نسخه آزمایشی!

رسانه‌های اجتماعی و روانشناسی: هشت درس مهم برای بازاریابان

فهرست مطالب

درک مخاطبان برای  موفقیت در رسانه های اجتماعی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بهترین روش برای انجام این کار این است که برخی از اصول روانشناسی را بیاموزید و درک کنید. در این مقاله سعی می‌کنیم برخی از مفاهیم کلیدی که می‌توانید در استراتژی رسانه‌های اجتماعی کنار هم قرار دهید و از آنها استفاده کنید را بررسی نماییم. در ادامه و با مطالعه این مقاله قادر خواهید بود پاسخ سوال‌های زیر را بیابید:

 

  • چرا افراد محتوای رسانه‌های اجتماعی را به اشتراک می‌گذارند؟
  • چگونه می‌توان رابطه قابل اعتمادی با مخاطب ایجاد کرد؟
  • چگونه تصاویر بصری باعث افزایش تعامل می‌شود؟
  • چرا رنگ بر روی رفتار مشتری تاثیر میگذارد؟
  • چگونه می‌توان از احساسات برای ایجاد یک استراتژی موفق در رسانه‌های اجتماعی استفاده کرد؟
  • تجربه شخصی چگونه به فروش محصولات کمک می‌کند؟
  • چرا رابطه دو طرفه برای توسعه یک برند قابل اعتماد ضروری است؟
  • چگونه از قدرت FOMO استفاده کنیم؟

حالا اجازه دهید برخی از حقایق روانشناسی که بر روی رفتار کاربران اثر می‌گذارد را با هم مرور کنیم.

هشت درس روانشناسی درباره رسانه‌های اجتماعی که هر بازاریابی باید بداند:

 

افراد برای ارتباط برقرار کردن با دیگران، محتوا را به اشتراک می‌گذارند:

 

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا محتوایتان را با دیگران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارید؟ نیویورک تایمز مطالعه گسترده‌ای در این زمینه انجام داده و پنج دلیل کلیدی برای این امر یافته است. افراد به دلایل زیر محتوایشان را در دنیای آنلاین به اشتراک می‌گذارند:

 

  • زندگی دیگران را بهبود ببخشند: تقریبا همه شرکت‌کنندگان در این مطالعه (۹۴ درصد) بیان کردند که به خاطر بهبود زندگی مخاطبان‌شان دوست دارند محتوای خود را به اشتراک بگذارند. به عنوان بازاریاب، ایجاد محتوای مفیدی که زندگی مخاطب را به شیوه‌ای خاص، بهبود می‌بخشد بسیار ضروری است.
  • دوست دارند خودشان را تعریف کنند: از هر سه نفر شرکت‌کننده دو نفرشان گزارش کرده‌‌اند که برای ایجاد پرسونای آنلاین ایده‌آل از خودشان دست به اشتراک محتوا در رسانه‌های اجتماعی می‌زنند. وقتی محتوایی ایجاد می‌کنید اولین چیزی که باید مدنظر داشته باشید این است که آیا محتوای تولید شده چیزی هست که برای مخاطب مفید باشد و با نیازهایش سازگاری داشته باشد یا خیر.
  • می‌خواهند روابطشان را رشد و پرورش دهند: از هر پنج شرکت‌کننده در این مطالعه، چهار نفرشان بیان کرده‌اند که برای برقراری ارتباط با دیگران و حفظ این ارتباط محتوای تولیدی را به اشتراک می‌گذارند. به این فکر کنید که محتوای شما بتواند ارتباط بین دیگران را بهتر کند. از مخاطبان‌تان بخواهید دیگران را در کامنت‌ها تگ کنند یا آنها را به کمک فراخوان اقدام به عمل قانع‌کننده به اشتراک محتوا ترغیب نمایید.
  • می‌خواهند به خودشکوفایی برسند: همه انسان‌ها دوست دارند بازخورد مثبتی از دیگران بگیرند و احساسات مثبتی دریافت نمایند. مطالعه موجود نشان می‌دهد مشتریان زمانی که محتوا را به اشتراک می‌گذارند بیشتر لذت می‌برند. محتوای ارزشمندی تولید کنید تا به مخاطبان هدفتان کمک کنید به چنین احساسی دست یابند.
  • دوست دارند دلیل باورهایشان را به دیگران بگویند: از هر پنج شرکت‌کننده چهار نفرشان گفتند که اشتراک اطلاعات را به عنوان روشی می‌بینند که در آن می‌توانند دلیل پشتیبانی از برند مدنظر را به دیگران نشان دهند. ببینید مخاطب شما چرا باید به برندتان اهمیت بدهد. برایش محتوایی ایجاد کنید که از آنها پشتیبانی نماید.
بیشتر بخوانید:  بهینه سازی پادکست ها و افزایش مخاطبان

