نسخه آزمایشی!

آژانس دیجیتال تهدیدها و فرصت های پیش رو در فضای کسب و کار دیجیتال

فهرست مطالب

⁣این نوشته برگرفته از پرسش های  اعضای گروه فیدبک (تالار گفتگوی صاحبان استارت آپ و سرویس های ایرانی با مخاطبان خویش ) و پاسخ های جناب آقای عادل طالبی ( کارشناس ارشد کسب و کارهای الکترونیک) در تاریخ ۲۸ فروردین ماه ۹۷ است.

سلام.من عادل طالبی هستم، در حوزه کسب و کار دیجیتال فعالیت می کنم و از این لحظه در خدمت دوستان هستم.

برای اینکه با موضوع صحبت آژانس دیجیتال چیست ؟ که نسبتا جدید است و بجز چند نمونه محدود، اجرای خاصی در ایران نداشته ایم و به نظر من طی سه چهار سال آینده موضوع داغی خواهد بود آشنا شوید می توانید این یادداشت نوروزی من را در روزنامه دنیای اقتصاد بخوانید:

جای خالی آژانس‌های مشاوره‌ای

و هر سوالی در این زمینه داشته باشید خوشحال می شوم (اگر بدانم و بتوانم توضیح بدهم) در خدمت عزیزان باشم.

خلاصه ترین توضیح درباره Digital Agancy این است :

In simple terms, a Digital Agency is an advertising agency that has evolved to meet the changing needs of marketing in the digital age. Digital Agencies bring the graphic design and copywriting together with new technology and modern marketing techniques.

در این آدرس ها می توانید اطلاعات کلی را دریافت کنید :

اول این را بخوانید:

https://jdmdigital.co/news/what-is-a-digital-agency/

بعد هم اینها را :

https://2stallions.com/creative-vs-digital-agency-differences/

https://www.upanup.com/blog/what-is-a-digital-agency

ترجمه مقالات فوق را می توانید در لینک زیر خوانید :

آژانس دیجیتال چیست؟ چه تفاوت هایی با کانون یا آژانس تبلیغاتی دارد ؟

ویژگی های یک آژانس دیجیتال چیست ؟

در یادداشتی که من در دنیای اقتصاد گذاشتم آژانسی هست در حوزه دیجیتال که میاد تمام خدمات لازم برای اینکه یک کسب و کار دیجیتال موفق بشه رو ارائه میده به غیر از دو قسمت. یکی تامین یکی لجستیک

وقتی یه فروشگاه اینترنتی داریم یه قسمت تامین است یه قسمت لجستیک مثلا یه استارتاپ می زنیم در حوزه خشکشویی پلت فرمی برای خشکسویی ها، یه قسمت تامین خدمات است. یه قسمت لجستیک بریم لباس رو بگیریم و بعد پس بدیم و غیره . یه قسمت سوم هم هست. کارهای فضای دیجیتال شامل شبکه های اجتماعی، سایت، اپلیکیشن، سئو و … عادل طالبی یک شرکت داره که داره در شبکه های اجتماعی فعالیت میکنه یا اینکه یک سایت داره که در حوزه سئو کار میکنه.

 

سایت رو میزنی میبینی به درد سئو نمی خوره. یا اینکه سایت برای بازاریابی محتوا مناسب نیست. همه رو درست میکنی می بینی استراتژی بازاریابی محتوایی نداری. همه این ها رو درست میکنی می بینی تبلیغات رو باید با یه شرکت تبلیغات دیگه کار کنی. یا ابزار جدید اومده که تو خبر دار نشدی. آژانس دیجیتال یه جایی هست که همه اینها رو با هم انجام میده.

 

یه نفر مثلا تولید کننده دستمال کاغذیه، یه شرکتی تامین کننده قطعات پلاستیکه، یه شرکتی …. مثلا ارتش جمهوری اسلامی میخواد اینها رو تهیه کنه نمیره با ده نفر قرار داد ببند. با یک نفر قرار داد می بندد: تهیه ملزومات مورد نیاز پادگان x. اون شرکت میره با کسانی که نیاز داره قرار داد می بنده ارتش هم فقط با یه نفر طرف است. نقش آژانس دیجیتال رو اون شرکت ایفا میکنه و کارفرما با ادبیات های مختلف روبرو نمی شود.

درسته که یک واسطه اضافه میشه از روبرو شدن با شرکت های مختلف با ادبیات های مختلف خلاص میکنه. کاری که بلد نیست رو میسپره به واسطه و کارفرما فقط با یک نفر طرف است. این دقیقا نقش آژانس های دیجیتال است. موارد حقوقی به نفعش است.

سلام وقتتون بخیر من ارشد بازرگانی تجارت الکترونیک هستم واسه نوشتن مارکتینگ پلن یه پروژه دیجیتال واسه تحقیقات بازار تو ایران واقعا با مشکل روبرو هستم اگه امکان داره راهنمایی کنید

من برم پیش یه نفر بگم من میخوام ازدواج کنم چی کار کنم؟ نمیشه واقعا راهنمایی درستی کرد. باید بدونیم تو کی هستی شغلت چیه؟ قبلا ازدواج کردی یا نه؟ رابطه داشتی یا نه؟ فردی رو مد نظر داری یانه؟

تحقیقات بازار در چه حوزه­ای ؟ خب تحقیق بازار در زمینه لوازم آرایشی. خب یه سری قواعد داره. مثلا مشکلات حوزه لوازم آرایشی در حوزه دیجیتال چیه؟ ما میریم اتاق صنایع و وزارت بازرگانی

 

آمار به ما میگه ما کمتر از ۵۰ درصد واردات قانونی داریم. نزدیک به ۶۰ درصد واردات قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی هست. اگر این واقعا درست باشه ما هر تحقیق بازاری با هر داده ای بکنیم احتمالا حداکثر ۵۰ درصد صحت خواهد داشت. پس ۵۰ درصد اطلاعات بازار رو خواهیم داشت.

