نسخه آزمایشی!

بیست چراغ روشن برای فکر کردن

فهرست مطالب

 

هدف از به کارگیری روش‌های جدید یافتن انواع راه‌حل‌های غیر سنتی است که بتواند ارتباط سازنده‌تری با مخاطب به وجود آورد و چون این کار به خلاقیت بیشتری نیاز دارد مراحل پیچیده‌تری را نیز باید طی کند. از سوی دیگر تنوع بیش از اندازه در هر کار می‌تواند به گیج شدن بیشتر منجر شود که فکر را فلج می‌کند و به تصمیم نهایی صدمه می‌زند. به این منظور برای کمک به کشف چشم‌انداز گسترده‌ی امکانات، ۲۰ نشانگر را معرفی می‌کنیم.

  1. آیا وعده‌ی نشان تجاری شما قابل برآورده شدن است؟

بسیاری از وعده‌های تو خالی در تبلیغ تنها حرف هستند و بیشتر به گزافه‌گویی نشان تجاری تعبیر می‌شوند. امروزه نشان تجاری مصرف کننده‌ی زرنگ را به کارهای ناممکن وادار کرده‌اند. زیرا آنها با شناختی که از سیاست شرکت‌های دروغگو دارند از تبلیغات بدشان می‌آید و تا جایی که ممکن باشد از آنها دوری می‌کنند. بنابراین بسیار مهم است که راه‌های پوشاندن جامه‌ی عمل به وعده‌ی را در نظر بگیرید. به جای گفتن شعارهایی مانند عمر طولانی‌تر باتری، ارائه بهترین خدمات، خودرویی که از بقیه سریع‌تر می‌رود، نوشابه‌ای که حس طراوت می‌بخشد، بهتر است که با کاری ملموس حرف خود را کاربردی کنید. ادعا نکنید که کوه‌ها را حرکت خواهید داد، فقط کمی جابه‌جایشان کنید.

  1. نشان تجاری یا محصول خود را می‌توانید به صورت سه بعدی تصور کنید؟

تصور کنید که رسانه‌های دو بعدی (چاپ، تلویزیون، سینما) دیگر وجود ندارند. تبلیغ خود را از چه راهی به صورت سه بعدی نشان می‌دهید؟

 

  1. آیا می‌توانید نوعی از تجربه‌های حسی را درباره‌ی محصول یا نشان تجاری به مخاطب خود بدهید؟

وصفی را که از حواس پنجگانه (چشایی، بویایی، بینایی، شنوایی، لامسه) دارید، با دادن فرصت تجربه به دیگران، قابل درک‌تر کنید. یک یا چند نوع حس را در مخاطب بیدار کنید.

  1. در ظاهر و شکل، نوع، رنگ، اندازه، نام، آرم و محصول یا نشان تجاری خود خلاقیت و نوآوری نشان دهید.

هر چیزی را که با شاخص ظاهری تولید به شدت هم‌خوانی و ارتباط دارد، به ترتیب یادداشت کنید. به عنوان مثال، در مورد باتری، شکل‌های بلند و استوانه‌ای را ذکر کنید. اگر تجسم نشان تجاری شما اندام یا نماد خاصی را تداعی می‌کند، جاهای دیگری را که شبیه آن وجود دارد، بنویسید. رابطه غیر منتظره و تعجب آور پیدا کنید. اگر تولید یا نشان تجاری تا حدی غیر قابل بیان است، از تداعی تصویری که به آن ربط دارد، استفاده کنید. برای مثال عفو بین‌الملل نرده‌ها را زندان و میل‌گردهای نوک تیز آن را وسایل شکنجه فرض کرد. به دنبال روش‌های تلفیق هر چیزی با پیام خود باشید.

  1. اگر در اجرای بخشی از تبلیغات سنتی ایده‌ای دارید ـ مانند آگهی چاپی یا تلویزیونی ـ آن را پرورش دهید و در مرحله‌ی بعد با ورود به مسیر یک رسانه‌ی غیر سنتی، آن را اجرا کنید. در حقیقت هر یک از دو نوع تبلیغ (سنتی و غیر سنتی)

اغلب با ایده‌هایی کارایی خواهند داشت که همیشه خاصیت گسترش یافتن داشته باشند. ایده‌ی خلاقی که در آگهی چاپی یا تلویزیونی به کار رفته به آسانی می‌تواند به فضایی بیرون از تبلیغات سنتی منتقل و تبدیل به اجرای مراسمی به یادماندنی یا بازی آنلاین شود.

  1. کانال‌های تبلیغات سنتی را به نوعی که تا به حال از آنها استفاده نشده است، به کار ببرید.

