نسخه آزمایشی!

طراحان گرافیک بخوانند : پریفلایت یا چک لیست فایل یعنی چی ؟

فهرست مطالب

ضمن تبریک به مناسبت روز جهانی گرافیک،امروز بر آن شدیم که مقاله کاربری برای این عزیزان انتشار بدهیم

پریفلایت چک لیستى است که خلبان ها قبل از پرواز ، با آن هواپیماى خود را کنترل مى کنند.  در صنعت چاپ ، پریفلایت یعنى چک کردن فایل گرافیکی، از نظر عدم داشتن خطاهایى که مى تواند کار چاپى را خراب کند ، قبل از آنکه فایل را براى چاپخانه ارسال کنیم . کنترل فایل ، باعث کم شدن هزینه هاى ما براى چاپ مجدد و هدر رفتن زمان مى شود.

امروزه تعداد زیادى از طراحان حرفه اى ، لیتوگرافى ها و انتشاراتى ها قبل از ارسال فایل نهایى براى چاپ ،آن را پرى فلایت مى کنند.
امروزه بهترین فایل براى ارسال به لیتوگرافى ،فایل پى دى اف مى باشد. نرم افزارهاى پرى فلایت به راحتى مى توانند این نوع فایل ها را از نظر داشتن مشکلات چاپى کنترل کنند.

 

فکر مى کنید چرا باید فایل هاى پى دى اف را کنترل کنیم؟

فایل پى دى اف روى مانیتور خوب دیده مى شوند و ممکن است بر روى پرینتر لیزرى خوب چاپ شوند ولى ممکن است موقع چاپ بهم بریزند.

%۸۰ از چاپخانه ها اصلا پرىفلایت نمى کنند.
%۶۴ از چاپخانه هایى که پرىفلایت مى کنند گزارش داده اند که بیش از نیمى از فایل هایى که به دستشان میرسد اشکالات زیادى دارند.

 

پریفلایت چک لیست فایل چاپی

۱۰ دلیل برای پریفلایت کردن فایل ارسالی به چاپخانه

ده تا از خطاهایى که در چاپ پیش مى آیند و شما مى توانید با پرى فلایت کردن ،جلوى آنها را بگیرید

بیشتر بخوانید:  شماره 34 - انواع سبک های برند سازی در تبلیغات تلویزیونی صدا و سیمای ایران*05

۱.رزولوشن تصاویر
رزولوشن تصاویر براى ارسال به چاپ ، باید بالاتر از رزولوشن تصویر براى نمایش روى مانیتور باشد. رزولوشن فایلى که براى چاپ ارسال مى شود حداقل باید دوبرابر LPI خروجى باشد.

۲.تصاویر RGB
تصاویرى که پروفایل رنگى اشتباهى دارند در هنگام خروجى دچار تغییر رنگ مى شوند. همچنین تصاویر RGB در هنگام خروجى در لیتوگرافى دچار تغییر رنگ مى شوند.

۳.رنگهاى ساختگى
بیشتر طراح ها دوست دارند از رنگهاى ساختگى مانند پنتون استفاده کنند ( بطور مثال در لوگوها ). ولى بیشتر مواقع فایل نهایى باید ۴ رنگ چاپ شود و این رنگهاى اضافى باعث هزینه اضافى مى شوند.

۴.مشکلات فونت
مشکلات زیادى در چاپ ، در اثر ضمیمه نشدن فونتها در فایل ، پیش مى آید و نوشته ها تغییرشکل میدهند و یا حذف مى شوند. نوشته هاى ریز اگر چند رنگ چاپ شوند معمولا به علت خوب رجیستر نشدن چاپ خوانایى خود را از دست مى دهند.

۵.سفید اورپرینت
آیا نوشته ها و یا ابجکت هایى را دیده اید که در مانیتور دیده مى شوند ولى در هنگام چاپ حذف مى شوند؟ ابجکت سفید اگر اورپرینت شود رنگهاى دیگر روى آن چاپ مى شوند و باعث ناپدید شدن آن آبجکت مى شوند.

۶.مشکى قوى
آیا برایتان اتفاق افتاده رنگ هاى مشکى طرحتان ،بور و بى جان چاپ شده باشد ؟ بعضى از طراحان براى جبران این مشکل ،رنگهاى دیگرى را با رنگ مشکى همراه مى کنند ولى اگر مقدار آن زیاد باشد، باعث مشکلات دیگرى مثل پشت زدن مى شود. بهترین روش ، پرسیدن مقدار مناسب براى رنگ مشکى پر رنگ ، از خود چاپخانه مى باشد.