یا بریم داروخونه و فروشگاه های لوازم بهداشتی و آرایشی و …. تحقیق کنیم. هر طوری نمونه برداری نمونه کامل و کشوری نخواهد بود. بخاطر همین باید حوزه رو بشناسیم.

یه وقتی میگید در حوزه آموزش آنلاین کار کنم. باز هم پلتفرهای آموزش آنلاین از مراجع مختلفی مجوز میگیرن و یه عده بدون مجوز کار می­کنند.

وقتی نتونیم آمار دقیق در بیاریم. تو هر حوزه هم روش تحقیق مان متفاوت خواهد بود. من این طور نگاه میکنم مثلا در فروشگاه­های آنلاین کتاب فرآیند تحقیقات بازار یه شکل خواهد بود و در فروشگاه لوازم آرایشی یه فرآیند دیگه. نمیشه بدون اطلاعات کافی به این سوال پاسخ داد.

مراحل راه اندازی یک آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست ؟ حداقل دانش های لازم برای راه اندازی چنین کسب وکاری چیست ؟ آیا با هر تجربه ای میتوان وارد چنین کاری شد ؟

برای یک آژانس دیجیتال با این تعریفی که در اول صحبت هام گفتم ما نیاز داریم در حوزه های بسیار بسیار متنوع از منابع انسانی گرفته تا بخش های فنی مثل طراحی سایت و …. بخش ها و واحد های مختلف داشته باشیم. ما باید یک هسته متمرکز تصمیم گیری داشته باشیم در ابتدا و بعد بره خدمات مختلف رو برون سپاری کنه. تا بتونه با صرفه مقیاس تا حد امکان قراردادهایی ببنده که به صرفه باشند و با طرفین و کارفرماها وارد مذاکره بشه و از اونها پروژه بگیره.

 

بعد از یک یا دو سال بخش هایی که میتونه رو این سورس کنه. خودش نقش بروکر رو ایفا کنه. بروکری که به نفع سفارش دهنده باید عمل کنه. الان بروکرهایی که در ایران داریم بروکر افزوده است.

 

مثلا میری پیش عادل طالبی نامی که یه ایکس نامی راه انداخته و میگه اینفلوئنسرارو برات میارم. اینفلوئنسر مارکتینگ بخش کوچکی از آژانس دیجیتاله. به شما میگه فلانی را برایت می آورم و کمپین رو ۱۰ تومن قیمت میدهد. بعد شما خودت با ۴ تا اینفلوئنسر صحبت کنی ۱۰ میلیون می شود ۸ میلیون. میگی من یه جا به شما سفارش دادم چرا ۱۰ میلیون شد؟ ۲ تومان حق ماست.

اما در آژانس دیجیتال این طوری نیست.

خدمات دوم این است که بتواند زبان مشتری را بفهمد. معمولا مشکل کارفرماها ادبیات متفاوت است.

شما وقتی با کسی که شبکه های اجتماعی کار میکند صحبت میکنی یه ادبیاتی داره، سئو کار یه ادبیاتی داره و در خیلی موارد خود کارفرما صلاحیت تحلیل و آنالیز دیتا را ندارد. دیتا را دارد اما تحلیل اثربخشی نمی تواند ارائه کند. کار آژانس دیجیتال اینجا شروع می شود.

آیا دیجیتال مارکتینگ زیرمجموعه مارکتینگ هستش ؟ حتی در بعضی موارد دیده شده که میگویند شاید زیرمجموعه crm حساب بشه؟!

من اینگونه تصور میکنم و یک وبینار هم دارم در آپارات به نام خودم که اگر اونجا ببینید مبحثی دارم به مقدمات بازاریابی دیجیتال. از نظر من بازاریابی دیجیتال بخشی از بازاریابی است. رسیدن به اهداف بازاریابی با استفاده از ابزارهای دیجیتال. ممکنه غلط باشد اما من به آن معتقدم. به نظرم بازاریابی دیجیتال را نمی توان منفک از بازاریابی دید.

پروژه های بازاریابی که شکست می خورند به این خاطر است که افراد فکر می کنند بازاریابی دیجیتال فضای جدایی از بازاریابی است. اما به نظر من ابتدا باید بازاریابی را فهمید، بازار را فهمید و بعد با فهم درست و شناخت ابزارهای دیجیتال بهترین ابزارها را انتخاب کرد.

خواهشاً در کنار توضیحات اگه آژانس های دیجیتال خوب و کارآمد هم میشناسید معرفی کنید

یکی از مشکلاتی که در ایران داریم این هست که عادل طالبی یه آژانس دیجیتالی راه می اندازد و با کیفیت بسیار خوبی شروع می کند به خدمات رساندن. کم کم مشتری پیدا می کنند و احساس میکنند می توانند کار کنند. بعد که مشتری زیاد می شود افت کیفیت شروع می شود.

 

این افت کیفیت، گاهی به خاطر ساختار سازمان درست نیست.، منابع انسانی، عدم وجود روحیه کار تیمی، گاهی به خاطر سطح پائین شعور کار کردن است. یه کارمندی میاد دو روز کار میکنه و فکر می کند که همه کار را او کرده است. آژانس دیجیتال مارکتینگ از درون پوک می شود. خدمات درستی ارائه نمی شود. از این طرف مالکین در حال مارکتینگ و گرفتن قراردادها هستند اما یه عده از پشت دارند تیشه به ریشه می زنند. به همین خاطر من اسم نمیارم و هنوز ندیدم آژانسی را که کیفیت کارش عالی باشد.

 

بعضی ها یک دفعه رشد زیادی می کنند اما بعد افت میکنند. به همین خاطر من اسم نمی آورم اما اگر سرچ کنید ازین دسته ها زیاد می بینید. عادت به کار تیمی هم نداریم.

