نسخه آزمایشی!

تفاوت بین بازاریابی محتوایی و سئو چیست؟

فهرست مطالب

اگر در چند دهه گذشته با دنیای بازاریابی آنلاین سرو کار داشته اید حتما واژه هایی همچون سئو و بازاریابی محتوایی را شنیده اید که به طور مکرر مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این، به نظر می رسد این واژه ها توسط آژانس دیجیتال مارکتینگ و افراد یکسان و در شرکت های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند و به استراتژی های مشابهی اطلاق می شوند.

اگر  در صنعت بازاریابی آنلاین مبتدی و تازه کار هستید، استفاده از این دو واژه در کنار هم می تواند برایتان سردرگم کننده باشد. حتی اگر فرد حرفه ای و با تجربه ای باشید باز هم ممکن است نتوانید بین این دو مفهوم تمایزی قائل شوید.  در برخی از سطوح، بازاریابی محتوایی و سئو دو استراتژی به هم تنیده هستند. اما اگر می خواهید  از هر کدام از ابعاد بازاریابی آنلاین بیشترین استفاده را ببرید باید هر کدام از آن ها را به درستی بشناسید.

نگاهی از سطح بالا بر روی محتوا

 اجازه دهید کار خود را با تعریف اهداف و تکنیک های بازاریابی محتوایی آغاز کنیم. اساسا، ایده  موجود ایجاد محتوای ارزشمند برای مشتریان است. در این حوزه، واژه ارزشمند به محتوایی اطلاق می شود که کاربردی،آموزنده، سرگرم کننده و  مفید است.  نوع محتوایی که به کار می برید اصلا مهم نیست. شما می توانید از پست های وبلاگی، وایت پیپرها، اینفوگرافیک ها، ویدئوها، پادکست ها یا حتی پاراگراف هایی استفاده کنید که  صفحه سایت اصلی را نشان می دهند. هدف از تولید محتوا، جذب طبیعی افراد به سایت و ارائه اطلاعات و داده هایی است که نیاز دارند. در این شرایط می توان مشتری را به خرید محصولات و خدمات سایت ترغیب نمود.

 نگاهی از سطح بالا در حوزه سئو

 بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا به طور خلاصه سئو، مجموعه ای از تاکتیک هاست که به منظور افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجوانجام می شود.  رتبه صفحات سایت در موتورهای جستجو بر اساس دو فاکتور مهم تعیین می شود: اعتبار و ارتباط.  افزایش ارتباط معمولا به معنای سفارشی سازی محتوا برای جذب بخش خاصی از کاربران جستجوست. این در حالیست که افزایش اتوریتی یا اعتبار به معنای ایجاد سایتی قابل اعتماد است.

بیشتر بخوانید:  10قانون طلایی برای طراحی لوگو از دیدگاه متخصصین برندینگ [قسمت اول]

 اینکار از طریق ایجاد محتوا و به دست آوردن لینک انجام می شود. هدف از انجام اینکار، افزایش دیده شدن سایت در موتورهای جستجوست که از طریق بهبود تجربه کاربری و به کاربردن روش های رتبه بندی صحیح حاصل می شود.

همپوشانی حوزه سئو و بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا و سئو فضای یکسانی را به اشتراک می گذارند زیرا هر دوی آن ها هدف واضح یکسانی دارند و آن هم به دست آوردن افراد بیشتر برای بازدید از سایت است.  آن ها معمولا مکانیسم های یکسانی را با هم به اشتراک می گذارند. بازاریابی محتوایی می تواند با جذب  خواننده، مخاطب تولید کند اما  منتشر کردن محتوا در رسانه های اجتماعی برای سئو ضروری است.

رابطه سئو و بازاریابی محتوایی در ابعاد مختلف بازتاب می یابد

  • محتوا واسطه ای را برای بهینه سازی کلمات کلیدی فراهم می کند:  محتوا می تواند فرصت اسانی برای قرار دادن کلمات کلیدی خاص در سایت شما ایجاد کند یا حوزه کاری خاصی را هدف قرار دهد که برای مخاطبان ایده آلتان جذاب است
  • محتوا صفحات جدیدی را به سایت اضافه می کند که می تواند رتبه ای داشته باشد: هر بخش از محتوای جدیدی که در سایت توسعه می دهید می تواند در گوگل ایندکس شود. با اینکه کمیت به تنهایی برای افزایش رتبه بندی کافی نیست اما می تواند اهداف احتمالی را برایتان فراهم سازد.
  • محتوای خوب اتوریتی و اعتبار سایت شما را افزایش می دهد: اگر محتوای با کیفیتی داشته باشید می توانید از آن برای افزایش اتوریتی و اعتبار استفاده کنید و رتبه بالاتری در موتورهای جستجو به دست آورید. محتوای ارزشمند و دقیق می تواند لینک های داخلی بیشتری را جذب کند و قادر است فاکتورهای تجربه کاربری را تحت تاثیر قرار دهد.
بیشتر بخوانید:  چرا فالوورهای شما در اینستاگرام رشد نمی کنند؟

 در سمت دیگر این معادله، بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به محتوای تولید شده کمک می کند به سرعت دیده شود. اگر جریان ثابتی از ترافیک ارگانیک و طبیعی داشته باشید، خوانندگان شما نیز با سرعت بیشتری رشد می کنند.

