نسخه آزمایشی!

چگونه یک هویت سازمانی منسجم برای مجموعه خود بسازیم؟

فهرست مطالب

چگونه یک هویت سازمانی منسجم برای مجموعه خود بسازیم؟

زمانی که کار خود را به عنوان استارت آپ یا کارآفرین شروع می کنید وجود یک هویت سازمانی منسجم ممکن است برایتان زیاد اهمیتی نداشته باشد اما اجازه ندهید چنین تفکراتی شما را از مسیر اصلی دور کنند. نکته مهم اینجاست که باید ببینید شرکت شما از بیرون چه ظاهری دارد و هویت اصلی تان را عمدا ایجاد کنید و بر روی آن تمرکز نمایید.

خوب حالا سوال اینجاست که هویت سازمانی شرکت چیست؟ آیا این موضوع با طراحی شرکت یکسان است؟ چگونه می توان هویت قدرتمندی ایجاد کرد که به موفقیت شرکت کمک می کند؟ در این مقاله همراه ما باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

هویت سازمانی چیست؟

زمانی که واژه هویت سازمانی شرکت را می شنوید به احتمال زیاد به یاد لوگوها و کارت ویزیتی می افتید که دارید. بله این ها قطعا بخشی از هویت شما هستند. طراحی هویت سازمانی همه کارهایی است که شما معمولا انجام می دهید و آن را به هویت بصری شرکت همچون لوگوها، شعارها، رنگ ها، فونت ها، بروشورها، طراحی وب، رسانه های اجتماعی و سایر موارد مرتبط می دانید. این ها همچنین در برگیرنده دکور و تزیین دفتر کاری، لباس های کارمندان و گرافیک هایی است که خودروهای شرکت را می پوشاند.

با اینحال هویت سازمانی شرکت چیزی بیشتر از طراحی است. این هویت نشان می دهد شما به عنوان یک شرکت چه کسی هستید و چه کارهایی انجام می دهید. پس هویت شرکت می تواند در برگیرنده عناصر طراحی باشد اما فرهنگ، ارزش ها و ارتباطات داخلی و خارجی شما را هم در بر می گیرد.

این هویت با هویت برند هم متفاوت است. شرکت های چند ملیتی بزرگ همچون Procter & Gamble را در نظر بگیرید. این شرکت یک هویت سازمانی دارد ( یک لوگو، یک مجموعه از ارزش ها و فرهنگ شرکت) و سپس هزاران برند تحت نام آن فعالیت می کنند که هر کدام هویت برند فردی خود را دارند. حتی شرکت های کوچکی که تنها یک برند دارند هم می توانند بین برند و هویت سازمانی تمایز قائل شوند.

چرا وجود هویت سازمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟

چه از این موضوع باخبر باشید و چه نباشید، در حال حاضر هویت سازمانی دارید . درست همانند تصویری که از برند دارید . این موضوع به خودتان بستگی دارد که هویت سازمان را به شانس واگذار کنید یا اینکه بخواهید چیزی ایجاد کنید که در طولانی مدت می تواند از اهداف کسب وکارتان پشتیبانی نماید.

همچنین باید دو وجه هویت سازمانی را در نظر داشته باشید. طراحی های شما از اهمیت زیادی برخوردارند اما فرهنگ و شخصیتی که از خود نشان می دهید نیز مهم هستند. اگر به دنبال یک نمونه هشداردهنده هستید کافیست نگاهی به برند اوبر بیندازید. در سال ۲۰۱۶ این برند هویت سازمانی جدیدی را آغاز کرد. ان ها از حرف U سیاه و سفید قدیمی به دو آیکون جدید مهاجرت کردند.

این طرح جدید نه تنها توسط افراد مورد نقد قرار گرفت بلکه مشکلات عمیقی که در مورد درک برند وجود داشت را نادیده گرفت. اگر می خواهید هویت شرکتی قدرتمندی برای خود ایجاد کنید باید همه جوانب کسب وکار را مدنظر قرار دهید و مواردی که کار نمی کند را به درستی برطرف نمایید. ممکن است فکر کنید این موارد برای کسب وکارهای کوچکی همچون کسب وکارهای شما بسیار بزرگ و غیر ضروری هستند اما اگر بتوانید از همان آغاز هویت مناسبی برای خود ایجاد کنید موفقیت بیشتری خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:  اهمیت انتخاب یک آژانس تبلیغاتی خوب: چرا انتخاب یک شرکت تبلیغاتی خوب این‌قدر مهم است؟