 

شما نگاه می کنید که بعد از یک سال دو سال که خوب کار کردند یک شبه همه چیز را به هم میزنند.
یه وقتی هم نقطه برعکس است. فرض کنید ما می گوییم آژانس طالبی آژانس خوبی است اما کسی که به عنوان مشتری معرفی می کنیم و سفارش گیرنده راضی نیست. به همین خاطر من اصولا کسی را معرفی نمی کنم و این کار را به تست و آزمون و خطا می سپارم.

بیشتر بخوانید:  معرفی چند ابزار بازاریابی تاثیرگذار

سلام ما در ایران چه تعداد آژانس دیجیتال مارکتینگ داریم که در زمینه همکاری در فروش کار می کنند ؟

من دقیقا عدد ندارم. تعدادی داریم که این کار رو انجام میدن ولی اسم نمیارم. سرچ کنید میتونید پیدا کنید. ولی موضوع ما آژانس دیجیتال مارکتینگ نیست. آژانس دیجیتاله. آژانس دیجیتال همه خدمات دیجیتال رو میده. یعنی موردی نیست که یک کسب و کار نیاز داشته باشد و این آژانس تامین نکند. مثلا تبلیغات، سایت، سئو، تولید محتوا، سوشیال، استراتژی دیجیتال را به صورت یکجا ارائه میدهد. ولی آژانس دیجیتال مارکتینگ فقط تو قسمت مارکتینگ کار میکنه.

 

 

چه مجوزی برای تاسیس آژانس دیجیتال لازم هست ؟

فی الواقع می توان گفت هنوز مجوزی که برای آژانس دیجیتال لازم باشد را نداریم. اما کشور ما یه ویژگی دارد که مجوزهای موازی داریم. این از یک طرف یک تهدید است از طرفی یک فرصت است. ۴ تا مجوز می گیری شهرداری بیاد اونی که مربوط به شهرداری است را می دهی با بیمه هم همینطور.

 

شما با یک مجوز کانون تبلیغاتی می توانی به راحتی کارت را انجام بدهی. اگرمن باشم در کنارش مجوز رسانه های دیجیتال هم میگیریم برای تولید محتوا. این دو به نظر میرسه کامل باشه. یک سر همی می توانی به ساماندهی یا سایت سرآمد و یا هر جایی که بتوانی ثبت کنی، خوبه که ثبت کنی.

 

درفضای فعلی ایران به نظر میاد که تعداد مجوزها هر چه بیشتر باشد بهتر است چون هر چند که دیدگاه غلط است و سیستماتیک نیست اما با توجه به مشکلات، تعداد مجوزها هر چه بیشتر باشد بهتر است چون هر جا که گیر افتادی یه مجوز مرتبط رو میکنی و خلاص می شوی.

موانع فعالیت آژانس های دیجیتال مارکتینگ برای فعالیت در خارج از ایران (به جز تحریم و … که میشه دور زد) آیا تجربه فعالیت دیجیتال مارکتینگ برای سایت­های خارجی رو داشتید؟

در رابطه با این موضوع من در طی سال­های اخیر سه، چهار تا مانع داشتم، هر بار که مبلغ مقدار قابل توجه­ای شده است به مانع تحریم برخوردیم و نتوانستیم دور بزنیم. البته تا سقف ۵ یا ۱۰ هزار دلار شاید بتوانیم، ولی به صد هزار دلار که رسیدیم به مشکل برخوردیم. به همین دلیل من بلد نیستم. باید از کسانی که در این حوزه کار کردند بپرسید.

مانع خاصی به غیر از مسئله مالی نداریم. عده­ای را می­شناسم، ایرانی­هایی هستند که در خارج از ایران شرکت دارند. آن­ها با استفاده از منابع ارزان ایران، برای خارجی­ها کار می­کنند و پول را رد و بدل نمی­کنند. بلکه تبدیل به مواد اولیه می­کنند و این مواد اولیه به ایران جا به جا می­شود. از این طرف خدمات ارائه می­کنند و از آن طرف محصول دریافت می­شود.

محصول می­تواند فیزیکی و خدمات می­تواند دیجیتال باشد. مثلا سرور که در ایران موجود نیست وارد می­کنند. ایمیل مارکتینگ یا محتوا تولید می­کنند و یا به طراحی سایت می­پردازند. در اصل گردش پول ایجاد نمی­شود. من فقط این موارد را دیدم که موفق بوده­اند.

آژانسهای دیجیتال مارکتینگ عموما فروشنده سرویس هستند.به نظر شما آیا نیاز نیست که تحقیق و کشف راهکار مناسب بخشی از وظایف آژانس دیجیتال مارکتینگ باشه؟ اکثرا همون چیزی که در اختیار دارند یا با اون ابزار آشنا هستند رو توصیه میکنند

سوالشون سوال درستیه! قرار بر این هست یک آژانس دیجیتال اگر بخواهد فعالیت کند باید برای قسمت استراتژی و کشف راهکار هم باید انجام دهد. مرحله به مرحله اینطوری هست که ابتدا باید مثل یک خدمت از جاهای دیگر بگیرد. اتفاقا یکی از جاهایی که باید جز خدمات داخلی بشه همین قسمت استراتژی کلی هست. درست می فرمایید. اما فعلا در ایران به اسم آژانس دیجیتال فعالیت می کنند فقط بخشی را ارائه می کنند و اون هم به شکل خدمت و واسطه­ گری

 

یکی از بزرگترین چالشهای آژانس دیجیتال می تونه این باشه که فرهنگ کار گروهی مخصوصا در حوزه متخصین این حوزه بسیار چالش برانگیز هست و جمع کردن این تعداد متخصص زیر یک مجموعه و با روحیات عجیب و غریب و مدیریت کردن در زیر یک هدف واحد کاری بسیار دشوار هست. برای حل این چالش بزرگ چه نظری دارید ؟

نکته مهمی است. در ایران به نظر می رسد که نباید اول یک گروه خیلی خبره استخدام کنیم، باید اول هسته اصلی را تشکیل داد که این توان این را داشته باشد که با گروه های دیگر به عنوان خرید خدمت فعالیت کند. دقیقا مشکل اصلی چالش منابع انسانی است.

