نسخه آزمایشی!

چک لیست رسانه های اجتماعی (راهنمای جامع برای برنامه‌ریزی‌های روزانه، هفتگی و ماهانه)

فهرست مطالب

برنامه‌ریزی و مدیریت کردن شبکه‌های اجتماعی می‌تواند خسته‌کننده و پر از استرس باشد؛ مخصوصاً وقتی که کارهای زیادی برای تولید محتوا، بازاریابی دیجیتال و جذب مشتری داشته باشید. گاهی حجم برنامه‌ریزی برای شبکه‌های اجتماعی آن‌قدر زیاد می‌شود که وقتی به خودتان می‌آیید، می‌بینید ساعت‌هاست که بی‌وقفه در حال فعالیت هستید. در نتیجه، ممکن است فرط خستگی و بی‌حوصلگی، خیلی از جنبه‌های ضروری شبکه‌های اجتماعی برند یا کسب‌وکارتان را کلاً نادیده بگیرید و از همین نقطه ضرر کنید. چاره کار برای برنامه‌ریزی و مدیریت این شبکه‌ها، راهکاری با عنوان چک لیست رسانه های اجتماعی است که موضوع این مقاله را در کروشه تشکیل می‌دهد.

شما با استفاده از یک چک‌لیست مخصوص شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به‌راحتی فعالیت‌های روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی ۳ ماهه (فصلی) خود را مدیریت کنید. این کار باعث می‌شود شما و اعضای تیم‌تان طبق اولویت کاری حرکت کنید و به نتایج موفقیت‌آمیزی در مورد جذب مشتری، ارتقای کیفیت محتوا و بازاریابی مفید برسید. چه یکی از صاحبان کسب‌وکارهای کوچک یا بزرگ هستید و چه برای شناخته شدن بیشتر در شبکه‌های اجتماعی در تلاشید، داشتن یک چک‌لیست می‌تواند برایتان معجزه کند. در این مقاله به نکات مهمی اشاره خواهیم کرد که حضورتان را در شبکه‌های اجتماعی تا سالیان سال ادامه‌دار می‌کنند و از شما و کسب‌وکارتان یک موجود موفق می‌سازند.

 

چک لیست رسانه های اجتماعی: بهترین دوست بازاریابی دیجیتال

تیم‌های بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)، برای انجام کارهایشان از یک چک‌لیست استفاده می‌کنند. این چک‌لیست، همه کارهایی که باید انجام شوند را طبق اولویت و وظایف مختلف دسته‌بندی می‌کنند. با این روش، انگار یک اتاق شلوغ و پُر از خرت‌وپرت را در عرض چند ثانیه و یا یک وِرد جادویی مرتب کرده‌اید!

برای درک بهتر کاربرد چک لیست رسانه های اجتماعی، دنیای بازاریابی دیجیتال و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را مثل یک ضیافت شاهانه و مجلل در نظر بگیرید که شامل انواع دسرها، غذاها و پیش‌غذاها می‌شود. به‌نظر شما آیا می‌توان همه این خوردنی‌ها را در یک بشقاب جا داد؟ مطمئناً نه! کاری که چک‌لیست انجام می‌دهد، قرار دادن همه این غذاها به‌ترتیب اولویت و ترتیب روی یک میز بزرگ است که دسترسی به هر کدام آسان باشد.

چک‌لیست شبکه‌های اجتماعی، به شما کمک می‌کند تا همه کارهای یک صفحه یا یک پست در اینستاگرام، توییتر، لینکدین، تلگرام یا هر رسانه دیگری را انجام دهید و سپس به‌سراغ هدف دیگر بروید. این راهکار باعث می‌شود تا همه استراتژی‌های برنامه‌ریزی‌شده یک‌به‌یک پیگیری و انجام شوند. چک لیست رسانه های اجتماعی که در ادامه به آن می‌پردازیم، طبق ساختار وظایف و اجرای کمپین‌های بازاریابی تعریف شده است و به‌صورت اختصاصی برای همین کار در اختیارتان قرار می‌گیرد. به‌همین دلیل است که چک‌لیست شبکه‌های اجتماعی را بهترین دوست رسانه های تبلیغاتی معرفی کرده‌ایم.

