نسخه آزمایشی!

راهنمای کامل چاپ پروژه های طراحی گرافیک

فهرست مطالب

فرض کنید اولین باری است که می خواهید اشپزی کنید. واضح است که به یک وعده غذایی خوب و کامل نیاز دارید و نباید هیچ چیزی را از قلم بیندازید. حالا تصمیم گرفته اید یک وعده غذایی چالش برانگیز آماده کنید و به مواد تشکیل دهنده مناسبی نیاز دارید تا بتواند شما را به هدفی که در ذهن دارید برساند. کمی فلفل، کمی نمک و کمی آب به غذا می ریزید و منتظر پختن آن می مانید.

چاپ کردن پروژه های طراحی گرافیک هر چه که باشد همین مراحل را نیاز دارد. همانند آماده کردن یک وعده غذایی عالی، در این شرایط نیز باید بتوانید طرح نهایی زیبا و عالی ایجاد کنید. در صنعت چاپ، به این مواد تشکیل دهنده مشخصات و ویژگی های طرح گفته می شود. مشخصات مناسب تولید، بلوک های سازنده اصلی چاپ یک پروژه طراحی خلاقانه هستند. شما باید در مورد پروژه خود اطلاعات بیشتری به دست آورید و ببینید چگونه می تواند طرح نهایی خوبی ایجاد کنید.

قبل از اینکه وارد مرحله چاپ شوید سوالاتی را از خودتان بپرسید:

سوالاتی وجود دارد که باید در مرحله قبل از چاپ توسط طراح گرافیک و مشتری پاسخ داده شود. این سوالات به تعیین مشخصات و ویژگی های تولید کمک خواهد کرد. در ادامه سعی می کنیم برخی از سوالات مهم که قبل از چاپ را باید بپرسید با هم مرور کنیم.

زمانی که می خواهید پروژه خود را چاپ کنید موارد متعددی هست که باید مدنظر داشته باشید:

  • مخاطب این طرح چاپ شده چه کسی خواهد بود؟
  • · این طرح باید چه حس و حالی را به سایر افراد منتقل کند؟
  • این طرح چند وقت مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟
  • · بودجه مدنظر برای این طرح چقدر است؟
  • این طرح کی و کجا مورد استفاده خواهد بود؟
  • · چگونه آن را توزیع خواهیم کرد؟
  • · چه کیفیتی نیاز داریم؟ چه کمیتی نیاز داریم؟

پاسخ دادن به این سوالات قبل از چاپ طرح، ایده خوبی در مورد کارهایی که باید به هنگام چاپ انجام دهید ارائه می کند.

 

زیبایی و کاربردی بودن: مشخصات زیبایی شناختی و منطقی

بعد از اینکه به سوالات بالا پاسخ دادید، مشخصات و ویژگی های دیگری باید مدنظر قرار گیرد. حالا دستور تهیه در حال کار است. در این بخش برخی از مشخصات زیبایی شناختی و منطقی باید به هنگام برنامه ریزی برای چاپ مدنظر قرار گیرد.

اگر پروژه شما یک بروشور برای مواردی است که باید بر روی چوب قرار گیرد، کاغذ های گلاسه ممکن است در این شرایط نتواند پیام بازاریابی را به درستی منتقل کند. به شیوه مشابه اگر می خواهید از این بروشور برای یک سمینار چند روزه استفاده کنید و یکبار مصرف است استفاده از فویل های فلزی بر روی پوشش آن هزینه های اضافی برایتان خواهد داشت.

اما فرض کنید که شرکت کنندگان این سمینار باید یک کتاب ۱۳۶ صفحه ای را دریافت کنند و آن را برای چند وقت کنار خود داشته باشند. این حجم از کتاب شما را ملزم می کند از نوع خاصی کاغذ استفاده کنید و خصوصیات خاصی را مدنظر داشته باشید. در چنین شرایطی باید کتاب را به گونه ای طراحی کنید که حملش برای افراد ساده تر و اسان تر باشد.