در چنین شرایطی مجبور نخواهید بود مشکلات خود را در سال های آینده برطرف نمایید. ایجاد یک هویت سازمانی قدرتمند مزایای زیر را برایتان خواهد داشت:

  • شما را مطمئن می سازد که در همه ارتباطات خود مسنجم و پایدار هستید.
  • · به شما اجازه می دهد خود را در میان رقبا متمایز کنید..
  • به شما کمک می کند به طور موثر با مشتریان، کارمندان و سرمایه گذاران تعامل داشته باشید.

خوب قانع شدید؟ اگر تا به اینجای کار قانع شده اید اجازه دهید ببینیم چه چیزی باعث ایجاد یک هویت سازمانی منسجم و قوی می شود.

عناصر هویت سازمانی خوب چیست؟

فرهنگ و شخصیت:

هویت شرکتی شما چیزی بیشتر از طراحی هایی است که انجام می دهید. این هویت نشان می دهد شما چه کسی هستید. این هویت همه چیز شما را نشان می دهد و می تواند در برگیرنده موارد زیر باشد.

بینش و هدف شما:

همه چیز با دلیل شما برای رفتن روزانه به سرکار آغاز می شود. چرا به سر کار می روید؟ هدف شما از کار کردن چیست. همانطور که سیمون سینک می گوید: افراد کاری که شما انجام می دهید را نمی خرند آن ها چرایی موجود را می خرند.

شرکت های بزرگ دارای هویت سازمانی قدرتمندی هستند و ماموریتشان از همان ابتدا روشن و شفاف است. این ها نه تنها مشتریان بلکه کارمندان را نیز در تعهدات خود دخیل می کنند.

ارزش ها، فرهنگ ها و رفتارهای شما:

ارزش ها و فرهنگ شرکت در شکل دهی هویت آن بسیار اهمیت دارد. گوگل به خاطر داشتن محیط کاری سرگرم کننده مشهور شده و در سال ۲۰۱۸ به عنوان شرکت فناوری که بهترین فرهنگ سازمانی را دارد نامگذاری شد.

به خاطر داشته باشید که این فرهنگ چیزی بیشتر از میز فوتبال یا خودروهای خنک مدل بالاست. این فرهنگ در برگیرنده انعطاف پذیری بیشتر، فضایی برای خلاقیت، به اشتراک گذاری ارزش ها و ایجاد اعتماد است. فرهنگ شرکت در رهبری آن ، سیاست ها و فرایندهای مختلف ریشه دارد.

طراحی:

همه این بینش ها و اهداف، ارزش های اصلی و فرهنگ و رفتار شما، همگی باید به کمک شما و تیمتان به صورت مدل در آید. اینکار نیازمند تعبیه هر چیز در شرکت و ایجاد حس زندگی در طراحی شرکتی است. اینجا دقیقا همان جایی است که طراحی به میان می اید.

لوگوی شما:

هیچ چیزی همانند لوگو نمی تواند ارتباط محکم تری با شرکت داشته باشد. به لوگوی شرکت های معروف هیمچون نایک، مک دونالد یا کوکاکولا دقت کنید. این ها به خوبی طراحی شده اند و احساسات مثبتی را در افراد ایجاد می کند. اگر لوگو به درستی طراحی شود می تواند احساسات مثبت را برانگیزد و شرکت شما را به درستی نشان دهد.

سایت شما:

این روزها و در اکوسیستم شرکت های مدرن امروزی، سایت جایگاه ویژه ای دارد. این گزینه مرکز همه محتواها و اطلاعاتی است که در مورد محصولات و خدمات ارائه می کنید. سایت مکانی برای نمایش آنلاین کارهایی است که انجام می دهد. شما در این بخش کنترل کاملی دارید و می توانید مشتریان زیادی از طریق آن به دست اورید.

بیشتر بخوانید:  آژانس دیجیتال مارکتینگ تمام سرویس چه نوع آژانسی است؟

رسانه های اجتماعی:

بعد از سایت، مهم ترین پلتفرم آنلاین شما وجود کانال ها و رسانه های اجتماعی است. چه بر روی فیس بوک، توییتر یا یوتیوب تمرکز کنید یا اینکه ترندهای موجود را دنبال نمایید، باید مطمئن شوید که تصویر شرکتی ثابتی در هر کانال دارید.

