نسخه آزمایشی!

تیزر تبلیغاتی و تیزینگ چیست؟

تیزرهای تبلیغاتی

فهرست مطالب

تا به‌ حال فکر کرده‌اید که چرا به فیلم‌های تبلیغاتی تیزر می‌گویند؟

در فرهنگ لغت انگلیسی «tease» به معنای “دست انداختن، اذیت کردن و سر به سر کسی گذاشتن” است؛ هرچند صورت «Teaser» این لغت برای عنوان کردن ویدیوهای تبلیغاتی استفاده می‌شود.واژه تیزینگ، خود به معنای نوعی از تبلیغات است که ذهن مخاطبان را درگیر می‌کنند تا به محصول توجه بیشتری شود. اقداماتی مانند ناقص گفتن یا بازی با نام برند، ایجاد ابهام، معما یا تله‌های ذهنی گوناگون مثال‌هایی از این تکنیک هستند. البته این اقدامات صرفا به محتوای ویدیویی محدود نمی‌شود و می‌توان از آن‌ها در تصاویر و متن نیز استفاده کرد، نمونه‌های این مدل از تیزینگ را می‌توان در بیلبوردها مشاهده کرد.

دست‌اندازهای تبلیغاتی

امروزه تیزرهای تبلیغاتی و تیزینگ نه تنها برای سینما و تلوزیون، بلکه برای هررسانه‌ای از جمله رادیو، هواپیما و تبلیغات محیطی مانند بیلبوردها و پوسترها هم استفاده می‌شود.

همان‌قدر که موقع رانندگی حواسمان به دست‌اندازها هست، توجه قبل از رسیدن، کم کردن سرعت، تأمل و بعد گذر کردن، تیزینگ نیز ما را وادار می‌کند تا با آن مثل دست‌اندازهای خیابان برخورد کنیم و  برای لحظاتی درگیر آن می‌شویم.

 

اما چرا صرفا به تبلیغات ویدیویی، تیزر می‌گویند؟

برخی می‌گویند ویدیوهای کوتاه و جذابی که در گذشته به نام Promotional Teaser تولید می‌شد باعث نام‌گذاری آن‌ها بدین صورت بوده است. اما عده‌ای دلیل دیگری را در نظر دارند:

سال‌ها پیش، قبل از همه‌گیری اینترنت، بخشی از یک فیلم به عنوان تبلیغ در ابتدای نوارهای ویدیویی فیلم دیگری ضبط و نمایش داده‌ می‌شد و به این صورت، بیننده ترغیب می‌شد تا برای فهمیدن داستان کامل فیلم، آن را بخرد و تماشا کند. این سبک تیزینگ در تبلیغات فیلم سینمایی، باعث شد تا به آن‌ها تیزر تبلیغاتی بگویند. (به عبارتی آن اوایل، فیلم‌ها با پارتی‌بازی فقط تبلیغ خودشان را می‌کردند و کم‌کم پای محصولات دیگر نیز به تیزرهای تبلیغاتی باز شد!)

بیشتر بخوانید:  تبلیغات در بحران یا بحرانِ تبلیغات؟

تیزرهای ویدیویی انواع مختلفی دارند و برای بازه گسترده‌ای از اهداف و محصولات نیز به کار می‌روند؛ انواع تیزر شامل:

  • تیزر تبلیغاتی رئال
  • تیزر تبلیغاتی انیمیشن
  • تیزر تبلیغاتی رئال انیمیشن

نکته حائز اهمیت در مورد این تکنیک، خلاقیت به کار رفته در آن است؛ به طوری که بتوان در کوتاه‌ترین حالت ممکن، ماندگارترین پیام را به مخاطب انتقال دهد و این کار تنها با داشتن یک برنامه منظم، استراتژی قوی، سناریونویسی حرفه‌ای و دیگر عوامل مناسب امکان‌پذیر است.

