نسخه آزمایشی!

مدل برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ SOSTAC [بخش دوم]

فهرست مطالب

بخش اول این مقاله را با عنوان مدل برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ SOSTAC [بخش اول ] بخوانید

مرحله چهارم: تاکتیک ها در بازاریابی دیجیتال (دقیقا چگونه می توانیم به این اهداف خود دست یابیم؟)

تاکتیک، پوشش دهنده ابزار خاصی از ترکیب دیجیتال است که برای درک اهداف برنامه بازاریابی دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرد. بخش استراتژی باید بخش هایی از بازار که می خواهید با برنامه خود هدف قرار دهید را شناسایی کند.

ما در حال حاضر می دانیم که شرکت X بر روی نقاط قوت کلیدی خود همچون محدوده محصولات، ساختار سازمانی و عملکرد جهانی تمرکز دارد. این شرکت درک منطقی از منابع محدود مالی خود در مقایسه با رقبا دارد.

به همین خاطر توصیه می شود شرکت X میکرو سایتی برای جام جهانی ایجاد کند که بخش اختصاصی برای خدمات رسانی به مشتریان دارد و می توان مجموعه اهداف را برای استراتژی تعریف کرد. تحقیق بر روی رقبا در مرحله اول به پایان رسیده است و میکروسایت می تواند به عنوان متمایزکننده عمل کند و بنیانی را برای برطرف کردن نیازها و اهداف استراتژی تامین نماید.

برای خلاصه کردن مجموعه اهداف، سوالات و موارد خاصی به ذهن می رسد که می توانید آن ها را در ادامه مشاهده کنید:

  • هدف اول/تعامل: دسترسی به ۵۰ درصد مشتریان فعلی برای خدمات رسانی به آن ها تا شهریور ۹۷
  • هدف دوم/ کسب مشتری: افزایش دیده شدن برند از اسفند تاشهریور. این هدف باید از طریق گوگل آنالیتیکس مورد بررسی و سنجش قرار گیرد.
  • هدف سوم/ تعامل : افزایش تعداد ایمیل ها از یک ایمیل در هر چهار ماه به یک ایمیل در هفته

ترکیب بازاریابی برای تمرکز بر روی اهداف:

برای کمک به افراد برای رسیدن به اهدافی که در بالا ذکر کردیم، می توان از ۷PS ترکیب بازاریابی برای تمرکز بر روی صفات و ویژگی های کلیدی استفاده کرد. این ترکیب بازاریابی، چک لیستی از نواحی کلیدی که باید بر روی آن تمرکز شود را فراهم می کند:

  • محصولات Product : شرکت X اتحاد جهانی با تولیدکنندگان پیشرو در حوزه ورزش را دوست دارد. به همین خاطر باید اطمینان حاصل کند که لوازم کافی برای هر تیمی که در فینال جام جهانی شرکت می کند را فراهم می نماید.
  • قیمت Price : بررسی قیمت محصولات جام جهانی و اطمینان حاصل کردن از اینکه قیمت های ارائه شده در برابر قیمت رقبا، معقول و منطقی است.

 

  • · مکان و موقعیت Place : از آن جایی که این شرکت به صورت خرده فروش آنلاین فعالیت می کند، می تواند یک مکان اصلی برای سایر شرکت ها باشد و بهره وری و کارآیی را در ارائه لوازم و اسباب مورد نیاز مشتریان به سریع ترین شکل ممکن؛ افزایش دهد.
  • ترویج Promotion : این شرکت می تواند از ابزارهای بازاریابی آنلاین متعدد خود برای ترویج طیف وسیعی از محصولات خود استفاده کند و گزاره فروش منحصر به فردی ایجاد نماید:
  1. بازاریابی ایمیلی ( ایمیل مارکتینگ ) : از طریق سابقه خرید قبلی مشتریان می توان ایمیل های هدفمندی را برای ارسال به مشتریان فعلی بر اساس تیمی که از آن حمایت می کنند، ارسال کرد. ترویج مخصوص هر تیم را می توان در ایمیل قرار داد. به عنوان مثال: یک محصول از ما بخرید و یک محصول رایگان هدیه بگیرید. همچنین می توانید از افراد بخواهید ایمیل شما را به دوستان و آشنایان خود نیز ارسال کنند.
بیشتر بخوانید:  راهنمای نهایی برای آنالیتیکس اینستاگرام

به عنوان مثال: این ایمیل را به ۵ نفر از دوستان خود ارسال کنید و ۱۵ درصد تخفیف بگیرید.