بسته بندی و تجارت:

در میان همه این گزینه های هیجان انگیزی که در دنیای آنلاین وجود دارد، نباید دنیای افلاین را فراموش کنیم. بسته بندی محصولات اگر محصول فیزیکی دارید یکی از گزینه های مهم بازاریابی و تجارت محسوی می شود. شما می توانید از انواع ماگ ها، خودکارها و سایر موارد سرگرم کننده نیز استفاده کنید. همه این ها با هویت شرکتی ست می شوند و داستان منسجمی در موردتان بیان می کنند.

ارتباطات خارج از شرکت:

حالا دیگر چه کسی نامه می نویسد؟ اگر شما اینکار را انجام می دهید بهتر است به فکر طراحی شرکتی هم باشید.

این موضوع در برگیرنده سرتیتر نامه ها و پاکت هایی است که به کار می برید. شما باید در این شرایط هم هویت شرکت خود را مدنظر داشته باشید. سایر روابط شرکتی همچون کارت های ویزیت نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

به احتمال زیاد زمان زیادی را بر روی ارائه صرف می کنید تا بتوانید سرمایه گذاران یا شرکای خود را برای اینکار ترغیب نمایید. به همین خاطر، به قالب زیبایی همچون قالب های پاورپوینت یا کی نوت نیاز خواهید داشت که به شما اجازه می دهد شرکت خود را به طور حرفه ای و مستمر نشان دهید. بیشتر ما کسب وکار آنلاین داریم اما در برخی از شرایط ممکن است سازمان خود را رشد دهیم و فضای دفتری مناسبی برای خود ایجاد نماییم یا اینکه بخواهیم از تیم خود برای ترویج و تبلیغ شرکت در رویدادها استفاده کنیم. هویت سازمانی شما در برگیرنده دفتر یا فروشگاه فیزیکی هم هست و نشان می دهد کارمندان چه کاری انجام می دهند و چه روابطی با دیگران دارد.

چگونه می توان یک هویت سازمانی مناسب برای کسب وکارها ایجاد نمود؟

خوب سوال اینجاست که ایا می دانید چگونه می توانید یک هویت شرکتی خوب ایجاد کنید؟

باید بدانید از کجا آمده اید:

خوب قطعا شما نیز همانند سایر افراد این کسب وکار را به خاطر دلیلی آغاز کرده اید. پس نباید دلیل این امر را به فراموشی بسپارید. زمانی را برای پاسخ دادن به سوالات زیر اختصاص دهید:

  • انگیزه و دلیل شما برای آغاز چنین کسب وکاری چه بوده است؟
  • بینش و هدف شما چه بوده است؟
  • · برنامه شما برای توسعه این شرایط چه چیزی بوده است؟

اگرچه کسب وکار شما باید رشد کند اما داشتن انگیزه و برنامه روشن برای ایجاد بنیان قوی از اهیمت بسیار زیادی برخوردار است. شما باید مطمئن شوید که کسب وکارتان را آنگونه که دوست داشتید به جلو می برید.

باید بدانید کجا هستید:

قبل از اینکه شروع به بررسی مسیر کنید و ببینید به کجا می روید باید به جایی که هم اکنون در آن قرار دارید نگاهی بیندازید. زمانی را صرف پژوهش بر روی مواردی کنید که شما را به پاسخ سوالات زیر می رساند:

  • مشتریان فعلی چه فکری در موردتان می کنند؟
  • · در مورد کارمندان چطور؟
  • · تاثیر عناصر موجود در شرکت چگونه بوده است؟
بیشتر بخوانید:  روانشناسی رنگ در بازاریابی و برندینگ

ممکن است بازخوردها و کلمات کلیدی مثبتی را بیابید که بخواهید دوباره بر روی آن ها کار کنید اما نواحی که نیاز به بهبود دارد را هم پیدا کنید.

شما می توانید از ورودی های مثبت و منفی برای ایجاد هویت شرکتی در آینده استفاده نمایید.