منابع انسانی ضربه های زیادی میزنه. شما در تبلیغات کلیکی ایران نگاه می کنید، همین شرکت هایی که بنر استیشن میدهند، می بینید شرکت دیگری بوده، از داخل آن سه نفر از نیروها می روند یک شرکت دیگر تشکیل دادند، دو نفر دیگر جدا تشکیل شرکت دادند و یک نفر هم اطلاعات مشتری­های شرکت مادر را از شرکت خارج کرده است.

یا کارمندی که با من کار میکرده جداگانه شرکت تشکیل داده و مشتریان من را دزدیده است. این مدل بی اخلاقی ها یک روند مرسومی شده در فضای شرکت های دیجیتال.

 

به خصوص وقتی مغازه داشته باشید اگر چهار تا جنس را ببرند مشخص است اما در فضای کسب و کار دیجیتال وقتی دیتا را کپی کنند شما متوجه نمی شوید تا زمانیکه از دیتا استفاده شود. مشکل اصلی هم نبود ضمانت نامه های قانونی یک طرف است،

قراردادهای nda هم شناخته شده نیست. همچنین کندی روند قانونی و قضایی هم اثر گذار است. مثال میزنم در یکی از کشورها، اطلاعات یک شرکتی را جا به جا کرده بودند، اونها نشنال آیدی شخص را وارد می کنند و سوابق شخص می آید و دیگر جای دیگر اجازه کار نداشته. طی دو هفته به خاطر دزدی اطلاعات محکوم شده بوده است و در سوابق شخص ثبت شده است.

 

یکی از دوستان در کشور دیگری به کار مشغول بود و برگشت ایران. پرسیدم چی شد؟ گفت دو سه بار با کارفرماهام دعوا کردم و بعد هر جایی برای کار می رفتم می گفتند باید رضایت­نامه کارفرمای قبلی رو بیاری. ما الان در ایران شرایطی داریم که با افتخار کارمند شرکت دیگری را می­دزدند. پس این شرایط هم جوابگو نیست اگر ما در محیطی بودیم که رضایت کارفرمای قبلی شرط بود، کارمندان بیشتر حواسشان را جمع می­کردند.

این که تمام فرآیند های کسب و کار دیجیتال رو توی یک مجموعه تجمیع کنیم باعث افت کیفیت نمیشه؟

ما الان یک مشکل داریم. یکی از ویژگی های آژانس دیجیتال اصولا خدمت دادن به این مدل بیزینس مدل بریس اند کلیکس هست. کسب و کار مرسومی وجود دارد و بعد می خواهد در دنیای مجازی هم فعالیت کند. دردنیای اقتصاد هم گفتم. شخص می خواهد فعالیت کند اول یک سایت می زند، بعد می بیند کسی سایت را نمی بیند و بهش می گویند مشکل سئو است. می گوید مشکل سئو را حل کنید که در جواب باید بگن سایت با استانداردهای سئو هماهنگ نیست پس یک سایت جدید باید ایجاد شود.

 

سایت دیگری طراحی می شود باز می گویند باید محتوا تولید کنی، محتوا می گذارند باز می بیند که بازدید کننده ندارد. می گویند استراتژی محتوا نداری و باید استراتژیست داشته باشی. باز چرا بازدید کننده نیومد؟ می گویند چون دیگر سوشیال الان مورد توجه است و باید در سوشیال حضور داشته باشید. حالا وبسایت دیزاین سوشیال ندارد.

 

کسب و کار سنتی اگر بخواهد در فضای دیجیتال کسب درآمد کند باید مرحله به مرحله جلو بیاید. آژانس دیجیتال این مشکل را حل میکند. آژانس دیجیتال به عنوان یک واسطه وارد می شود اما نباید یک نفره این خدمات را انجام دهد. باید برون سپاری کند. اما کارفرما فقط با آژانس دیجیتال طرف باشد. کارفرمایی که به این آژانس دیجیتال سفارش میدهد دیگر کار ندارد ان طرف قضیه چه خبر است، شرکت هایی که برون سپاری شده کارشان را خوب انجام دادند یا نه!

 

آژانس دیجیتال یک سری پارتنر دارد، شرکت های همکار حرفه ای که می تواند از آنها کمک بگیرد. کارفرما اینجا راحت شده است و ما در آژانس دیجیتال به دنبال همین هستیم. روش هایی که آژانس دیجیتال باید مشکلاتش را حل کند خودش یک علم است.

نظرتون درباره سرویس هایی مثل wix و squerspace که قسمتی از کارهای یک آژانس دیجیتال مثل طراحی وب رو انجام میدهند چیست؟ آیا ساخت نمونه ایرانی برای کاربران ایرانی کار عاقلانه ایست؟

نمونه های ایرانی wix در ایران وجود داره مثل کاموا، سی فایو، سایت ساز و سایت های فروشگاهی هم شاپ فا، سبد خرید، سازیتو..از نمونه های کپی برداری شده هستند که در این زمینه من کپی برداری رو پیشنهاد میکنم و اصلا بد نیست با توجه به تحریم هایی که هست.

