نسخه آزمایشی!

تعریف دیجیتال مارکتینگ به کمک ۵D

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم به اصول اولیه تعریف بازاریابی دیجیتال بپردازیم. این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا در برخی از کسب وکارها به خصوص  بازاریابان یا صاحبان کسب وکارهایی که سنتی هستند،  بازاریابی دیجیتال به معنای داشتن سایت یا صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام است. این دیدگاه در بیش از ۶۰ درصد جلسات مشاوره ما در آژانس دیجیتال مارکتینگ کروشه حاصل شده است. که متاسفانه این نوع طرز فکر حوزه  و فرصتی که بازاریابی دیجیتال فراهم می کند را محدود می سازد.

۵D  بازاریابی دیجیتال:

 برای درک اهمیت بازاریابی دیجیتال برای آینده بازاریابی در هر نوع کسب وکاری، باید قبل از هر چیزی به این فکر کنید که  ما به چه نوع تعاملی از طرف مخاطبان خود نیاز داریم و چگونه می توانیم آن را درک کنیم و مدیریت نماییم. این روزها بازاریابی دیجیتال در مورد هر نوع تعاملی است که مخاطب می تواند با کسب وکار موجود داشته باشد. زمانی که از تعامل مخاطب صحبت می کنیم منظورمان فقط تعامل از طریق سایت یا ایمیل نیست. این گزینه در برگیرنده مدیریت و تقویت ۵D دیجیتال مارکتینگ است.  این ۵ آیتم در برگیرنده موارد زیر خواهد بود:

  • دستگاه های دیجیتال: خوب همانطور که می دانید مخاطبان این روزها برای تعامل با کسب وکارهای موجود از دستگاه های دیجیتالی همچون گوشی هوشمند،لپ تاپ، کامپیوترهای دسکتاپی، تلویزیون  و تبلت ها استفاده می کنند.
  • · پلتفرم های دیجیتال: بیشتر تعاملات  موجود در این دستگاه ها از طریق مرورگرها یا  اپلیکیشن هایی است که از طرف پلتفرم های بزرگ ایجاد شده اند. به عنوان مثال می توان به فیس بوک، اینستاگرام، گوگل،توییتر و لینکداین اشاره کرد.
  • رسانه های دیجیتال: کانال های ارتباطی مختلف پولی، اکتسابی و شخصی برای دسترسی و تعامل مخاطب به صورت تبلیغ، ایمیل، پیام رسانی، موتورهای جستجو و شبکه های اجتماعی عرضه می شود.
  • داده های دیجیتال: کسب وکارها پروفایل مخاطبان خود را جمع آوری می کنند و تعاملات این افراد با  کسب وکار موجود را مورد ارزیابی قرار می دهند.
  • فناوری های دیجیتال: فناوری های بازاریابی که کسب وکارها با ایجاد تجربه تعاملی از سایت و  اپلیکیشن های موبایلی تا کیوسک های داخل فروشگاهی و کمپین های ایمیلی ایجاد می کنند.
بیشتر بخوانید:  شناخت رفتار کاربر با تست A/B

 تعریف بازاریابی دیجیتال

استفاده از اینترنت و سایر رسانه های دیجیتال و فناوری برای پشتیبانی از ” بازاریابی مدرن ” باعث ایجاد اصطلاحات و طیف وسیعی از لیبل ها شده است که توسط دانشگاه ها و افراد حرفه ای ارائه می شود. این فرآیند نام های مختلفی همچون بازاریابی دیجیتال، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی الکترونیکی و بازاریابی وب را دارد که  این واژه های جایگزین در طول زمان تغییر  کرده اند.

بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتیگ واژه ای است که این روزها بیشتر از هر واژه دیگری مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر ما نیز سعی می کنیم در این مقاله بر روی همین واژه تمرکز کنیم. به خاطر بحث هایی که اخیرا در مورد استفاده از واژه بازاریابی دیجیتال ایجاد شده است فکر کردیم تعریف دقیق این واژه می تواند برای بیشتر افراد مفید باشد.  خوب حالا سوال اینجاست که آیا تعریف چنین واژه هایی واقعا مهم است؟ به نظر ما که هست زیرا در داخل سازمان ها یا بین کسب وکارها و مشتریانشان باید شفافیتی وجود داشته باشد تا اهداف و فعالیت هایی که دگرگونی دیجیتال عرضه می کند را پشتیبانی نماید.

دیو چافی در کتاب خود با نام بازاریابی دیجیتال: استراتژی ، اجرا و تمرینات، این واژه را به سادگی توضیح می دهد:

رسیدن به اهداف بازاریابی از طریق اعمال فناوری ها و رسانه های دیجیتال

البته پیشنهاد میکنیم این مقاله را با عنوان دیجیتال مارکتینگ چیست را مطالعه کنید.