این‌ها پنج عنصر محرکی هستند که نشان می‌دهند مخاطب شما دلیلی برای اشتراک‌گذاری محتوا با دیگران دارد. او بیشتر از هر چیز دیگری به دنبال برقراری ارتباط است. همه این محرک‌ها را زمانی که می‌خواهید مقاله، تصویر یا فایل ویدئویی در رسانه اجتماعی‌تان به اشتراک بگذارید به خاطر داشته باشید.

افراد به هم نوعان خود بیشتر اعتماد می‌کنند:

هیچ کس از فردی که به او اعتماد نمی‌کند خریدی انجام نمی‌دهد. همین امر درباره مخاطبان شما هم صادق است. کریس گریوز مدیر روابط عمومی Ogilvy در وبیناری روش‌های کسب اعتماد را توضیح داده است. اکسی توسین که به عنوان هورمون اعتماد هم شناخته می‌شود یک ماده شیمیایی خوب است که از مغز آزاد می‌شود. این ماده زمانی در بدن منتشر می‌شود که فرد احساس پذیرفته شدن می‌کند. انسان‌ها وقتی متوجه شوند نتیجه کار حس بهتری درباره خودشان ایجاد می‌کند، بیشتر به دنبال تغییر رفتار یا طرز فکرشان می‌روند. این حس بهتر زمانی حاصل می‌شود که عضوی از یک گروه بزرگ باشند. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد مشتریانی که عادت‌های مصرفی همسایه‌هایشان را دیده بودند دوست داشتند این عادت‌ها را تکرار کنند. همانطور که گریوز توضیح می‌دهد این نمونه‌ای از اثبات اجتماعی است و نشان می‌دهد مشتریان به رفتارهای هم نوعانشان بیشتر اهمیت می‌دهند.

 

به همین خاطر محتوای تولید شده توسط کاربران و نظرات مثبت مشتریان، روش‌هایی عالی برای نشان دادن مشتریان راضی درباره برندتان است. در مطالعه دیگری پلتفرم محتوای بصری Olapic دریافت که ۷۶ درصد از مشتریان به محتوایی که توسط دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود بیشتر از تبلیغات برندها اعتماد می‌کنند.

اکثریت قریب به اتفاق افراد، یادگیرنده‌های بصری هستند:

 

زمانی که صحبت از یک روش موثر برای تعامل با مخاطبان به میان می‌آید باید به خاطر داشته باشید که محتوای بصری بهترین و ایده‌آل ترین گزینه موجود است.

یکی از پرکاربردترین طبقه‌بندی‌های سبک یادگیری، مدل VAK است. این مدل سبک یادگیری را به یادگیرنده‌های بصری، شنوایی و جنبشی تقسیم‌بندی می‌کند.

مطالعه انجام شده توسط مجله Current Health Sciences نشان می‌دهد ۶۵ درصد از جمعیت جهان یادگیرنده‌های بصری هستند. کاری که این مطالعه می‌خواست انجام دهد این بود که ببیند دانش آموزان و دانشجویان چگونه فرآیند یادگیری را طی می‌کنند. عناصر بصری (چه تصویر باشد یا فیلم و گرافیک) به افراد کمک می‌کند بهتر موضوع پست‌تان را بفهمند و آموزش ببینند. این عناصر بصری زمانی که برای جذب افرادی که به دنبال بررسی، مقایسه و خرید محصولات هستند می‌توانند بسیار مفید باشند. اگرچه این موضوع به نظر ساده می‌رسد اما استفاده از عناصر بصری در استراتژی رسانه‌های اجتماعی دلیل روانشناختی خوبی دارد. این کار می‌تواند به موفقیت شما در تبلیغ محصولات یا خدمات کمک کند.