بیشتر بخوانید:  نکات اصولی و فنی در طراحی نشانه-نوشته ( لوگوتایپ ) [ بخش دوم ]

۷.شفافیت هاى طرح
امروزه در تمام نرم افزارهاى طراحى امکان کم و زیاد کردن شفافیت ابجکت ها وجود دارد . ولى بعضى از لیتوگرافى ها از نسخه هاى قدیمى ریپ استفاده مى کنند که شفافیت را در فایل نمى شناسند و خروجى دچار اشکال مى شود.براى برطرف کردن این مشکل این موضوع را با لیتوگرافى درمیان بگذارید.

۸. لایه ها
لایه ها در پى دى اف ورژن ۵.۱ معرفى شدند . این لایه ها مى توانند مخفى و یا قابل چاپ باشند . اگر ریپ لیتوگرافى از پى دى اف ورژن ۵.۱ پشتیبانى نکند تمام لایه ها را بر روى هم مى اندازد و کار خراب خواهد شد.

۹.اضافه رنگ
اگر فایل شما داراى ابجکت و یا تصاویرى است که تا لبه کار ادامه دارند و اضافه رنگ براى آن در نظر نگرفته باشید بعد از برش لبه هاى آن سفید خواهد شد.

۱۰.پوشش رنگ
مقدار رنگ زیاد ، باعث پشت زدن کار مى شود و خشک شدن کار را به تاخیر مى اندازد . وقتى که در طراحى مقدار مرکب زیادى استفاده مى شود ، باعث مى شود رجیستر شدن کار به علت خیس شدن کاغذ با مشکل
مواجه شود.

مزایاى پرىفلایت کردن

  • از توقف هاى ماشین چاپ کاسته خواهد شد
  • برنامه ریزى تولید دقیقى مى توانیم داشته باشیم
  • طراح تمام تمرکزش را روى طرح مى گذارد
  • جلوگیرى از اتلاف زمان و پول
  • مى توانیم پروسه استاندارد داشته باشیم
  • دچار کمبود وقت در تولید و هزینه چاپ مجدد نمى شویم
  • رضایت مندى مشترى بالا مى رود.

براى پرى فلایت کردن فایل هاى PDF از نرم افزار هاى مخصوص این کار استفاده کنید. شرکت Enfocus برنامه هاى زیادى براى این کار دارد .
یکى از بهترین نرم افزار هاى پرى فلایت دنیا ، نرم افزار Enfocus PitStop مى باشد. براى کسب اطلاعات بیشتر در مورد پرى فلایت کردن فایل هاى پى دى اف و نرم افزار PitStop می توانید با واحد طراحی و چاپ کانون تبلیغاتی کروشه در ارتباط باشید

بیشتر بخوانید:  چگونه بهترین رنگ ها را برای برند خود انتخاب کنیم؟

ما در شرکت تبلیغاتی کروشه کلیه طراحی ست اداری،طراحی بروشور،طراحی کاتالوگ را در ابتدا پریفلایت کرده و سپس برای چاپخانه ارسال خواهیم کرد.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

1d3368631835406d8a82be332dc49ee5_L
بزرگی گفته شما می‌توانید در هر حوزه‌ای که کار می‌کنید برایش ایده‌های الهام‌بخش پیدا کنید. بله این حرف کاملا درست است و من هم با آن موافقم اما مشکل اینجاست که در برخی از حوزه‌های تخصصی همچون نوشتن یا طراحی...
3cfd4ff673c93395fd580159a9616109_L
طراحی گرافیک یکی از مشاغل جذابی است که افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. اما در این میان برخی از طراحان هستند که فکر می کنند انتخاب های ضعیفشان در حوزه طراحی هرگز دیده نمی شود و...
6ce8174e82984e94a7a98889b7c17e32_L
شما چطور می‌توانید به صورت بصری از رقبای خود متمایزشوید؟ چگونه یک هویت برند را توسعه می‌دهید که یک داستان منسجم را بدون گفتن یک کلمه به مخاطبین شما منتقل کند؟ چرا هویت بصری برند مهم است؟ برای درک درست...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.