بیشتر بخوانید:  99 موردی که می توانید درباره آن توییت کنید

مثلا پونیشا و انجام میدم نمونه فیری لنسر است چون برنامه نویس های ما نمیتونن با سایت های خارجی کار کنن پولشون ممکنه بلوکه بشه. من نمونه هایی رو دیدم که برنامه نویسا با سایت های خارجی کار کردن پولشون بلوکه شده.پس کپی برداری ایرادی نداره و الانم سایت هایی هست. ولی آیا هنوز فضایی وجود داره برای ورود؟

من عادل طالبی اگه باشم به جای اینکه بیام چرخ رو از اول اختراع بکنم میرم آژانس دیجیتال میزنم میرم با همین کاموا و سی فایو و سبد خرید… قرارداد هامو می بندم و میام ارائه خدمت می کنم به کارفرما. به کارفرمام میگم برات سایت میزنمم ولی نمیگم باکی برات سوشیال میزنم ولی نمیگم باکی

بهش میگم با انقدر پول من تو رو به اهدافت میرسونم استراتژیم اینه . طراحی وب سایت یه بخش کوچیکه و به نظر من یکی از آخرین بخش هایی که باید in-house بشه .استرتتزی سریع باید in-house بشده ولی طراحی سایت جزو آخرین مراحل است.

برای شروع فعالیت تو این حوزه دیجیتال مارکتینگ تحصیلات دانشگاهی بهتر است یا آموزش های جانبی؟ و کلا برای شروع چه پیشنهادی دارین و چه منابعی رو معرفی می کنید.

از نظر من مهم نیست .اگه یکی بیاد بگه تحصیلات دیجیتال مارکتینگ دارم میگم آفرین ولی چه آورده ای.چه کار بلدی.یه وقت هست یه نفر هست میگه مدرک دارم ولی اومدم یاد بگیرم اینجور آدما معمولا بلد هستند.کسی نیست بتونه به صرف مدرک ادعا کنه بلده .آدمایی که مدرک دارن و بلد هستند اگه دانشگاه هم نمیرفتن بلد بودند.

یه زمانی دانشگاه تنها جایی بود که میشد یاد گرفت نه اینترنت بود نه ارتباطات بود مثلا سال ۷۰ واقعا تنها راه یادگیری دانشگاه بود ، باید وارد دانشگاه میشدی اما امروزه به شدت دانشگاه مدرک گرا شده یعنی افراد میرن دانشگاه به صرف مدرک و اتفاق خوبی توی دانشگاه ها نمیوفته نمیدونم چرا بعضی ها میگن به خاطر رشد بیش از حد دانشگاه ها بوده توی هر کوچه پس کوچه یه دانشگاه داریم می بینیم . طبیعی که هیئت علمی دانشگاه های قدیم اون کیفیت و خط دهی بهتری داشتند ولی هیئت علمی دانشگاه های جدید کیفیت پایین دارن.

 

اما خوشبختانه به خاطر اینترنت و دورههای اموزشی کورسرا ، لیندا و نمونه های ایرانی فرادانش وب یاد و گوتو کلس و غیره اگه کسی بخواد تو فضای دیجیتال یاد بگیره این سایتا از صدتا دانشگاه های دولتی بهتره البته داشتن یه فوق لیسانس بدک نیست منم دوتا مدرک گرفتم که بگم منم دارم خیلی وقتا با خیلی از کارفرماها میگن خب شما مدرکتون چی بود اگه بگی مثلا دیپلم میگه بعدا با شما صحبت میکنیم من مدرک رو برای ادما که سطح ارتباط رو با مدرک میسنجن میگم مدرک داشته باشید خوبه اما من خودم توی کار به مدرک توجه نمیکنم و کارفرماهای کاربلدم توجه نمیکنن. و توی دانشگاه چی بلدی و خروجی چیه یاد نمیدن

درباره ی personal branding هم صحبت کنید

من اطلاعاتی کافی درباره پرسنال برند ندارم دربارش خوندم ولی تجربه و تخصص ندارم کسی میتونه دربازه پرسونال برند صحبت کنه که دربارش خونده باشه و ۵تا ۱۰تا پروژه پرسونال برند انجام داده باشه دی ان ای برندشو نوشته باشه اجرا کرده باشه خروجی گرفته باشه موقع حرف زدن بتونه مبتنی بر آموزه ها و علم و تجربه و خروجیش حرف بزنه چون من اینارو ندارم صحبتی دربارش نمیکنم.

این که تمام فرآیند های کسب و کار دیجیتال رو توی یک مجموعه تجمیع کنیم باعث افت کیفیت نمیشه؟

اگرتجمیع به درستی انجام نشه قطعا باعث افت کیفیت میشه.یه مثال میزنم : قدیم یکی میخواست چیزی رو وارد کنه باید میرفت چین بایه نفر حرف بزنه قرارداد ببنده و مسئله ال سی بود بعد انتقال بود اون میگفت محصول میدیم درب کاخونه اونا باید میرفتن تا بندر تحویل بگیرن بعد بره گمرک از گمرک رد بشه و…. یعنی واردکننده باید با ۱۰ نفر صحبت میکرد یا صادرکننده باید همه مسیر خودش انجام بده الان ما شرکت هایی داریم کل این کارو انجام میدن نگاه میکنی میبینی ۳ تا کارمند بیشتر نداره کلا. یه سایت نوشته شده واسطه ها اطلاعات خودشونو میدن اینا فقط هندل میکنن.

 

الزاما خود واسطه همه این اطلاعات رو نداره فقط میتونه استاندارد تدوین کنه قرارداد سفت و محکم حقوقی ببنده مثلا با شرکت حمل و نقل ریلی ،گمرگ،ترخیص کارها و…هنرش فقط اینه میتونه قرارداد خوب ببنده و خوب این قرارداد اجرا بشه و ۱۰تا کارو خودش انجام نمیده توی آژانس دیجیتال هم همینه لااقل در ابتدا همه کارا برون سپاری با یه شرکت طراحی قرارد داد میبنده گفتم یه شرکت هم نه با سوشیال کارمیکنن با چندتا قرارداد مینده و … بعد با کارفرما صحبت میکنه کل کارو خودش انجام نمیده در ابتدای کار خودش بروکر واسطه و دلال است .

