نسخه آزمایشی!

۱۸ رسوایی تبلیغات کاذب برای مارک های معروف

فهرست مطالب

[بخش اول]   [بخش دوم]

در تبلیغات یک تفاوت بزرگ بین واقعیت و ادعاهای کاذب وجود دارد. بسیاری از شرکت‌ها  که محصولات متوسط تولید می‌کنند از ادعاهای عجیب‌وغریب مانند ” ازنظر علمی ثابت‌شده است” برای تضمین فروش محصولات خود استفاده می‌کنند.

برای شرکت‌هایی که شناخته‌شده هستند این مسئله منجر به  میلیون‌ها دلار خسارت و لطمه به اعتبار آن‌ها شده است. در اینجا ما هجده مورد از تبلیغات کاذبی را که به مارک‌های بزرگ آسیب رسانده‌اند- و برخی از آن‌ها هنوز هم در حال فعالیت بوده و هرکدام از آن‌ها سهم مساوی در تبلیغات منفی داشته‌اند-  را معرفی می‌کنیم.

۱- VW آگهی‌های دروغ خودروهای دیزلی سازگار با محیط‌زیست:

 

در اواخر سال ۲۰۱۴ میلادی، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، شکایتی را علیه شرکت فولکس واگن مطرح کرد و مدعی شد که این شرکت با راه‌اندازی کمپین” خودروهای دیزلی” مشتریان خود را فریب داده است. در سال ۲۰۱۵ مشخص شد که نتایج منتشرشده از آزمایش این خودروها تقلبی بوده است. FTC مدعی شد که شرکت فولکس واگن، با اجاره و یا فروش بیش از ۵۵۰۰۰۰ خودروی دیزلی تحت عنوان خودروهای کم‌مصرف و سازگار با محیط‌زیست آن‌ها را فریب داده است. بر اساس قوانین مربوط به تبلیغات نادرست، چنانچه این ادعا ثابت شود، این شرکت باید رقمی معادل ۶۱ میلیارد دلار به دلیل نقض قوانین هوای پاک، خسارت پرداخت کند.

مقاله مرتبط:  ⁣کمپین تبلیغاتی چیست؟

 

۲- ماست activia که گفته می‌شد حاوی باکتری‌های خاص است:

تبلیغات برای ماست محبوب بانام تجاری activia dannon با یک قرارداد ۴۵ میلیون دلاری برای تبلیغ این محصول در سال ۲۰۱۰ شروع شد و با این رقم قرارداد به صدر اخبار رسید.این  ماست به‌عنوان محصولی که ازنظر  “بالینی” و “علمی”  تأثیر آن در افزایش سیستم ایمنی بدن ثابت‌شده  و قادر به کمک به تنظیم هضم  است، به بازار عرضه شد.

 

در طول تبلیغ  آگهی Activia،  جیمی لی کورتیس،  بازیگر، ادعا کرد که ماست مواد باکتریایی ویژه‌ای دارد.درنتیجه، ماست باقیمت ۳۰ درصد بالاتر از سایر محصولات مشابه فروخته شد. بااین‌حال، قاضی کلیولند در دادگاه  گفت که این ادعاها  هنوز اثبات نشده است.

طرح دعوی در دادگاه علیه DANNON در سال ۲۰۰۸ آغاز شد، زمانی که  تریش وینر، به‌عنوان یکی از مصرف‌کنندگان این ماست، علیه این شرکت طرح شکایت کرد. درنهایت دادگاه به حذف برچسب  “بالینی” و “علمی ثابت‌شده” از  بالای بیش از ۴۵ میلیون محصول شرکت،رأی داد.

بیشتر بخوانید:  5 گرایش بازاریابی دیجیتال برای سال 2016 و سال های بعد

آیا شرکت تبلیغاتی شما تا به حال با این مشکل مواجه شده است؟

 

۳- red bull به شما بال می‌دهد:

نوشیدنی‌های انرژی شرکت ردبول در سال ۲۰۱۴ از شعار  “ردبول به شما  بال می‌دهد ” استفاده می‌کرد. این شرکت بر اساس قرارداد ملزم  به پرداخت  ۱۳  میلیون دلار – شامل ۱۰ میلیون دلار به هر مصرف‌کننده آمریکایی که این محصول را از سال ۲۰۰۲ خریداری کرده بود- گردید.

شعاری، که این شرکت نزدیک به دو دهه  از آن استفاده می‌کرد، این بود  که این نوشیدنی‌های کافئین دار می‌تواند شدت  و سرعت واکنش مصرف‌کننده را بهبود بخشد.