 

۵ دلیل برای اینکه باید از چک‌لیست استفاده کنید

چند دلیل خیلی مهم وجود دارند که نشان می‌دهند هر تیم بازاریابی باید یک چک لیست رسانه های اجتماعی برای خودش داشته باشد:

۱.چک‌لیست شبکه‌های اجتماعی مثل یک ضمانت بی‌چون‌وچرا است و تضمین می‌کند که هیچ برنامه‌ریزی خاصی در طول روز، هفته یا ماه از دست نخواهد رفت.

۲.چک‌لیست به شما کمک می‌کند تا همیشه به‌صورت سازمان‌دهی‌شده حرکت کنید و همه وظایفتان را برای رسیدن به اهداف تجاری ۳ ماهه در اولویت قرار دهید.

۳.چک‌لیست این امکان را می‌دهد تا با وظایف روزانه و هفتگی خود سازگار شوید. به‌عبارت ساده‌تر با چک‌لیست شبکه‌های اجتماعی می‌توان یک گردشکار ثابت تهیه و طبق آن به همه برنامه‌های محتوایی و بازاریابی رسیدگی کرد.

بیشتر بخوانید:  استراتژی بازاریابی دیجیتال برای سال 2018 چیست؟

۴.این راهکار کمک می‌کند تا وظایف در ابتدا طبق اولویت دسته‌بندی شوند و در ادامه به مرحله اجرا برسند.

۵.یک چک لیست رسانه های اجتماعی، این فرصت را به‌وجود می‌آورد که وظایف اساسی تیم بازاریابی دیجیتال تعیین شوند و مطمئن شوید که این تیم واقعاً در حال کار کردن است.

 

راهنمای چک لیست رسانه های اجتماعی روزانه

برای اینکه رسیدگی به وظایف و برنامه‌ریزی‌ها آسان شود، چک‌لیست‌ها به وظایف روزانه، هفتگی و ماهانه تقسیم می‌شوند. شما می‌توانید این چک‌لیست‌ها را طبق اولویت کاری و اهداف تجاری خودتان تغییر دهید و ویرایش کنید. برای شروع، جالب است بدانید که یک تیم بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، همیشه در طول روز چند کار کوچک دارد که باید آن‌ها را طبق اولویت بررسی کند و آن‌ها را انجام دهد.

بخشی از مهم‌ترین وظایف روزانه تیم بازاریابی دیجیتال در قالب چک‌لیست:

۱.به همه پیام‌های دایرکت (Direct message) در شبکه اجتماعی مورد نظر پاسخ دهید.

۲.همه منشن‌ها (mention) را بررسی کنید، بخوانید و به آن‌ها واکنش مناسب نشان دهید.

۳.همه کامنت‌ها، نظرات و واکنش‌ها به پست‌ها را بررسی کنی.

۴.برای پستی که قرار است در روز بعد بگذارید، برنامه‌ریزی کنید.

۵.پروفایل‌های برند یا کسب‌وکاری که برای آن کار می‌کنید را در رسانه‌های اجتماعی به‌صورت روزانه بررسی کنید.

۶.حداقل با یک اینفلوئنسر (influencer) مهم ارتباط برقرار کنید.

۷.به سؤالاتی که در مورد برند، کسب‌وکار، محصول یا خدماتتان پرسیده می‌شود، پاسخ دهید.

 

راهنمای چک لیست رسانه های اجتماعی هفتگی

چک‌لیست‌های هفتگی هم جزئی از برنامه‌ریزی‌های مهم بازاریابی فردی و تیم‌های بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند. این نوع چک‌لیست‌ها به اعضای تیم بازاریابی کمک می‌کنند تا با همدیگر هماهنگ باشند و وظایفشان را طبق هماهنگی تنظیم کنند.

بخشی از موارد مهمی که باید در چک‌لیست هفتگی شبکه‌های اجتماعی در نظر گرفته شوند:

۱.بررسی آمار هفتگی پروفایل‌های برند یا کسب‌وکار در همه رسانه‌های اجتماعی

۲.برقراری ارتباط با پیج‌های تأثیرگذار در صنعت یا حوزه فعالیت کاری

۳.بررسی اهداف هفتگی تیم بازاریابی دیجیتال

۴.برگزاری یک جلسه طوفان فکری (برای تولید ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید)

۵.شرکت در یک رویداد، وبینار یا جلسه مجازی

۶.بررسی و آپدیت کردن تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

 

