نسخه آزمایشی!

۶ دلیل ضرورت داشتن استراتژی رسانه های اجتماعی

فهرست مطالب

چرا برای رسانه اجتماعی خود به استراتژی نیاز دارید؟

 قبل از اینکه به سوال بالا پاسخ دهیم باید به این سوال پاسخ دهیم که :

اصلا استراتژی رسانه اجتماعی چیست؟

 استراتژی رسانه اجتماعی نحوه سازماندهی که در این شبکه های اجتماعی برای رسیدن به اهداف ارتباطی مورد استفاده قرار خواهید داد و ابزارها و پلتفرم های حمایتی که باید از آن ها برای رسیدن به هدف استفاده کنید را تعریف می کند.

در سطوح ابتدایی، این استراتژی بیان نیت ها، بیان اهداف و اهداف قابل سنجش برای استفاده در رسانه های اجتماعی است و به شما کمک می کند به اهدافی که در سر دارید دست پیدا کنید.  به خاطر داشته باشید که رسانه های اجتماعی نمی تواند کارکرد جداگانه ای از سایر بخش ها داشته باشد بلکه باید به طور موازی با سایر کانال ها مورد استفاده قرار گیرد. 

اگر برنامه ریزی و استراتژی واضحی نداشته باشید چگونه می توانید فعالیت های خود را برای این برنامه ها اولویت بندی کنید؟

در ابتدا به استراتژی فکر کنید و سپس برنامه ریزی نمایید. حتی اگر شما در رسانه های اجتماعی حضور فعالی نداشته باشید سایر کسب وکارها همچون رقبا در این حوزه ها فعال هستند و بخش اعظمی از مشتریان را در اختیار می گیرند. اگر نتوانید درک درستی از این موقعیت داشته باشید قادر نخواهید به جمعیت هدف خود دست پیدا کنید و نمی توانید تاثیری بر رخدادهای موجود داشته باشید.

اگر نمی دانید چه بگویید چگونه می توانید شهرت و اعتبار برند خود را به صورت آنلاین مدیریت کنید؟

در این شرایط چگونه می توانید مطمئن شوید پیام کلیدی شما توسط افرادی که می خواهید با آن ها صحبت کنید شنیده می شود؟

 در این مقاله سعی می کنیم شش دلیل برای داشتن یک استراتژی و برنامه منظم برای رسانه های اجتماعی را با هم مرور کنیم.

رسانه های اجتماعی هنوز هم با سرعت باورنکردنی در حال رشد هستند:

آخرین مطالعات انجام شده بر روی کاربرد رسانه های اجتماعی نشان می دهد دو فاکتور کلیدی بر روی رسانه های اجتماعی اثر می گذارد. این دو فاکتور عبارت است از :

  • موبایل: افراد از طریق موبایل به اینترنت دسترسی پیدا می کنند. بین سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ این دسترسی تا ۶۰.۳ درصد افزایش یافته و به ۸۱۸.۴ میلیون نفر رسیده است.
  • · انطباق و اتخاذ کاربران کهنسال: بر روی پلتفرمی همچون توییتر از سال ۲۰۱۲ محدوده سنی ۵۵ الی ۶۴ سال رشد بسیار زیادی داشته و این رشد به ۷۹ درصد می رسد. جمعیت رو به رشدی که از فیس بوک و گوگل پلاس استفاده می کنند در محدوده سنی ۴۵ الی ۵۴ سال قرار دارند.

اتصال بهبود یافته موبایل به اینترنت باعث افزایش تمایل افراد به ارتباط در شبکه های اجتماعی شده است زیرا می توانند در هر موقعیتی از طریق گوشی های خود با سایر افراد ارتباط برقرار کنند.

تحقیقات انجام شده بر روی کاربرد رسانه های اجتماعی در ایالت متحده آمریکا دلیل اینکه افراد به صورت آنلاین در شبکه های اجتماعی حضور دارند را مورد بررسی قرار داده است. به خاطر اینکه افراد زمان زیادی را بر روی رسانه های اجتماعی صرف می کنند تولید و مصرف محتوا در این شبکه های اجتماعی بیشتر از قبل شده است.

