نسخه آزمایشی!

۷ تاثیر هوش مصنوعی بر روی بازاریابی دیجیتال

هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

فهرست مطالب

امروزه دنیای دیجیتال به سرعت در حال تغییر و تحول است و کسب و کارها باید به طور مستمر به دنبال راه‌های نوآورانه برای ارتقای استراتژی‌های بازاریابی خود و پیشی گرفتن از رقبایشان باشند. یکی از پیشرفته‌ترین و متحول‌کننده‌ترین فناوری‌ها، به ویژه در ماه‌های اخیر، هوش مصنوعی است.

با خبرساز شدن امکاناتی که هوش مصنوعی در اختیار انسان‌ها قرار می‌دهد، احتمالا نام ChatGPT و GPT را شنیده باشید. این تنها یکی از پلتفرم‌های استفاده و به کارگیری هوش مصنوعی در امور مختلف زندگی روزمره و کاری در شرکت‌هاست که با ارائه راه‌حل‌های جدید، بهبود راه‌های حل مسئله و استراتژی‌های موجود و ارتقای حوزه‌های مختلف کسب و کار به ما کمک می‌کند.

با پیشرفت روزافزون هوش مصنوعی و فراگیری آن در حیطه‌های مختلف، سوالاتی مانند چگونه می‌توانیم از آن به عنوان ابزاری برای بهره‌وری بیشتر در تخصص خود استفاده کنیم؟ نقش هوش مصنوعی در بازاریابی مدرن چیست؟ و آیا ساخت تبلیغ با هوش مصنوعی ممکن است یا نه؟ در ذهت تمام فعالیت حوزه بازاریابی و تبلیغات پیش می‌آید. در این مقاله به این موضوع پرداخته‌ایم و این بار هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید:  بازار هدف چیست؟ | چرا باید بازار هدف خود را بشناسیم؟

تأثیر هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال و اهمیت آن

هوش مصنوعی با تقلید از الگوهای فکری انسانی، به بازاریابان کمک می‌کند تا روند تصمیم‌گیری بهتر و ساده‌تری داشته باشند. به این ترتیب به کمپانی‌ها کمک می‌کند که بازاریابی بهتری با برنامه‌ریزی دقیق انجام دهند.

هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال به داده‌ها و اطلاعات پیشین نیاز دارد تا بر اساس تحلیل آن‌ها الگوریتم‌های مناسبی در جهت بهره‌وری بیشتر خلق کند؛ به همین علت است که گردآوری داده‌ها در دنیای کنونی کسب‌و‌کارها موضوع مورد بحث و حاوی اهمیت است. امروزه حجم داده‌های دیجیتالی بیش از تصور است و بی‌شک هیچ انسانی قابلیت بررسی تمام آن‌ها را ندارد. آن‌چه که راه حل این چالش است، سپردن این مسئولیت به تکنولوژی هوش مصنوعی است. شرکت‌ها می‌توانند با کمک گرفتن از این تکنولوژی تحلیل دقیق‌تری از داده‌ها داشته باشند که منجر به عملکرد بهتر آن‌ها در ترسیم برنامه بازاریابی دیجیتال می‌شود.

در واقع اهمیت هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال و فعالیت سازمان ها این است که می‌تواند فعالیت‌ها و روندهای کاری را ساده‌تر سازد. بازاریابان و مشتریان باید از هوش مصنوعی، ابزارها و فناوری‌های آن برای خودکارسازی پروسه و کاهش تلاش‌های دستی خود استفاده کنند.  این تنها آغاز کار برای نحوه استفاده از هوش مصنوعی در درک ارتباط و ایجاد تجربه بهتر با مشتریان است. به کمک این فرآیند، جست‌وجو و تجزیه و تحلیل رفتارهای مشتریان از طریق حجم عظیمی از داده‌ها، بسیار آسان خواهد بود.

هوش مصنوعی به شیوه های مختلفی در دیجیتال مارکتینگ تاثیر دارد. کسب وکارها تلاش می‌کنند به جای استفاده از روش‌های سنتی برای ایجاد تصویر برند و دستیابی به مشتریان هدفمند و جذب لید، از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال استفاده کنند.

حال با وجود افزایش کاربرد اینترنت و ابزارهای دیجیتال، بیشتر مشتریان برای یافتن محصولات یا خدمات دلخواه خود به موتورهای جستجو روی آورده‌اند. همین امر باعث شده است موتورهای جستجویی مانند گوگل، به سراغ هوش مصنوعی و ابزار درک ماشینی روند تا موقعیت کاربران را بهتر درک کنند و اطلاعات مفیدتری برای آن‌ها فراهم آورند. به همین خاطر با کسب داده‌های شخصی خریداران از طریق هوش مصنوعی، بازاریابان دیجیتال می‌توانند نیازهای خریداران را درک کنند و با روش بهتری به مخاطبان هدف خود دست یابند و موجب فروش و سوددهی بیشتر برندها شوند.