به خارج از شرکت هم نگاهی بیندازید:

توسعه هویت شرکتی ، تعادل ظریفی بین بازی با قوانین شرکت و ترکیب مواردی است که برای متمایز شدنتان بدان نیاز دارید. تحقیق کنید و ببینید رقبایتان چه کسانی هستند.:

  • چگونه می توانید هویت شرکتی رقبای خود را بیابید؟
  • · چه چیزی را دوست دارید و چه چیزی را دوست ندارید؟
  • · فکر می کنید چه چیزی باعث موفقیت یک شرکت می شود؟

یادداشتی از بینش هایی که به دست اورده اید داشته باشید و ببینید چگونه می توانید به کمک این بینش ها هویت خود را بسازید.

بینش و چشم اندازی برای آینده داشته باشید:

هویت شرکتی و ساخت آن نیازمند صرف زمان است به همین خاطر باید به فکر توسعه باشید. ببینید کجای کار به بهبود نیاز دارد و در آینده قصد دارید به چه مواردی دست پیدا کنید. یک افق ۵ ساله برای خود ترسیم کنید:

  • بعد از ۵ سال، دوست دارید شرکت شما در چه موقعیتی قرار گرفته باشد؟
  • · ساختار داخلی و تیم تان باید چگونه باشد؟
  • چگونه می توانید محصولات و خدمات جدید آغاز کنید؟

نگاه کردن به اینده به شما کمک می کند مطمئن شوید هویتی که توسعه می دهید نه تنها در سال های بعدی نیز مرتبط است بلکه بهتر هم خواهد شد.

هویت شرکت خود را توسعه دهید:

خوب به پایان کار نزدیک می شویم.شما حالا می دانید از کجا آمده اید، کجا هستید و قصد دارید در آینده به کجا برسید. رقبای خود را شناسایی کرده اید و برای ایجاد هویت شرکتی تان اماده اید. به خاطر داشته باشید که این موضوع به معنای در نظر گرفتن جوانب طراحی و فرهنگ و شخصیت شرکت است. برای آغاز کار موارد زیر را مدنظر داشته باشید:

  • باید بدانید چگونه می توانید استراتژی برندینگ را توسعه دهید: این موضوع به شما اجازه می دهد عناصر مهمی همچون مقصد، هدف، ارزش های اصلی، شخصیت برند و سایر موارد را مدنظر داشته باشید
  • اطلاعاتی در مورد توسعه برند به دست آورید: این موضوع به معنای بررسی دقیق و جزئی طراحی برند همچون تایپوگرافی، پالت رنگ و سایر موارد همچون لوگو، سایت و کارت ویزیت است.
  • · اطلاعاتی در مورد نحوه ایجاد راهنمای سبک برند به دست آورید. اینجا همان جایی است که همه عناصر هویت برند را پیگیری خواهید کرد.

حتما متوجه شدید که ما در مورد برند صحبت کردیم نه شرکت.

خوب زمانی که شرکت کوچکی دارید و یک برند را مدیریت می کنید، شرکت شما بر اساس همان برند خواهد بود. ممکن است هنوز هم بین نحوه نمایش برند به مشتریان و نحوه نمایش شرکت به سرمایه گذاران و سایر شرکت ها تفاوت وجود داشته باشد اما فرآیند یکسان است.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

کاربرد cta چیست؟
اگر به وب‌گردی علاقه دارید، در وب سایت‌های مختلف گزینه‌هایی نظیر اطلاعات بیشتر، مشاهده قیمت، افزودن به سبد خرید و موارد مشابه دیگر را دیده‌اید؛ احتمالا برایتان جالب باشد که به این موارد Cta می‌گویند و به منظور تعامل کاربر...
جاسازی یا تبلیغ در فیلم و سریال
شاید تجربه کرده باشید که موقع دیدن یک فیلم، محصولی خاص در قسمت‌های مختلف آن حضور دارد و دوربین به صورت نامحسوسی سعی در نمایش آن دارد. اگر تا به حال آن را امری تصادقی تلقی کرده‌اید، باید بگوییم که...
تیزرهای تبلیغاتی
تا به‌ حال فکر کرده‌اید که چرا به فیلم‌های تبلیغاتی تیزر می‌گویند؟ در فرهنگ لغت انگلیسی «tease» به معنای “دست انداختن، اذیت کردن و سر به سر کسی گذاشتن” است؛ هرچند صورت «Teaser» این لغت برای عنوان کردن ویدیوهای تبلیغاتی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.