نسخه آزمایشی!

روانشناسی محتوای ویروسی

فهرست مطالب

برخی از بازاریابان ممکن است معتقد باشند که هیچ کس نمی تواند پتانسیل محتوای ویروسی را پیش بینی کند. با اینحال این بازاریابان همان افرادی هستند که بارها و بارها از تیم بازاریابی خود می خواهند اینترنت را بشکنند. با وجود بیش از ۷۵ درصد از بازاریابی B2B و B2C که انتظار دارند امسال محتوای بیشتری تولید کنند، این کتمان حقیقت است که بگوییم محتوای زیادی در اینترنت وجود ندارد.
بیشتر این محتواها گمنام باقی مانده اند و برخی از آنها نیز حتی بدون کمک افراد مشهور توانسته اند به جایگاه ویژه ای دست یابند. به عنوان Bulimia.com را در نظر بگیرید که به کمک فتوشاپ چهره ابر قهرمانان را دوباره به تصویر می کشد.  طراحان، عضله های دوسر  و کمرهای باریک را از آیکون های کتاب های کمدی جایگزین کرده اند تا بدن واقعی تری را برجسته نمایند. زمانی که این مورد  با اعضای اصلی بدن جفت می شود، کنتراستی بین دو تصویر به وجود می آید. خوب حتما از خود می پرسید نتیجه چیست؟

تقریبا ۱۳۰۰ روزنامه به این پست اشاره کرده اند و بیش از ۱۰۰۰۰۰  نفر آن را در رسانه اجتماعی به اشتراک گذاشته اند. برای اینکه تصاویر بصری بهتری به دست آوریم، ما آدرس های آی پی منحصر به فردی را برای هر کدام از پروژه های این سایت قرار دادیم. در کمتر از یک هفته، این کمپین توسط ۲۰ ایالت در آمریکا ، ۲۵ کشور همچون آرژانتین، برزیل، دانمارک، فرانسه، ایتالیا و کره پوشش داده شد.  نقشه زیر را به دقت بررسی کنید تا ببینید  محتوای ویروسی در طول زمان چگونه تشکیل شده است:

بیشتر بخوانید:  روش های جلب رضایت کاربر

هیچ شکی نیست که این پروژه  از دیدگاه تعاملی بسیار موفق عمل کرده است اما چیزی که در این مورد بسیار جالب و جذاب است این موضوع است که عناصر بصری چگونه بر روی محتوای ویروسی تاکید کرده  و توانسته است از مرزهای فرهنگی و صنعتی عبور کند.  اگرچه این کمپین برای سازمانهای موجود در کالیفرنیا ایجاد شده بود اما توانست در رسانه های اجتماعی به سرعت رشد کند.برای اینکه محتوای ویروسی به موفقیت دست یابد باید چند عنصر را در خود داشته باشد.

این  نوع محتواها باید ساده، غیر قابل پیش بینی، منسجم، معتبر، احساسی و تولید کننده یک داستان باشد. به عبارت دیگر روشی برای اینکار وجود دارد. زمانی که این روش برای پروژه ابرقهرمانان به کار رفت، نظریه کاملا درست بود. این کمپین بسیار ساده بود زیرا به تنهایی بر روی عناصر بصری تکیه داشت و نتیجه آن نیز غیر قابل پیش بینی بود زیرا قهرمانان هنوز در یک حالت تغییر یافته قابل شناسایی بودند. تصاویر به کار رفته منسجم بود زیرا آنها تصاویر ذهنی یکسانی را برای هر کسی که از آن استفاده می کرد چاپ کرده بودند.

این کمپین بسیار معتبر بود زیرا شامل آمارهای CDC ( مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری )بود. محتوای به کار رفته بسیار عاطفی و احساسی بود زیرا با قهرمانانی پیوند خورده بود که در میان افراد محبوب بودند. در مورد داستان، این پست بر روی دو سطح مختلف کار کرده است. در یک طرف، شامل مرجع فرهنگی است که گروه خاصی از طرفداران کتاب های کمدی را به خود جذب می کند. از سوی دیگر، این تصاویر بحث جهانی را در مورد نا امنی و تزلزل ایجاد می کند. اینکه افراد با داستان آن موافق باشند یا نباشند اصلا مهم نیست.

بیشتر بخوانید:  ترفندهای تبلیغاتی، دگرگون‌سازی

در هر دو مورد بحث هایی ایجاد شده است. بهترین ایده این است که بتواند بیشتر از یک داستان ظاهر شود. با این وجود باید به خاطر داشته باشید که یک نظم تحقیقاتی کلی برای محتوای ویروسی اختصاص داده شده است بنابراین توضیحات اضافی در این مورد نیز وجود دارد. در مطالعاتی که بر روی شباهت احساس های یوتیوب  انجام شده است، لیمور شیفمن  معتقد است که  ویدئوهای ویروسی به طور عمده دارای ویژگی های مردم عادی،طنز، سادگی، تکرار و محتوای منحصر به فرد است. تحقیقات انجام شده دیگر پیشنهاد می کند که  ویروسی بودن نتیجه محبوبیتی است که از جوامع آنلاین همگن سرچشمه می گیرد.

با اینحال بیشتر نظریه ها تمایل دارند بر روی یک عنصر کلیدی تمرکز کنند. اجازه دهید نگاهی به کار جان برگر که یک محقق خوب در این زمینه است بیندازیم. برگر به عنوان پروفسور و استاد دانشگاه پنسیلوانیا، بیشتر از ۱۵ سال از زندگی خود را به مطالعه تاثیر رسانه های اجتماعی بر روی رفتار ما اختصاص داده است. در یکی از این مطالعات، او تقریبا ۷۰۰۰ مقاله منتشر شده در نیویورک تایمز را مورد بررسی قرار داده است تا عناصری که باعث ویروسی  شدن محتوا می شود را شناسایی کند.

نتایج او نشان می دهد محتوایی که بیشتر از سایر موارد به اشتراک گذاشته می شود معمولا مفید، شگفت آور و مثبت هستند اما از همه مهم تر این نوع محتواها بسیار احساسی و عاطفی اند. همانطور که مشاهده می کنید بیشتر محققان در یک موضوع با یکدیگر توافق دارند. یک ارتباط عاطفی برای به دست آوردن اشتراک در رسانه های اجتماعی ضروری است و یکی از بزرگترین اهداف برای بازاریابان  امروزی کمک به برند برای ایجاد پیامی است که افراد دوست دارند به اشتراک بگذارند.  موفقیت کمپین ابرقهرمانان نشان می دهد که چگونه محتوا با ایجاد شگفتی و علاقه می تواند اشتراک های زیادی به دست آورد. فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر روی اشتراک محتوا تاثیر می گذارد. برای موفقیت یک کمپین باید عناصر زیادی کنار یکدیگر قرار گیرد. در ضمن برای مشاوره دیجتال مارکتینگ می توانید در شرکت تبلیغاتی کروشه در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید:  ترندهای کلیدی اینفلوئنسر مارکتینگ در سال 2017

منبع

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.