ممکن است در این شرایط به این فکر کنید که رسانه های اجتماعی اشباع شده هستند و دیگر نیازی به حضور در آن ها نیست اما این طرز فکر کاملا اشتباه است. داشتن یک استراتژی هدفمند برای رسانه های اجتماعی به شما کمک خواهد کرد بر روی استفاده از پلتفرم های مرتبط برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه تمرکز کنید و از اشتباه کردن بپرهیزید.

بیشتر بخوانید:  کاربران در وب سایت مطالب را چگونه میخوانند؟

تصمیم گیری در مورد خرید تحت تاثیر شبکه های اجتماعی است:

 

 

اگر حوزه اولیه رسانه های اجتماعی بر روی ایجاد مخاطب و تعامل با او استوار بود در حال حاضر این حوزه بر روی تجارت و شخصی سازی استوار است. همه پلتفرم های بزرگ در راه حل های تبلیغاتی خود سرمایه گذاری می کنند تا بتوانند بازاریابان را قانع و امیدوار سازند.

این افراد می توانند از API های بهبود یافته استفاده کنند، هدف گیری هوشمندی داشته باشند؛ می توانند فهرست های ایمیلی را برای اجرای کمپین های خود آپلود کنند و کارهای دیگری را هم انجام دهند.

به عنوان مثال بازاریابان می توانند از طریق API های فیس بوک:

  • داده های مخاطبان خود را برای هدف گیری سفارشی مدیریت نمایند
  • · کمپین ها و تبلیغاتی را ایجاد کنند
  • · داشبورد سفارشی ایجاد کنند و آنالیتیکس را اجرا نمایند.
  • دارایی های کمپین همچون صفحات و اکانت ها را مدیریت نمایند.
  • · تحقیقات انجام شده نشان می دهد ۶۴ درصد از ۳۰۰۰ فردی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند از رسانه اجتماعی برای ایجاد انگیزه برای خرید استفاده می کردند. این موضوع نشان می دهد خرده فروشان باید پیشنهادات خود را بر روی رسانه های اجتماعی سفارشی سازی کنند و تبلیغ های سفارشی سازی شده ایجاد نمایند.

نزدیک نیمی از کاربران رسانه های اجتماعی در حال حاضر از این رسانه ها استفاده می کنند و در عین حال به دنبال خرید هستند. ۴۰ درصد از کاربران بر اساس چیزی که بر روی پلتفرم های اجتماعی می بینند به طور فعال به دنبال خرید می روند. در این شرایط نظرات سایر مشتریان و توصیه های آنان می تواند نقش مهمی در تصمیم گیری برای خرید داشته باشد. توصیه های موجود تاثیر بسیار زیادی بر روی خرید هدیه های مرتبط با تعطیلات عید دارد. به خاطر اهمیتی که رسانه های اجتماعی برای خرید دارد، شما باید برنامه و استراتژی مناسبی برای تعامل و درگیر کردن مشتریان خود داشته باشید و آن ها را ترغیب کنید در مورد شما و محصولاتتان صحبت کنند.

تفاوت های ظریفی بین نقش هر کدام از شبکه های اجتماعی در چرخه خرید وجود دارد. به عنوان مثال پینترست یک مکان عالی برای یافتن موارد الهام بخش و انگیزه دهنده است و به عنوان استوری برد بصری محصولات عالی عمل می کند. فیس بوک برای افرادی که به دنبال اشتراک محتوا و تبلیغ هستند مناسب است. بدون یک استراتژی واضح از کجا می توانید نقش هر کدام از این رسانه های اجتماعی را بشناسید و ببینید چه تاثیری بر روی چرخه مشتریان شما دارند؟ چگونه می توانید بفهمید فروش بالقوه ای را از دست داده اید یا اینکه چقدر فروش داشته اید؟

نبود استراتژی راه را برای رقبا باز می کند:

معمولا این روزها یافتن سازمانی بدون حضور در رسانه های اجتماعی دشوار است. شرکت های امروزی در حال توسعه استراتژی برای حضور در رسانه های اجتماعی هستند و اهداف این رسانه ها را با اهداف کسب وکار خود همتراز می کنند. بازاریابی که استراتژی خوبی دارد می تواند چارچوب خوبی برای برنامه ریزی، اولویت بندی، اجرا، سنجش و بهینه سازی داشته باشد. همه این موارد به کسب نتایج بهتر منجر می شود زیرا فعالیتی که انجام می شود دارای جهت گیری است. حتی اگر این جهت گیری نیاز به تکامل یا تغییر داشته باشد باز هم می توان از آن داده های واقعی به دست آورد.

بیشتر بخوانید:  اهمیت ردیابی حرکات چشم

اگر بدون داشتن یک استراتژی واضح و روشن بر روی رسانه های اجتماعی سرمایه گذاری کنید قادر نخواهید بود موفقیت یا عدم موفقیت خود را بسنجید. به عنوان مثال اگر برای فعال دیده شدن محتوایی را منتشر کنید از کجا می توانید بفهمید که این محتوا تاثیر مثبتی بر روی کسب وکارتان داشته است؟ اگر این محتوا باعث دور شدن افراد از برند شده باشد چطور؟ برخی از شرکت ها هستند که فعالیت زیادی در رسانه های اجتماعی دارند و در طول هفته بیش از ۱۰۰ مطلب منتشر می کنند. بررسی عمیق تر این فعالیت ها نشان می دهد برخی از این شرکت ها به درستی از هشتگ ها بهره نمی برند و هشتگ های به کار برده شده برای مخاطبین هدف مناسب نیست. چرا چنین اتفاقی روی می دهد؟

بیشتر چنین شرکت هایی برنامه یا دستورالعمل مناسب برای تیم بازاریابی خود ندارند و این افراد به خوبی نمی دانند چگونه و در چه زمانی باید مطلبی را ارسال کنند. به عنوان مثال برخی از شرکت ها هیچ تحقیقی بر روی هشتگ های مورد استفاده انجام نمی دهند.بذون وجود رویکرد سازمان یافته برای برقراری ارتباط و سنجش فعالیت های انجام شده تنها منابع و زمان خود را برای یک فعالیت غیر متمرکز هدر می دهید. در این میان رقبای باهوشی هستند که بر اساس اهداف واضح کار خود را جلو می برند و مشتریان را به همین روش به تعامل وا می دارند. در چنین شرایطی رقبا می توانند عملکرد خود را بسنجند و در صورت نیاز آن را بهبود ببخشند.

مشتریان شما در رسانه های اجتماعی فعال هستند:

موبایل، رسانه های اجتماعی و فناوری های زمینه ای دیگر با هم ترکیب شده اند تا محیطی را فراهم آورند که در آن افراد می توانند به اطلاعات دست یابند، اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند و از این اطلاعات بهره ببرند. بیشتر افراد به ندرت ایمیل ها یا وبلاگ ها را مطالعه می کنند. آن ها از فیس بوک برای بهره بردن از محتوای مورد نیاز استفاده می کنند. شما باید نقشی که رسانه های اجتماعی در برقراری ارتباط با مشتریان دارد را درک کنید. اگرچه این افراد درصدی از مشتریان کلی شما را تشکیل می دهند اما باز هم برخی از مشتریان برای کسب اطلاعات از رسانه های اجتماعی کمک می گیرند.

نمونه خوب در این زمینه افزایش استفاده از توییتر برای خدمات رسانی به مشتریان توسط برندهایی همچون BT است که این فضا را به عنوان منبعی برای کسب مشتری و ارائه راه حل برای مشکلات آنان می دانند. این موضوع بدین معنی نیست که سایر اشکال خدمات رسانی به مشتریان را نادیده بگیرید. این موضوع به این معنی است که چارچوب خدمات رسانی به مشتریان را در تعاملات اجتماعی به روز کنید.

