نسخه آزمایشی!

ایده های الهام بخش و خلاقانه در مورد طراحی تراکت

طراحی تراکت خلاقانه

فهرست مطالب

فلایرها یا تراکت‌ها شاید رسانه‌ تبلیغاتی قدیمی و از مد افتاده‌ای به نظر برسد، اما این به معنای بی‌تأثیر بودن آن در بازاریابی برند نیست؛ بلکه اگر طراحی تراکت خلاقانه به خوبی انجام شود و بتواند خلاقانه و نوآورانه باشد، می‌تواند آورده بسیاری برای برند داشته باشد. در حقیقت طبق آمار تراکت‌هایی با ظاهر جذاب حدود ۴۸% از گیرندگان را مستقیما به سمت مغازه یا فروشگاه‌هایی که محصولات یا خدمات برندینگ را داشته باشند سوق می‌دهند.

در ادامه این بلاگ کانون تبلیغات کروشه به ارائه راهکار‌ها و ایده‌های الهام‌بخش و خلاقانه در طراحی تراکت خلاقانه می‌پردازیم اما قبل از آن لازم است بدانیم تراکت یا فلایر چیست، با ما همراه باشید. همچنین برای دریافت اطلاعات کامل‌تر می‌تواند به بخش تراکت در رسانه‌های تبلیغاتی آژانس تبلیغاتی کروشه مراجعه کنید.

تراکت یا فلایر چیست؟

تراکت یا فلایر (Flyer) نوعی از رسانه‌های تبلیغاتی چاپی است که آگهی شرکت‌ها، سازمان‌ها و به طور کلی برندها بر روی کاغذ چاپ می‌شوند و در اختیار مخاطبین، رهگذران و افراد گوناگون قرار می‌گیرند. استفاده از تراکت‌ها می‌تواند یک روش عالی برای تبلیغ کسب وکار، رویداد و حتی پیشنهادات یک شرکت یا آگهی جذب و استخدام یا اطلاع‌رسانی درباره آن باشد. چنین کاغذهای کوچکی نقطه تماسی برای مشتریان هستند و افراد را به تعامل بیشتر با شرکت مربوطه تحریک می‌کنند.

طراحی تراکت، اگر به خوبی انجام شود، می‌تواند توجه افراد بسیاری را به خود جذب و نگاه‌ها را به خود معطوف کند. این طراحی می‌تواند در هر ابعادی و بر روی هر نوع کاغذی چاپ شود. چرا که هدف اصلی از طراحی، خلاقانه و جذاب بودن فلایر است.

کاربردهای تراکت

تراکت‌ها معمولا به منظور آگاهی‌رسانی و تبلیغات طراحی، چاپ و پخش می‌شوند. شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون از تراکت‌ها برای معرفی یا اطلاع‌رسانی و تبلیغ هر موضوعی استفاده می‌کنند و آن‌ها را یا میان مردم پخش می‌کنند یا در مکان‌های هدف و همایش‌ها و گردهمایی‌ها و نمایشگاه‌ها به دست مخاطبین می‌رسانند یا حتی به دیوار یا شیشه‌های مغازه‌ها می‌چسباند. برخی از کاربردهای تراکت شامل موارد زیر است:

  • تبلیغات تجاری برای فروش محصولات و خدمات
  • اطلاع‌رسانی درباره محصولات یا خدمات جدید یا جشنواره‌های فروش ویژه یا فروش تخفیف‌دار برندها
  • فراخوان استخدام و جذب نیرو در شرکت یا سازمان و مؤسسه‌ها
  • آگاهی‌رسانی‌های اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و سیاسی
  • تبلیغات نمایشگاهی
  • اطلاع‌رسانی درباره کنسرت‌ها و رویدادهای هنری، نمایشگاه‌ها و همایش‌ها و گردهمایی‌های خاص

کاربردهای تراکت

یک تراکت خلاقانه چه مشخصاتی دارد؟

در دنیای کسب و کار‌ها نوآوری همیشه یک مزیت است و زمانی که بحث تبلیغات در میان باشد اهمیت خلاقیت و نوآوری در طراحی تبلیغات چندین برابر می‌شود. با ما همراه باشید تا ویژگی‌ها و مشخصات تراکت‌های تبلیغاتی خلاقانه را بررسی کنیم.

