نسخه آزمایشی!

نکاتی برای سازماندهی بهتر جلسات طوفان فکری – ۰۳

فهرست مطالب

[ بخش آخر ] ——-  بخش دوم  ——– بخش اول

۴.اشتراک گذاری، توسعه و نقد:

اشتراک گذاری:
زمانی که ایده های فردی تولید شد، از همه افراد بخواهید ایده های خود را یکی یکی بخوانند. در ابتدا به هر یک از افراد اجازه دهید ایده های خود را بدون بحث و انتقاد بیان کنند. بعد از اینکه همه ایده های موجود در جلسه خوانده شد، ایده را روی دیوار بگذارید. شما می توانید ایده ها را به صورت دیجیتال و به شکل نمودار یا نقشه ذهنی مستند کنید. این گزینه به شما اجازه می دهد با ایده های موجود از راه دور نیز کار کنید. اگر ایده های مشابهی وجود داشت، شما می توانید آنها را با هم ترکیب کنید اما تا زمانی که تمامی ایده ها خوانده نشده است ، بر روی گروه بندی مفاهیم تمرکز نکنید. اینکار به شما اجازه می دهد تمامی ایده های موجود را به تیم عرضه کنید و سپس بر روی آنها بحث نمایید.

توسعه:
زمانی که تمامی ایده ها به اشتراک گذاشته شد، بحث در مورد ایده ها را آغاز کنیدو به جای انتقاد کردن، آنها را روشن تر نمایید و مفاهیم موجود را توسعه دهید. روش هایی وجود دارد که با استفاده از آن می توانید این فرآیند را تسهیل نمایید:
• در مورد چگونگی جایگزین کردن، ترکیب نمودن، سازگار کردن، اصلاح نمودن، استفاده از ایده ها در مکان دیگر ، حذف یا معکوس کردن ایده ها بحث کنید تا ایده های اصلی را دوباره بسازید و از آنها ایده های جدیدی به دست آورید.
•تشریح ایده: ایده ای را انتخاب کنید و ببینید آیا می توانید بخشی از آن را حذف کنید یا در قسمت هایی از آن تغییر/ بهبود حاصل نمایید. در مورد تمامی بخش های ایده فکر کنید.
•از خود بپرسید چرا : اگر هر نوع فرضیه ای در مورد مشکل اصلی یا ایده تولید شده، به وجود آمد چند بار از خود بپرسید چرا این مشکل وجود دارد و چگونه می توان آن را با ایده های موجود حل کرد.
نقد :
اگرچه برخی از افراد معتقدند جلسات طوفان فکری نباید شامل نقد باشد اما این کار برای تولید ایده طبیعی است و باید انجام گیرد. زمانی که تمامی ایده های موجود بر روی دیوار قرار گرفتند، شروع به نقد کردن آنها کنید. بدون تسهیل مناسب، این فرآیند به درستی پیش نخواهد رفت. باید گفتگوهای موجود را سازماندهی کنید تا هر ایده به درستی در نظر گرفته شود و گروه نیز بتواند ایده های خود را اضافه نماید. تکنیک های متعددی را می توان برای مدیریت این فرآیند مورد استفاده قرار داد:
•تکنیک شش کلاه تفکر: هر کدام از ایده ها را از دیدگاه های متفاوت مورد بحث قرار دهید: فقط حقایق(کلاه سفید)، جنبه های مثبت( کلاه زرد)، مشکلات یا جنبه های منفی( کلاه سیاه)، واکنش های احساسی( کلاه قرمز) و سایر روش های جایگزین در مورد ایده اولیه ( کلاه سبز). این فرایند را تسهیل کنید تا زمان زیادی بر روی آن صرف نکنید.
•تکنیک راند رابین: به هر کدام از اعضای گروه اجازه دهید بازخورد خود را در مورد ایده بیان کنند. اینکار را به صورت نوبتی انجام دهید تا همه افراد فرصت شرکت در بحث را داشته باشند.

بیشتر بخوانید:  برای طراحی یک راهنمای برند چه مسیری را باید طی کنیم؟

۵.دسته بندی و سنتز:
بعد از اینکه در مورد ایده های موجود بحث کردید و هر کدام را ارزیابی نمودید، آنها را در دسته بندی های مناسب قرار دهید. سعی کنید تم هایی را شناسایی کنید که مفاهیم مختلف و متعدد را به هم مرتبط می کند. شما ممکن است متوجه شوید که سطح متعددی از گروه های مختلف را دارید. در این زمان، اگر همه اعضای گروه موافق باشند، ممکن است بخواهید ایده ها را حذف کنید .بعد از اینکه تمامی گروه بندی ها را مشخص کردید، می توانید در مورد خوب بودن ایده های تولید شده و دسته بندی های هر کدام بحث کنید. این مرحله برای اطمینان حاصل کردن از اینکه به درستی پیش می روید و ایده مناسبی تولید کرده اید بسیار ضروری است. برای هر کدام از شرکت کنندگان معیارهای ارزیابی فراهم کنید تا به آنها کمک کند خوب بودن ایده را بر اساس اهداف کلی تشخیص دهند. به اعضای گروه اجازه دهید به تمامی ایده ها و دسته بندی های موجود نمره بدهند. این کار را می توان با چند روش انجام داد:
•ماتریس امتیاز دهی: به هر کدام از ایده ها نمره ای از ۱ تا ۵ بدهید.
•رای دهی نقطه ای: از شرکت کنندگان بخواهید ایده ای که بالاترین اولویت را دارد یا با معیارهای موجود سازگار است را انتخاب کنند و به هر کدام از آنها با استفاده از نقطه امتیاز بدهند.
بعد از اینکه دسته بندی ها و ایده های موجود سنتز شدند، می توانید آن را با تیم خود به اشتراک بگذارید و تاثیر آن را به طور کلی بسنجید. این روش سازماندهی جلسات طوفان فکری به زمان و تلاش بیشتری نسبت به روش های غیر رسمی نیاز دارد تا بتواند ایده های بهتری تولید نماید. با اینحال، با دنبال کردن روشهایی با سازمان دهی بهتر، امکان تولید ایده های بیشتر و نتایج با کیفیت تر افزایش خواهد یافت. روش دقیقی که دنبال می کنید ممکن است بر اساس نیازهای تیم شما اصلاح شده باشد.

بیشتر بخوانید:  فروش و مذاكره اسلايسي - بخش آخر

 

منبع

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

1d3368631835406d8a82be332dc49ee5_L
بزرگی گفته شما می‌توانید در هر حوزه‌ای که کار می‌کنید برایش ایده‌های الهام‌بخش پیدا کنید. بله این حرف کاملا درست است و من هم با آن موافقم اما مشکل اینجاست که در برخی از حوزه‌های تخصصی همچون نوشتن یا طراحی...
3cfd4ff673c93395fd580159a9616109_L
طراحی گرافیک یکی از مشاغل جذابی است که افراد زیادی را به سمت خود جذب می کند. اما در این میان برخی از طراحان هستند که فکر می کنند انتخاب های ضعیفشان در حوزه طراحی هرگز دیده نمی شود و...
6ce8174e82984e94a7a98889b7c17e32_L
شما چطور می‌توانید به صورت بصری از رقبای خود متمایزشوید؟ چگونه یک هویت برند را توسعه می‌دهید که یک داستان منسجم را بدون گفتن یک کلمه به مخاطبین شما منتقل کند؟ چرا هویت بصری برند مهم است؟ برای درک درست...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.