بیشتر بخوانید:  مدل برنامه ریزی دیجیتال مارکتینگ SOSTAC [بخش دوم]

 

زمانی که می‌خواهید برندتان را توسعه دهید، رنگ یک عنصر کلیدی است:

اجازه دهید سناریویی را با هم مرور کنیم. بر اساس مطالعات انجام شده بر روی تاثیر رنگ در بازاریابی، افراد در همان ۹۰ ثانیه اول بعد از تعامل با افراد یا محصولات، طرز فکرشان درباره موضوع را شکل می‌دهند. حدود ۶۲ الی ۹۰ درصد ارزیابی‌ها بر اساس رنگی است که افراد در همان ثانیه‌های اول مشاهد می‌کنند. این اعداد و ارقام نشان دهنده موضوع جذابی است. به همین خاطر باید بدانید که از چه رنگی برای برندسازی استفاده می‌کنید و این رنگ می‌تواند برای محصولات و خدماتتان مفید باشد یا خیر.

همانطور که مطالعات موجود نشان می‌دهد باید از رنگی استفاده شود که نشان دهنده شخصیت برند است. وقتی در حال تصمیم‌گیری برای انتخاب رنگ در محتوای رسانه‌های اجتماعی هستید ببینید این رنگ با صدای برندتان سازگار هست یا خیر. به کمک این رنگ چه پیامی را می‌خواهید به جهانیان اعلام کنید؟ این رنگ چگونه به ارسال چنین پیامی کمک می‌کند؟ اصلا چه رنگی برای ارسال این پیام مفید است؟ با اینکه فاکتورهای متعددی برای انتخاب رنگ وجود دارد اما بافت از اهمیت بیشتری برخوردار است.

محتوای مثبت بیشتر از هر نوع محتوای دیگری به اشتراک گذاشته می‌شود:

بر اساس مطالعات انجام شده تحریک احساس خاص در افراد می‌تواند شانس به اشتراک‌گذاری پیام را افزایش دهد. این مطالعه بیان می‌کند به اشتراک گذاشتن داستان‌ها و اطلاعات ممکن است بر اساس یک تحریک رخ دهد. وقتی افراد از لحاظ روانشناختی تحریک می‌شوند، اعصابشان به صورت خودکار فعال می‌گردد و همین امر به انتقال پیام منجر می‌شود. با اینکه بیشتر محتوای تحریک کننده احساسات تاثیر مهمی بر روی مخاطب دارند اما تحقیقات انجام شده در دانشگاه پنسیلوانیا نشان می‌دهد هر چقدر محتوا مثبت‌تر باشد بیشتر به اشتراک گذاشته می‌شود.

 

استفاده از شوخ طبعی بسیار کمک کننده است. شما می‌توانید از ایموجی‌ها هم استفاده کنید و احساسات بیشتری را تحریک نمایید. انسان‌ها به صورت مسری احساسات‌شان را به دیگران منتقل می کنند. دانشمندان مجله Social Neuroscience دریافته‌اند که با استفاده از ایموجی بخشی از مغز فعال می‌شود و به اشتراک‌گذاری مطلب می‌انجامد. مطالعات دیگر هم از این ایده پشتیبانی کرده‌اند.

محققان بعد از مطالعه بر روی کاربرد ایموجی در توییتر، دریافتند افرادی که از این آیکون‌ها استفاده می‌کنند بیشتر محبوب هستند و تاثیرگذارترند. به همین خاطر نباید از کاربرد ایموجی‌ها در محتوای رسانه اجتماعی‌تان خجالت بکشید. سعی کنید از محتوای مثبت بهره ببرید.