زمانی که برنامه ریزی کننده های سمینار یا رویداد تصمیم می گیرند کارت پستال هایی را برای رویداد سال بعدی ارسال کنند باید مطمئن شوند که حجم این کارت ها کم باشد. آگاه بودن از مشخصات و ویژگی هایی که نیاز دارید چه از لحاظ زیبایی شناسی و منطقی، به شما اجازه می دهد اثری را خلق و طراحی کنید که برای نیازهای پروژه شما مناسب است و در عین حال شما را مطمئن می سازد که نتیجه با کیفیت، مقرون به صرفه و کاربردی دارید.

بیشتر بخوانید:  تبلیغ در فیلم و سریال یا همان بازاریابی جاسازی شده چیست؟

باید از چاپ دیجیتال استفاده کنید یا افست؟

مشخصات و ویژگی های تولید محصولات چاپی هر روز تغییر پیدا می کند. به همین خاطر این شما هستید که باید هزینه مدنظر را تعیین کنید. زمانی که این موارد را در نظر می گیرید اولین سوالی که باید بدان پاسخ دهید این است که به چاپ دیجیتال نیاز دارید یا چاپ افست.

چاپ دیجیتال در اصل استفاده از پرینترهای خانگی یا شرکتی پیشرفتهاست که در اختیار دارید اما چاپ افست نیازمند عناصر تولیدی بیشتری است همین امر باعث می شود هزینه این نوع چاپ کمی بیشتر از چاپ دیجیتال گردد. هر کدام از روش های تولیدی مزایا و معایب خاص خود را خواهند داشت. برای افرادی که تخصص و تبحر کافی در این صنعت دارند انتخاب یکی از این دو گزینه ساده تر و اسان تر خواهد بود. آن ها می توانند با بررسی مشخصات مورد نیاز تصمیم گیری کنند. با اینحال برخی از پروژه ها در نواحی خاکستری قرار می گیرند و باید هزینه و مقرون به صرفه بودن هر کدام از روش های تولید به دقت ارزیابی شود.

تولید دیجیتال در طول چند سال اخیر پیشرفت های خوبی داشته است. بیشتر افراد بر این باورند که تولید افست هنوز هم کیفیت بالاتری نسبت به تولید دیجیتال دارد اما چاپ دیجیتال نیز می تواند مزایای خاص خود را داشته باشد. یکی از مزایای اصلی این نوع چاپ زمان سریع ارائه آن است. این نوع چاپ سرعت بیشتری دارد و هزینه را کاهش می دهد.

چاپ دیجیتال برای مقادیر اندک راه حل عالی است و می توان از آن برای تست یا اجرای قبل از تولید اصلی استفاده کرد. اگر نمی دانید کدام یک از شیوه های چاپ برای پروژه شما مناسب است از مشاورین تخصصی چاپ آژانس تبلیغاتی کروشه کمک بگیرید و بخواهید مزایا و معایب هر کدام را برایتان شرح دهند.

زندگی بین ورقه ها: تصمیم گیری در مورد نوع کاغذ

کاغذ نیز یکی از موضوعات مهمی است که به هنگام چاپ طرح باید مدنظر قرار گیرد. همانطور که قبلا نیز توضیح دادیم انتخاب نوع کاغذ می تواند در انتقال حس و حال و پیام مدنظر شما مفید باشد.

اگر بتوانید کاغذ مناسبی انتخاب کنید حتی قادر خواهید بود کار هنری خود را بهبود ببخشید یا تکمیل کنید. در موارد وسیع تر، کاغذ در دو طبقه بندی اصلی پوشش داده شده و پوشش داده نشده قرار می گیرد.

کاغذهای پوشش داده شده طرح نهایی بهتری دارند که در برگیرنده پوشش مات، ظریف و نرم، گلاسه، تیره یا سایر موارد است. کاغذهای پوشش دار برای نگه داشتن جزییات و کنتراست در تصاویر و برای نشان دادن و برجسته نمودن رنگ ها بر روی کاغذ مفید هستند.

این موضوع بدین خاطر است که جوهر در بالای سطح کاغذ می نیشند و دیگر توسط کاغذهای بدون پوشش جذب نمی شود. به طور سنتی کاغذهای پوشیده نشده به صورت کاغذهایی چرمی، کتانی،نمدی و کاغذی دیده می شوند. این کاغذهای پوشیده نشده کاربرپسندتر از کاغذهای پوشیده شده هنستند زیرا انعکاسی ندارند و گلاسه ای در آن ها استفاده نشده است.

