نسخه آزمایشی!

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

فهرست مطالب

دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح کلی برای بازاریابی آنلاین است. استفاده از کانالها و شبکه های کسب و کار دیجیتالی مانند موتور جستجوگر گوگل، رسانه های اجتماعی، ایمیل و وبسایت شرکتها برای تماس با مشتریهای فعلی و مشتریهای آینده است. واقعیت این است که مردم دو برابر بیشتر از دوازده سال قبل، وقت خود را صرف خریدهای آنلاین اینترنتی کرده اند و هنگامیکه می گوئیم این آمار زیادی است، فروشگاه و روشهای خرید مردم تغییر کرده است، به این معنی است که بازاریابی غیر اینترنتی چندان در جذب افراد موثر نبوده است.

بازاریابی برقراری ارتباط با مخاطبین در زمان و مکان مناسب است. امروزه این بدان معنی است که شما باید آنها را در جایی که بیشترین وقت خود را صرف می کنند ملاقات کنید: اینترنت.

به بازاریابی آنلاین وارد شوید، به بیان دیگر، هر شکلی از بازاریابی که بصورت آنلاین است.

در کانون تبلیغاتی کروشه ما درباره بازاریابی بین المللی بعنوان یک راه موثر برای جذب، نزدیکی و لذت بردن مشتریان از خریدهای اینترنتی صحبت می کنیم؛ اما هنوز هم سوالات بسیاری در این خصوص وجود دارد. در حالیکه یک بازاریاب حرفه ای داخلی، ممکن است بگوید که بازاریابی داخلی و بازاریابی دیجیتال هردو به یک معنی هستند و فقط چند تفاوت جزئی وجود دارد، اما صحبت با بازاریابها و صاحبان مشاغل در امریکا، استرالیا، نیوزیلند، اسیا و بریتانیا، به من آموخت که این تفاوتهای به ظاهر کوچک، در سراسر دنیا بسیار زیاد هستند.

بنابراین بازاریابی دیجیتال واقعا چیست؟

از وبسایت ها تا سرمایه های تجاری شما تبلیغات دیجیتال، بازاریابی از طریق ایمیل، روزنامه ها، مجلات اینترنتی و طیف عظیمی از روشها و تاکتیکها و سرمایه ها، در زیر چتر بازاریابی دیجیتال وجود دارد و بهترین بازاریابان دیجیتال، تصویر روشنی از استفاده از تاکتیکها و موجودی خود برای اهدافشان دارند. در اینجا ما بطور مختصر و البته مفید به بعضی از این تاکتیکها اشاره می کنیم:

سرمایه شما: وب سایت، وبلاگ، کتابهای الکترونی، گرافیک، ابزار تعاملی، شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، لینکدان، توئیتر، اینستاگرام، روزنامه ها و مجلات آنلاین و ابزارهای تجاری مانند آرم و فونت و غیره

تاکتیکها: بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئو، روند بهینه سازی وب سایتتان در میان صفحات جستجو به بالاترین رتبه در میان وبسایتهای جستجو شده، باعث افزایش ترافیک رایگانی می شود که وبسایت شما دریافت می کند.

بیشتر بخوانید:  پادشاه و ملکه دیجیتال مارکتینگ را بشناسید

بازاریابی محتوا: ایجاد و ترویج محتوا به منظور ایجاد آگاهی از نام تجاری یا برند، افزایش ترافیک، هدایت مشتریان

بازاریابی داخلی: به روش معروف به قبف پر برای جذب، تبدیل، حفظ و نگهداری مشتری با استفاده از محتوای انلاین اشاره دارد.

بازاریابی از طریق رسانه های جمعی: تمرین تبلیغ برند شما از طریق قرار دادن آن در شبکه های اجتماعی، برای افزایش آگاهی از نام، جذب و نگهداری مشتری و نهایتا ایجاد کسب و کار برای خودتان می شود.

پرداخت یا یک کلیک یا PCC: یکی از روشهای رایج برای جذب ترافیک در وبسایت شما، کلیک کردن بر تبلیغاتتان در صفحات عمومی است که با هر کلیک بر روی تبلیغ شما بدست می اید و امروزه به یکی از رایجترین تبلیغات در گوگل تبدیل شده است.

بازاریابی وابسته: که در آن شما به ازای تبلیغ کالای خودتان توسط فرد دیگر یا تبلیغ کالای دیگران کمیسیون پرداخت یا دریافت می کنید.