یکی از جذابیت‌های اساسی تبلیغات، تماشای تیزرهای خلاقانه‌ای است که گاهی مانند یک اثر سرگرم‌کننده یا هنری به آن‌ها نگاه می‌شود. به طوری که حتی کارگردانان بزرگ سینما نیز تجربه کارگردانی تیزرهای تبلیغاتی برای کمپانی‌های بزرگ را در کارنامه خود دارند؛ برای مثال:

  • دیوید لینچ – پلی‌استیشن۲

 

  • دیوید فینچر – نایک

 

  • ریدلی اسکات – کامپیوترهای اپل

 

  • جو رایت – شنل

 

تیزرهای تبلیغاتی برای برندهای معروف و بزرگ، دقیقا به اندازه داشتن فیلم عروسی، حیثیتی و حیاتی است و برای بهتر و خلاقانه‌تر بودنش نسبت به سایرین از هرچیزی استفاده می‌کنند و بودجه‌هایی نجومی برای آن‌ها درنظر می‌گیرند.

تیزرهای تبلیغاتی نقش مهمی در ماندگاری برند در ذهن مخاطبان دارد. به گونه‌ای که هر یک از ما ممکن است حتی در کودکی شعر آن را حفظ کرده و اکنون نیز در خاطر داشته باشیم. آن‌ها می‌توانند کاری کنند تا مخاطب برای زنده کردن خاطرات و تداعی لحظات خوش گذشته، از آن برند خرید کند.

هر کدام از این ایزرهای ماندگار، به نوعی و با شعار یا شعری خاص در ذهن ما مانده و خاطره‌سازی کرده است؛ این مهم است که این ماندگاری مثبت و با احترام و ارزشمند باشد تا تجسم برند برای هر شخصی، تجسمی مطلوب باشد. آیا شما هم با تبلیغ یا تیزر خاصی خاطره دارید؟

بیشتر بخوانید:  ایده های الهام بخش و خلاقانه در مورد طراحی تراکت

شما هم در شرکت تبلیغاتی کروشه می‌توانید یکی از رقیبان اصلی و قدر برای برندهایی باشید که تیزرهایشان هنوز در یاد بسیاری مانده است. برای مشاوره و اطلاع از تعرفه‌ی انواع تبلیغات و ساخت تیزر با ما در تماس باشید.

منابع:

TheWeek

Youtube

این مطلب را برای دوستانتان ارسال کنید.

[انتشار آگاهی اولین قدم از خرد است]

بیشتر درباره‌ی این موضوع بدانید!

کاربرد cta چیست؟
اگر به وب‌گردی علاقه دارید، در وب سایت‌های مختلف گزینه‌هایی نظیر اطلاعات بیشتر، مشاهده قیمت، افزودن به سبد خرید و موارد مشابه دیگر را دیده‌اید؛ احتمالا برایتان جالب باشد که به این موارد Cta می‌گویند و به منظور تعامل کاربر...
جاسازی یا تبلیغ در فیلم و سریال
شاید تجربه کرده باشید که موقع دیدن یک فیلم، محصولی خاص در قسمت‌های مختلف آن حضور دارد و دوربین به صورت نامحسوسی سعی در نمایش آن دارد. اگر تا به حال آن را امری تصادقی تلقی کرده‌اید، باید بگوییم که...
آژانس تبلیغاتی خوب
تبلیغات یکی از ابزارهای بازاریابی است که توسط شرکت‌های مختلف سرتاسر جهان برای ترویج و تبلیغ محصولات و خدماتشان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید کسب‌وکارتان را به‌درستی مدیریت کنید و جلوی ضررهای بعدی را بگیرید، به قدرت تبلیغات نیاز...
2 پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ما از کوکی ها برای بهبود تجربه مرور شما و ارائه محتوا و تبلیغات شخصی سازی شده استفاده می کنیم. با ادامه استفاده از وب سایت ما، با استفاده از کوکی ها مطابق با خط مشی کوکی ما موافقت می کنید.