  • دارای نقطه کانونی باشد.

اولین چیزی که مردم در تراکت شما متوجه آن می‌شوند چیست؟ این بخش از پراهمیت‌ترین اصول طراحی تراکت خلاقانه است. باید بتوانید با طراحی و ایجاد یک نقطه کانونی مخاطبین و حواس آن‌ها را به محتوا و پیام اصلی جلب کنید.

این کار می‌تواند به سه روش زیر انجام شود:

۱-استفاده از تصویری چشم‌گیر و حرفه‌ای

تصاویر کسل‌کننده و مبهم که جذابیت بصری خاصی ندارند، معمولا باعث می‌شوند تا مخاطبین این حس را نسبت به پیامتان نیز پیدا کند. تصاویر جذاب و باکیفیت همیشه توجه مخاطبان را جلب می‌کند و حس بهتری به مخاطبان منتقل می‌کند. لازم نیست این تصاویر حتما توسط عکاس‌های حرفه‌ای تهیه و ادیت شود، بلکه می‌توان از تصاویر استوک رایگان به صورت آنلاین استفاده کرد.

۲-انتخاب رنگ‌های چشم‌نواز

استفاده از رنگ‌هایی که با پالت رنگی برند هم‌خوانی دارند به شما کمک می‌کند تا طرحی چشم‌نواز داشته باشید. از به کار بردن رنگ‌های زیاد خود‌داری کنید؛ چرا که باعث حواس‌پرتی می‌شوند.

۳-فونت، استایل و اندازه‌ی مناسب

استفاده از استایل چینش حروف و کلمات و همچنین فونت مناسب در طراحی تراکت تبلیغاتی خلاقانه به شما کمک می‌کند تا خروجی گیرا و تمیزی داشته باشید که تصویر خوبی در ذهن مخاطبان ایجاد می‌کند.

دقت کنید که خلاقیت در انتخاب فونت و طراحی تراکت به معنی استفاده از فونت‌های عجیب و ناخوانا نیست. هرچه متن شما خواناتر و تمیزتر باشد، معرفی برند بهتر انجام می‌شود. همچنین سعی کنید از یک یا نهایت دو فونت در تراکت خود استفاده کنید تا طراحیتان انسجام بیشتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  تبلیغات در بحران یا بحرانِ تبلیغات؟

یک تراکت خلاقانه چه مشخصاتی دارد؟

  • بر فواید و مزایا تمرکز کرده باشد.

مخاطبین تبلیغات شما به دنبال سود هستند. آن‌ها می‌خواهند بدانند با خرید از برندتان چه چیزی به دست می‌آورند. سعی کنید آن‌ها را شگفت‌زده نگه‌دارید و به پاس توجهشان به آن‌ها پاداش (تخفیف و …) دهید.

  • با مخاطبینتان صحبت کند.

قبل از طراحی لازم است تا درباره جامعه هدف و پیام مناسب برای آن‌ها تحقیق شود. این به شما کمک می‌کند تا با مخاطبانتان با زبان خودشان صحبت کنید و ارتباط بهتری با آن‌ها برقرار کنید. گاهی لازم است لحن پیامتان را نیز تغییر دهید یا از واژگان مشخصی استفاده کنید.

  • شامل دعوت به اقدام یا call-to-action باشد.

بعد از انتقال پیام، تراکت شما باید بتواند بازار هدفتان را ترغیب به انجام فعالیت و واکنش کند. این کار معمولا با قرار دادن راه‌های ارتباطی مانند شماره تلفن، آیدی شبکه‌های اجتماعی، ایمیل یا آدرس سایت انجام می‌شود.

  • از ترفندهای بازاریابی جدید در آن استفاده شده باشد.

گاهی یک طراحی خلاقانه تراکت به همراه ایده‌های جذاب برای ارائه و پخش آن می‌تواند بازده کار را چندین برابر کند. از انواع دیجیتال مارکتینگ مانند بازاریابی چریکی و … غافل نشوید. تراکت‌ها تنها یک کاغذ ساده نیستند و می‌توانند به اشکال خاص تا یا بریده شوند!