  1. کدهای خرید یا تخفیف آنلاین: می توانید کدهایی را تنظیم کنید که ۱۰ درصد تخفیف در زمان خاص ارائه می کنند.
  2. رسانه های اجتماعی: می توان از اکانت شرکت برای تعامل با اکانت های جدید استفاده کرد و اطلاعات مربوط به محصولات و ترویج های جام جهانی را در اختیار افراد قرار داد.
  • افراد People : می توان از تیم خدمات رسانی به مشتریان برای تعامل با افراد استفاده کرد. اینکار برای فراهم آوردن خدمات لازم برای مشتریانی که به دنبال دریافت سوالات خود در مورد تحویل سفارش یا پیگیری سفارش خود هستند، ضروری است. شما می توانید از گفتگوی زنده برای برقراری ارتباط با مشتریان جدید و فعلی استفاده کنید.
  • · فرآیندها Process : مشتری باید از طریق ارجاع یا توصیه، به سایت هدایت شود. محصول موردنظر و مورد علاقه مشتری را در جای مناسب قرار دهید و سبد خرید را به آن بیفزایید. حالا مشتری می تواند جزییات خود و کارت اعتباری را برای تکمیل خرید ثبت کند. سپس یک ایمیل خودکار به او ارسال می شود و ثبت نامش از طریق ایمیل تایید می گردد. زمانی که سفارش ارسال می شود، یک ایمیل جداگانه برایش فرستاده می شود.

 

  • همکاری و شراکت Partnerships: روابط استراتژیک مهم با سایر شرکت هایی که در بخش غیر رقیب فعالیت دارند را فهرست کنید. این شرکت ها می توانند به نقطه فروش مهمی تبدیل شوند و شما را از سایر رقبا متمایز سازند.

تاکتیک های بازاریابی در فضای دیجیتال

زمانی که استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را تکمیل می کنید، برای هر تاکتیک و KPI یا همان سنجه های دیجیتال مارکتینگ مخصوص هر تاکتیک، با جزییات بیشتری مواجه خواهید شد.

تاکتیک اول: سئو( بهینه سازی سایت )

از طریق تجزیه و تحلیل رقبا، می توان متوجه شد که یکی از نقاط ضعف شرکت X در برابر رقبایش، کمبود منابع مالی است. با اینحال، سئو می تواند برای این شرکت پلتفرم خوب و رایگانی را فراهم آورد. برای درک اینکه سئو چگونه می تواند در افزایش دیده شدن برند در بازار هدف، تاثیر مثبت داشته باشد، تجزیه و تحلیل یک کلمه کلیدی خاص باید مدنظر قرار گیرد. ۹۰ درصد جستجوها در بیشتر بازارهای موجود از طریق گوگل انجام می شود.

بیشتر بخوانید:  2017 سال محتوای بصری، چه چیزی باعث می شود محتوای بصری عالی باشد؟

تاکتیک دوم: پرداخت به ازای هر کلیک PPC

همانند سئو، پژوهش بر روی کلمات کلیدی می تواند بنیان و اساس خوبی در مورد کلمات کلیدی هدف بر اساس بودجه موجود، فراهم آورد. بیشتر رقبا دارای کمپین PPC نیستند و به همین خاطر می توان به راحتی بر روی این ناحیه سرمایه گذاری کرد و ترافیکی به سمت سایت هدایت نمود و در عین حال دیده شدن برند را افزایش داد.

همانند سئو، در این بخش هم باید کلمات کلیدی هدف به صورت مستمر مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد تا بودجه مدنظر برای هر واژه مشخص شود. به خاطر نوسانات سهام، بودجه مربوط به کلمات کلیدی باید بر اساس حجم سهام و تقاضا برای محصول، متوقف یا فعال گردد.

تاکتیک سوم: همکاری در فروش( بازاریابی رابطه ای)

یکی از روش های مقرون به صرفه برای افزایش دیده شدن برند و شرکتی همچون شرکت X، استفاده از برنامه همکاری در فروش است. ایجاد چنین شبکه ای، بخش اصلی و مرکزی برای اطمینان از به حداکثر رساندن فرصت های موجود در تولید درآمد از طریق شبکه ای از ناشران است که در برنامه موجود فعال هستند.

تاکتیک چهارم: بازاریابی ایمیلی

برای اطمینان از اینکه مشتریان فعلی ما خبرنامه را به صورت منظم دریافت می کنند، باید از بازاریابی ایمیلی استفاده شود. تاکتیک های موجود باید در برگیرنده انواع مختلفی از محتواهاست که در داخل ایمیل گنجانده می شود. اینکار شما را مطمئن می سازد که نرخ کلیک، نرخ باز شدن پیام و نرخ تبدیل بازدیدکننده به فروش افزایش می یابد. این تاکتیک می تواند از پایگاه داده مشتریان فعلی استفاده کند و آن ها را تشویق کند دوستان و اشنایان خود را به کمپین ملحق کنند.

شبکه ها و رسانه های اجتماعی

امروزه استفاده از پتانسیل بسیار بالای شبکه های اجتماعی پرطرفدار، که می توان در کشور عزیزمان ایران به تلگرام،اینستاگرام،لینکداین،آپارات و … اشاره کرد بسیار می تواند در کمپین دیجیتال مارکتینگ به شما کمک کند.

