اسم محصول، خدمات یا هرچیز دیگری باشد، اما بهتر است در انتخاب این نام خلاقیت را چاشنی کار کنید و همچنین استفاده از فونت و سایز مناسب نیز مهم است. علاوه بر نام، انتخاب عکس و تصویر مناسب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث جذب یا عدم جذب مخاطب در نگاه اول می‌شود. بنابراین با دقت کافی و به صورت خلاقانه باید انتخاب شوند.

 اهمیت طراحی کاتالوگ و بروشور خلاقانه

موضوع خلاقیت در طراحی کاتالوگ و بروشور اهمیت زیادی دارد، زیرا سفیر برند و محصول محسوب می‌شود و منعکس کننده زحمات تیم‌های طراحی صنعتی، طراحی محصول، تیم تولید، تیم فروش و بازاریابی است. در حقیقت، اگر خلاقانه طراحی گرافیک شوند باعث فروش بیشتر محصول می‌شود. یکی دلایل مهم اهمیت طراحی کاتالوگ و بروشور خلاقانه این است که به افزایش شناخت برند کمک می‌کند. وقتی شما از طراحی خلاقانه‌ای کمک بگیرید، بیشتر در ذهن‌ها باقی می‌مانید‌. همچنین محصولات و خدمات شما هم بیشتر دیده می‌شود. همه این موارد به افزایش درآمد و فروش کمک می‌کنند.

به عبارت بهتر، اگر می‌خواهید به کمک بروشور و کاتالوگ محصول و خدمات خود را بهتر و بیشتر معرفی کنید، فروش خود را افزایش دهید و سطح رضایت مشتریان را بالا ببرید، به هیچ وجه خلاقیت و جسارت رو فراموش نکنید! اگر در طراحی این دو از روشی استفاده کنید، که در بازار فراوان است و همه از آن استفاده می‌کنند، همان نتیجه‌ تکراری را خواهید گرفت که همه می‌گیرند. شما برای متفاوت بودن کاتالوگ و بروشور خود، نیاز دارید که یک طراحی خلاقانه داشته باشید و ایده‌های جدید مطابق با مخاطب هدف‌تان در آن عملی شوند.

بیشتر بخوانید:  تفاوت بین بروشور و کاتالوگ

سخن پایانی

هدف بیشتر شرکت‌ها و مراکز از طراحی و چاپ کاتالوگ و بروشور این است که در مورد محصول و خدمات خود به مشتری آگاهی بدهند و به افزایش درامد و فروش خود کمک کنند. حال اگر طراحی این ابزارهای تبلیغاتی خلاقانه نباشد، نمی‌تواند در جهت این اهداف مفید باشد و به جذب مخاطب نیز کمک نخواهد کرد. بنابراین در طراحی کاتالوگ و بروشور باید تلاش کنید تا علاوه بر پیروی از اصول و قواعد این کار، از خلاقیت نیز کمک بگیرید تا نتیجه خوبی به دست آورید و از رقبای خود عقب نمانید. در این مطلب سعی کردیم نکاتی مهمی درباره طراحی خلاقانه این دو در اختیار شما قرار دهید. در پایان فراموش نکنید خلاقیت تکمیل کننده اصول طراحی است و باید هر دو کنار هم قرار بگیرند.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

کاربرد cta چیست؟
اگر به وب‌گردی علاقه دارید، در وب سایت‌های مختلف گزینه‌هایی نظیر اطلاعات بیشتر، مشاهده قیمت، افزودن به سبد خرید و موارد مشابه دیگر را دیده‌اید؛ احتمالا برایتان جالب باشد که به این موارد Cta می‌گویند و به منظور تعامل کاربر...
جاسازی یا تبلیغ در فیلم و سریال
شاید تجربه کرده باشید که موقع دیدن یک فیلم، محصولی خاص در قسمت‌های مختلف آن حضور دارد و دوربین به صورت نامحسوسی سعی در نمایش آن دارد. اگر تا به حال آن را امری تصادقی تلقی کرده‌اید، باید بگوییم که...
تیزرهای تبلیغاتی
تا به‌ حال فکر کرده‌اید که چرا به فیلم‌های تبلیغاتی تیزر می‌گویند؟ در فرهنگ لغت انگلیسی «tease» به معنای “دست انداختن، اذیت کردن و سر به سر کسی گذاشتن” است؛ هرچند صورت «Teaser» این لغت برای عنوان کردن ویدیوهای تبلیغاتی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.