نسخه آزمایشی!

۱۰ چیزی که تنها یک طراح متوجه آن خواهد شد

فهرست مطالب

طراحی گرافیک یکی از مشاغل جذابی است که افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. اما در این میان برخی از طراحان هستند که فکر می کنند انتخاب های ضعیفشان در حوزه طراحی هرگز دیده نمی شود و افراد به این انتخاب ها توجهی نمی کنند.

اما طراحان مشتاقی هستند که کارهای شما را مورد قضاوت قرار می دهند و از اینکه چنین انتخاب های ضعیفی داشته اید افسوس می خورند. تنها بدین خاطر که طراحان متوجه چنین مشکلاتی می شوند نمی توانید اهمیت شان را نادیده بگیرید. در این مقاله سعی می کنیم فهرستی از مواردی که تنها طراحان متوجه آن می شوند را با هم مرور کنیم. مطمئن شوید که در طراحی های بعدی خود مرتکب چنین اشتباهاتی نمی شوید.

همخوانی فونت با سایر عناصر طرح:

خوب به این موضوع فکر کنید. آیا فونتی که در سرتیتر به کار برده اید منعکس کننده فونتی است که در بدنه متن تان مورد استفاده قرار داده اید؟ آیا نوع فونتی که انتخاب کرده اید علی رغم هماهنگ بودنش با سایر عناصر موجود،وزن متفاوتی دارد و از خانواده دیگری است؟ فرآیند انتخاب و به کارگیری فونت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شما نمی توانید این موضوع را نادیده بگیرید. فونت هایی که برای قسمت های مختلف طرح تان انتخاب می کنید باید احساس، معنا و زبان بصری مشترکی با هم داشته باشند.

این عناصر به ایجاد هارمونی و ثبات در طرح کمک می کنند و نه تنها به ایجاد یک ظاهر خوب در نوع فونت ها منجر می شوند بلکه می توانند به خوانایی متون به کار رفته هم کمک کنند.

 

استفاده از Color mode:

پالت رنگی که یک برند برای طراحی عناصر مورد نیازش از آن بهره می برد باید بر روی صفحه نمایش و عناصر چاپی ظاهر یکسانی داشته باشد. لوگوی بسیار روشنی که در سایت تان دارید نتیجه تغییر ندادن color mode به RGB است. این خطای بسیار بزرگی است. خیلی از سایت ها هستند که مرتکب چنین اشتباه فاحشی می شوند و از mode رنگی درستی استفاده نمی کنند. این یک اشتباه خجالت آور است و می تواند کاربران را هم از سایت دور کند. اگر رنگ طرح تان شبیه شکل زیر است:

 

 

پس باید بدانید که از mode رنگی درستی استفاده نکرده اید. پس همین حالا دست به کار شوید و مشکلات رنگی را اصلاح کنید.

 

وجود آیکون اپلیکیشن یا Favicon بر روی سایت:

طراحان با تجربه زمانی که وارد سایتی می شوند به دنبال وجود Favicon در آن می گردند. همانطور که می دانید این گزینه ایکون کوچکی در نوار عنوان است که در مرورگرها به نمایش در می آید.

بیشتر بخوانید:  5 راه برای جذب مشتریان مناسب جهت طراحی سایت

دومین چیزی که یک طراح به هنگام بازدید از سایت بدان توجه می کند همخوانی هویت سایت و ایکونی است که برای اینکار به کار رفته است. چنین ایکون هایی اگرچه کوچک هستند و جزییات زیادی ندارند اما برای سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. این عنصر طراحی نباید نادیده گرفته شود. پس مطمئن شوید ایکونی برای اپلیکیشن ها هم ایجاد می کنید و از Favicon هم در سایت بهره می برید.

 

کیفیت کاغذ :

اگر تصمیم دارید زمان و هزینه خود را صرف طراحی چیزی کنید که قرار است چاپ شود( پوسترها، بسته بندی ها؛ کارت پستال ها، کارت دعوت و …) باید مطمئن شوید که از نوع مناسب کاغذ برای این پروژه استفاده می نمایید. کیفیت چاپ و ایتم هایی که در این پروژه به کار می رود می تواند به اندازه خود طراحی مهم باشد. همه این موارد به طرز شگفت انگیزی به هم مرتبط هستند. انتخاب کاغذ مناسب با بافت و وزن درست می تواند به انتقال ارزش های شما کمک کند. پس هرگز این موضوع را فراموش نکنید.