تأثیر هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال و اهمیت آن

شرکت‌ها چگونه از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال خود استفاده می‌کنند؟

استفاده از هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک می‌کند راه و روش‌های متنوعی برای مکالمه موثر با مخاطب هدف خود پیدا کنند. در بازاریابی دیجیتال این امکان وجود دارد که با جمع‌آوری داده‌ درباره مشتریان، مخاطب هدف و مشتریان احتمالی تشخیص داده شوند و هوش مصنوعی می‌تواند این داده‌ها را ارزیابی و به شرکت‌ها کمک کند تا در تشخیص بازار هدف خود موفق‌تر باشند.

هوش مصنوعی می‌تواند حجم بالایی از داده را در زمان کم پردازش کند و از این طریق می‌تواند تصویری کلی از اطلاعات در دسترس را در اختیار بازاریابان بگذارد. داشتن این تصویر کلی به بازاریابان کمک می‌کند تا استراتژی‌هایی برای بازاریابی رقابتی ایجاد کنند.

‪کمپانی‌های بزرگی همچون گوگل و فیس‌بوک از پیشگامان استفاده از هوش مصنوعی در جهت تبلیغات هستند.

هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که در که پست بسازد، توضیح محصول بنویسد و با ویژگی خستگی‌ناپذیری‌اش شبانه روز تولید محتوا کند. همچنین با استفاده از اطلاعات در دسترس از مشتریان و نحوه تعاملات آنان، می‌تواند این محتوا را برای هر کاربر متناسب با ویژگی‌ها و ترجیحاتش کاملا شخصی‌سازی کند.

در ادامه به بررسی استفاده‌های گوناگون هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال می‌پردازیم.

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

  1. چت‌بات‌ها (Chatbots)

احتمالا اگر در وب‌سایتی به دنبال پاسخ سوالی از آپشن گفت‌وگو یا پشتیبانی استفاده کرده باشید، با چت‌بات آشنا شده‌اید. چت بات نرم‌افزاری است که می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی مکالماتی با پاسخ‌های از پیش تعیین شده داشته باشد.

چت ربات‌ها می‌توانند مکالمات شنیداری یا متنی انجام دهند، که معمولاً به شکل پنجره‌های چت روی صفحه گوشی موبایل یا کامپیوتر شما ظاهر می‌شوند. چت بات‌ها یا ربات‌های پیام‌رسان، بهترین کانال بازاریابی جدید در سال ۲۰۱۷ نامیده شده‌اند.

شاید بتوان گفت که چت‌بات‌ها کمترین و دورترین اقدام در فرایندهای بازاریابی است اما رایج‌تریت مثال از کاربرد هوش مصنوعی در این عرصه نیز تلقی می‌شوند. در حقیقت چت‌بات‌ها ابزارهای بازاریابی مؤثری هستند – به‌ویژه در رسانه‌های اجتماعی – زیرا می‌توانند حدمات امور مشتریان را به خوبی ارائه دهند که هم به مشتری و هم به برند کمک می‌کند.

ربات‌های پیام‌رسان، داده‌های مشتریان را جمع‌آوری می‌کنند تا در بهبود استراتژی بازنگری شوند و با توجه به برنامه‌ای که برایشان تعریف می‌شود، پیام مناسب را به مشتری می‌رساند. ربات‌های چت حتی می‌توانند با پرسیدن سؤالات خاص‌تر، مشتریان را به سمت قیف فروش سوق دهند تا به مشتریان در پیدا کردن محصولات و خدمات مورد نظرشان کمک کنند.

جالب‌ترین مثال از کاربرد هوش مصنوعی چت‌بات‌ها در بازاربابی مدرن مربوط به بانک ملی استرالیا (NAB) است که یک ربات چت را به عنوان یک بانکدار مجازی دیجیتال برای مشتریان تجاری خود راه اندازی کرد تا در زمان مشتریان برای طی کردن کارهای اداری، صرفه جویی کند.

این ربات چت برای پاسخگویی به سوالات مشتریان، ۲۴ ساعته و هر روز در دسترس است. این نرم افزار قادر است به بیش از ۱۳۰۰۰ تغییر در بیش از ۲۰۰ سوال پاسخ دهد و از داده‌های واقعی برای پاسخ به آنان استفاده کند.

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

  1. استفاده و جمع‌آوری داده‌ها

علاوه بر پاسخ به سؤالات از طریق ربات‌های گفت‌وگو، می‌توان از هوش مصنوعی برای جمع‌آوری داده‌های بیشتر در مورد مشتریان احتمالی و مشتریان بالقوه استفاده کند و آن داده‌ها را پیش‌بینی رفتار آینده مشتریان و توسعه و بهبود پیام‌های هدفمند به کار گیرد.

هوش مصنوعی با دانستن اینکه مشتری از کدام صفحات وب بازدید کرده است، کدام پست‌های وبلاگی را خوانده است، با کدام ایمیل‌ها تعامل داشته و موارد دیگر، می‌تواند به طور هوشمند موضوع محتوایی را انتخاب کند که احتمالاً برای مشتریان خاص جذاب است و به طور خودکار ایمیلی را با آن محتوا پر کند.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند با استفاده از آن‌چه «پیش‌بینی ریزش» نامیده می‌شود، پیش‌بینی کند که مشتریان درحال نادیده گرفتن کدام پست‌ها هستند تا با ارائه محتوای شخصی‌سازی شده کمک کند از برند دور نشوند و جذب آن بمانند.