نحوه طراحی خلاقانه تراکت و نکات مهم درباره آن

مهم‌ترین نکته در طراحی گرافیکی و تبلیغاتی، بهره‌گیری از خلاقیت و نگاه کردن به موضوعات با دیدی متفاوت و جذاب است. چرا که انسان‌ها مجذوب پدیده‌هایی می‌شوند که جدید هستند و تا به حال با آن‌ها برخورد نداشته‌اند. تکنیک‌ها و ایده‌هایی که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم به شما کمک خواهد کرد تا طراحی جذاب‌تری داشته باشید و با نگاهی متفاوت به موضوعات بنگرید.

اگر تا به حال فرصت استفاده از چنین تکنیک هایی را نداشته‌اید، حالا طراحی تراکت می‌تواند یک پروژه عالی برای نشان دادن خلاقیت‌تان باشد. اما خودتان را با چنین پیشنهاداتی محدود نکنید. زمانی که به دنبال ایده‌های طراحی تراکت خلاقانه می‌گردید، به عناصری که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید توجه کنید.

نحوه طراحی خلاقانه تراکت و نکات مهم درباره آن

  • رنگ‌ها، یک ضرورت برای جلب توجه مخاطبین هستند.

در عناصر طراحی شاید هیچ‌چیز به اندازه استفاده درست از رنگ‌ها برای جلب نظر و توجه مخاطبین مهم نباشد. رنگ‌های روشن، ترکیب رنگ‌های غیرعادی (که در کنار هم زیبا باشند) یا نبود رنگ (سفید بودن) می‌تواند ابزار مناسبی برای طراحی یک تراکت تبیلیغاتی مؤثر باشد.

در انتخاب رنگ عوامل زیادی را باید در نظر داشت. یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب رنگ تراکت، رنگ‌های خود برند است که در هویت بصری برند وجود دارد. استفاده از رنگ‌‌های مرتبط با برند به ماندگاری آن در ذهن مخاطبین کمک بسیاری می‌کند.

دیگر عامل مهم مکان فیزیکی است که تراکت در آن پخش می‌شود. برای تبلیغات چاپی باید حتما پالت رنگی را در طراحی برگزید که مناسب محیطی باشد که در معرض آن است تا از هر فاصله و زاویه‌ای قابل مشاهده باشد.

برای مثال اگر می‌خواهید تراکت خود را روی یک میز چوپی قرار دهید، استفاده از رنگ قهوه‌ای برای پس‌زمینه، ایده خوبی نیست. چرا که میزهای چوبی خود معمولا به رنگ قهوه‌ای هستند. در چنین شرایطی بهتر است از رنگ‌های روشن مانند صورتی استفاده کرد تا تراکت شما راحت‌تر شناسایی شود.

  • برای قالب‌ها و طرح‌ها و تم‌های طراحی تراکت، از ترندهای روز بهره بگیرید.

تراکت‌ها اغلب برای اهداف و مقاصد تبلیغاتی کوتاه مدت مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین شاید بهترین راه برای طراحی یک تراکت جذاب استفاده از عناصر ترند شده است. در طراحی‌تان از تایپوگرافی‌های سرگرم‌کننده و غیر تکراری استفاده کنید و شکل‌ها و طرح‌هایی به کار ببرید که این روزها برای مردم جذاب‌تر هستند. استفاده از ترندها یا فرهنگ‌ اصیل یک کشور می‌تواند راه خوبی برای ترغیب مخاطبان باشد.

گاهی می‌توان از طرح‌های قبلی یا طرح‌های آماده کمک گرفت یا از آن‌ها الهام گرفت. امروزه به طراحی با هوش مصنوعی نیز بسیار رایج شده است. البته به یاد داشته باشید که استفاده از هوش مصنوعی یا ابزارهای دیجیتال یا آنلاین به تنهایی اصلا توصیه نمی‌شود و بهتر است در کنارش برای اصلاح و انسانی‌تر شدن کار از یک طراح گرافیک برای طراحی تراکت خلاقانه کمک گرفت.

