نسخه آزمایشی!

ترفندهای تبلیغاتی، خیال‌آفرینی (برداشت ساختگی)

فهرست مطالب

واکنش‌های حرکتی ما نسبت به دنیای اطراف بر مبنای شناخت ذهنی از کارکردی است که دارند. ولی واکنش به هر پدیده‌ی نو را پس از دیدن و شناسایی داده‌های آن با برداشتی که به موضوع وابسته است، نشان می‌دهیم. اثری که خیال‌آفرینی بصری بر ما دارد نیز این گونه تفسیر می‌شود زیرا در مغز انسان هر شی‌ای می‌تواند چندین برداشت ذهنی گوناگون را که ربطی به هم ندارند، ایجاد کند.

به قول معروف اشیا همیشه آن طور هستند که دیده ‌نمی‌شوند. در حالی‌که خاصیت بیشتر تبلیغات و پیام آنها، وضوح و صراحت در معناست در ادامه به معرفی چند برنامه تبلیغاتی درازمدت می‌پردازیم که از نظر بیننده تصویرپردازی مبهمی دارند و هر یک با ایجاد برداشت ساختگی او را وادار می‌کنند آنچه در یک نگاه دیده، دوباره مورد بررسی قرار دهد. این گونه برداشت‌ها که از واقعیت به دور است با غافلگیر کردن ذهن ما شگفتی بیشتری می‌آفریند و زمان طولانی‌تری برای پی‌بردن به آن لازم است.

 

این تصویر تنها یک سگ را نشان می‌دهد ولی قلاده‌ای به گردن دارد در هوا به شکل کشیده مانده است و پیام شعاری که همراه آن دیده می‌شود می‌تواند پرواز خیال بیننده را گسترده‌تر کند. این کار به منظور تبلیغ نمایش فیلم مرد نامرئی در تلویزیون نیوزلند از کانال سه بود.

آگهی‌دهنده: کانال ۳ شرکت تبلیغاتی: کولنزو بی بی دی اُ نیوزلند ۲۰۰۱

بالون‌های پر شده از هلیوم به شکل موشک با نخ نایلونی به ماشینی وصل شده‌اند. هنگام حرکت ماشین بالون‌ها مانند موشکی که به دنبال حرارت هدف خود را تعقیب می‌کند، همچنان با آن همراه هستند. این شگرد چشم‌گیر به منظور پخش تبلیغ یک برنامه سراسر ماجراجویانه از کانال جدید مالزی بود.

بیشتر بخوانید:  افسانه هشتم: تنها کسب وکارهای بزرگ می‌توانند از تبلیغات دیجیتال استفاده کنند

آگهی‌دهنده: کانال ۹ شرکت تبلیغاتی: جی والتر تامپسون مالزی ۲۰۰۴

ترکیب ماهرانه از دو عنصر: تابلویی که یک مینی کوپر را در حداکثر سرعت نشان داده است و دیگری، درختان نخل که در اثر باد حاصل از سرعت مینی کوپر خم شده‌اند. یک تصویر ساختگی که تداعی‌کننده‌ی حرکت پرسرعت مینی در ذهن بیننده است.

آگهی‌دهنده:‌ مینی شرکت تبلیغاتی: کریسپین پورتر و بوگاسکی

گلدان‌هایی که نام کود پیتون بر آنها نوشته شده در انتهای ساقه‌ی درختان کار گذاشته شد و این تصویر را به وجود آورد که محصول ما در رشد گیاه موثر بوده است.

آگهی‌دهنده: کود پیتون شرکت تبلیغاتی: پابلیسیز موجو استرالیا ۲۰۰۴

در تبلیغی از تولید نایکی جدید نمای ساختمان را با تصویری  پوشاندند که ظاهر آن را به یک فرورفتگی در اثر فشار به سرعت فوق‌العاده تبدیل کرده بود.

آگهی‌دهنده: نایکی شرکت تبلیغاتی: اگلیوی اند ماتر تایوان ۲۰۰۴

عده کمی مایل به عبور از زیر این تابلوی تبلیغاتی در فرودگاه هامبورگ بودند. زیرا در کنار نمای آن یک مرسدس بنز سروته شده از سقف آویزان بود. نوشته‌ای که بر تابلو خوانده می‌شد، چنین توضیح می‌داد:

مواظب باشید! تنها با یک چسب بسیار ارزان‌قیمت به هم چسبیده‌اند. با قیمت گرانی که دارد، نتوانستیم بهتر از این را تهیه کنیم.

آگهی‌دهنده: سیکست شرکت تبلیغاتی: یونگ فون مات آلمان ۲۰۰۳

 

برگرفته از کتاب تبلیغات مرده است، زنده باد تبلیغات نوشته‌ی تام همپ، ترجمه‌ی آرمیته آواک قهرمانی

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.