  1. تولید محتوا با هوش مصنوعی

از زمان آغاز بازاریابی محتوا تا به الان، بازاریابان تولید محتوا را به عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی خود معرفی کرده‌اند. ایجاد محتوای باکیفیت زمان می‌برد و بازاریابی موثر به مقدار زیادی از آن نیاز دارد. هوش مصنوعی می‌تواند با تولید برخی از محتوای هدفمند مورد نیاز، به بازاریابان و مدیران کمک کند. همچنین با ایجاد امکان ارتباط با بازدیدکنندگان در وب‌سایت‌‌هایی با محتوای مرتبط‌تر، بازاریابی محتوا را تقویت می‌کند. تولید محتوای هوش مصنوعی این روند را تسریع می‌کند و بازاریابان محتوا می‌توانند محتوای دیجیتال بیشتری تولید کنند.

البته باید دانست که در حال حاضر هیچ‌چیز نمی‌تواند جای نویسندگان و بازاریابان محتوا را به تنهایی پر کند و تمام مطالب خلق و نوشته شده توسط این ابزارها نیازمند ویرایش و بازنگری دقیق هستند تا به کلام استاندارد عمومی نزدیک‌تر شوند.

ابزارهای محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Jasper.ai، Writesonic و حتی ChatGPT امروزه بسیار پرطرفدار هستند اما لازم به ذکر است این تولید محتوای حرفه‌ای نوشتاری در زبان انگلیسی سنجیده شده‌اند و هوش مصنوعی در زبان فارسی و نگارش صحیح آن، هنوز جای پیشرفت دارد.

جالب است بدانید جدیدا فردی به نام Tim Boucher ادعا کرده است که توانسته به کمک هوش مصنوعی، ۹۷ مقاله ۲ تا ۵ هزار کلمه‌ای بنویسد و چاپ کند و از فروش آن‌ها کسب درآمد کند.

بیشتر شرکت‌های چند زبانه همچون Associated press، یاهو و سامسونگ نیز در حال حاضر از این سیستم تولید خودکار محتوا که از هوش مصنوعی قدرت می‌گیرد، استفاده می کنند.

  1. تشخیص و جست‌وجوی تصویر

این فناوری مدتی است که پا به عرصه‌ی بازارهای آنلاین گذاشته است و به شخصی‌سازی تجربه‌ی مشتری کمک می‌کند. به کمک این فناوری می‌توان با آپلود عکس از محصول یا خدمتی، مشابه آن را در اینترنت جست‌وجو کرد و کاربران را به قیف فروش برند نزدیک‌تر کرد.

  1. مدیریت ارتباط با مشتری

مدیریت ارتباط با مشتری که با نام CRM نیز شناخته می‌شود، یک استراتژی مدیریت کسب و کار است که با فیلتر کردن اطلاعات معتبر و به حداکثر رساندن مجموعه اطلاعات کاربر، به استفاده از اطلاعات مشتری محور کمک می‌کند.

با ترکیب CRM و هوش مصنوعی، شرکت‌ها اکنون می‌توانند اطلاعات رفتاری مصرف‌کننده را نیز درک کنند و الگوی رفتاری و مصرف آن‌ها را نیز دقیق‌تر بررسی کنند؛ مانند ، در حالت ایده‌آل چقدر برای محصولات یا خدماتی که به آن علاقه‌مند هستند هزینه می‌کنند و زمان مصرف و بازگشت آن‌ها چه بازه‌ای است. علاوه بر این، ابزارهای CRM مبتنی بر هوش مصنوعی به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا ۹۵ درصد سریع‌تر به داده‌های بازاریابی خود دسترسی داشته باشند.

ابزارهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال به شرکت ها این امکان را می دهد که یک استراتژی بازاریابی مدرن و موثر برای افزایش لید و تبدیل آن‌ها ایجاد کنند. بازاریابان نیازهای مصرف‌کنندگان را از طریق این داده‌ها تجزیه و تحلیل می‌کنند و برای افزایش فروش از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

برای مثال Spotify یکی از شرکت‌هایی است که از ابزارهای CRM مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند. این غول دنیای پخش موسیقی با Salesforce همکاری می‌کند و برای کاربرانش فضایی را به وجود آورده است که نیازهای آن‌ها با توجه به علایق و واکنششان به انواع موسیقی در سریع‌ترین زمان ممکن برآورده شود.

شرکت‌ها چگونه از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال خود استفاده می‌کنند

  1. ساخت تبلیغ با هوش مصنوعی

بدون شک یکی از حوزه‌هایی که به خوبی با هوش مصنوعی ادغام شده است، تبلیغات دیجیتال است. هوش مصنوعی با جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات کاربران (مانند سن، جنسیت، سایت‌ها و محصولات و موضوعات مورد علاقه) مناسب‌ترین تبلیغات را پیشنهاد و به افراد و مخاطبانی که به آن‌ها مرتبط است نشان می‌دهد. این روند باعث افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) می‌شود.