 

کیفیت تصاویر :

کیفیت تصاویر از آیکون ها گرفته تا عکس هایی که در طرح به کار می رود یکی از مواردی است که در برخی از شرایط کاملا نادیده گرفته می شود یا به زمان دیگری موکول می گردد. تنها یک تصویر بد( تصویر تار، نامشخص و بی کیفیت) می تواند کل فرآیند طراحی تان را نابود سازد. تصاویر بد باعث نا امیدی و ناراحتی کاربران هم می شوند و می توانند ظاهر غیر حرفه ای به کارهای شما ببخشند. پس سعی کنید زمانی که در حال انجام طراحی های دیجیتال هستید به صفحات نمایش رتینا و رزولوشون های بالا هم خوب فکر کنید. تصاویری را بر روی طرح تان به کار ببرید که کیفیت خوبی دارد و در دستگاه کاربران با بهترین کیفیت و بهترین رزولوشون به نمایش در می اید.

 

استفاده از نوت بوک/ یادداشت برداری:

به عنوان یک طراح خیلی از ماها توجه ویژه ای به یادداشت برداری و نوشتن داریم. آیا طرحی که جلویمان قرار گرفته آموزنده است؟ ایا از ابتدا طرحی برای آن بر روی کاغذ ایجاد شده و تفسیری است؟ آیا بخشی از یک مکالمه است یا تنها از موارد تصادفی در آن استفاده شده است؟ از مداد، خودکار یا تبلت برای ایجاد طرح ها بهره برده شده است؟ به دلایل زیر یادداشت برداری از اهمیت زیادی برخوردار است:

  • زیرا بیشتر افراد از طریق عناصر بصری یاد می گیرند
  • بیشتر افراد فرآیند حل مشکل را در عمل درک می کنند
  • می توان از یادداشت ها برای درک خلاقیت و بهره بردن از آن استفاده کرد.
بیشتر بخوانید:  شماره 21 - آسان بفروشید (50 نکته)، بخش چهارم

 

استفاده از رنگ سیاه مناسب:

تا به حال برایتان پیش آمده است یک روزنامه یا مجله را به دست بگیرید و متوجه شوید متون سیاه رنگ ان افکت بدی با سایه هایی از رنگ های زرد، سرخابی،آبی دارد؟

این موضوع به خاطر انتخاب نادرست رنگ سیاه برای فرایند چاپ است. متون سیاهی که برای چاپ به کار می روند باید سیاه خالص باشند و رنگ ها به صورت ۱۰۰ درصد سیاه و ۰ درصد سایر رنگ ها به کار روند. عکس این موضوع هم برای نشریات دیجیتال صادق است. در این نشریات از سیاه غنی ( سیاهی که با ترکیب کردن رنگ های مختلف در حوزه RGB به دست می اید) بیشتر استفاده می شود.

 

 

ترفندهای طراحی:

استفاده از تکنیک هایی همچون Drop shadows یا outline ها ، کمک گرفتن از انیمیشن های مختلف جزو ترفندها و فوت و فن های طراحی محسوب می شود. همه طراحان می توانند به راحتی نحوه استفاده از این تکنیک ها را در طرح های مختلف درک کنند. این موضوع بدین معنی نیست که ترفندها و حیله های رایانه ای را نباید در طرح ها به کار برد. فقط باید مطمئن شد چنین تکنیک هایی به درستی و البته هوشمندانه مورد استفاده قرار می گیرد. یک ترفند یا حیله طراحی باید برای بهبود تجربه کلی کاربر از طرح به کار رود و طرح هم باید به یک ترفند محدود شود. هر چیزی که به طور اضافی به کار رود باعث خسته شدن افراد می گردد.

 

ثبات و استمرار تجربه کاربری:

در برخی از صفحات ممکن است دکمه call to action از وضعیت Hover استفاده کند اما در صفحه دیگری چنین نباشد.