بیشتر بخوانید:  ترفندهای تبلیغاتی، جاگذاری و جایگیری اشیا

به همین خاطر است که شما به استراتژی نیاز دارید. تصمیم گیری در مورد اینکه چگونه می توانید با مشتری ارتباط برقرار کنید تصمیم راحتی نیست و باید بر اساس تفکر استراتژیک انجام شود. رسانه های اجتماعی شما باید با سایر کانال های ارتباطی همگام شود تا بتواند نقش خود را به درستی ایفا نماید. اگر تیم بازاریابی در رسانه های اجتماعی بدون درک و داشتن برنامه استراتژیک شروع به فعالیت کنند، بهره وری و کارایی تان کاهش پیدا می کند.

در هر رسانه اجتماعی اینفلوئنسرهای کلیدی وجود دارد:

قدرتی که اینفلوئنسرها در اختیار کسب وکارتان قرار می دهند را نادیده نگیرید. برای سال ها خرده فروشان به خوبی می دانستند که نمره دهی مشتریان و نظرات آن ها می تواند نرخ تبدیل را از طریق قدرت اینفلوئنسرها افزایش دهد. باز خورد از مشتریان یکی از ابزارهای مهم برای جذب مشتریان دیگر است. تحسین از طرف متخصصان نیز می تواند قابلیت اعتماد برند را افزایش دهد.

 

به عنوان مثال در بازار بسیار تخصصی فناوری همچون کارهای بصری، نظرات متخصصان می تواند برای شما مفید باشد. در این میان رسانه های اجتماعی نیز دارای اینفلوئنسرهایی است که برخی از آن ها افراد مشهور و برخی ستاره های خودساخته ای هستند. خرده فروشان می توانند از قدرت این افراد برای تقویت پیام های بازاریابی خود استفاده کنند.

به عنوان مثال TopShop از این شرایط به نفع خود استفاده کرده است. اگر شما بخشی از این جهان نباشید، نمی توانید از چنین قدرتی استفاده کنید. در این شرایط از رقبایی که از این کمپین ها استفاده می کنند عقب خواهید ماند. اگر هیچ کدام از اینفلوئنسرهای کلیدی علاقه ای به شرکت یا محصولات شما ندارند بهتر است پیام خود را به مشتریان نهایی برسانید.

شهرت و اعتبار را می توان بر روی رسانه اجتماعی بهبود بخشید یا تخریب نمود:

موارد خوبی وجود دارد که می توان به رسانه های اجتماعی نسبت داد به خصوص زمانی که قصد دارید صدای خود را به گوش افرادی برسانید که علاقه زیادی به محتوا و محصولات شما دارند.

با اینحال رسانه اجتماعی می تواند صدای مشتریان و کاربرانی باشد که از محصولات و خدمات شما راضی نیستند. در چنین شرایطی افراد ناراضی علیه شما کار خواهند کرد .

نمونه زیر شکلی از بازاریابی است که تیم رسانه اجتماعی Aldi شروع کرد اما توییت های منفی زیادی را جذب نمود. اگر چنین افرادی دشمن درجه یک شما در توییتر باشند چه اتفاقی روی خواهد داد؟ چگونه می توانید چنین توییت های منفی را مدیریت کنید؟

تعداد زیادی نمونه از همین کمپین ها وجود دارد که با چنین مشکلاتی مواجه شده اند و در پاسخ مثبت دادن به چنین شرایطی دچار کشمکش و چالش گشته اند. حتی آن هایی که استراتژی بازاریابی اجتماعی دارند نیز در برطرف کردن چنین شرایطی با مشکل مواجه می شوند. حالا فرض کنید که اگر شرکتی استراتژی مناسبی برای اینکار نداشته باشد چه اتفاقی روی خواهد داد؟ خطر چنین شرایطی بسیار عظیم خواهد بود.

افکار، دیدگاه ها و تجربیات شخصی شما:

خوب همانطور که مشاهده کردید دلایل زیادی برای وجود استراتژی در رسانه های اجتماعی وجود دارد. لطفا نظرات، عقاید و دیدگاه های خود را در این زمینه با ما در وبلاگ دیجیتال مارکتینگ میان بگذارید.

 

منبع مقاله smartinsights

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.