رسانه‌های سنتی برای انواع خلاقیت‌ها بستر مناسبی فراهم می‌کنند. مجله را در نظر بگیرید. در آن می‌توان کارهای گوناگونی از قبیل کاغذهایی با بافت و یا رنگ‌های متنوع، فن‌های گوناگون چاپی، نمونه‌گذاری محصول و تغییر اندازه‌ی صفحه‌ها انجام داد. تلویزیون، رادیو، روزنامه، سینما و رسانه‌هایی که در فضای بیرون کاربرد دارند، همواره فرصت‌هایی را که به خلاقیت و نوآوری نیاز دارند و تا به حال نیز کشف نشده‌اند، در اختیار شما می‌گذارد.

  1. چیدمانی از یک محیط ایده‌آل ختم کنید تا مردم با شرکت در تجربه‌ای که تولید یا نشان تجاری شما به او ارائه کرده است، بتوانند آن را از نزدیک ببینند.

اغلب هنگام ترسیم تصویری از یک نشان تجاری می‌بینیم که بین شرایط تبلیغی آن و زندگی واقعی فاصله وجود دارد. هر چه این فاصله کمتر شده باشد، محیطی که در خدمت تجربه کردن مصرف کننده قرار می‌گیرد هم ایده‌آل و هم واقع‌گرایانه است. اگر تولید و نشان تجاری درباره‌ی مکانی صمیمی و دنج است، فضایی را که تقلید این کیفیت‌هاست خلق کنید. تا جایی که امکان دارد با شبیه‌سازی و یا بازسازی محیط مناسب، نقش واقعی محصول در زندگی روزمره را نشان دهید.

  1. غافل‌گیرکننده‌ترین مکان برای نمایش تولید یا نشان تجاری شما کجا می‌تواند باشد؟

در جستجوی مکان‌هایی باشید که مردم به هیچ‌وجه انتظار دیدن شما را ندارند ولی از غافل‌گیر شدن خوششان بیاید.

  1. در جست‌وجوی چیزهایی از قبیل مکان‌ها، اشیا، برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌ها برآیید که با تولید و نشان تجاری شما وجه مشترک دارند. راه‌های برقراری ارتباط را در نظر بگیرید.

اگر محصول شما سیگار است اشیایی که کاربرد مشترک با آن دارند: زیرسیگاری، فندک، کبریت، جعبه‌های مخصوص سیگار، مکان‌هایی که در شرکت‌ها به سیگاری‌ها اختصاص داده شده، رستوران‌ها و یا فضاهای عمومی و پیاده‌روهایی که در اطراف آن می‌ایستند تا سیگار بکشند، برنامه‌های مشترک که شامل فیلم‌هایی است که شخصیت‌های سیگاری دارد، همه دارای کاربرد تبلیغی هستند. به منظور نشان دادن مضرات سیگار باید از چنین مکان‌هایی استفاده کرد.

  1. تماشاگر را فریب دهید:

خلق ترفندهایی با تصویر یا شنود (سمعی بصری) خیال‌انگیز و سرگرم‌کننده است و توانایی جلب توجه مخاطب را نیز دارد. به دنبال راه‌های بازی دادن بینندگان در چشم‌انداز مقابل آنها باشید.

  1. از هر وسیله‌ای که در اختیار دارید به عنوان یک رسانه‌ی ارتباطی استفاده کنید.

کلیه فضاهایی را که خود مالک آن هستید با دقت زیر نظر داشته باشید. از بسته‌بندی محصول گرفته تا نامه‌ها، لباس‌های کارکنان و خودروهای شرکت، همه می‌توانند در اجرای کار تبلیغاتی شما یک پرده نمایشی مناسب به حساب بیایند. به دنبال ابتکارهایی بروید که این فضاها را وارد برنامه‌ی تبلیغاتی درازمدت شما می‌کند.

  1. با آن دسته از نشان‌های تجاری که با شما هم‌فکر هستند، به دنبال راه‌کارهای گروهی باشید.

لیستی از نشان‌های تجاری (ترجیح داده می‌شود بیرون از نوع کار شما فعال باشد) با پیشنهادها یا موقعیت‌هایی که مایل به همکاری هستید، تهیه کنید. اگر می‌خواهید نشان تجاری خود را با ارزش‌های سنتی خانواده پیوند بدهید، آن دسته از نشان‌های تجاری که زمینه‌ای مناسب دارند، بررسی کنید. اگر تمرکز شما بر لوکس بودن کالا قرار دارد، نشان‌های تجاری دیگری که در چنین زمینه‌ای شناخته شده هستند، آشنا شوید. پس از شناسایی می‌توانید با هر کدام که فکر می‌کنید مناسب‌تر است، همکاری را شروع کنید.

بیشتر بخوانید:  چگونه بازاریابی محتوا به فرایند سئو کمک می کند؟

 

  1. داستانی گیرا اختراع کنید و نقش اول را در آن به تولید یا نشان تجاری خود بدهید.