با افزایش استفاده و علاقه به هوش مصنوعی، تعداد کمپین‌های تبلیغاتی مبتنی بر هوش مصنوعی در حال افزایش است؛ به طوری که در هر دو روز، یک برند تبلیغات جدیدی را با استفاده از هوش مصنوعی تولید و پخش می‌کند.

در واقع می‌توان گفت ساخت تبلیغات با هوش مصنوعی می‌تواند کارایی بهتر و سریع‌تری نسبت به روش‌های سنتی داشته باشد و نرخ جذب لید و مخاطب و بازگشت سرمایه را افزایش دهد.

برای مثال، غول‌های صنعتی مانند یونیلور و نستله از هوش مصنوعی به عنوان تولیدکننده تبلیغات دیجیتال استفاده می‌کنند. آن‌ها اشاره کردند که از ابزارهای هوش مصنوعی مانند OpenAI’s DALL-E 2 برای تقویت کمپین‌های تبلیغاتی خود و کاهش هزینه ها استفاده کرده اند.

مدیرعامل WPP، آژانس دیجیتال مارکتینگ این شرکت‌ها، اشاره کرده است که استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات دیجیتال آن‌ها باعث افزایش ۲۰برابری در سود آن‌ها و کاهش هزینه‌هایشان شده است.

البته بحث داغ این روزهای دنیای دیجیتال، نگرانی‌های اخلاقی موجود درباره افزایش شفافیت درباره محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی و واترمارک کردن این محتواهاست.

یکی دیگر از مثال‌های جذاب و داغ ساخت تبلیغ با هوش مصنوعی مربوط به تبلیغ جدید شرکت کوکاکولا به نام شاهکار (Masterpiece) است که عمده بخش‌های آن به کمک هوش مصنوعی تولید شده است. این تبلیغ علاوه بر خلاقیت زیادی که در سناریوی خود داشته است، به کمک هوش مصنوعی بودجه نسبتا کمتری نیز داشته است و زمان و پروسه ساخت آن نیز کوتاه‌تر از ساخت یک ویدیوی رئال بوده است.

لینک یوتیوب ویدیو

  1. سئو با هوش مصنوعی

یکی از وابستگی‌های اساسی این‌ روزهای بازاریابان و متخصصان سئو، استفاده از هوش مصنوعی برای انطباق با الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو است.

طبق تحقیقات HubSpot، بیش از نیمی از بازاریابان معتقدند که رتبه‌بندی کلمات کلیدی و ترافیک ارگانیک، از راه‌های اصلی ارزیابی بازاریابان عملکرد استراتژی‌های سئویی آن‌ها است. استفاده از هوش مصنوعی برای سئو از لحاظ فنی و معنایی، کمک می کند تا رتبه وب‌سایت در نتایج جست‌وجو بهبود یابد و استراتژی‌های تطبیقی بیشتر و توسعه محتوای بهتری را برای بازاریابان محتوایی و سئویی فراهم می‌کند.

با هیاهوی اخیری که هوش مصنوعی ایجاد کرده است، بسیاری از شرکت‌ها بر روی اعمال نفوذ سئوی خود با کمک هوش مصنوعی تمرکز کردند. به عنوان مثال، STACK Media از هوش مصنوعی برای شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با حجم جستجوی بالا، تجزیه و تحلیل قابلیت مشاهده این کلمات کلیدی در SERP و انجام تحقیقات رقابتی برای شناسایی مضامین و ساختارهای محتوای موفق استفاده کرده‌ است.

همچنین به کمک هوش مصنوعی می‌توان ترافیک سایت و ترافیک احتمالی و آمار بازدید به صورت ارگانیک با به کمک تبلیغات را بررسی و آنالیز کرد تا با استفاده از اطلاعات، برنامه‌ای هدفمند برای بهینه‌سازی سایت به کمک هوش مصنوعی انجام داد.

سئو با هوش مصنوعی

  1. هوش مصنوعی در طراحی UX یا تجربه کاربری

اگرچه هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلفی پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است اما به نظر می‌رسد برای ایفای این نقش به جای انسان‌ها آماده نیست. با این حال به کمک هوش مصنوعی، تیم‌های بازاریابی می‌توانند زمان بیشتری را برای مهارت‌های مبتنی بر انسان اختصاص دهند تا روند پیشرفت پروژه‌ها سریع‌تر باشد.

هوش مصنوعی بر اساس ورودی‌هایی همچون محتوا، تصاویر، طرح صفحات و سایر اطلاعات مورد نیاز، سایت را در عرض چند دقیقه می‌سازد.

برای مثال ویژگی جستجوی Netflix به کاربران امکان می‌دهد با بیان ترجیحات سرگرمی خود و ژانر‌های مورد علاقه‌شان از طریق عبارت‌های جست‌وجو، فیلم و سریال‌های جدیدی را کشف کنند. با استفاده از داده‌های جمع آوری شده از این جستجوها، هوش مصنوعی یک صفحه اصلی شخصی‌سازی شده ایجاد می‌کند که محتوای مرتبط با کاربر را پیشنهاد می‌کند.