  • از اشکال هندسی برای هدایت حرکات چشم کمک بگیرید.
بیشتر بخوانید:  راهنمای کامل چاپ پروژه های طراحی گرافیک

تکرار شکل یا الگویی در طرح تراکت سبب ایجاد یک پایداری بصری در طرح تراکت می‌شود که می‌تواند به حرکت درست چشم از نقطه‌ای به نقطه دیگر کمک کند و به این ترتیب مخاطب می‌تواند تمام بخش‌ها را به ترتیب مطالعه کند. این اشکال می‌تواند شامل دایره‌ها با شکل‌های چندوجهی و یا حتی خطوط ساده یا منحنی باشد. این تکنیک در حقیقت نشانه و سرنخی برای کسب اطلاعات بیشتر در بخش‌های دیگر تراکت به مخاطبین ارائه می‌دهد.

استفاده از شکل‌ها و عناصر بصری، به مخاطبان شما اجازه می‌دهد تا به طور صحیح در طول طرح حرکت کنند و نحوه تعامل با شما را یاد بگیرند و این خاصیت یک طرح کاربردی است و اطلاعات مهمی را به همراه جذابیت‌های بصری به آن‌ها انتقال می‌دهد.

تراکت یا فلایر چیست؟

  • از تصاویر جذاب و متمایز و چشم‌گیر استفاده کنید.

طراحی رسانه‌های تبلیغاتی چاپی مانند تراکت، بهترین فرصت برای نمایان کردن خلاقیت و ایده‌های خلاقانه و جذاب است. در طراحی تراکت‌های تبلیغاتی سعی کنید از تصاویری سفارشی و ویژه که پیام را ماندگارتر می‌کند استفاده کنید و از سایر رقبا متمایز شوید؛ چرا که این تمایز است که مشتری را وادار به استفاده از برند شما می‌کند.

  • حس و حال درستی به مخاطبین انتقال دهید.

طراحی تراکت و یه صورت کلی تراکت‌های تبلیغاتی خلاقانه باید بتواند با حس و حال مخاطبان، برند و محتوا و پیام تبلیغاتی هم‌خوانی داشته باشد. این حس می‌تواند سرگرم‌کننده، جدی و آموزنده و خودمانی باشد. یک طراح باید بتواند این حس و حال را در محتوای بصری که خلق می‌کند رعایت کند تا ارتباط درستی میان آن‌ها ایجاد شود.

در اولین گام باید بتوانید به درک درستی از اهداف پروژه برسید. سوالات زیر به شما کمک می‌کنند تا قبل از شروع طراحی، درک بهتری از مسیر پیش رویتان داشته باشید.

  • چرا می خواهید تراکت طراحی کنید؟
  • دوست دارید چه کسانی تراکت شما را ببینند؟
  • پیامی که این تراکت انتقال می‌دهد چیست و چه حسی دارد؟
  • این تراکت به دست چه کسانی می‌رسد و در چه مکانی پخش می‌شود؟
  • رقبای برند از چه نوع تراکت‌هایی استفاده کرده‌اند و چه نتیجه‌ای گرفته‌اند؟
  • اگر جای مخاطبانتان بودید، به چه نوع از تراکت توجه بیشتری خواهید کرد؟

دقت کنید که طراحی تراکت باید برای مخاطبان آن جذاب باشد. استفاده از رنگ‌ها و زبان ترند و قالب‌های متمایز تنها در صورتی بازده خوبی خواهند داشت که توجه افراد را به خود جلب کند. گاهی حتی لازم است تراکت‌های متعددی با پیام یکسان برای گروه‌های مختلف طراحی کنید.

به عنوان یک قانون کلی، تراکت شما نباید زیاد شرکتی یا به قولی رسمی باشد یا به گونه‌ای طراحی شود که حس و حال مخاطب را در نظر نگیرد؛ در عین حال طرح‌هایی که زیاد رسمی نیستند بیشتر از طرح‌های رسمی نظر مخاطبان را به خود جلب می‌کنند و آن ها را به فعالیت وا می‌دارند که علت آن می‌تواند این باشد که هنگامی که کاربران با طرح/ اطلاعات و محتوای موجود در تراکت  آشنایی دارند، راحت‌تر مجذوب آن می‌شوند.

  • خواندن محتوای تراکت را برای کاربران ساده کنید.