بنجامین کارتر یکی از چندین مصرف‌کننده شاکی از این شرکت نوشیدنی اتریشی می‌گوید  که او  به‌عنوان یک مصرف‌کننده به‌طور منظم  به مدت ۱۰ سال از ردبول استفاده می‌کرده است ، اما نه “بال” درآورده ، و نه  هیچ نشانه‌ای از توانایی‌های فکری و یا فیزیکی بهبودیافته در او دیده‌شده است.

ردبول این بیانیه  را پس از حل‌وفصل  دعوا منتشر کرد:

ردبول برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی و انحراف از دادخواهی ، دعوا را حل‌وفصل یافته اعلام می‌کند. بااین‌حال، ردبول معتقد است که بازاریابی و برچسب‌های موجود بر روی محصولات این شرکت همیشه  واقعی و صحیح بوده  و  هرگونه تخلف را تکذیب می‌کند.

اطلاعات خود درباره برندینگ را میتوانید در صفحه برندینگ و بازاریابی کامل کنید.

 

۴-  شرکت تسکو برای رسوایی  در تبلیغ گوشت اسب، که به دلیل آنچه  تحت تأثیر قرار  دادن “کل صنایع غذایی ” نامیده شد، موردانتقاد قرار گرفت:

در سال ۲۰۱۳، سوپر مارکت زنجیره‌ای تسکو بریتانیا،از سوی  دیلی تلگراف  به دلیل آنچه آگهی‌های تبلیغاتی گمراه‌کننده نامیده شد،انتقاد قرار گرفت و در پی آن رسوایی گوشت اسب  به مطرح شد.

سوپر مارکت به فروش گوشت گاو مخلوط با  گوشت اسب در برخی از همبرگرها و غذاهای آماده خود، متهم شده بود.

 

در تلاش برای بازسازی پس از بحران ،روابط عمومی تسکو ، متنی را در دو صفحه در روزنامه‌های ملی  با تیتر ” همبرگرها چه چیزی به ما آموخته‌اند.” منتشر کرد.

 

در این بیانیه، تسکو یادآوری می‌کند که کل صنعت گوشت در رسوایی  گوشت اسب،  درگیر است که  البته خلاف واقع بود.

بیشتر بخوانید:  5 روش برتر برای ارزیابی اثربخشی تبلیغات

به گزارش گاردین، پس از رسوایی گوشت اسب، نزدیک به ۳۰۰ میلیون یورو (معادل ۴۳۲  میلیون دلار)  از ارزش سهام تسکو کاسته شد.

 

۵- ادعای شرکت کلاگ که می‌گوید: برنج Krispies می‌تواند سیستم ایمنی بدن شمارا تقویت کند:

برنج  محبوب  Krispies  از شرکت غلات کلاگ در سال ۲۰۱۰  به گمراه کردن مصرف‌کنندگان در مورد خواص ایمنی تقویت کالا متهم شده و به همین دلیل موردتوجه شبکه سی ان ان  قرار گرفت.

 

کمیسیون تجارت فدرال به کلاگ  دستور داد که تمامی پیام‌های تبلیغاتی را که در آن این شرکت  ادعا می‌کرد که غلات بهبودیافته تولیدی آن‌ها، با “۲۵ درصد افزایش در ارزش  آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی – ویتامین‌های A، B، C و E،” برای ایمنی کودکان مؤثرند، را به دلیل  “مشکوک.” بودن، متوقف کند.

در سال ۲۰۱۱ کلاگ با  پرداخت ۲.۵ میلیون دلار خسارت به مصرف‌کنندگان آسیب‌دیده، و همچنین اهدای ۲.۵ میلیون دلار از ارزش سهام کلاگ به مؤسسات  خیریه، موافقت کرد.

مقاله مرتبط: شرکت تبلیغاتی چیست؟

 

۶- پس‌ازآن، کلاگ ادعا کرد که  مینی گندم می‌تواند شما را باهوش‌تر می‌کند.

در سال ۲۰۱۳، کلاگ درگیر  مشکلات بیشتری بود. این شرکت با پرداخت ۴ میلیون دلار خسارت، برای ادعاهای کاذب در  تبلیغات در مورد مینی گندم تولیدشده ، موافقت کرد. بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، این شرکت به‌دروغ ادعا کرده بود که مینی گندم باعث  بهبود “تمرکز ، حافظه و سایر عملکردهای شناختی کودکان ” می‌شود.  در آگهی‌های تبلیغاتی این شرکت مدعی شده بود که غلات صبحانه می‌تواند تمرکز کودکان را تا  نزدیک به ۲۰ درصد بهبود بخشد.