 

دلالی که میدونه از کی باید خدمات بخره زبان ارئه دهنده خدمات رو میشناسه زبان کارفرما رو هم میشناسه حالا بعدا میاد بخش های کلیدی رو in-house میکنه بخش ها را هم از لایه های بالا مثل استراتژی in-house میکنه .ممکنه بخشی از فرایند هارو اصلا جز خدمات داخلی نکنه مثلا طراحی سایت یا سرویس بنراکسچنج رو خودش انجام نده اصلا. تجمیع میتونه با تعداد کم و جای کوچیک به عنوان واسطه عمل کنه و هر دو طرف به سود برسن.

 

اینکه آژانس دیجیتال مسئول کلیه نیازهای مشتری بشه یه مشکل یا در واقع سوال بزرگ برای مشتری ایجاد می‌کنهاینکه چه ساز و کاری برای سنجش عملکرد یا کیفیت عملکرد آژانس برای مشتری وجود داشته باشه؟ یا به این معنی که شاخص هایی که انتخاب و ارزیابی میشن چجوری و توسط کی پیگیری و رصد و گزارش دهی بشه تا مشتری بدونه واقعا به نتیجه رسیده یا در مرحله درستی از رشد قرار داره؟

سوال سوال درستیه بزار یه مثال بزنم من یه رفیق دارم به اسم محسن شمس توی پاساژ بهار لوازم کامپیوتر داره یه وقتایی زنگ میزنم میگم محسن جون میگه جانم میگم ۳تومن دارم برای این همکارمون که کارای تایپ انجام میده و مسئول دفتره یه لپ تاب میخوام چی بخرم میگه لنووو مدل فلان. سنجه ام چیه اینه که میگم انقدر پول دارم و چکار میخوام بکنم اونم میگه این کارارو میشه کرد . یه وقتایی زنگ میزنم میگم مادر برد میخوام فلان هارد میخوام فلان سی پی یو فلان کارت گرافیک … اینارو بفرست و چقدر میشه.

 

میخوام بگم انواع کارفرما داریم یه وقت کارفرما میاد میگه ۵۰ دارم چکار میتونی بکنی واسم آژانس دیجیتال میگه این خدمات با این شاخص های کلیدی. کارفرما میره از چندتا آژانس دیجیتال دیگه ام میپرسه حالا ممکنه یه آژانس بیاد شاخص های کلیدی کلی بده یه آژانس کلاهبرداری باشه بگه alexa میرسونم به فلان در حالی که alexa اصلا معیار سنجش نیست و فرد کلاه سرش رفته و نمیتونه شکایت بکنه .

 

در اینجا کارفرما باید یه سری اطلاعات از فضای دیجیتال کسب بکنه که معیار سنجه چیست یا یه آژانس دیگه ای رو به عنوان ناظر انتخاب بکنه. مثلا شهرداری تو پروژه های بزرگ رو هوا که قرارداد نمیبنده میاد مناقصه برگزار میکنه یه شرکت مجری انتخاب میکنه و یه شرکت دیگرم به عنوان ناظر خود این شرکت ناظر ممکنه جای دیگه مجری باشه ها. کارفرما هم در فضای دیجیتال یا خودش باید اطلاعات داشته باشه یا یه ناظر بگیره. یه وقتایی خود کارفرما میدونه چی میخواد میگه من یه سایت دارم میخوام روزی ۱۰۰۰فروش داشته باشم باید حداقل ۵۰۰ ملیون فروش روزانه برسی و غیره توی چندوقت به این سنجه ها میرسی و چقدر از من پول میخوای میگه ۲ملیارد میخوام طرف میگه انقدر بدم به این ۵۰۰ به درد من نمیخوره همینو میزارم تو فضای فیزیکی .پس ۲حالت داره یا طرف میگه انقدر دارم منو به چی میرسونی یا میگه اینارو میخوام چقدر میخوای.

در فضای غیر دیجیتال این حل شده است یه موقع میگم برای شرکت طالبی بنر میخوام طراحی کنی به چندتا شرکت میگه و اونا قیمت میدن یه وقت میگه ۱۰ دارم یه بنر خوب میخوام میام یه آگهی میزنم روزنامه بنر میخوام فلان باشه به بهترین ۱۰ جایزه میدم و اونجا افراد میان شرکت میکنن هم گفتی چی میخوای هم قیمت دادی.

 

در همین رابطه پس با توضیحات شما برای دیجیتال آژانسی‌ها استفاده از cms کار رایجی باید باشه. الان خیلی از افراد یا آژانس ها از قالب های themeforest استفاده می‌کنند و با فارسی سازی و تغییرات به مشتری می‌دهند. نظرتون در این باره و این جور استفاده از منابع چیست آیا کار با دوام و با ثباتی هست یا مسیر نادرستی برای انتخاب هست؟

تم فارست و طراحی سایت یه بخش کوچکی از آژانس دیجیتال اون چیزی که کار بزرگیه برای شرکت طراحی سایت یه بخش کوچکی از آژانس دیجیتال هست، سوشیال یه بخش کوچکی از آژانس دیجیتال، استراتژی یه بخش کوچیک ولی مهم از آژانس دیجیتال. آژانس دیجیتال خیلی کاره بزرگیه ولی خودش الزاما بزرگ نیست اول کار خودش اینارو اوت سورس میکنه . آژانس دیجیتال سنجه مشخص میکنه برای اون شرکت طراحی سایت و اون شرکت هم باید اونو انجام بده.