بیشتر بخوانید:  هزینه مشاوره تبلیغاتی چگونه محاسبه می شود

با اینکه تصاویر و سایر عکس ها بر روی کاغذهای بدون پوشش مسطح تر به نظر می رسند اما این ها معمولا برای کتاب هایی که متن زیادی دارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. اما شما نمی توانید به راحتی از مرحله انتخاب کاغذ عبور کنید. مطمئن شوید که همه ویژگی های زیبایی شناختی کاغذ را مدنظر قرار داده اید .

هر چند در این شرایط باز هم ویژگی های منطقی باید در نظر گرفته شود. یکی از این موارد وزن کاغد است. هر پروژه ای چه چاپ کارت پستال باشد و چه پرینت پوستر برای یک کسب وکار، به کاغذی با وزن مناسب نیاز دارد. این موضوع ممکن است یک انتخاب فردی باشد اما برای هر عنصر چاپ شده ای همیشه یک وزن ایده ال و مناسب وجود دارد که باید مدنظر قرار گیرد.

وزن کاغذ سایر نواحی همچون هزینه ارسال بسته برای مقاصد تعیین شده را نیز تحت تاثیر خود قرار می دهد. برای اینکه بتوانید عنصر چاپی خوبی داشته باشید از فرد متخصص بخواهید نمونه ای را قبل از چاپ انبوه در اختیارتان قرار دهد. دیدن نمونه کاغذ و ارزیابی آزادانه آن می تواند همه چیز را برایتان روشن کند.

جوهر به کار رفته:

پروژه شما هر چیزی که باشد و با هر سیستمی که چاپ شده باشد تحت تاثیر انتخاب شما در حوزه چاپ دیجیتال و افست خواهد بود. همه کارهای دیجیتال به شکل CMYK چاپ می شوند که در برخی از فرایندهای دیجیتال امروزی شش یا پنج رنگ در اختیار مشتری قرار می گیرد. جوهرهای خاص همچون رنگ های متالیک و متالایز معمولا در چاپ دیجیتال دیده نمی شود. کارهای افست را می توان به شیوه های متعددی مورد استفاده قرار داد: CMYK ، تنها رنگ های PMS و ترکیبی از این ها.

همانند انتخاب کاغذ، در این شرایط هم باید جنبه منطقی کار را مدنظر داشته باشید. بسته به کاربرد نهایی، نوع خاصی از جوهر ممکن است نیاز باشد. به عنوان مثال ممکن است شما به جوهری نیاز داشته باشید که به گرما مقاوم و عاری از موم است.

باید به خاطر داشته باشید که فایل های دیجیتال در همان فرمت رنگی آماده می شوند که باید چاپ گردند.پس بعد از چاپ دیجیتال نباید به خاطر رنگ های موجود شگفت زده شوید زیرا از قبل آن را دیده بودید.

قرار دادن همه ویژگی ها در کنار هم:

اگر پروژه چاپی شما کتابچه، بروشور یا مجله است باید در مورد گزینه های صحافی هم فکر کنید. کارهای صحافی در دو طبقه بندی گسترده قرار می گیرند: تا کردن و صحافی کتاب. این فرایندهای بعد از انتشار، باعث می شوند ورقه های منتشر شده در کنار هم قرار گیرند و یک طرح آماده را برای مشتری ایجاد نمایند.

مثلا ممکن است شما یک بروشور ۸ صفحه ای به شکل آکاردئون نیاز داشته باشید یا اینکه یک کتابچه ۲۰۰ صفحه ای را چاپ کنید. اگرچه این گزینه به نظر آخرین مرحله از پروژه می رسد اما مشخصات و ویژگی های مرتبط با صحافی باید از قبل تعیین شده باشد. زمانی که بر روی وزن کاغذ تمرکز می کنید طراح باید بداند وزن خاص کاغذ چیست و در نهایت چگونه صحافی خواهد شد. در غیر اینصورت طرح به درستی در بشقاب ها یا صفحه های پرینتر قرار نمی گیرد و به درستی به هم وصل نمی شود.

بیشتر بخوانید:  10 نکته برای طراحی یک بروشور عالی

برای چاپ کتاب، طراح باید در مورد اینکه وزن کاغذ همانند وزن صفحات داخلی است یا نه، اطلاعاتی داشته باشد. در برخی از شرایط کاور کتاب وزن بیشتری نسبت به صفحات داخلی آن دارد.