راهنمای چک لیست رسانه های اجتماعی ماهانه

چک‌لیست‌های ماهانه، اهمیت بیشتری نسبت به چک‌لیست‌های روزانه و هفتگی دارند. چرا که در واقع، یک ارزیابی کلی از اقدامات ۳۰ روزه تیم بازاریابی دیجیتال و اهداف تجاری مدیر یک کسب‌وکار است. به همین دلیل، در ادامه به نکات مهمی که در یک چک لیست رسانه های اجتماعی ماهانه وجود دارند اشاره می‌کنیم:

۱.یک بررسی کلی از پروفایل برند یا کسب‌وکار در همه شبکه‌های اجتماعی که در آن عضویت دارد، انجام دهید.

۲.اهداف ماهانه مدیر کسب‌وکار و تیم بازاریابی را برای ماه بعدی تنظیم کنید.

۳.برای ماه آینده برنامه‌ریزی کنید.

۴.برای کمپین یا کمپین‌های تبلیغاتی این ماه در رسانه‌های اجتماعی برنامه‌ریزی کنید.

همچنین، در هر ماه نیاز است که یک بررسی یا اصطلاحاً حسابرسی کلی در مورد فعالیت شبکه‌های اجتماعی داشته باشید. در هر حسابرسی کلی، چند نکته مهم در چک‌لیست وجود دارند که باید آن‌ها را با دقت بررسی کنید:

۱.به‌روزرسانی عکس پروفایل، تصویر کاور (برای فیس‌بوک، توییتر و لینکدین)، متن بیوگرافی و متن استاتوس (در واتس‌اپ و فیس‌بوک)

۲.بررسی آسان بودن آیدی شبکه اجتماعی برای جست‌وجوی سریع توسط کاربران

۳.بررسی تغییر در کاهش یا افزایش تعداد فالوئرها

۴.پیدا کردن سرنخ یا لید (Lead) برای رشد کسب‌وکار با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی

۵.بررسی نرخ یا میانگین تعامل کاربر با پیچ (Average engagement) و تعداد کلیک روی هر پست

بیشتر بخوانید:  گفتگوی جالب 3 نفره: بازاریاب، کارشناس فروش و روانشناس

وظایف ۴ گانه مدیریت شبکه‌های اجتماعی

قبل از تهیه یک چک لیست رسانه های اجتماعی، لازم است که بدانید وظایف یک مدیر یا ادمین در این شبکه‌ها چیست. این وظایف ۴ گانه که چک‌لیست شبکه‌های اجتماعی با توجه به آن‌ها تعریف می‌شود، عبارت‌اند از:

۱.اشتراک‌گذاری (sharing): برای رشد پیج و حفظ مخاطبان باید به‌صورت مرتب در رسانه‌های اجتماعی پُست گذاشته شود.

۲.تعامل (Engaging): برقراری ارتباط با مخاطبان از طریق نظرسنجی، پاسخ به کامنت‌ها و پیام‌ها نشان‌دهنده وفاداری و تعامل کاربران با کسب‌وکار یا برند است.

۳.نظارت (Monitoring): مهم است بدانید که برند یا کسب‌وکارتان در فضای آنلاین دقیقاً چگونه دیده می‌شود. بنابراین، باید روی نام تجاری یا برند، آیدی شبکه‌های اجتماعی و موضوعاتی که در مورد آن‌ها تولید محتوا می‌کنید، نظارت داشته باشید.

۴.بررسی و بهینه‌سازی (Reviewing & Optimizing): اگر عملکرد خود را در شبکه‌ها بررسی نکنید، چک لیست رسانه های اجتماعی هیچ فایده‌ای نخواهد داشت. بررسی و بهینه‌سازی نقاط ضعف، بخشی ضروری از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال هستند.

فراموش نکنید، اگر در بخش اشتراک‌گذاری ضعیف عمل کنید، تعامل کاربران با کسب‌وکارتان هم به‌شدت اُفت خواهد کرد. بدون داشتن مخاطب، هیچ‌چیز خاصی برای انجام دادن نخواهید داشت و این به‌معنای آن است که شما اطلاعات خیلی کمی در مورد حوزه کاری خود دارید. بنابراین، برای داشتن یک حضور مؤثر در فضای مجاری و مفید بودن چک لیست رسانه های اجتماعی باید در هر ۴ زمینه قوی ظاهر شوید.