  1. تصمیم‌گیری هوشمندانه و آزمایش‌های بی‌طرف

یکی از کاربردهای جالب هوش مصنوعی، کمک گرفتن از آن برای گرفتن تصمیم‌های بهتر و هوشمندانه‌تر بر اساس فکت‌ها و اطلاعات و داده‌هایی است که به آن می‌دهیم. تصمیم گیری بر اساس اطلاعات در مورد بازاریابی دیجیتال به طور روزمره می‌تواند برای افراد خسته کننده باشد. در این میان، ماشین‌ها بهترین‌ها در حوزه اعداد و ارقام هستند و می‌توانند داده‌های هوشمندانه‌تری را برای رسیدن به مرحله بعدی فراهم آورند. ابزارهایی همچون Quill می‌توانند گزارش‌های گوگل آنالیتیکس را در عرض چند ثانی ایجاد کنند و در کمپین‌های دیجیتال مفید و موثر واقع شوند. این ابزارها قادرند مشکلات را شناسایی کنند و بخش‌هایی که نیاز به بهبود دارند را مشخص کند.

همچنین هوش مصنوعی ابزارهای خوبی برای انجام آزمایش‌های بی‌طرفانه و رویکردی منطقی و بر پایه اطلاعات و آمار دقیق ارائه می‌دهد. این آزمایش‌ها بدون تأثیرگذاری عواطف و احساسات و هیجانات انسانی انجام می‌شوند و دقیق‌تر هستند.

۱۰.پیش بینی فروش:

پیش بینی فروش در بازاریابی سنتی تقریبا غیر ممکن است زیرا متغیرهای زیادی وجود دارد که بر روی میزان فروش و روند آن تأثیرگذار هستند. با این حال هوش مصنوعی می‌تواند طبق آمار و بررسی فرایندها و داده‌ها به راحتی این پیش‌بینی را با اعمال انواع فرمول‌ها و نمودارها انجام دهد. این فناوری را می‌توان در روش‌های مختلفی همچون تجزیه و تحلیل ارتباطات داخلی مورد استفاده قرار داد.  هوش مصنوعی به فیلتر کردن حجم عظیمی از داده‌ها کمک می‌کند و بر روی احتمال تبدیل بازدیدکننده به مشتری، جذب لید و ریزش فروش و آمار بازدید تمرکز دارد.

۱۱.خودکارسازی اعمال پرتکرار و کاهش خطا

مرتب‌سازی داده‌ها و اعمال تغییرات روی آن‌ها برای نیروی انسانی کاری وقت‌گیر و پرخطاست. یکی از پرکاربردترین ویژگی‌های هوش مصنوعی، انجام فرایندها و فعالیت‌های تکراری بدون خطاهای انسانی است. استفاده از این تکنولوژی در زمان صرفه‌جویی می‌کند، روند را تسریع می‌کند و هزینه کمتری نسبت به نیروی انسانی و استخدام او می‌برد.

  1. تسریع و تسهیل فرایند استخدام

یک فعالیت چالش‌برانگیز در دنیای کسب و کارها استخدام و فرایندهای آن است. هوش مصنوعی، فرایند استخدام را با بررسی و تحلیل رزومه‌ها و ارزیابی و نمره‌دهی متقاضیان بر اساس سنجه‌هایی که برایش تعریف می‌شود و اولویت‌بندی آن‌ها، راحت‌تر می‌کند.

تسریع و تسهیل فرایند استخدام

۱۳.گزارش‌نویسی و تحلیل به کمک هوش مصنوعی

گزارش‌نویسی از مقدار زیادی داده و اطلاعات کار دشوار و زمان‌گیری است. هوش مصنوعی با وارد کردن دیتای مورد نیاز می‌تواند به سرعت و با کمترین خطا گزارش و نمودارهای لازم را ارائه دهد و با ابزارهای همراه می‌توان آن‌ها را بر اساس اهداف و سنجه‌های تعریف شده تحلیل کرد.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

تکنولوژی بی‌تردید زندگی‌های ما را آسان‌تر ساخته است. بسیاری از ‌کارهایی که در گذشته باید توسط خودمان انجام می‌شدند و دشواری‌های بسیاری همراه داشتند اکنون به طور اتوماتیک‌وار توسط چند ماشین و کامپیوتر انجام می‌شوند.

هوش مصنوعی نیز تکنولوژی تازه‌ای است که در طی مدت زمانی کوتاه دنیا را تسخیر کرده است. اگرچه استفاده از آن معمول و رایج است، اما هنوز زمان زیادی نیاز است تا به طور کامل بتوان از پتانسیل آن در بازاریابی دیجیتال استفاده کرد. اما حتی با وجود این محدودیت، هوش مصنوعی تاثیرات به سزایی در روند بازاریابی دیجیتال داشته و استفاده از آن مزایای بسیاری دارد.