تفاوت های سئو و بازاریابی محتوایی

خوب حالا سوال اینجاست که چنین همپوشانی کجا پایان می یابد؟

سئو تلاش می کند با  جذاب بودن برای موتورهای جستجو و بالا رفتن در نتایج آن، کاربر را به خود جذب کند. این در حالیست که بازاریابی محتوایی بر روی جذب مستقیم کاربران تمرکز دارد.

هدف اصلی سئو  باید راضی کردن کاربران باشد اما تمرکز اصلی آن بر روی موتورهای جستجوست. تمرکز اصلی بازاریابی محتوا بر روی تجربه کاربری است.

باید موارد زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • سئوی فنی: سئوی فنی حوزه خاصی از سئوست که کاری با بازاریابی محتوا ندارد. این حوزه در برگیرنده فعالیت هایی همچون بهینه سازی سایت برای دستگاه های موبایلی ، بهبود سرعت سایت، ایجاد و ثبت نقشه XML سایت، سازماندهی و بهینه سازی ساختار ناوبری سایت، یافتن خطاهای رباتهای گوگل و محتوای تکراری است.با اینکه برخی از این تاکتیک ها می تواند در برگیرنده محتوا باشد اما کیفیت محتوا تمرکز اصلی این حوزه نیست
  • لینک های داخلی: محتوای شما باید بتواند لینک های طبیعی را به خود جذب کند اما اگر تلاش کنید به طور دستی لینکی بسازید  سئوی سایت را دچار اسیب خواهید کرد. لینک های داخلی ترافیک ارجاعی تولید می کنند اما منبع اصلی قدرت آن ها استفاده از اتوریتی است.
  • تجربه خوانندگان: اگرچه تجربه کاربری بر روی رتبه بندی اثر دارد، بهینه سازی برای تجربه خوانندگان در حوزه بازاریابی محتوایی قرار می گیرد. اگر کاربر را مدنظر داشته باشید، می توانید آن ها را به خود جذب کنید.
  • · تبدیل: سئو ترافیکی را به سمت سایت هدایت خواهد کرد اما  این قدرت را ندارد که نرخ تبدیل مستقیمی ایجاد نماید. بازاریابی محتوا بعد از ورود بازدیدکننده به سایت کارهای بیشتری برای کمپینتان انجام می دهد. این حوزه به بازدیدکننده کمک می کند در مورد برند شما مسائلی را بیاموزد و در نهایت به خرید محصول و خدمات بپردازد.
بیشتر بخوانید:  مزایای همکاری با آژانس دیجیتال مارکتینگ چیست؟

یافتن تعادل:

اگر به دنبال استراتژی دیجیتال مارکتینگجامع هستید، باید بازاریابی محتوایی و سئو را به همراه هم به کار ببرید. نمی توان یک حوزه را بدون حوزه دیگر مورد استفاده قرار داد. اگر بیشتر به جذب بازدیدکننده تمایل دارید، سئو باید اولویت اصلی تان باشد. اگر به دنبال ایجاد اعتبار و شهرت هستید و می خواهید بازدیدکننده را به مشتری تبدیل کنید بازاریابی محتوایی و تاکتیک های آن برایتان مفیدتر خواهد بود. ایجاد تعادل بین سئو و بازاریابی محتوایی برای رسیدن به موفقیت ضروری است.

برای استفاده از تاکتیک های سئو و ظرفیت های بازاریابی محتوایی با مشاوران ما در شرکت تبلیغاتی کروشه تماس بگیرید و یا با تکمیل فرم مشاوره آژانس دیجیتال مارکتینگ کروشه درخواست خود را ارسال نمائید.

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

55tipsvideomarketingcover
این روزها به هر طرف که سر بچرخانید، افرادی را خواهید دید که با گوشی همراه خود در حال کار هستند. اگرچه هر فردی برای استفاده از گوشی دلایل خاص خود را دارد، اما تماشای ویدئوهای مختلف جایگاه ویژه‌ای در...
چرا در سال 2020 ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟
چرا در سال ۲۰۲۰ ترکیبی از بازاریابی سنتی و دیجیتال را انتخاب کنیم؟ بحث بین بازاریابی دیجیتال و بازاریابی سنتی بحث طولانی است و چند سالی است که این بحث در میان افراد وجود دارد. یکی از موارد مهمی که...
خیلی وقت‌ها افرادی را می‌بینیم که پستی را در لینکداین منتشر می‌کنند اما هیچ تعاملی از آن به دست نمی‌آورند. آن‌ها مدام پست‌های یکسانی منتشر می‌کنند و انتظار دارند کاربران با آن ارتباط برقرار کنند. اگر هیچ‌کس با پست لینکداینی...
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.