تبلیغات محلی: تبلیغاتی هستند که در درجه اول محتوای آنها کنترل شده بوده و در یک پلت فرم در کنار سایر تبلیغات برجسته شده اند. پستهای تحت حمایت BUZZFEED مثالهای خوبی برای این مورد هستند. هرچند این تبلیغات را می توان در شبکه های اجتماعی نیز پیدا کرد.

اتوماسیون بازاریابی: به نرم افزارهائی که با هدف بازاریابی دیجیتال خودکار تولید شده اند، اشاره دارد. بسیاری از بخشهای تکرارشونده بازاریابی دیجیتال مانند ارسال مداوم ایمیل، رسانه های احتماعی و دیگر اقدامات وبسایت بصورت خودکار انجام می گیرد.

بازاریابی ایمیلی: شرکتها به بازاریابی ایمیلی به عنوان یک راه برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود نگاه می کنند. ایمیل اغلب برای ترویج محتوا، تخفبفها و رویدادها و همچنین هدایت مستقیم افراد برای استفاده از کالای مورد نظر بکار می رود.

روابط عمومی انلاین: روابط عمومی انلاین عمل تامین امنیت پوشش به دست امده از طریق نشریات دیجیتال، وبلاگها و سایر وبسایتهای میتنی بر محتوا را بر عهده دارد؛ و بسیار شبیه عملکرد روابط عمومی سنتی است منتها در فضای اینترنتی.

تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی داخلی چیست؟

در نگاهی سطحی هر دو به نظر مشابه می آیند: هر دو بصورت انلاین بوده و هر دو بر ایجاد محتوای دیجیتالی برای افراد تلاش می کنند، پس تفاوت در چیست؟

بیشتر بخوانید:  ترفندهای تبلیغاتی، خیال‌آفرینی (برداشت ساختگی)

اصطلاح بازاریابی دیجیتال تفاوتی بین تاکتیک‌های اجباری یا کششی قائل نمی‌شود.(آنچه ما امروز به‌عنوان متدهای ورودی و خروجی می‌شناسیم) و هر دو متد را شامل می‌شود.

هدف تاکتیک خروجی دیجیتال، قرار دادن یک پیام در معرض دید مردم به‌صورت مستقیم است، صرف‌نظر از اینکه از آن استقبال شود یا خیر؟ به‌عنوان‌مثال بنرهای تبلیغی پرزرق‌وبرقی را در بالای بسیاری از وب سایت‌ها ملاحظه می‌کنید که تلاش دارد یک محصول را به‌زور در مقابل دید افرادی که آمادگی دریافت آن محصول را ندارند، قرار دهد.

از طرف دیگر بازاریابانی که برای ترویج تکنیکهای دیجیتال داخلی استخدام‌شده‌اند، از محتوای آنلاین برای جذب مشتریان هدف خود استفاده می‌کنند. یکی از ساده‌ترین و درعین‌حال قدرتمندترین ابزار برای بازاریابی دیجیتال داخلی استفاده از وبلاگ است که اجازه می‌دهد، وب‌سایت شما با حروف درشت در معرض دید مشتریانی که در حال جستجو هستند، قرار گیرد. درنهایت بازاریابی داخلی، یک روش بازاریابی است که با استفاده از ابزار بازاریابی دیجیتال برای جذب مشتری و نگهداری آن‌ها و ایجاد لذت برای مشتریانش تلاش می‌کند. بازاریابی دیجیتال یک چتر بزرگ است که همه تاکتیک‌های بازاریابی اعم از داخلی یا خارجی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

آیا بازاریابی دیجیتال برای تمامی تجارت‌ها مؤثر است؟ تجارت-تجارت و تجارت-مصرف کننده؟

بازاریابی دیجیتال می‌تواند برای هر تجارتی در هر صنعتی کارآمد باشد. صرف‌نظر ازآنچه شرکت شما به فروش می‌رساند، بازاریابی دیجیتال هنوز هم درگیر ساخت شخصیت خریدار برای شناسایی نیازهای مخاطبین شما و ایجاد محتوای آنلاین باارزش است. بااین‌حال، این بدین معنی نیست که همه تجارت‌ها باید یک استراتژی را در بازاریابی دیجیتال دنبال کنند.