به نظر من می توان این تعریف از بازاریابی دیجیتال را توسعه داد. در عمل، بازاریابی دیجیتال در برگیرنده مدیریت اشکال مختلفی از  حضور آنلاین شرکت و حضوری همچون سایت، اپلیکیشن موبایل و صفحات رسانه های اجتماعی است. این گزینه به همراه فناوری های ارتباطات آنلاین در برگیرنده بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی رسانه های اجتماعی، تبلیغات آنلاین، بازاریابی ایمیلی و همکاری با سایر سایت هاست.

بیشتر بخوانید:  آیا وب سایت شما دسترسی پذیر است؟

این تکنیک ها برای پشتیبانی از اهداف کسب مشتریان جدید و فراهم آوردن خدمات به مشتریان فعلی مورد استفاده قرار می گیرد و به توسعه ارتباط مشتری از طریق E-CRM و اتوماسیون بازاریابی کمک می کند. با اینحال برای اینکه بازاریابی دیجیتال موفق شود،  هنوز هم باید این تکنیک ها با  رسانه های سنتی همچون رسانه های چاپی، تلویزیون و پست مستقیم ادغام گردد.

اگر به سایر تعاریف موجود از دیجیتال مارکتینگ نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که اغلب تمرکز افراد بر روی ترویج و تبلیغ محصولات و خدمات به کمک رسانه های دیجیتال بوده است . این تعاریف بر روی مواردی که تجربه مشتریان، توسعه ارتباطات و تاکید بر روی اهمیت ادغام کانال های مختلف را پوشش می دهد تمرکز نمی کنند. به همین خاطر ما معتقدیم واژه بازاریابی دیجیتال باید در برگیرنده فعالیت ها در سرتاسر چرخه زندگی مشتری باشد:

  • رسانه های دیجیتال و کانال های ارتباطی
  • · تجربه موبایلی و دیجیتال مثل طراحی وب و اپلیکیشن های موبایلی
  • مدیریت ارتباط مشتری و مشتری احتمالی از طریق اتوماسیون بازاریابی
  • استراتژی دیجیتال و ادغام تجارب و ارتباطات چند کانالی
  • · فناوری ها و پلتفرم های دیجیتال برای مدیریت تمامی فعالیت های بازاریابی دیجیتال

 نقش پلتفرم های دیجیتال در پشتیبانی از بازاریابی چند کانالی یکپارچه ، بخش مهمی از بازاریابی دیجیتال است که اغلب توسط بیشتر شرکت ها نادیده گرفته می شود. کانال های آنلاین را می توان برای پشتیبانی از کل  فرایند خرید( قبل از خرید و بعد از آن) مدیریت کرد.

 تعریف بازاریابی

باید به خاطر داشته باشید تنها به خاطر اینکه بازاریابی دیجیتال از تکنیک های بازاریابی مختلف نسبت به بازاریابی سنتی استفاده می کند نمی توان اهداف آن را متفاوت از اهدافی که بازاریابی همیشه داشت ، دانست.  بیشتر شرکت ها اهداف بازاریابی دیجیتال را بر اساس معیارهای مبهمی همچون تعداد لایک ها یا فالوورها تعیین می کنند. به همین خاطر بهتر است تعریف بازاریابی که توسط موسسه بازاریابی ارائه شده است را به خاطر داشته باشید:

بیشتر بخوانید:  5 نکته کلیدی ممیزی بازاریابی محتوا

بازاریابی، فرایند مدیریتی است که مسئول شناسایی،پیش بینی و برطرف کردن نیازهای مشتری است.

 این تعریف  تمرکز بازاریابی بر روی مشتری را نشان می دهد در حالیکه در عین واحد  بر روی نیاز ارتباط عملگرهای کسب وکار برای رسیدن به سودآوری تاکید می کند. با اینحال چنین تعریفی نیز هنوز در ارتباط با بازاریابی دیجیتال ضعیف است زیرا بر روی ارتباطاتی که برای بازاریابی دیجیتال بسیار مهم است تاکید نمی کند.  ما متوجه شدیم که بازاریابی دیجیتال را می توان برای پشتیبانی از اهداف زیر به کار برد:

  • شناسایی کردن: اینترنت را می توان برای پژوهش بازاریابی برای یافتن نیازها و خواسته های مشتریان مورد استفاده قرار داد.
  • پیش بینی: اینترنت کانال اضافی را برای مشتریان فراهم کرده است تا به کمک آن بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.  ارزیابی این تقاضا برای تخصیص منابع یک موضوع کلیدی است.
  • راضی کردن مشتری:  یکی از فاکتورهای کلیدی موفقیت در بازاریابی دیجیتال رسیدن به  رضایت مشتری از طریق کانال های دیجیتال است.  در این شرایط چند سوال مهم به ذهن خطور می کند: آیا استفاده از سایت آسان است؟آیا سایت کار خود را به درستی انجام می دهد؟ چه استانداردهایی با خدمات رسانی با مشتریان مرتبط است و محصولات فیزیکی را چگونه می توان به دست مشتری رساند؟

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.