نسخه آزمایشی!

آیا تاریخ انقضای طراحی لوگو استاتیک رسیده است؟

فهرست مطالب

تغییراتی در دنیای لوگوها رخ داده است. لوگوی استاتیک واحد نمی‌تواند برای نشان دادن برند شما کافی باشد. برای اینکار به مجموعه‌ای از لوگوها نیاز دارید تا بتواند تمامی نیازهای برندتان را برآورده سازد. این ایده چندی است که در میان طراحان و گرافیست ها و حتی مدیران ظهور کرده است. کافیست به انواع مختلف سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی و حتی فاویکون‌های ریز در مرورگرهای وب فکر کنید.  در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

 نکته شروع: وکتورهای سنتی

فرآیند شروع برای طراحی لوگو تغییر نکرده است. هر برندی به لوگوی وکتوری با نسخه‌های تک رنگ و رنگ کامل نیاز دارد. این موضوع اساس و بنیان هویت برند شماست و نسخه‌های متعدد  لوگو باید بر این پایه و اساس طراحی شود. لوگوی وکتوری سنتی مقیاس پذیر است و می‌توان آن را در تمامی اپلیکیشن‌ها همچون چاپ و رسانه‌های آنلاین مورد استفاده قرار داد.

نسخه‌های تک رنگ و رنگی نمونه‌ای از فرمت وکتوری هستند و می‌توان این‌ها را به روش‌های مختلف به کار برد.  اما در سال‌های اخیر این موضوع کمی تغییر کرده است. بسته به شکل لوگو،  ممکن است به نسخه جداگانه‌ای از آن برای رسانه‌های اجتماعی نیاز داشته باشید. بیشتر رسانه‌های اجتماعی در حال حاضر از  تصویر دایره‌ای پروفایل  استفاده می‌کنند. این موضوع ممکن است باعث ایجاد برش‌های غیر طبیعی در لوگوی شما شود. پس هنگامی که می‌خواهید لوگوی خود را طراحی کنید به سایت‌های مختلف و اندازه های صفحه نمایش دستگاه‌های موجود هم فکر کنید.

اندازه‌های مختلف لوگو برای واکنشگرا بودن:

یکی از بزرگترین تغییرات برای طراحی لوگو، واکنشگرا بودن است. اندازه یکسان لوگو ممکن است در هر دستگاهی کار نکند. در بیشتر موارد، طراحان لوگوی اصلی (اندازه کامل)، لوگوی ثانویه (اغلب برای پروفایل رسانه‌های اجتماعی و آیکون اپلیکیشن‌ها) و نیز لوگوی ریز(آیکون‌های کوچک و Favicon) طراحی می‌کنند. اینکه نسخه‌های لوگو به هم شبیه باشد یا خیر به شکل لوگو، خوانایی متن یا تصویر به کار رفته در لوگو و هویت برند بستگی خواهد داشت. همه گزینه‌ها باید برای یک برند قابل شناسایی باشند.  نتیجه چنین فرایندی، لوگویی پویاتر است.

بیشتر بخوانید:  10 نکته مهم در مورد طراحی و بازاریابی با کاتالوگ [بخش دوم]

لوگوی پویا، طراحی انعطاف پذیری دارد و به شما اجازه می‌دهد ترکیب‌های مختلفی از عناصر را ارائه کنید.  لوگوی پویا ممکن است رنگ یا شکل را بر اساس بافت تغییر دهند اما چالش اصلی این است که آیا وجود گزینه‌ها و انواع مختلفی از لوگو می‌تواند کاربر را سردرگم کند؟ آیا کاربر در این شرایط قادر است برند را شناسایی نماید؟ با اینکه وجود پویایی در لوگو خوب است اما بهتر است تغییرات بیش از حد نباشد و طراحی پایه حفظ گردد.

نسخه‌های انیمیشنی لوگو:

عناصر انیمیشنی در طراحی سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد تقریبا تمامی پروژه‌های سایت نسخه‌های انیمیشنی را در خود دارند. این موضوع در طراحی لوگوهای خاص  نیز دیده می‌شود.  فیس‌بوک به کاربران خود اجازه داده است از تصاویر انیمیشنی در پروفایل خود استفاده کنند. در بیشتر موارد، لوگوی اصلی عنصر متحرک کوچکی در خود دارد. حرکت در طراحی می‌تواند کاربران را تحت تاثیر خود قرار دهد. بیشتر این عناصر طراحی از فایل gif  انیمیشنی  ایجاد شده‌اند یا به کمک CSS و SVG ساخته شده‌اند. این موارد به کاربر کمک می‌کنند برند را به خاطر بسپارند و بافت و شخصیت بیشتری به طراحی می‌افزایند.