بیشتر بخوانید:  5 مرحله کلیدی برای انتخاب آژانس دیجیتال مارکتینگ

 

به نظر میرسه آژانس دیجیتال تو هر صنعتی باید یه مشاور خاص اون صنف و صنعت رو داشته باشه. حداقل تولید محتوای تخصصی نیازمند حضور یه خبره از اون صنعته. به این ترتیب میشه گفت بهتره آژانس دیجیتال با صنایعی شروع بشه که تیم اصلیش تو صنعت یا صنایعی خبره باشن؟

کاملا درسته یکی از دلایلی که ما میخوایم دیجیتال اجنسی تشکیل بشه همینه بخوص تو حوزه خاص. یه سری خدمات قابل تعمیم است مثل شرکت های طراحی سایت یا تدوین استراتژی میکنن اما تولید محتوا اینطوری نیست که عادل طالبی بره شرکت تولید محتوا بزنه توایران داره این اتفاق میوفته و یه اشتباه بزرگه میگه من یه شرکت تولید محتوا هستم پستی ۱۰ هزار مقاله ای ۱۰۰ هزار.

خوبی آژانس اینه میره با شرکت هایی که تخصص دارن توی تولید محتوا قرارداد میبنده. معمولا اول میاد نیچ مارکت میزنه و ورود به بازار اونها پیچیده است که میریم یه سگمنت خوب از بازار رو میگیریم خدمات عمومی دست نمیخوره اما برای تولید محتوا سوشیال حرفه ای های اون نیچ مارکت رو انتخاب میکنیم و بعد برای حوزه دیگه تولید کننده مرتبط رو پیدا میکنیم.

 

اینکه بعنوان طراح سایت بهتره مستقیم مشتری جذب کنم یا اینکه سراغ آژانس دیجیتال برم؟و اگر سراغ آژانس دیجیتال رفتم چطوری باید رقابت کنم با سایر طراحان وب؟ پروژه گرفتن در آژانس دیجیتال به چه شکل هست؟

بستگی به شرایط بازار داره. یه مثال اینکه من تولید کننده هستم خودم تو بازار توزیع میکنم و بخش مویرگی هم پخش میکنم. یه سایت دارم دارم محصول خودمو میفروشم به دیجی کالا هم میدم بفروشه کانال های مختلفی انتخاب میکنم .

تو طراح سایتی هم باید با آژانس های دیجیتال کار کنی هم کار خودتو داشته باشی تا بعدا به هر دلیلی نخواستی با آژانس های دیجیتال کار کنی منابع درآمدتو از دست ندی. اونا هم استراتژی خودشونو دارن . ممکنه به جایی برسه که دیگه کسی به خود فرد کار نده پس میمونه تو آژانس دیجیتال.

 

به فرض این که در آینده نه چندان دور آژانس های دیجیتالی در ایران رشد کرد مجموعه هایی که خواهان استفاده از خدمات آنها هستند چگونه با این مجموعه ها وارد مذاکره بشن و بهتر بگم چه نکاتی در قرارداد آنها موجود باشد که ضامن امنیت کسب و کارشان شود؟

طبیعی است که یک آژانس دیجیتال خودش دیجیتال مارکتینگ و مارکتینگ رو بلده خودش رو معرفی خواهد کرد به صاحبان کسب و کارها و کسب و کارها میان با اینها قرارداد میبندن. در ابتدای کار ۲تا مورد احتمال داره اتفاق بیوفته یا بازار خیلی شیرین خواهد بود و از بازار قیمت های خیلی خوبی رو خواهد گرفت و رقبا پیدا میشه و کارفرما میتونن مقایسه بکنن و یا این که برای ورود به بازار استراتژی کاهش قیمت رو انتخاب خواهد کرد

 

مثل خیلی سرویس هایی که ما داریم اولش حتی رایگان میدن که مشتری جذب بشه کیفیت رو ببینه سمپلینگ انجام بشه تا وارد اون قرارداد بشن این موضوع رو شرایط طبیعی بازار تعیین میکنه . البته طبیعی است که این آژانس های دیجیتال به شکل درستی عمل نکنن و مدلی که داره توی امریکا دیده میشه یه سری شرکت تائید کننده و اعتبار دهنده هست که میان تعیین میکنن که عادل طالبی شرکت آژانس دیجیتال داره مثلا اوکی هست یا خیر؟

 

الان در فضای دیجیتال همه میتونن خودشونو معرفی کنن و به سادگی میشه خوب و بد یه شرکت رو دید و سوال جای نگرانی نداره.

سلام من تخصص دارم در اموزش اینستاگرام و شبکه های اجتماعی و از اموزش خوشم میاد و میخوام اینده کاریم توو این زمینه باشه،بنظر شما سوییچ کنم روی بازاریابی اینترنتی؟ بازار بهتری در انتظارم خواهد بود؟

نظر من اینه که وقتی زمینه رو عوض میکنم که مطمئن باشم توانایی حضور تو اون زمینه رو دارم منابع مالی و فرصت لازم و هر نوع منابعی ارتباطات باشه اگر داشته باشم و بازار رو به رشد باشه میرم سراغش

 

در مورد اینستاگرام بگم که الان چیز خوبی نیست واردش بشی شاید ۲سال پیش چیز خوبی بود اما الان که زمزمه فیلتر است ریسکش بالاست تو هر سرمایه گذاری ریسکم محاسبه میکنیم. حالا یه زمان است من دانشجوام بابام داره پولمو میده ۶ماه دیگه فیلتر شد چیز خاصی از دست نمیدم اما وقتی در یک بیزینس داری کار میکنی موفقی میخوای بیای روی آموزش اینستاگرام اینو درست نمیدونم

سؤالم از خدمتتون این هست که آیا در ایران الان بازار از دیجیتال آژانسی ها اشباع شده یا خیر؟ نمیدانم تعبیر درستی هست که آیا الان این کار در منطقه گاو شیرده هست برای مثال؟