۱-رفتار مشتریان می‌تواند بیشتر قابل پیش‌بینی باشد: این که تمام مشتریان یک شرکت بخواهند در دایره‌ مخاطبین هدف آن شرکت قرار بگیرند نیازمند منابع، زمان و تلاش بسیاری است. خوشبختانه هوش مصنوعی این امکان را فراهم می‌کند که میان مخاطبین پراکنده‌ خود مخاطبین هدف احتمالی خود را کشف کنید. همچنین با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانید به درک درست‌تری از الگوهای رفتاری مشتریان خود برسید و از این طریق استراتژی‌های بازاریابی بهتری انتخاب کنید.

۲-مشارکت مخاطبین بهتر تحلیل می‌شود: هوش مصنوعی این امکان را فراهم می‌کند که میزان مشارکت مشتریان را آنالیز کنید و این کمک می‌کند تا درک کنید چه عناصری در شیوه بازاریابی شما موثر بوده‌اند و چه چیزهایی نه. استفاده از این تکنولوژی برای ردیابی هر کمپین تبلیغاتی، به بازاریابان کمک می‌کند تا بدانند باید بیشتر رو کدام بخش‌ها تمرکز کنند تا ارتباط موثرتری با مخاطبین خود داشته باشند.

هوش مصنوعی قابلیت مقایسه مشتریان جدید و قدیمی را نیز دارد و می‌تواند با مقایسه الگوهای رفتاری این دو گروه به شما پیش‌فرض‌هایی بدهد که بتوانید مشتریان جدید خود را حفظ کنید. همچنین این امکان را می‌دهد که مشتریان قبلی را بهتر هدف قرار دهید و تجربه آن‌ها را بهبود بخشید. هوش مصنوعی می‌تواند تقاضای مشتریان و شیوه هدف قرار دادن آنان را نیز ارائه دهد.

همچنین با استفاده از چت‌های خودکار، شما می‌توانید پشتیبانی بهتری برای مشتریان خود داشته باشید چرا که دیگر نیاز نیست هر مشتری برای گرفتن پاسخ خود مدت زیادی صبر کند چرا که هوش مصنوعی این قابلیت را دارد که پاسخی سریع و مناسب بدهد.

۳-تبلیغات می‌توانند گروه مشخصی از مخاطبین را هدف قرار دهند: هر متخصص بازاریابی این موضوع را می‌داند که متقاعد کردن افرادی که نمی‌شناسید تا چه اندازه چالش برانگیز است و به همین ترتیب ساده نیست که با تبلیغات خود مشتریان جدیدی جذب کنید. هوش مصنوعی با پیش‌بینی الگوهای رفتاری مصرف‌کننده، می‌تواند با توجه به تجربه‌های شخصی مشتریان، تبلیغات مؤثرتری بسازد.

تبلیغات به شیوه سنتی که گروه بزرگتری از مخاطبین را بر اساس ترجیحات کلی و عمومی‌شان هدف قرار می‌دهند دیگر مانند گذشته اثرگذار نیستند. با ظهور هوش مصنوعی و به کار گرفته شدن آن در حیطه بازاریابی دیجیتال، متخصصین می‌توانند از داده‌های مناسب‌تری برای پیش‌بینی مخاطبین احتمالی خود استفاده کنند.

۴-بازاریابی می‌تواند به صورت خودکار انجام شود: هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند که بازاریابی دیجیتال را خودکار کنید و در عین حال مخاطبین خود را هدف قرار دهید. همچنین کسب‌و‌کار شما می‌تواند به سطح بالایی از جذب مشتریان برسد و هر شرکتی برای موفقیت به رشد سریع در بازار احتیاج دارد. با هوش مصنوعی می‌توانید بازاریابی موتورهای جست‌و‌جو، سئو، نرخ تبدیل، بازاریابی در سوشال مدیا و جست‌و‌جوی کلمات کلیدی را خودکار کنید.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

۵-محتوای بازاریابی بهینه‌سازی می‌شود: کلید بازاریابی موفق و پیشرفت، هدف قرار دادن مخاطبین و مشتریان مناسب با پیام مناسب در زمان درست است. روش سنتی دستیابی به این هدف بررسی آمارهای کلان در مورد بازار هدف مانند درآمد، گروه سنی و سطح تحصیلات است، یا انجام تحقیقات برای درک این که چه چیزی مورد توجه عموم است و اکثریت به آن علاقه دارند.

اگر می‌خواهید پیام شما به خوبی منتقل شود، باید اطلاعاتی که جمع‌آوری کرده و دسترس دارید را به درستی طبقه‌بندی کنید و این دقیقا همان‌جایی است که هوش مصنوعی به کار می‌آید چرا که می‌تواند به سادگی این عملیات را انجام دهد.

با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانید محتوایی که توانایی جذب مخاطب دارد و موضوعات مورد علاقه مشتریانتان را شناسایی کنید و بر این اساس برنامه‌ریزی بهتری برای استراتژی‌هایی که انتخاب می‌کنید داشته باشید.

چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

هوش مصنوعی با تمام ویژگی‌ها و مزایایی که برای انسان‌ها و کسب وکارها دارد، ذات دگرگون‌کننده‌ای دارد که ممکن است پذیرش آن را برای نسل‌هایی که با آن آشنایی کافی ندارند سخت کند و نگرانی دیگری که به وجود می‌آورد مسئله جایگزینی نیروی انسانی و اعتماد به آن و فرایندهای آن است.