به داستان‌سرایی بپردازید. تبلیغ نشان تجاری خود را به شکل یک آگهی سه ثانیه‌ای یا یک تصویر تک، فراموش کنید و به جای آن داستانی بزرگ، پر طول و تفصیل یا سناریویی برای یک فیلم بپرورانید. هر بخش از داستان را بر اساس تولید یا نشان تجاری طراحی کنید. داستان باید از اعتبار، شاخ و برگ زیاد و سرگرمی برخوردار باشد.

  1. نامتعارف، فراتر از محدودیت‌های زندگی و با بزرگ‌بینی فکر کنید.

فکر شما نباید اسیر قید و بندها بماند زیرا هدف شما شکار توجه مردم است. یک لحظه فراموش کنید که در چهارچوب کاری خود توان رهبری سراسر دنیا را ندارید. اگر تولیدتان کفش ورزشی است از سیاره‌ای به سیاره دیگر بدوید.

  1. به دنبال راه‌کارهای خبرساز شدن موضوع نشان تجاری خود باشید.

هر تولید یا نشان تجاری، توان خبرساز شدن را دارد و تنها یک جرقه فکری خلاق می‌تواند به این کار کمک کند. تحقیق کنید که از چه راه‌هایی می‌توان تولید، یا نشان تجاری را به موضوع داغی که در خبرها آمده است، پیوند داد.

  1. کدامیک را برای تبلیغ فروش تولید خود یا نشان تجاری برمی‌گزینید؟ یک فرد مناسب یا یک گروه شناخته شده را در نظر دارید؟

چه کسی را بهترین بازاریاب یا سفیر فروش کالای خود تصور می‌کنید؟ این شخص می‌تواند جوانی آراسته و خوش برخورد، مردی دانا و مسن، کسی که خوره‌ی رایانه است یا یک زن خانه‌دار باشد. تا جایی که می‌توانید شرح کاملی از هر یک تهیه کنید و سپس راه‌های وارد شدن او به کار تبلیغ شما یا آموزش‌های لازمی را که باید ببینند، بررسی کنید.

بیشتر بخوانید:  چرا شرکت سیسکو در حال استخدام بیش از 200 بازاریاب محتواست؟

 

  1. هر کجا که مخاطب شما حضور دارد، به نزد او بروید.

بهترین روش شناختن هر کس، قدم نهادن در جای پای اوست. برای آگاهی از مکان و شیوه‌ی زندگی مصرف کننده باید مانند یک پژوهشگر رفتار شناسی، زمان معینی را صرف تعقیب او کنید. از هر مکان عمومی و خصوصی، مغازه‌ها، ورودی‌ها و ساختمان‌ها، شهرها و حومه‌ها، مراسم خاص و به زبان دیگر همه‌ی جاهایی که مخاطب مورد نظر شما به طور طبیعی رفت و آمد و زندگی می‌کند، اطلاعات به دست بیاورید.

  1. گروه مخاطب را وارد داستان خود کنید. کاری کنید که مخاطب حس کند خود تبدیل به بخشی از نشان تجاری شما شده است.

در چارچوب این کار می‌توان از مسابقه تا مراسم بزرگ و با شکوه، از شرکت‌کنندگان بازی‌های گوناگون تا حوزه‌های رأی‌گیری را در کار دخالت داد و پیام‌رسانی شما باید تا حد ممکن از همراهی شکرت فعال مخاطب برخوردار باشد و نه یک تماشاگری که بی‌اراده و غیر فعال است.

 

  1. قدرت تصمیم‌گیری را به مصرف‌کنندگان تفویض کنید. راه‌های اداره‌ی تبلیغ خود از سوی مصرف‌کنندگان را بررسی کنید.

اجازه دهید مصرف‌کنندگان تبدیل به گردانندگان اصلی در نشان تجاری شما باشند. تنها کاری که از شما انتظار می‌رود، ایجاد محیطی است که مصرف‌کننده بتواند خودی نشان دهد و بقیه کارها خود به خود درست خواهد شد.

  1. چگونه می‌توانید برای مشتریان خود یک روز خاص را تدارک ببینید؟

به جای سنگین‌تر کردن بیش از حد بار اطلاعاتی یا برنامه‌های تبلیغاتی بی‌مزه، چرا کمکشان نمی‌کنید که تفریح واقعی داشته باشند؟ از هر نوع تبلیغ استقبال کنید و درباره‌ی آنچه دیگران دوست دارند، بیندیشید. برای مشتریان، یک روز خاص برگزار کنید تا با خاطره‌ی آن شما را همیشه به یاد داشته باشند و از شما قدردانی کنند.

بیشتر بخوانید:  آژانس دیجیتال مارکتینگ چگونه کار می کند؟

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.