تایپوگرافی‌ها و فونت‌های سرگرم‌کننده و زیبا می‌توانند چشم‌گیرترین عنصر بصری روی تراکت باشند. دقت کنید که مخاطبین باید بتوانند متن را بخوانند. اگر برای ایجاد عناصر هنری از مواردی استفاده می‌کنید که به راحتی قابل خواندن نیست، از فونت هایی که خوانایی خوبی دارند برای باقی طراحی استفاده کنید یا اگر تراکت با ابعاد کوچکی دارید، تنها از متن استفاده کنید. به کمک این روش می‌توانید متن‌های بصری ایجاد کنید و نظر مخاطبان را به متن جذب نمایید.

نکته مهم: هنگام انتخاب فونت و تایپوگرافی، علاوه بر خوانایی، قابلیت چاپ تراکت را نیز در نظر داشته باشید. در مورد فونت‌های سبک و کوچک محتاطانه رفتار نمایید. bleed جوهر می‌تواند یکپارچگی حروف را تغییر دهد و بر روی خوانایی متن اثر بگذارد.

بیشتر بخوانید:  10 چیزی که تنها یک طراح متوجه آن خواهد شد

محتوای تراکت

  • مخاطبین را به فعالیت دعوت کنید.

قابلیت call to action بر خلاف تصور همه تنها مختص رسانه‌های تبلیغاتی آنلاین نیست. هر چند به همان اندازه بازخورد ندارد اما برای برخی از کاربران ترغیب‌کننده است.

دعوت به فعالیت و انجام امری یا همان call to action، در تراکت می‌تواند با قرار دادن مکان، زمان و تاریخ رویداد یا کدهای قابل اسکن (QR code) انجام شود.

نکات ریز طراحی تراکت خلاقانه:

  • انتخاب شکل و اندازه‌ای که خوانایی آن راحت باشد و مخاطبان بتوانند به سادگی با آن ارتباط برقرار کنند جزو مهم‌ترین مراحل طراحی تراکت محسوب می‌شود و از مهم‌ترین‌های موضوع ایده‌های طراحی تراکت خلاقانه است و باید به آن توجه کافی داشت.
  • تراکت‌های کوچک‌تر را راحت‌تر می‌توانند در جیب یا کیف قرار گیرند. اما تراکت‌های بزرگ‌تر تاثیرگذاری بیشتری دارند و اگر عناصر رقابتی زیادی در خود داشته باشند، می‌توانند به راحتی شما را متمایز کنند. مثلا برای جلب توجه مخاطبان می‌توانید از اندازه‌های غیر معمول مانند ابعاد ۴ در ۹ به جای ۴ در ۶ استفاده کنید.
  • شکل هم نقش مهمی در طراحی تراکت خلاقانه ایفا می‌کند. بیشتر تراکت‌هایی که ما تا به حال دیده‌ایم بر روی کاغذهای یک ورقه‌ای با اندازه‌های استاندارد چاپ شده‌اند. مثلا یک صفحه A4 کامل یا تراکت دو ورقه‌ای هم اندازه و ۴ ورقه‌ای هم اندازه که شاید امروزه آن‌قدری که باید جذاب نباشد. شما باید تلاش کنید احساسی جدید از سر کنجکاوی در آن‌ها ایجاد کنید.
  • بسیاری از این تراکت‌ها هنگام چاپ به صورت مستطیلی برش می‌خورند. اگر می‌خواهید توجه افراد بیشتری را به تراکت خود جلب کنید، برش متفاوتی را امتحان کنید. اینکار شما را بیشتر از قبل به موفقیت نزدیک می‌کند. ظاهر متفاوت همیشه عامل جلب توجه است.
  • سعی کنید از تیترهایی استفاده کنید که حس کنجکاوی را در مخاطب بیدار کند. انتخاب پیام اصلی و نحوه انتقال آن مستقیما با هدف طراحی و چاپ تراکت در ارتباط است.