درست است است که هوش مصنوعی برای بهبود فرایندها وارد این عرصه شده است اما تا زمانی به میزان مطلوبی در کیفیت خروجی‌های خود در برخی زمینه‌ها برسد، نیازمند نظارت انسانی است.

واقعیت دیگر درباره هوش مصنوعی در بازاریابی مدرن این است که پیش‌بینی‌های آن ممکن است خیلی دقیق یا حتمی نباشد. همچنین عملکرد هوش مصنوعی وابسته به اطلاعات کافی است. اگر اطلاعات دقیق یا کافی نباشد، کارکرد آن مختل یا غیرقابل اطمینان می‌شود.

مشکل دیگر که بر هوش مصنوعی وارد است، نبود خلاقیت انسانی در کارکرد هوش مصنوعی است. دنیای امروزی کسب وکارها و میدان رقابت در این حوزه کاملا بسته به خلاقیت برندهاست و این خلاقیت تنها از دست انسان‌ها و بازاریان متخصص برمی‌آید.

آمار و ارقام مربوط به استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی مدرن

برای دانستن اینکه بازاریابان چگونه از هوش مصنوعی در بازاریابی استفاده می‌کنند، سایت Neil Patel از ۱۰۰۰ بازاریاب دیجیتال و فعال در این حوزه  شامل فعالان دیجیتال مارکتینگ در آمریکا، فری‌لنسرها، بازاریابان داخلی یا مدیران آژانس‌های تبلیغاتی و بازاریابی، نظرسنجی کرده است.

جالب است بدانید از این ۱۰۰۰ نفر تنها ۲۰۹ نفر از آن‌ها از هوش مصنوعی در استراتژی‌های بازاریابی خود استفاده می‌کنند. نتایج و گزارشاتی که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم نشان می‌دهد که این پاسخ‌دهندگان در مورد هوش مصنوعی و استفاده از آن  چه حسی دارند و همچنین چه آینده‌ای را برای هوش مصنوعی در دنیای مارکتینگ پیش‌بینی می‌کنند.

آمار و ارقام مربوط به استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی مدرن

در این نظرسنجی از ۱۰۰۰ نفر شرکت‌کننده، ۲۹۱ نفر راغب بودند از هوش مصنوعی در کمپین‌های تبلیغاتی خود استفاده کنند، ۲۰۹ نفر از قبل از آن استفاده می‌کردند، ۱۹۹ نفر علاقه داشتند در صورت نیاز استفاده از آن را بیاموزند، ۱۵۲ نفر علاقه‌ای به استفاده هوش مصنوعی در استراتژی‌های بازاریابی خود نداشتند و ۱۴۹ نفر اعلام کردند به هیچ وجه دوست ندارند از هوش مصنوعی در فعالیت‌های خود استفاده کنند.

یکی از علت‌های وجود چنین آمار و واکنش‌هایی سطح راحتی با ابزارهای هوش مصنوعی است. اگر این آمار را به تفکیک نوع فعالیت این افراد بررسی کنیم، منطقی‌تر خواهد شد:

فریلنسرها:

  • ۷۲ درصد از آن‌ها اعلام‌ کرده‌اند که با ادغام هوش مصنوعی در کمپین‌های خود احساس راحتی می‌کنند.
  • ۵۱ درصد گفته‌اند که تا حدودی راحت هستند.
  • ۷۶ درصد با استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی راحت نیستند.

بازاریابان داخلی:

  • ۱ درصد از آن‌ها اعلام‌ کرده‌اند که با ادغام هوش مصنوعی در کمپین‌های خود احساس راحتی می‌کنند.
  • ۳۳ درصد درصد گفته‌اند که تا حدودی راحت هستند
  • ۹ درصد با استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی راحت نیستند.

بازاریابان آژانس‌های تبلیغاتی و بازاریابی:

  • ۳۷ درصد از آن‌ها اعلام‌ کرده‌اند که با ادغام هوش مصنوعی در کمپین‌های خود احساس راحتی می‌کنند.
  • ۷۵ درصد گفته‌اند که تا حدودی راحت هستند.
  • ۵۹ درصد درصد با استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی راحت نیستند.

در هر سه گروه، اکثریت افراد علاقه دارند تا با هوش مصنوعی فعالیت‌های خود را جلو ببرند اما این در فری‌لنسرها مشهودتر از سایر گروه‌هاست؛ چرا که این گروه به طور بالقوه از صرفه‌جویی در زمان استقبال می‌کنند و این امر به کمک هوش مصنوعی در بازاریابی مدرن چند برابر است. همچنین هوش مصنوعی آپشن‌های هیجان‌انگیزی را پیش روی افراد قرار می‌دهد که برای این دسته جذاب‌تر است.