 

انواع چک لیست رسانه های اجتماعی برای شبکه‌های محبوب

حالا که با مفهوم و نکات مربوط به چک‌لیست‌های روزانه، هفتگی و ماهانه آشنا شده‌اید، لازم است که با نکات چک‌لیست شبکه‌های اجتماعی محبوب هم آشنا شوید. به‌عبارت ساده‌تر، چک‌لیست اینستاگرام با چک‌لیست توییتر، لینکدین، ردیت، گوگل پلاس و غیره فرق دارد.

هر کدام از شبکه‌های اجتماعی محبوب که در آن عضو هستید، نکات ریز و خاص خودشان را دارند. به‌همین دلیل، هر کدام را به تفکیک مورد بررسی قرار داده‌ایم:

 

نکات چک‌لیست اینستاگرام (Instagram) و متا (Meta)

۱.ارسال یک پست یا استوری در طول روز

۲.استفاده از هشتگ مرتبط با حوزه فعالیت برند یا کسب‌وکار

۳.فالو کردن حداقل ۲ نفر در روز

۴.نوشتن کامنت زیر پست ۵ نفر از فالوئرها در روز

۵.لایک کردن ۲۰ تا ۳۰ پست فالوئرها در روز

۶.نوشتن کپشن و متن استوری مناسب، خلاقانه و هدایت‌کننده به سمت خرید محصول یا خدمات و ورود به وب‌سایت، کانال تلگرامی یا تماس (اصطلاحاً کال تو اکشن یا call to action)

۷.قرار دادن لوکیشن در هر پست اینستاگرامی

جهت یادآوری: شبکه اجتماعی متا، همان فیس‌بوک (Facebook) سابق است.

 

نکات چک لیست رسانه های اجتماعی برای گوگل پلاس (Google Plus)

۱.اضافه کردن ۵ نفر جدید به بخش Circle به‌صورت روزانه

۲.ارسال محتوای جدید و مرتبط با کسب‌وکار، حداقل ۲ بار در طول روز

۳.میزبانی یک جلسه یا وبینار از طریق Google Hangout با افراد فعال در حوزه فعالیتتان

۴.قرار دادن پست‌ها در حالت عمومی یا Public

۵.استفاده از هشتگ‌های مرتبط و طبقه‌بندی‌های مناسب

 

نکات چک‌لیست برای ردیت (Reddit)

۱.ایجاد گروه ساب ردیت (Sub Reddit) برای داشتن یک جامعه یا کامیونیتی (Community) اختصاصی

۲.ایجاد و انتشار یک thread در طول روز

۳.بررسی همه Threadهای جدید با استفاده از اعلان خودکار ایمیلی

۴.حضور در ۲ تا ۳ Thread غیرمرتباط با حوزه فعالیتتان

۵.انجام مصاحبه Ama در زمان‌های مناسب و برنامه‌ریزی‌شده

نکته: با استفاده از امکانات شبکه اجتماعی ردیت می‌توانید به‌صورت مستقیم با جامعه مخاطبان و مشتریانتان در ارتباط و تعامل باشید.

بیشتر بخوانید:  ترفندهای تبلیغاتی، خیال‌آفرینی (خطای حسی)

 

نکات چک لیست رسانه های اجتماعی برای ایکس (X)

۱.پست کردن توییت‌های کوتاه، خلاقانه، بامزه و در راستای تبلیغ محصول یا خدمات

۲.فالو کردن اینفلوئنسرها

۳.لایک کردن توییت‌های فالوئرها

۴.ری‌پست (repost) کردن مطالب جذاب و مرتبط با حوزه فعالیت

۵.ری‌پست کردن بعضی از مطالب خیلی جذاب یا ترند و غیرمرتبط با حوزه فعالیتتان

جهت یادآوری: شبکه اجتماعی ایکس، همان توییتر (twitter) سابق است.

