نسخه آزمایشی!

تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و رسانه های اجتماعی

فهرست مطالب

تفاوت بین بازاریابی دیجیتال و رسانه های اجتماعی این است که رسانه اجتماعی یکی از کانال های موجود برای بازاریابی دیجیتال است. بیشتر افراد بر این باورند که با تعامل در رسانه های اجتماعی همان بازاریابی دیجیتال را انجام می دهد اما این موضوع ۱۰۰ درصد درست نیست زیرا بازاریابی دیجیتال اجزای بسیار زیادی دارد و در آن موارد مختلفی اجرا می شود.

بازاریابی دیجیتال چیست؟

تعریف ما از بازاریابی دیجیتال این است: ایجاد هوشیاری و آگاهی از برند و تبلیغ برند یا محصول به کمک همه کانال های دیجیتال موجود. اجزای تشکیل دهنده اصلی بازاریابی دیجیتال عبارت است از :

  • بازاریابی اینترنتی: استفاده از سایت ها: بازاریابی در موتورهای جستجو همچون سئو ، تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک، استفاده از گوشی های هوشمند، بازار موبایل ، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات بنری آنلاین و استفاده از رسانه های اجتماعی
  • کانال های دیجیتال غیر اینترنتی: تلویزیون، رادیو، پیام کوتاه، بیلبوردهای دیجیتال داخل یا خارج از محیط

نمودار زیر ارتباط دقیق اجزای تشکیل دهنده بازاریابی دیجیتال را نشان می دهد.

 

 

 

رسانه  اجتماعی چیست؟

رسانه اجتماعی آخرین واژه در بازاریابی اینترنتی است که این سال ها بیشتر از هر واژه دیگری از آن استفاده می شود . موفقیت پلتفرم های جدید اجتماعی به خصوص فیس بوک و توییتر، روش های برقراری ارتباط در دنیای اجتماعی، تعامل و خرید را تغییر داد. 

این موضوع باعث ایجاد کانال های جدیدی برای بازاریابی دیجیتال گردید. رسانه اجتماعی واژه ای است که برای توصیف پلتفرم هایی استفاده می شود که افراد را کنار هم گرد می آورد و به آن ها اجازه می دهد اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند. محبوب ترین رسانه های اجتماعی در برگیرنده فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس، پینترست؛ اینستاگرام، لینکداین و یوتیوب است.

برخی از آمارهای جالب و جذاب در مورد رسانه های اجتماعی:

برای اینکه بدانید رسانه های اجتماعی چه تاثیری بر روی بازاریابی دارند بهتر است نگاهی به آمارهای جذاب زیر بیندازید:

بیشتر بخوانید:  5 دلیل اهمیت بازاریابی دیجیتال

 

 

مزایای استفاده از رسانه های اجتماعی در کمپین های بازاریابی چیست؟

استفاده از رسانه های اجتماعی برای تبلیغ محصولات و خدمات آنلاین یا آفلاین مزایای زیادی دارد:

  • این گزینه روش آسانی برای توسعه و انتشار کلمات است: اگر پایه طرفداران بزرگی دارید می توانید پست های خود را در اینستاگرام ، توییتر و فیس بوک منتشر کنید و پیام خود را فورا به دست هزاران نفر از کاربران برسانید.  در حقیقت رسانه های اجتمعی سریع ترین روش برای  اعلان محصولات و خدمات یا ارائه پیام است.
  • برای سئوی سایت شما خوب است: نشانه ها و علائم زیادی وجود دارد که نشان می دهد سیگنال های اجتماعی توسط گوگل و بینگ برای رتبه بندی سایت مورد استفاده قرار می گیرد.
  • یک ترند است: رسانه های اجتماعی ترندی است که نمی توانید آن را نادیده بگیرید به خصوص اگر می خواهید به مشتریان خود دست یابید و خود را با آخرین دستاوردهای بازاریابی همگام سازید.
  • رسانه اجتماعی یک روش اسان برای برقرای ارتباط با مشتریان و یافتن مواردی است که آن ها می خواهند. به کمک رسانه های اجتماعی مشتریان شما می توانند  با رای دادن، به اشتراک گذاشتن پست ها یا لایک کردن آن ها، تمایل و علاقه خود به محصولات یا خدماتتان را نشان دهند. به عنوان یک بازاریاب می توانید این آمارها را تجزیه و تحلیل کنید و با مشتریان خود صحبت نمایید. در این شرایط قادر خواهید بود محتوای بهتری در اختیارشان قرار دهید.