تجربه شخصی مشتری ارزش بیشتری به محصول شما می‌بخشد:

 

این موضوع به عنوان اثر مالکیت نیز شناخته شده است. افراد وقتی تجربه خوبی نسبت به محصولات یا خدمات شما داشته باشند احساس تعصب نسبت به آن خواهند داشت و ارزش بیشتری برایش قائل خواهند شد. مطالعه انجام شده توسطJournal of Political Economy این موضوع را با محصولات مختلفی مورد بررسی قرار داده است. دو گروه از افراد ماگ‌هایی را دریافت کردند و از آنها خواسته شد ارزششان را ارزیابی کنند.

بیشتر بخوانید:  26 استراتژی بازاریابی برای توسعه کسب وکار در سال 2019

 

یکی از گروه‌ها توانستند شخصا این ماگ‌ها را برای مدت زمان طولانی پیش خود نگه دارند. این در حالیست که گروه دیگر چنین چیزی دریافت نکرده بودند. گروهی که ماگ دریافت کرده بودند ارزش بیشتری نسبت به گروه دیگر برای برند قائل بودند. مطالعه دیگری با کارت‌های بیسبال انجام شد و نتیجه مشابهی داشت. به عنوان بازاریاب رسانه‌های اجتماعی می‌توانید از حس مالکیت به شیوه‌های مختلف استفاده کنید و محتوای معتبری ایجاد کنید که برای مخاطب ارزشمند است و این ارزش را به دیگران انتقال می دهد. گاهی از اوقات یک نسخه آزمایشی از محصول می‌تواند همین حس ارزشمندی را در مخاطب ایجاد کند.

اگر به مشتری کمک کنید او هم به یاری شما می‌آید:

 

ما درباره ارتباط متقابل صحبت می‌کنیم. وقتی فردی تجربه خوبی از طرف شما دریافت می‌کند به طور غریزی تلاش می‌کند کاری برایتان انجام دهد و زحمت‌هایتان را جبران نماید. وقتی صحبت از برند به میان می‌آید این موضوع به معنای ارائه یک نسخه آزمایشی از محصول، یک نوع محتوای رایگان یا حتی ایجاد هاب محتوایی است که مخاطب می‌تواند به طور منظم از آن بهره ببرد. این موارد رایگان به شما کمک می‌کند اعتمادی را با مخاطبان‌تان ایجاد کنید. همین اعتماد افراد را به جبران کردن تشویق می‌کند. شاید برای جبران بخواهد محصولی از شما بخرد، در خبرنامه‌تان مشترک شود، شما را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کند یا پیام‌تان را با شبکه‌ای که دارد به اشتراک بگذارد.

افراد دوست ندارند چیزی را از دست بدهند:

 

ترس از دست دادن یک پدیده جدید است که مستقیما به ظهور رسانه‌های اجتماعی مربوط می‌شود. اثر این ترس واقعی است. خیلی‌ها از اینکه یک محصول ارزشمند را از دست بدهند دچار اضطراب می‌شوند. اگرچه این احساس زیاد مثبت نیست اما اگر به درستی از آن استفاده کنید می‌تواند بسیار موثر و کارساز باشد. وقتی می‌خواهید این قوانین روانشناختی را مورد استفاده قرار دهید باید یک موضوع مهم را مدنظر داشته باشید و آن هم این است که حد اعتدال را رعایت کنید.

اطمینان حاصل کنید که از این تاکتیک‌ها به درستی استفاده می‌کنید تا تمایل مخاطب را به سمت خود جذب نمایید. اگر نیت شفافی داشته باشید استفاده از این روش‌ها اعتبارتان را بیشتر می‌کند. در چنین شرایطی می‌توانید با مخاطب فعلی‌تان تعامل موثرتری برقرار کنید و حتی مخاطب جدید برای خودتان جمع کنید.  لازم نیست مثل فروید باشید تا مخاطب را در رسانه‌های اجتماعی درک کنید. به کمک بینش‌هایی که از طریق ابزارهای آنالیتیکی به دست می‌آورید، می‌توانید محتوای جذاب و تعاملی تولید کنید.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.