 

نکات چک لیست رسانه های اجتماعی برای لینکدین (LinkedIn)

۱.برقراری ارتباط یا Connection با ۳ تا ۵ نفر جدید در طول هفته

۲.فالو کردن دست‌کم ۳ شرکت یا کمپانی جدید در طول هفته

۳.انتشار محتوای مرتبط با حوزه فعالیت و استفاده از هشتگ‌های مناسب

۴.درخواست از افراد تأثیرگذار لینکدین فارسی برای ری‌پست کردن محتواها

۵.کامل کردن رزومه کاری کسب‌وکار یا برند

معرفی کامل، مختصر و مفید برند یا کسب‌وکار

 

چک لیست رسانه های اجتماعی برای پینترست (Pintrest)

۱.ایجاد صفحه پین (Pin Page) حدید و مرتبط با فعالیت کسب‌وکار در طول هفته

۲.توییت یا پست کردن صفحه‌های پین جدید در فیس‌بوک، اینستاگرام و ایکس (توییتر)

۳.در نظر گرفتن ۱۵ تا ۲۰ دقیقه برای فعالیت روزانه و اضافه کردن تصاویر جدید در صفحه پین

۴.ترغیب فالوئرها برای پین کردن صفحه شما

۵.دنبال کردن دست‌کم ۳ تا ۵ نفر جدید در طول هفته

۶.استفاده از کلمات کلیدی و هشتگ‌های مناسب با فعالیت کسب‌وکارتان در صفحات پین، پین‌ها و کپشن

 

چک لیست رسانه های اجتماعی برای یوتیوب (youtube)

۱.برنامه‌ریزی برای انتشار محتواهای تصویری خود به‌صورت هفتگی و ماهانه

۲.استفاده از استراتژی بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ (Email marketing) برای جذب مخاطب

۳.درخواست از مخاطب برای سابسکرایب کردن یا عضویت (subscribe) و روشن کردن زنگوله نوتیفیکیشن

۴.پست یا استوری کردن ویدئوی جدید در اینستاگرام و فیس‌بوک

۵.همکاری با کانال‌های مرتبط با حوزه فعالیتتان

۶.کامنت گذاشتن و لایک کردن ویدئوهای دست‌کم ۵ تا ۷ نفر از یوتیوبرها و سابسکرایبرها در طول روز

۷.برگزاری لایو استریم (live stream) برای برقراری مستقیم ارتباط با مخاطبان در طول هفته یا ماه

۸.نوشتن کپشن مناسب با استفاده از هشتگ‌های مرتبط

۹.استفاده از کلمات کلیدی برای عنوان ویدئوها

 

ابزارها و اپلیکیشن‌های چک لیست شبکه‌های اجتماعی

برای آسان‌تر شدن اولویت‌بندی و نوشتن چک لیست، می‌توانید از اپلیکیشن‌های مخصوص این کار استفاده کنید. البته این اپلیکیشن‌ها فقط برای چک لیست رسانه های اجتماعی طراحی نشده‌اند و از آن‌ها می‌توان برای رشد فردی و برنامه‌ریزی شخصی هم استفاده کرد.

از جمله ابزارهای چک لیست:

۱.اپلیکیشن To-Do List – Schedule Planner

۲.اپلیکیشن Habit Tracker Planner HabitYou

۳.اپلیکیشن Tasks: to do list & tasks

۴.ابزار Google Tasks

۵.ابزار Microsoft To Do: Lists & Tasks

 

رشد منظم و اصولی با استفاده از چک لیست رسانه های اجتماعی

داشتن یک برنامه اصولی و اولویت‌بندی‌شده، بهترین دوست تیم‌های بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود. از بین راهکارهایی که در این مورد وجود دارند، چک لیست رسانه های اجتماعی کاربردی‌ترین راه‌حل است. در این مقاله از مجموعه تبلیغاتی کروشه، به مفهوم چک‌لیست، انواع آن و همچنین چک‌لیست‌های ویژه شبکه‌های اجتماعی مختلف اشاره کردیم. شما می‌توانید برای رشد برند یا کسب‌وکارتان در رسانه‌های اجتماعی معروف، از چک‌لیست‌های ویژه هر کدام به‌صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و حتی فصلی بهره‌مند شوید.

همچنین، کانون تبلیغاتی کروشه، برای کمک به رشد واقعی کسب‌وکارتان در زمینه‌های مختلف از جمله دیجیتال مارکتینگ، برندسازی یا برندینگ، برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی و حوزه‌های این‌چنینی آماده همکاری است. تجربه سال‌ها فعالیت موفق در زمینه مارکتینگ و برندسازی ما می‌تواند آینده‌ای درخشان را برای شما و کسب‌وکارتان رقم بزند.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.