بازاریابی دیجیتال در برابر رسانه های اجتماعی:

خوب بعد از مطالعه تعاریف بالا حتما می دانید که رسانه اجتماعی جزو بزرگی از بازاریابی اینترنتی است که این گزینه هم بخشی از بازاریابی دیجیتال می باشد.  اگر این دو گزینه را کنار هم قرار دهیم و با هم مقایسه کنیم به موارد زیر خواهیم رسید:

  • بازاریابی دیجیتال فراتر از اینترنت است و تلاش می کند در دنیای آفلاین نیز به کمک دیجیتال به افراد دست یابد. این در حالیست که رسانه اجتماعی محدود به مرزهای اینترنتی است.
  • یک کمپین بازاریابی دیجیتال ممکن است در برگیرنده یک یا دو جزء باشد اما استراتژی رسانه اجتماعی ممکن است یک یا چند پلتفرم اجتماعی را مدنظر قرار دهد.
  • رسانه اجتماعی با استراتژی محتوا مرتبط است. به عنوان مثال شما محتوا را تولید می کنید از رسانه اجتماعی برای تبلیغ آن بهره می برید. این در حالیست که بازاریابی دیجیتال می تواند کلا بر روی بنرها برای تبلیغ یک محصول یا خدمات تمرکز نماید
بیشتر بخوانید:  راز نوشتن پست‌های لینکداینی که به اقدام منجر می‌شوند

کدام یک از روش ها برای شما مهم تر است؟ بازاریابی دیجیتال یا رسانه اجتماعی:

 این موضوع به نوع برند، محصولات یا خدماتی که می خواهید تبلیغ کنید بستگی دارد.  مواردی وجود دارد که در آن استفاده از بازاریابی دیجیتال برای ایجاد آگاهی از برند روش بهتری از کاربرد رسانه های اجتماعی است.

رسانه اجتماعی یکی از گزینه های اصلی برای تبلیغ هر محصول، برند یا خدماتی است که مخاطب گسترده ای دارند. به عنوان مثال اگر در حال فروش نرم افزاری هستید، رسانه اجتماعی می تواند به شما کمک کند مخاطب جدیدی بیابید، مشتریان فعلی را آموزش دهید و آن ها را در مورد  به روزرسانی های جدید آگاه سازید. از سوی دیگر اگر در حال فروش ابزارهای سفارشی سازی شده برای افراد هستید می توانید از رسانه اجتماعی به عنوان منبعی برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد محصولات استفاده کنید اما نقطه فروش اصلی شما تبلیغات بیلبوردی بر روی نواحی شهری یا تبلیغات رادیویی خواهد بود.

بازاریابی در رسانه های اجتماعی چیست؟

 بازاریابی در رسانه های اجتماعی فرآیند تبلیغ محصول یا خدمات از طریق کانال های اجتماعی متعدد است. به طور کلی دو روش برای اجرای کمپین های بازاریابی رسانه های اجتماعی وجود دارد. اولین روش رایگان است و به کمک ایجاد فالورها، طرفداران و ارتباط های مختلف بر اساس تولید محتوای مفید، اجرای مسابقه و تعامل با مخاطبان اجرا می شود. روش دوم از طریق  تبلیغات پولی است. شما می توانید از تبلیغات پولی فیس بوک، ادوردز، توییتر برای تبلیغات محصولات و خدمات خود استفاده کنید.

ایا کمپین های رسانه های اجتماعی موفقیت آمیز هستند؟

برخی از افراد بر این باورند که ترافیک حاصل از رسانه اجتماعی به مشتری تبدیل نمی شود اما آمار و ارقام های موجود چیز دیگری را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید:  نظر کابران در رابطه با اسکرول کردن چیست؟

 

 کدام یک از  کانال های تبلیغاتی بیشترین نرخ تبدیل را دارند؟

 موفقیت یا شکست هر کمپینی، به فاکتورهای مختلفی همچون تجربه مشاور بازاریابی دیجیتال بستگی دارد.

 یک کمپین بازاریابی دیجیتال معمولا دربرگیرنده چه چیزهایی است؟

با اینکه کمپین های بازاریابی دیجیتال معمولا در برگیرنده اجزای مختلفی است اما این کمپین ها به طور معمولا حاوی ایتم هایی از خانواده بازاریابی اینترنتی هستند.  معمولا کمپین های تبلیغاتی در برگیرنده موارد زیر خواهند بود:

  • بازاریابی موتورهای جستجو: چه از طریق استراتژی محتوا و سئو یا از طریق تبلیغات پولی جستجو
  • تبلیغات در رسانه های اجتماعی: تبلیغات پولی بر روی فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس یا پینترست
  • تبلیغ در بازار موبایل: توسعه اپلیکیشن های بومی  و ثبت آن در گوگل پلی و اپل استور
  • بازاریابی ایمیلی: تبلیغ محصول یا خدمات از طریق کمپین های بازاریابی

 نتیجه گیری:

 شما باید تفاوت بین بازاریابی های مختلف را بدانید تا بتوانید مناسب ترین ابزار را برای کمپین های خود انتخاب کنید. بازاریابی دیجیتال اینده بازاریابی است و به تدریج بیشترین سهم را در دنیای آنلاین و آفلاین به دست خواهد آورد. از سوی دیگر رسانه های اجتماعی روش جدیدی برای برقرای ارتباط با افراد است. این گزینه بخشی از بازاریابی دیجیتال محسوب می شود و می تواند روش یافتن مشتریان جدید و تبلیغ محصولات را تغییر دهد.

 

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.