گزینه های تا کردن زیادی برای پروژه های بروشور و رساله های چاپی وجود دارد . یک طراح خوب باید در مورد این گزینه ها اطلاعات کافی داشته باشد و چنین ویژگی هایی را در مراحل اولیه کار بر روی طرح اعمال نماید.

اضافه کردن تزیینات:

خوب حالا زمان تزیین طرح رسیده است. این ویژگی یکی از مواردی است که پروژه شما را در میان سایر پروژه ها متمایز می سازد. برخی از این تزیینات در فرایندهای هنگام چاپ اعمال می شوند این در حالیست که برخی از آن ها فرایندهای بعد از نشر هستند. این ویژگی به طراح و مشتری اجازه می دهد پروژه به یادماندنی را ارائه کند که فراتر از به کار بردن جوهر روی کاغذ است. این تزیینات در برگیرنده پوشش های آبی، لمینت های فیلمی و UV، طرح فویلی و سایر موارد است. انتخاب سختی است؟ یک طراح گرافیک اگر درک درستی از این گزینه ها داشته باشد می تواند به هنگام انتخاب یک طرح خاص برای پروژه به شما کمک کند.

می خواهید به محیط زیست کمک کنید؟

یکی از مشخصه هایی که می تواند برای برخی از افراد مهم باشد محیط دوست بودن پروژه است.

برخی از کاغذهای خاص تولید شده از فیبرهای بکر یا کاغذهایی که ضایعات تهیه می شوند می توانند برای برخی از افراد جذاب باشند.

کاغذهای بازیافتی امروزی جوهر دوست تر هستند . جوهرهایی هم هستند که مبنای نفتی دارند یا از مواد مبتنی بر سویا تهیه شده اند. علاوه بر مواد سبز، پرینتر نیز ممکن است موارد دوستدار محیط زیست داشته باشد. مثلا ممکن است برنامه مدیریت ضایعات را داشته باشد یا از مواد شیمیایی مبتنی بر آب در فرآیندهایش استفاده کند.

کل فرایند:

با اینکه ما تلاش کردیم بخش های سازنده کاملی از چاپ پروژه را در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم اما هنوز هم ویژگی هایی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال باید اندازه برش عنصر چاپ شده مدنظر افراد باشد. زمان تحویل پروژه نیز یکی از مشخصاتی است که بر روی عنصر تولیدی اثر می گذارد.

سعی کنید همه جوانب هر ویژگی را یاد بگیرید و در همان مراحل اولیه کار بر روی آن ها تمرکز داشته باشید. این دانش به شما کمک می کند طراحی خود را زنده تر سازید و به طراح کمک می کند منابع ضروری را در همان ابتدای کار در دسترس داشته باشد. عنصر چاپ شده نهایی همانند کیک بزرگی است که از عناصر تشکیل دهنده زیادی تهیه شده است.

در هر مرحله از فرآیند چاپ می توانید با مشاورین تخصصی چاپ شرکت تبلیغاتی کروشه تبادل نظر داشته باشید.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

کاربرد cta چیست؟
اگر به وب‌گردی علاقه دارید، در وب سایت‌های مختلف گزینه‌هایی نظیر اطلاعات بیشتر، مشاهده قیمت، افزودن به سبد خرید و موارد مشابه دیگر را دیده‌اید؛ احتمالا برایتان جالب باشد که به این موارد Cta می‌گویند و به منظور تعامل کاربر...
جاسازی یا تبلیغ در فیلم و سریال
شاید تجربه کرده باشید که موقع دیدن یک فیلم، محصولی خاص در قسمت‌های مختلف آن حضور دارد و دوربین به صورت نامحسوسی سعی در نمایش آن دارد. اگر تا به حال آن را امری تصادقی تلقی کرده‌اید، باید بگوییم که...
تیزرهای تبلیغاتی
تا به‌ حال فکر کرده‌اید که چرا به فیلم‌های تبلیغاتی تیزر می‌گویند؟ در فرهنگ لغت انگلیسی «tease» به معنای “دست انداختن، اذیت کردن و سر به سر کسی گذاشتن” است؛ هرچند صورت «Teaser» این لغت برای عنوان کردن ویدیوهای تبلیغاتی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.