نه تنها اشباع نشده بلکه آژانس دیجیتالی به معنای واقعی نداریم و نیاز بازاره الان تو مرحله رشد فضای کسب و کار دیجیتالیم. ماالان طراح سایت زیاد داریم و اشباعه ولی توی سوشیال مدیا هنوز سوشال کار خوب کم نداریم اگر کم نبود رقابت ایجاد میشد. در زمینه تولید محتوا به شدت کمبود داریم ممکنه تولید محتوا در زمینه فضای دیجیتال مدیا مارکتینگ… زیاد باشه ولی تولید محتوا در زمینه پتروشیمی. برو بگو چند نفر کپی رایتینگ بدانه و هم اصول تولید محتوای در زمینه پتروشیمی بتونه بکنه در زمینه کسب وکار های خرد به شدت کمبود تولید محتوا داریم در بسیاری زمینه ها تولید محتوا کمبود شدیده مثل هوافضا پمپ هوا، صنعت ایمنی.ایست اتحادیه بزار جلوت به قطعیت در بیشی از اونا محتوا مقفول مانده.

 

لپ تاپ موبایل وسایل دیجیتال محتوای خوبی داره ولی درباره کتاب که خودش محتواست ،تولید محتوا کم داریم.در بخش هایی واقعا جای کار داره و در بخش های هم مثل ارائه دهنده هاست، گرافیست و طراح سایت اشباع شده. آژانس دیجیتال هم اصلا نداریم که واسطه بشه بین همه این ریز خدمت ها.

دایرکتوری جامعی از شرکتهای ارایه دهنده و معتبر آژانسهای دیجیتال در ایران داریم که براساس کیفیت دسته بندی شده باشند ؟

چنین لیست هایی توی ایران نداریم که یه بخشش مال ماهاست مال فرهنگ ماست مثلا ما یه جشنواره وب و موبایل ایران داریم که ۳ساله انجمن داره برگزار میکنه حالا با یه فرآیندی میان میگن اینا رتبه آوردن درست یا غلط این یه سری باگایی داره یه سری هم خوبه کلی حرف و حدیث و هرکی برنده نمیشه یه سری تهمت و …

فرض کن من بیام یه لیست اماده بکنم بگم این ۱۰تا آژانس دیجیتال و داریم حالا ترتیب اگه به حروف الفبا باشه که بدرد نمیخوره اگه بیام رتبه بندی کنم بعدش کلی شکایت و اعتراض و اعتبار خود آدمم از بین میره الان اتفاقا یه شرکتی که بیاد این ها رو رتبه بندی کنه جاش خالیه.

 

حالا یه جاهایی رتبه بندی داریم مثلا میری نظام مهندسی اونجا طبق قواعد شرکت هارو رتبه بندی میکنن معمار یه امتیاز داره کارشناس ارشد معماری یه امتیاز داره. یه قواعدی تدوین شده و طبق اون رنک میدن که جاش اینجا خالیه

 

به نظرتون اگر چنتا سایت کوچیک داشته باشی و از هرکدوم درامد ۴تا ۵ میلیونی داشته باشی و رو هرکدوم یک پشتیان بزاری بهتره یا سایت بزرگ بزنی مثه دیجیکالا و بخوای از اون درامد کسب کنی ؟ اینجوری میشه عین هولدینگ اگر یکی از برگ های مارو بزنن هنوز این درخت و ریشش ثابت هست !؟ شما اینجور درامد دراوردن رو میپسندید یا خیر؟

سوال دشواریه. قابل جواب دادن نیست چون نمیدونم اون ۴،۵ واسه چیه تو چه حوزه ای است رقبات چه کسانی هستند تصمیم استراتژیکه میدونی که تصمیم استراتژیک تو سطوح و لایه های مختلفی مطرح میشه. استرتژی سطح سازمان داریم استراتژی سطح بیزینس داریم سطح فاناکشنال داریم این سوالی که پرسیدی در سطح سازمان مطرح میشه تصمیم میگیریم اینارو ادغام کنیم و برای تصمیم گیری عوامل زیادی مطرح میشه مثلا مدل پورتر نیروی رقابتیش مطرح میشه اینکه آیای رقبای بازار قدرت چانه زنی بازار کجاها بیشتره این مرج کجاها در بلند مدت به نفع ماست خود محصول رده های محصول تاثیرگذاره سوال خیلی پیچیده.

اگر ممکن هست مثال های از دیجیتال آژانسی های خارجی و یا اسمی از آن ها رو بفرمایید. شاید حتی دیدن سایت و خدماتشون و case study هاشون مفید واقع بشه.

سرچ در گوگل راهگشاست

مثلا یک سایت در مورد فروش فالور یک سایت خرید لایسنس و خرید اپل ایدی یک ساید دیگه طراحی سایت و سئو و یک سایت دیگه فروش هاست و یک فروشگاه که همکاری در فروشه کارش . همه اینا زیر مجموعه یک هولدینگ باشن

مثلا هولدینگ دارم ۵تا بیزینس رو دارم اداره میکنم هر کدوم ازینا برا خودشون گرافیست دارن مدیرمارکتینگ دارن و غیره میبینم ۴تا بیزینس دارم میتونم با ۲تا محصول مارکتینگ اینارو بگردونم اینجا به نفعه ادغام انجام بشه اینجا منابع انسانی هم دخیله یه وقت میبینم ادغام کنم تخصصی بودن من در ذهن مشتری کاهش پیدا میکنه چون به من اعتماد میکنن چون میدونن کار من فقط و فقط فلان کاره و مزیت رقابتی من اینه که مشتری احساس میکنه من تو این زمینه متخصصم . ادغام هم مفیده هم ضرر داره میای تصمیم گیری می­کنیم هر کدوم سود بیشتری داشت همونو انتخاب میکنیم

لینک گروه فیدبک

لینک کانال کسب و کار

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
یک پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.