آمارهایی که در سایت‌های دیگر وجود دارد نشان می‌دهند:

  • ۵۰ درصد از بازاریابان معتقدند پذیرش ناکافی نسبت به هوش مصنوعی آن‌ها را از دستیابی به اهدافشان باز داشته است. (Mailchimp 2023)
  • ۸۸ درصد از بازاریابان معتقدند شرکت‌ها و سازمان‌ها باید استفاده از اتوماسیون و هوش مصنوعی را افزایش دهند تا بتوانند انتظارات مشتریانشان را برآورده کنند و در میدان رقابت باقی بمانند. (Mailchimp 2023)
  • ۵ درصد می‌گویند که هوش مصنوعی به احتمال زیاد فعالیت‌های بازاریابی آن‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. (Influencer Marketing Hub 2023)
  • ۲ درصد بر این باورند که هوش مصنوعی این قابلیت را دارد تا از انسان‌ها بهتر عمل کند. (‌ Influencer Marketing Hub 2023)
  • ۴ درصد از بازاریابان تاکنون از هوش مصنوعی در فعالیت‌های بازاریابی خود استفاده کرده‌اند.
  • ۴ درصد از هوش مصنوعی برای تولید محتوا استفاده کرده‌اند و استفاده می‌کنند.
  • ۲ درصد از بازاریابان بیش از ۴۰ درصد از بودجه بازاریابی خود را صرف کمپین‌هایی مبتنی بر هوش مصنوعی کرده‌اند.

آمار مربوط به استفاده از هوش مصنوعی به تفکیک استفاده در گروه‌های شغلی (از IBM 2022)

  • ۵۴% متخصصان فناوری اطلاعات
  • ۳۵% مهندسان داده
  • ۲۹٪ توسعه دهندگان و دانشمندان داده
  • ۲۶٪ متخصصان امنیتی
  • ۲۵٪ متخصصان خدمات مشتری
  • ۲۳٪ متخصصان بازاریابی
  • ۲۱% مدیران محصول
  • ۲۱٪ متخصصان فروش
  • ۲۱% متخصصان منابع انسانی
  • ۲۱٪ متخصصان امور مالی

نظرسنجی Semrush  نیز نشان داده است که استفاده از هوش مصنوعی در بازاریابی و فروش بیش از هر بخش دیگری در کسب و کار اولویت دارد؛ همچنین این نظرسنجی مشخص کرده است:

۴۸ درصد از مدیران و فعالان بازاریابی می‌گویند هوش مصنوعی مهم‌ترین تفاوت‌ها را در نحوه تعامل مشتریان با آن‌ها ایجاد کرده است.

۶۴ درصد از بازاریابان B2B هوش مصنوعی را در استراتژی بازاریابی خود ارزشمند و مفید می‌دانند.

۸۰ درصد از بازاریابان در سال ۲۰۲۰ قبلاً چت‌بات‌ها را به عنوان بخشی از استراتژی تجربه مشتری در امور مشتریان و وب‌سایت و خدمات خود داشته‌اند و همچنان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

آمار مربوط به پذیرش هوش مصنوعی توسط بازاریابی:

استفاده از هوش مصنوعی بازاریابان از ۲۹ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۸۴ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یافته است که یعنی یک جهش ۵۵ درصدی و این خود نشان‌دهنده روند فعالیت‌ها و تاثیر هوش مصنوعی در بارزاریابی دیجیتال است. (Salesforce 2020)

پذیرش هوش مصنوعی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به طور قابل توجهی کند شد، اما در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل به طرز چشمگیری تا حدود ۲۵۰ درصد افزایش یافت که این جهش مدیون تعییرات و تحولات اساسی در استفاده از هوش مصنوعی و شبکه‌های اجتماعی است. (HubSpot 2023).

بیشتر بخوانید:  مهم‌ترین روش‌های جذب لید چیست؟

نتیجه‌گیری

هوش مصنوعی نقش پررنگی در بازاریابی دیجیتال دارد. پیشنهاد محتوای شخصی‌سازی شده، بازاریابی ایمیلی، بهبود خدمات مشتریان، پشتیبانی از مشتری در زمان معین و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی همه از استفاده‌هایی است که شرکت‌ها می‌توانند از هوش مصنوعی در جهت پیشرفت در بازاریابی دیجیتال داشته باشند.

این تکنولوژی، راه حل‌هایی برای عملکرد بهتر شرکت‌ها در تبلیغاتشان ارائه می‌دهد. علاوه بر این، هوش مصنوعی با داشتن داده‌های مورد نیاز شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا در زمان و محیط مناسب با شیوه تبلیغاتی بهتر به مخاطبین هدف خود دست یابند. هوش مصنوعی علاوه بر این که تبلیغات جذاب‌تری می‌سازد، به کمپین‌های شرکت‌ها نیز کمک قابل توجهی می‌کند.

مهم است که استفاده از هوش مصنوعی در ساخت تبلیغات یا در بازاریابی مدرن به شکلی باشد که لید تولید کنند، کمپین‌های تبلیغاتی را بهینه‌سازی نمایند و در نهایت عملیات و فرایندهای موجود را تسریع کنند.  زمانی که نسل بازاریابی دیجیتال و شرکت دیجیتال مارکتینگ در حال تولید فرصت‌های جدید برای بازاریابی است، پیشرفت هوش مصنوعی نیز می‌تواند بازاریابی را به حوزه جدیدی منتقل کند، بار کاری  اضافی را از انسان‌ها بگیرد و کارها را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهد.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.