یک فرم بر روی سایت از قابلیت پر شدن خودکار بهره می برد اما فرم دیگری در همان سایت از چنین قابلیتی بی بهره است. چنین بی ثباتی در تجربه کاربری می تواند برای سایر طراحان دردآور باشد. بیشتر کاربران هم چنین ناپایداری را دوست ندارند. با اینکه چنین بی ثباتی هایی اغلب واضح نیستند و پیگیری شان توسط کاربران عادی دشوار است اما بررسی ابزارهای آنالیتیکی چیز دیگری را نشان می دهد. اگر فرمی روی سایت قرار دارد که نمی تواند کاربر را به مشتری تبدیل کند یا کلیک اندکی بر روی آن می شود باید عناصر مختلفی که در طراحی آن به کار رفته مورد بررسی قرار گیرد. چنین مشکلاتی نشان دهنده عدم پایداری در طرح است.

بیشتر بخوانید:  طراحی ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی و آمیخته های ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ

 

عناصر تکمیلی:

آیا همه عناصر برای یک برند یا کمپین احساس و ظاهر یکسانی دارند؟ این عناصر شامل عناصر چاپی و دیجیتال است. وجود عناصر تکمیلی می تواند به ابزاری قدرتمند برای طراح تبدیل شود. هویت برند و ثبات عناصر آن در دنیایی که پیام های زیادی در اختیار افراد قرار می گیرد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. شناسایی بصری یک عنصر به برقراری ارتباط عناصر طراحی شده با کاربر کمک می کند و وفاداری بیشتری بین کاربر و برندی که با آن در حال تعامل است ایجاد می نماید.

 

چرا چنین مواردی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟

این ها فهرست مواردی بود که تنها طراحان متوجه آن خواهند شد اما همه این موارد کاربردهای وسیع تری در پروژه های مختلف دارند.

توجه کردن به این جزییات از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود زیرا به حسی که پروژه به کاربر منتقل می کند مربوط است. شاید کاربران عادی متوجه چنین مواردی در طرح نشوند اما خیلی ها هم هستند که چشمان تیزبینی دارند. برخی از این موارد برای افراد غیر حرفه ای هم قابل شناسایی اند:

  • تایپوگرافی که به درستی انتخاب نشده است. برخی از این تایپوگرافی ها خوانایی کاربران را دچار مشکل می کنند.
  • استفاده ناپایدار از رنگ ها. در برخی از شرایط از وضعیت رنگی RGB و در شرایط دیگر از CMYK استفاده می شود. برخی از برندها هم هستند که ترکیب نادرستی از این دو وضعیت را مورد استفاده قرار می دهند.
  • تصاویر و عناصر گرافیکی که چشم را به زحمت می اندازند و باعث ایجاد مشکلاتی می گردند یا به خاطر کیفیت بد کاربر را مجبور به دوباره نگاه کردن می نمایند.
  • عناصر چاپی که به خاطر متن های به کار رفته در آن خوانایی دشواری دارند.

 

همه این موارد بر روی پیام کلی که برند سعی دارد به گوش مخاطبان برساند اثر می گذارد. کاربران ممکن است ندانند چرا طرحی کارکرد مناسب ندارد اما یقینا مشکلات موجود را در مدت زمانی که روی طرح سپری می کنند شناسایی خواهند کرد. با این وجود خیلی ها خبری از مواردی که باعث خوب شدن یک طرح می گردد ندارند. این طراحان حرفه ای هستند که چنین مشکلاتی را به سرعت تشخیص می دهند.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

1d3368631835406d8a82be332dc49ee5_L
بزرگی گفته شما می‌توانید در هر حوزه‌ای که کار می‌کنید برایش ایده‌های الهام‌بخش پیدا کنید. بله این حرف کاملا درست است و من هم با آن موافقم اما مشکل اینجاست که در برخی از حوزه‌های تخصصی همچون نوشتن یا طراحی...
6ce8174e82984e94a7a98889b7c17e32_L
شما چطور می‌توانید به صورت بصری از رقبای خود متمایزشوید؟ چگونه یک هویت برند را توسعه می‌دهید که یک داستان منسجم را بدون گفتن یک کلمه به مخاطبین شما منتقل کند؟ چرا هویت بصری برند مهم است؟ برای درک درست...
372e8bcdf4e27b5faa19c937cd331649_L
چاپ متالیک چیست؟ چاپ متالیک یا چاپ رنگ‌ها به شکل درخشنده و با پیگمنت فلزی یا متالیک، زمانی اتفاق می‌افتد که رنگ نقره‌ای، طلایی یا مسی در چاپ استفاده می‌شود. آن چه دیده می‌شود جلوه‌ای فلزی یا متالیک است. رنگ‌های...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.