مرحله پنجم: اقدام و عمل در دیجیتال مارکتینگ

مرحله پنجم فریم ورک برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ بر روی اجرایی کردن برنامه ها و ایجاد سنجش های عملی تمرکز دارد. بخش عمل یا اقدام، هر چیزی که باید توسط تاکتیک های فهرست شده در بخش های قبلی به دست آید را پوشش می دهد.

مطالعه موردی برای نشان دادن تاکتیک های استفاده شده:

در این بخش هم سعی می کنیم مثال قبلی یعنی جام جهانی را مورد بررسی قرار دهیم. ما دریافتیم که شرکت X بر روی نقاط قوت خود تمرکز خواهد کرد:

این نقاط قوت در برگیرنده طیف وسیع محصولات، ساختار سازمانی و عملکرد جهانی است.این شرکت در مورد کمبود منابع مالی خود در مقایسه با رقبا آگاه است. به منظور بررسی این مطالعه موردی، تاکتیک های زیر فهرست شد و فعالیت هایی که باید در هر بخش گنجانده شود مدنظر قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:  چرا باید از بازاریابی دیجیتال در بخش آموزش استفاده کنیم؟

این یک فهرست کامل و جامع نیست اما می تواند طرح و پیش زمینه خوبی برای کارهایی که باید انجام شود فراهم آورد:

تاکتیک اول: سئو

تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی: ما قصد داریم چه کلمات کلیدی را هدف قرار دهیم؟

بهینه سازی داخلی سایت : برای کلمات کلیدی هدف ما باید صفحات میکروسایت های خود را بهینه سازی کنیم تا مطمئن شویم در نتایج گوگل قرار می گیریم.

بازاریابی محتوایی: شناسایی و دسترسی به وبلاگ نویسان پیشروی صنعت، انجمن ها و سایت ها می تواند به ایجاد محتوای مهمان کمک کند.این موضوع باعث ایجاد ارتباط با افرادی می شود که به دنبال موضوعاتی در حوزه جام جهانی هستند.

لینک بیلدینگ: می توان از سایت های مختلفی برای گرفتن بیک لینک با کیفیت استفاده کرد.

تاکتیک دوم: پرداخت به ازای هر کلیک

تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی: ما چه کلمات کلیدی را هدف قرار می دهیم؟

بودجه: برای هدف قرار دادن کلمات کلیدی مدنظر خود به چه بودجه ای نیاز داریم؟

صفحات فرود: آیا کلمات کلیدی که هدف قرار داده ایم مشتری را به صفحه مناسبی در سایت هدایت می کند؟

موجودی محصول: آیا سرمایه گذاری بر روی کلمات کلیدی مرتبط، مشتری را به محصولی که موجود است می رساند؟

تاکتیک سوم: شبکه همکاری در فروش

برنامه همکاری در فروش: رقبا در حال انجام چه کاری هستند؟ به عنوان مثال ابزارهای آنلاین برای ناشران و همکاری در فروش

توسعه کسب وکار: ما رابطه کاری با برنامه های همکاری در فروش ایجاد کرده ایم؟ این برنامه ها می توانند ما را در برنامه های کلیدی نگه دارند؟

تاکتیک چهارم: بازاریابی ایمیلی

پیگیری/ نرم افزار: ابزارها و نرم افزارهای ایمیلی به درستی مورد استفاده قرار گرفته اید؟ عملکرد ارسال ایمیل و پیگیری موثر بودن آن به درستی انجام شده است؟

مرحله ششم: کنترل و مانیتورینگ در برنامه دیجیتال مارکتینگ

مرحله نهایی، بررسی برنامه دیجیتال مارکتینگ و سنجش عملکرد بازاریابی دیجیتال آن بر اساس اهدافی است که در مرحله دوم تنظیم شده است. تاکتیک ها باید مدنظر قرار گیرند و بخش کنترل باید یک سری داشبورد برای هر تاکتیک فراهم آورد. سعی کنید KPI های دیجیتال مارکتینگ هر تاکتیک را تنظیم کنید و داشبورد مانیتورینگ هفتگی یا ماهانه را تنظیم نمایید تا مطمئن شوید به اهدافی که تنظیم کرده اید دست می یابید. همچنین بهتر است نگرانی های خود را با تیم حرفه ای دیجیتال مارکتینگ یا مشاور بازاریابی دیجیتال بزرگتری در میان بگذارید تا مطمئن شوید که برنامه مناسبی برای شرکت و پلن دیجیتال مارکیتینگ خود دارید.

این مدل پلنینگ دیجیتال مارکتینگ پس از ترجمه و ویرایش از وب سایت smartinsights در وبلاگ آژانس دیجیتال مارکتینگ کروشه منتشر شده است. نظرات و یا سوالات خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.