 چگونه می‌توان تمامی این لوگوها را با هم همگام ساخت؟

 خوب همانطور که می‌بینید  انواع مختلفی از لوگوها را می‌توان تهیه کرد. حالا سوال اینجاست که این گزینه‌های مختلف را چگونه می‌توان با هم هماهنگ کرد؟

چگونه می‌توان متوجه شد که چه چیزی باید طراحی شود و از کار کردن این طراحی با برند اطمینان حاصل گردد؟

اینجا دقیقا همان جایی است که مفهوم جدید در سیستم طراحی لوگو خلاقانه به میان می‌آید. اوان براون موضوع خوبی در این باره انتخاب کرده و مقاله‌ای در مورد آن نوشته است:

بیشتر بخوانید:  مکان و زمان اشتباه در تبلیغات

 برخی از  موارد اصلی که در این مقاله برجسته شده است را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • سیستم لوگو یک چارچوب زمینه‌ای برای کمک به شکل‌گیری انواع مختلفی از لوگوست. این چارچوب عنصر کلیدی است که در سیستم لوگو مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما برای نشان دادن لوگو و مرتبط کردن آن به برند به یک عنصر پایه نیاز دارید.
  • · سیستم لوگو نیمه پویاست. این موضوع بدین معنی است که انواع مختلفی از لوگو می‌توانند متفاوت باشند اما به اندازه کافی شبیه هم هستند که همیشه از لحاظ بصری به هم مرتبط شوند و برند را نشان دهند.
  • · سیستم لوگو باید پایدار و ثابت باشد تا بتواند به موفقیتی دست پیدا کند.
  • سیستم لوگو می‌تواند در برگیرنده سری‌های مختلفی از  لوگوهای مختلف در شکل‌های مختلف باشد یا سبک تجمعی داشته باشد که در آن تفاوت اندکی در شکل وجود دارد.
  • سیستم لوگوی مستحکم شخصیت شرکت را منعکس می‌کند و در عین حال به اندازه کافی انعطاف پذیر است و با اپلیکیشن‌های مختلف می‌تواند سازگار باشد.

بله لوگوی استاتیک به پایان راه خود رسیده است:

روزهای استفاده از لوگوی استاتیک پایان یافته است. برای مدیریت برند خود در دنیای امروزی و در سرتاسر کانال‌های مختلف به یک سیستم لوگو نیاز خواهید داشت. برای تکمیل پکیج برندینگ خود ممکن است به افراد مختلفی نیاز داشته باشید. یک طراح برای مدیریت لوگو و یک انیماتور برای مدیریت بخش‌های متحرک آن.

نکته کلیدی ایجاد راهنمای سبک برای استفاده در هر نوع از لوگویی است. سعی کنید نسخه‌های متعدد لوگو را مشخص کنید و آن‌ها را با برند و هویت آن همگام سازید.

بیشتر بخوانید:  برند بوک (BRAND BOOK) یا کتابچه برند چیست؟

 نتیجه‌گیری:

با اینکه لوگوی استاتیک به پایان راه خود رسیده است اما شما هنوز هم برای نشان دادن هویت برند خود به لوگوی قوی و مستحکمی نیاز دارید. یک لوگو عنصر بصری است که بیشتر کاربران آن را بلافاصله به برند شما نسبت می‌دهند. برای اینکه مطمئن شوید لوگوی پویا و حتی سیستم لوگوی کامل‌تان حس یکسانی را منتقل می‌کنند، سعی کنید تمامی بخش‌ها را به صورت منسجم تهیه نمایید.

طراحی لوگو وکتوری در این ماه و ایجاد لوگوی انیمیشنی در ماه بعد می‌تواند نتایج ناخواسته‌ای را در طراحی کلی ایجاد کند. ما در آژانس تبلیغات کروشه یک رویکرد خاص را اتخاذ کرده ایم. اگر در حال اضافه کردن انواع مختلف لوگو به مارک برند خود هستید سعی کنید یکپارچگی لوگوی اصلی را در نسخه‌های جدید حفظ نمایید. عنصر کلیدی که کاربر به کمک آن برند را تشخیص می‌دهد چیست؟  مطمئن شوید که این عنصر در تمامی نسخه‌های لوگو موجود است.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

1d3368631835406d8a82be332dc49ee5_L
بزرگی گفته شما می‌توانید در هر حوزه‌ای که کار می‌کنید برایش ایده‌های الهام‌بخش پیدا کنید. بله این حرف کاملا درست است و من هم با آن موافقم اما مشکل اینجاست که در برخی از حوزه‌های تخصصی همچون نوشتن یا طراحی...
3cfd4ff673c93395fd580159a9616109_L
طراحی گرافیک یکی از مشاغل جذابی است که افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. اما در این میان برخی از طراحان هستند که فکر می کنند انتخاب های ضعیفشان در حوزه طراحی هرگز دیده نمی شود و...
6ce8174e82984e94a7a98889b7c17e32_L
شما چطور می‌توانید به صورت بصری از رقبای خود متمایزشوید؟ چگونه یک هویت برند را توسعه می‌دهید که یک داستان منسجم را بدون گفتن یک کلمه به مخاطبین شما منتقل کند؟ چرا هویت بصری برند مهم است؟ برای درک درست...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.