برای تجارت-تجارت (B2B):

اگر شرکت شما از این نوع است، به‌احتمال‌زیاد تلاش‌های شما بر پایه هدایت آنلاین، باهدف نهائی یافتن شخصی برای صحبت کردن با او به‌عنوان فروشنده، متمرکز می‌شود. به همین دلیل نقش بازاریابی دیجیتال شما، جذب و تبدیل فروشندگانتان به افرادی با بالاترین کیفیت از طریق وب‌سایت و حمایت از کانال‌های دیجیتال است. فراتر از وب‌سایت، شما احتمالاً تلاش‌های خود را بر روی کانال‌هایی که به تجارت توجه دارند، مانند لینکدن، که افراد زیادی بیشتر اوقات در آنجا حضور دارند، متمرکز می‌کنید.

برای تجارت-مصرف کننده (B2C)

بسته به قیمت محصولاتتان، احتمالاً هدف شما جذب افراد به وب‌سایت خودتان و تبدیل آن‌ها به مشتری بدون نیاز به صحبت با فروشنده خواهد بود.

بیشتر بخوانید:  قیف ایده آل بازاریابی محتوایی با نمونه های قابل دانلود

به همین دلیل، احتمالاً شما کمتر بر روی هدایت به معنای سنتی آن تمرکز خواهید کرد و بجای آن به دنبال سرعت بخشیدن به کار خریدار، از لحظه‌ای که وارد فروشگاه شما می‌شود تا لحظه‌ای که خرید خود را انجام می‌دهد هستید. این اغلب به این معنی است که ویژگی‌های محصول شما در بالاترین نقطه قیف بازاریابی قرار داشته و ممکن است نیازمند تماس‌های قوی‌تری باشید. برای این‌گونه شرکت‌ها، کانال‌هایی مانند اینستاگرام و پینترست می‌تواند مؤثرتر از لینکدن باشد.

مزایای اصلی بازاریابی دیجیتال چیست؟

برخلاف بسیاری از تلاش‌ها در بازاریابی‌های غیر اینترنتی، بازاریابی دیجیتال اجازه می‌دهد تا بازاریابان نتایج کار خود را در زمان واقعی ببینند. اگر شما یک‌بار، یک آگهی را در روزنامه چاپ کرده باشید، می‌دانید که تخمین اینکه چه تعداد از مردم به آن صفحه نگاه کرده و به آگهی شما توجه کرده‌اند، چقدر سخت است. هیچ راهی وجود ندارد که بدانید، آن آگهی چقدر درفروش شما مؤثر بوده است؛ اما در بازاریابی دیجیتال شما می‌توانید میزان فروش از طریق تبلیغاتتان را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کنید. به‌عنوان‌مثال:

ترافیک وب‌سایت: با بازاریابی دیجیتال شما می‌توانید تعداد دقیق افرادی که از وب‌سایت شما بازدید کرده‌اند را در زمان واقعی و با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند HUB SPOT مشخص کنید. همچنین شما می‌توانید دفعات بازدید آن‌ها، نوع وسیله‌ای که استفاده کرده‌اند و اینکه از کجا بوده‌اند را نیز بررسی کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا بر اساس تعداد افرادی که از سایت شما یاردید کرده‌اند کانال‌های بازاریابی خود را به سمت جذب بیشتر بازدیدکننده هدایت کنید.

به‌عنوان‌مثال اگر شما ببینید که تنها ۱۰ درصد از افرادی که از سایت شما بازدید کرده‌اند به‌طور مستقیم واردشده‌اند، درمی‌یابید که باید بر روی SEO زمان بیشتری صرف کنید تا آمارتان افزایش یابد. با بازاریابی معمولی، تخمین اینکه چه تعداد از افراد قبل از صحبت با فروشندگانتان با برند و محصولات شما آشنایی داشته‌اند، دشوار است، اما با دیجیتال مارکتینگ، شما می‌توانید روند تغییر رفتار افراد را قبل از اینکه خرید خود را نهائی کنند، حدس بزنید. به این معنی که شما می‌توانید تصمیم‌گیری آگاهانه‌تری برای قرار گرفتن در بالای قیف بازاریابی اتخاذ کنید.

بخش دوم این مقاله با عنوان مزایای اصلی بازاریابی دیجیتال چیست؟ را در شرکت تبلیغاتی کروشه مطالعه کنید.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
guest
0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments

آخرین مقالات را از دست ندهید!

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.