 

کمپین تبلیغاتی کلاگ ، در دفاع از خود گفت که  این کمپین تبلیغاتی  مربوط به چهار سال قبل  بوده و در آن  ادعای خود در مورد غلات را تائید کرده بود. کلاگ همچنین اشاره کرد که این موسسه تبلیغاتی  “دارای سابقه‌ای طولانی در خصوص  تبلیغات است.”

 

با توجه به  گزارش آسوشیتدپرس، به افرادی که غلات  را در طول مدت‌زمانی که تبلیغ صورت می‌گرفته، مصرف کرده بودند ( ژانویه تا اکتبر ۲۰۰۹) اجازه داده شد تا معادل  ۵ دلار در هر جعبه، و حداکثر ۱۵ دلار برای هر مشتری خسارت دریافت کنند.

 

۷-  ادعای شرکت   new balance  کفش‌های ما باعث کالری سوزی در مصرف‌کنندگان می‌شود:

بیشتر بخوانید:  مرکز دیجیتال مارکتینگ برتر چیست؟

 

New balance  در سال ۲۰۱۱  به تبلیغ  کاذب در خصوص یک  کفش کتانی که ادعا  می‌شد می‌تواند  استفاده‌کنندگان در کالری سوزی کمک کند، متهم شده . مطالعات نشان داده که هیچ نفع بهداشتی در پوشیدن  این کفش وجود ندارد.

 

ادعا می‌شد که این کفش با یک تکنولوژی مخفی تولیدشده  و در تبلیغات بانام کالری سوزی که از گلوتن، کواد، همسترینگ و گوساله به‌دست‌آمده از آن نام‌برده می‌شد. شاکیان در طرح دعوی در دادگاه ادعا کردند که توسط شرکت تولیدکننده این کفش کتانی گمراه شده و آسیب‌دیده‌اند.در تاریخ ۲۰ اوت ۲۰۱۲، با توجه به  گزارش هافینگتون پست ، این شرکت موافقت  کرد که  مبلغ ۲.۳ میلیون دلار برای حل‌وفصل موضوع به شاکیان بپردازد.

 

۸- آزمایشگاه lomus ادعا کرد، نرم‌افزاری  تولید کرده که می‌تواند به جلوگیری از زوال عقل کمک کند:

در ژانویه سال ۲۰۱۶، سازندگان  این برنامه محبوب  به پرداخت ۲ میلیون  دلار جریمه محکوم شدند.  این شرکت  به  فریب بازیکنان نرم‌افزار مذکور از طریق ادعاهای تبلیغاتی  “بی‌اساس” متهم شد.

این شرکت نرم‌افزاری در  ادعاهای دروغین در مورد این  نرم‌افزار اعلام کرده بود که این محصول  قادر به کمک به جلوگیری از بیماری آلزایمر، و همچنین کمک  به بازیکنان برای انجام بهتر  تکالیف مدرسه هست.آن‌ها  در تبلیغات خود مدعی شده بودند که افرادی که بیش از  ۱۰ دقیقه  و سه بار در هفته این بازی را انجام دهند، دارای  “پتانسیل کامل در هر جنبه از زندگی،”  خواهند شد.

 

۹- air bone  ادعا کرد که  محصول آن شرکت می‌تواند در  دفع میکروب‌های مضر کمک کند.

 

مکمل گیاهی air bone یک ضربه ملی در سالهای ۱۹۹۰ محسوب می‌شود. بازاریاب محصول ادعا می‌کرد که  این محصول، به  دفع باکتری‌های مضر و میکروب‌ها، جلوگیری از بیماری‌های روزمره مانند آنفولانزا و سرماخوردگی‌های رایج ، کمک می‌کند. هیچ مطالعه‌ای ، این ادعا و اثربخشی محصول را تائید نکرد .با توجه به  گزارش NPR، رسوایی با مشخصات بالا با یک غرامت کلان به پایان رسید.شرکت به پرداخت ۲۳.۳ میلیون دلار به شاکیان پرونده و نیز مبلغ ۷ میلیون دلار در مراحل بعدی شد.

۹ رسوا تبلیغاتی بخش دوم را با عنوان  مراقب باشید تبلیغات برندها شما را فریب ندهند مطالعه کنید

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.