ایده‌های جذاب برای طراحی تراکت خلاقانه

تا به این‌جا در تلاش بودیم تا مشخصات، ویژگی‌ها و نکات ضروری برای طراحی تراکت‌های تبلیغاتی خلاقانه‌ را برای شما شرح دهیم. حال به بررسی ایده‌ها و نمونه‌های جذاب تراکت‌‌های تبلیغاتی می‌پردازیم:

  • آیکون‌ها

اگر در طراحی گرافیک تازه‌کار هستید شاید استفاده از آیکون کمی شما را به زحمت بیندازد، اما زمانی که با فرایند استفاده از آن و حرفه‌ای بودن آن‌ها را کشف کنید، کنار گذاشتن آن‌ها سخت خواهد بود.

آیکون‌ها به سرعت قابل شناسایی هستند و علت سادگیشان به راحتی به خاطر سپرده می‌شوند و می‌توانند گزینه مناسبی برای جایگزین کردن متن‌های تیتروار باشند.

ایده‌های جذاب برای طراحی تراکت خلاقانه

  • طرح‌های گرافیکی جدید

سعی کنید از جدیدترین ترندها کمک بگیرید و طرح‌هایی پیاده کنید که مخاطبان با کمال میل دعوتتان را بپذیرند.

صحنه‌ای با محویت موضوع برند تصور کنید و آن را به جدیدترین و جذاب‌ترین شکل طراحی کنید.

call-to-actionهای قابل اندازه‌گیری

استفاده از ابزارهای جدید همیشه می‌تواند برای برند و حتی طراحان گرافیک آن مفید باشد. سعی کنید به هر طریقی مخاطبان را به اقدام وادارید و آن‌ها را به بستر دیجیتال هدایت کنید تا بتوانید بازده را اندازه‌گیری و آمار و ارقام دقیق‌تری را به دست آورید. می‌توانید از QR کدهای گوناگون یا ابزارهای واقعیت مجازی استفاده کنید. یا از آن‌ها بخواهید با تحویل تراکت از تخفیف‌های مخصوص بهره‌مند شوند.

چاپ تراکت تبلیغاتی حرفه‌ای با صرف بودجه بیشتر

اگر بودجه کافی در اختیار دارید، پیشنهاد کانون تبلیغاتی کروشه به شما استفاده از چاپ و خدمات چاپ پرمیوم یا ویژه است. این کار نه تنها ویژگی‌های بیشتری نظیر پوشش UV، برجسته‌سازی، استفاده از فویل و سایر موارد را در اختیارتان می‌گذارد، بلکه برند شما را حرفه‌ای‌تر و تراکت‌هایتان را جذاب‌تر نشان می‌دهد.

حتی اگر به افکت‌های مخصوص چاپ هم نیازی نداشته باشید، می‌توانید کاغذهای ضخیم‌تر یا دارای پوشش بهتری برای تراکت خود انتخاب کنید و آن را برای کاربران جذاب سازید. به یاد داشته باشید که کیفیت چاپ به تنهایی می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.

برای طراحی تراکت و بروشور و کاتالوگ برند خود به شکلی خلاقانه و حرفه‌ای، با آژانس تبلیغاتی کروشه در ارتباط باشید.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

کاربرد cta چیست؟
اگر به وب‌گردی علاقه دارید، در وب سایت‌های مختلف گزینه‌هایی نظیر اطلاعات بیشتر، مشاهده قیمت، افزودن به سبد خرید و موارد مشابه دیگر را دیده‌اید؛ احتمالا برایتان جالب باشد که به این موارد Cta می‌گویند و به منظور تعامل کاربر...
جاسازی یا تبلیغ در فیلم و سریال
شاید تجربه کرده باشید که موقع دیدن یک فیلم، محصولی خاص در قسمت‌های مختلف آن حضور دارد و دوربین به صورت نامحسوسی سعی در نمایش آن دارد. اگر تا به حال آن را امری تصادقی تلقی کرده‌اید، باید بگوییم که...
تیزرهای تبلیغاتی
تا به‌ حال فکر کرده‌اید که چرا به فیلم‌های تبلیغاتی تیزر می‌گویند؟ در فرهنگ لغت انگلیسی «tease» به معنای “دست انداختن، اذیت کردن و سر به سر کسی گذاشتن” است؛ هرچند صورت «Teaser» این لغت برای عنوان کردن ویدیوهای تبلیغاتی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.